تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802789782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش نگرانی از محدود شدن فعالیت های حزبی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بررسی روزنامه های ایران/چهارشنبه 25 تیر 1393 افزایش نگرانی از محدود شدن فعالیت های حزبی تهران-ایرنا-طرح در حال بررسیِ نحوه ی فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در مجلس که اما و اگرهای زیادی را برانگیخته است، در برخی روزنامه های امروز به عنوان طرحی برای محدودیت فعالیت های حزبی تعبیر شد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 25 تیر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** باید و نبایدهای اصلاح قانون احزاب
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی طرحی مبنی بر اصلاح قانون احزاب در کشور تدوین کرده اند که برخی بندهای آن چالش برانگیز است. روزنامه های امروز در گزارش های متعددی به این موضوع پرداختند. بیشتر روزنامه ها نتیجه ی تصویب این قانون را تحدید فعالیت های حزبی دانستند.
روزنامه ی «آرمان» در گزارشی از مورد مناقشه بودن بندهای «پ» و «ت» قانون احزاب گفت و نوشت: دیروز بند «ت» به عنوان یکی از پرچالش ترین بندهای این ماده مورد بررسی قرار گرفت به طوری که این بند تصریح می کرد: جاسوسان حسب تشخیص مرجع ذی صلاح از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محرومند. اما برخی از نمایندگان با وارد دانستن ابهامی معتقد بودند منظور از مرجع ذی صلاح برای تشخیص جاسوس بودن یک شخص مشخص نیست از این جهت محمدرضا پورابراهیمی پیشنهاد رفع ابهام داد... مهرداد لاهوتی از دیگر نمایندگان مجلس معتقد بود ممکن است یک فرد متهم به جاسوسی باشد و حتی در دادگاه بدوی و تجدیدنظر محکوم شود اما شامل ماده 218 شده و در نهایت تبرئه شود بنابراین باید حکم نهایی را قوه ی قضاییه ارائه کند.
به نوشته ی آرمان محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس به منظور رفع ابهام، پیشنهادی به شرح زیر ارایه کرد: تشخیص موارد بندهای «پ» و «ت» در کمیته ای متشکل از رییس کل دادگستری استان، مدیرکل اطلاعات و معاون اطلاعات سپاه و معاون اطلاعات نیروی انتظامی صورت می گیرد. بند «ت» تصریح می کند: متجاهران به فسق و فجور، مشهوران به فساد و قاچاقچیان با استعلام از مراجع ذی صلاح از تاسیس یا عضویت در حزب محرومند.
روزنامه ی «آفتاب یزد» در گزارش خود در این ارتباط با عنوان «ذبح فعالیت سیاسی با قانون» نوشت: بر اساس ماده 5 این طرح نیز اعضای موثر احزاب منحل شده توسط دادگاه از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم می شوند. این در حالی است که بر اساس اصل 26 قانون اساسی هیچ فردی را نمی توان از فعالیت در احزاب منع کرد. به نظر می رسد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی متشکل از گروهی خاص با تفکر سیاسی یکسان، اکنون به دلیل داشتن اکثریت در مجلس به اسم قانون در حال حذف رقبای سیاسی خود هستند. طرحی که اگر تصویب شود، ضمن اینکه افراد را از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محروم می کند، در عمل نیز با بستن فضا برای فعالیت قانونی، افراد را به سمت فعالیت های غیرقانونی سوق می دهد.
روزنامه ی «اعتماد» نیز در یادداشتی با عنوان «قانون جدید احزاب، پاسخ به کدام نیاز» به قلم «آذر منصوری» فعال اصلاح طلب از گذشت 35 سال از تصویب قانون فعلی احزاب ایران و ضرورت تجدید نظر در این قانون سخن گفت.
به نوشته ی منصوری ضرورت تجدید نظر در این قانون و لزوم اصلاح آن مورد توافق همه جریان های سیاسی به ویژه تشکیلات سیاسی شناسنامه دار است. به خصوص وقتی این قانون با قوانین به کارگرفته شده در کشورهایی با مشابهت های فرهنگی و سیاسی با ایران مقایسه می شود، این ضرورت جنبه عینی تری به خود می گیرد.
منصوری در ادامه به تصمیم نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون فعلی اشاره کرد و نوشت: این تصمیم باید در پاسخ به نیازهایی باشد که علی القاعده این نیازها برآمده از فضای سیاسی و اجتماعی امروز ایران باشد. به تعبیر روشن تر نه تنها قانون جدید باید رافع ابهامات و نقاط ناروشن قانون فعلی باشد بلکه قادر باشد به نیازهای امروز ایران در ارتباط با تقویت نقش احزاب به خصوص در بزنگاه های انتخابات موثر واقع شود. در واقع سوال اصلی از نمایندگان مدافع این طرح آن است که طرح جدید قانون احزاب در ایران در صورت تصویب قرار است پاسخگوی کدام یک از نیازهای موجود در کشور باشد و آیا در صورت تصویب این قانون زمینه و انگیزه لازم برای فعالیت های حزبی و حضور ساختارمند در انتخابات مهیا خواهد شد؟
همچنین منصوری در ادامه با نگاه به مواد بندها و تبصره های طرح جدید عنوان کرد که به سادگی می توان دریافت که چه در بخش معیارهای ایجابی و چه سلبی نه تنها از محدودیت قانون قبلی کاسته نشده است بلکه این قانون در صورت تصویب به کمیسیون ماده 10 احزاب و نهادهای مرتبط اجازه می دهد در جزیی ترین امور احزاب نیز دخالت و اعمال نظر کنند.... غلبه ی نگاه سلبی و امنیت بر این قانون به حدی است که اندک فعالین این حوزه عطای کار را به لقای آن خواهند بخشید.
«نعمت احمدی» حقوقدان نیز در یادداشتی با عنوان «ابهامات محرومیت عضویت در حزب» در روزنامه ی «شرق» به بند «ج» ماده ی 5 طرح نحوه ی فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، مبنی بر کسانی که محروم از عضویت در تشکیل حزب یا عضویت در آن می شوند، اشاره کرد و آن را دارای ابهام دانست.
به نوشته ی احمدی این بند از ماده 5 متاسفانه به نوعی تنظیم شده که هم اکنون تفسیرپذیر است. «اعضای موثر» چه کسانی هستند و منظور از عضو موثر کیست؟
وی در ادامه با افزودن ایرادهای حقوقی نسبت به این بند افزود: نمایندگان مجلس باید در نظر داشته باشند نمی توانند در جایگاه قاضی بنشینند و حکم قطعی صادر کنند و فردی را بدون ثبوت جرم شخصی محکوم کنند و دامنه محکومیت و محرومیت را الی الابد نمایند. این مصوبه با اصول متعدد قانون اساسی مانند اصل 36 قانون اساسی ... مغایر است. ظاهرا نمایندگان مجلس اصول اولیه قانون اساسی و قوانین عادی را در نظر نمی گیرند و الا در اصل 26 قانون اساسی آمده است که احزاب و جمعیت ها آزادند و هیچکس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.
این در حالی است که روزنامه های منتقد دولت پوشش بسیار کمرنگی از آنچه در جلسه ی علنی دیروز مجلس در مورد بررسی طرح نحوه ی فعالیت احزاب و گروه های سیاسی گذشت داشتند.

*** پیش بینی توافق در پیچ آخر گفت و گوهای هسته یی
در حالی که ششمین دور مذاکرات هسته یی میان ایران و گروه 1+5 وارد هفته ی پایانی خود شده است، همچنان گمانه زنی ها در مورد نتیجه ی نهایی گفت و گوها ادامه دارد. این موضوع امروز هم یکی از مهمترین محورهای تحلیلی روزنامه ها را تشکیل داد. به تعبیر بسیاری از روزنامه ها اظهارات روز گذشته ی مذاکره کنندگان نشان از تلاش طرفین برای رسیدن به توافق دارد.
روزنامه ی آرمان در گزارش خبری خود با عنوان «مذاکرات در پیچ آخر» نوشت: پس از سه دور گفت و گوی دوجانبه و سه جانبه همگان امیدوارند دو طرف گام نهایی را به سوی یکشنبه تاریخی بردارند.
این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «وین 6 و چالش های بزرگ» به نوشته «علی خرم» سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد از تلاش طرف های مذاکره کننده برای رسیدن به توافق قطعی سخن گفت.
به تحلیل خرم، جان کری وقت زیادی برای مذاکره با دکتر ظریف و مشورت با هم پیمانان خود گذاشت تا بتواند راه حل معقولی برای عبور از این چالش ها بیابد. ... هر نوع توافق ایران در توافقنامه برنامه جامع در گرو کاهش و لغو تحریم ها محسوب می شود که دولت آمریکا را در تنگنا قرار می دهد. بدین ترتیب مشاهده می شود این دیگ جوشان از مواد متضاد و چالش برانگیز برخوردار است که آخر و عاقبت مذاکرات را در ابهام قرار می دهد اما همه بازیگران در یک هدف مشترک هستند و آن اینکه مذاکرات نباید به شکست منتهی شود.
گزارش خبری روزنامه ی «ایران» هم با تیتری به نقل از «جان کری» وزیر امور خارجه ی آمریکا مبنی بر اینکه «توافق هسته ای دور از دسترس نیست»، رسیدن به توافق در مذاکرات را نوید داد.
به نوشته ی ایران گشایش در پرونده هسته ای به راه حل های تازه ای گره خورده است که تهران و آمریکا در مذاکرات فشرده شان بر لزوم طرح هر چه سریع تر آن تاکید کرده اند.
این روزنامه در ادامه افزود: رایزنی های مستقیم ایران و آمریکا عملی حیاتی برای زنده نگاه داشتن مذاکرات و گشایش قفل بسته پرونده هسته ای ایران است چه آن که مواضع جان کری بعد از گفت و گوهای مفصلش با ظریف از نگاه جدی تر کاخ سفید برای تبادل نظر با تهران خبر می دهد.
روزنامه ی شرق هم در گفت و گویی با «گری سیمور» قایم مقام پیشین اوباما در شورای روابط خارجی و مشاور ارشد اوباما و کلینتون، از احتمال دستیابی به توافق گفت.
سیمور در این مصاحبه گفت: هم واشنگتن و هم تهران ترجیح می دهند به جای شکست مذاکرات، توافق اولیه تمدید شود. برای آمریکا، توافق اولیه باعث شد تا برنامه هسته ای ایران متوقف شود بدون اینکه لازم باشد تحریم های اصلی لغو گردد. از طرفی دیگر، توافق اولیه به صورت گسترده ای از فشارهای اقتصادی بیشتر علیه ایران جلوگیری کرد بدون اینکه نیاز باشد تا ایران امتیازهای هسته ای بنیادی داده باشد. بنابراین درصورتی که توافق جامع عملی نباشد، من انتظار دارم دو طرف با تمدید توافق اولیه موافقت کنند.
روزنامه ی «اطلاعات» نیز در تیتر نخست خود از «گام های بلند ایران و 1+5 به سوی توافق نهایی» خبر داد.
همچنین روزنامه ی «جام جم» در گزارش خود از «روزنه تفاهم در وین» سخن گفت.
به تحلیل این روزنامه فضای مذاکرات هسته ای پس از چهار دور گفت وگو میان وزیران خارجه ایران و آمریکا، دیروز کمی مثبت تر از روزهای گذشته بود و پس از آن که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، مذاکره با همتای آمریکایی اش را خوب توصیف کرد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم در کنفرانسی خبری از پیشرفت هایی ملموس در مذاکرات خبر داد.
روزنامه ی «جمهوری اسلامی» هم در تیتر نخست خود از جدی شدن تلاش ها برای دستیابی به توافق نهایی با 1+5 خبر داد.
به نوشته ی این روزنامه در حالیکه تنها کمتر از پنج روز به پایان مهلت ضرب الاجل تعیین شده یعنی 29 تیر باقی مانده،گروه 1+5 مصمم به دستیابی به توافقی است که همگان و ایران را راضی کند. محمد جواد ظریف و جان کری رئیسان دستگاههای دیپلماسی ایران و آمریکا این روزها بیش از هر دیپلمات دیگری در دنیا برای رسیدن به توافق جامع هسته ای بر اساس قاعده برد - برد در تلاشند؛ تلاش هایی که با نزدیک تر شدن به تاریخ 20 جولای (29 تیر) جدی تری شده است.
در این میان برخی روزنامه های منتقد سیاست های هسته یی دولت اما دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات را بعید دانسته و معقتد به وجود شکاف هایی در این زمینه بودند.
روزنامه ی «حمایت» در گزارش خود با عنوان «فاصله ها تا توافق نهایی» نوشت: روزهای پایانی مذاکرات ایران و 1+5 در وین 6 در حالی دنبال می شود که طرفین مذاکره از وجود شکاف ها و بودن فاصله ها تا توافق نهایی سخن گفته و در مدت 5 روز مانده به پایان رایزنی ها گرفتن تصمیمات سخت را منوط به مشورت با مدیران سیاسی خود کرده اند.
روزنامه ی «کیهان» هم در گزارش اختصاصی خود از روند مذاکرات از «سایه روشن های مذاکرات وین» سخن گفت و نوشت: در حالی که مذاکرات هسته ای وین6 وارد سومین هفته خود می شود، نوعی سکوت خبری بر مذاکرات سایه افکنده و بعضا نیز اخباری ضد و نقیض از وین مخابره می شود.

*** اهداف آتش افروزانه ی صهیونیست ها در پسِ پذیرش طرح آتش بس
رژیم صهیونیستی در حالی طرح آتش بس و توقف حمله های نظامی به خاک غزه را پذیرفته است که بسیاری از کارشناسان معتقدند اهداف آتش افروزانه و کشتار فلسطینیان همچنان در دستور کار این رژیم قرار دارد و پذیرش این آتش بس نیز همانند گذشته پایانی بر کشتار فلسطینیان نخواهد بود. این موضوع یادداشت های زیادی را در روزنامه های امروز به خود اختصاص داد.
برخی از روزنامه ها آتش بس را نامتوازن خواندند و از اهداف پشت پرده ی صهیونیست های در پذیرش آتش بس سخن گفتند.
«آتش بس نامتوازن» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی شرق به قلم «صباح زنگنه» تحلیلگر و کارشناس خاورمیانه در خصوص شرایط آتش بس میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین بود.
زنگنه در ابتدا با اشاره به حمله های چندباره ی نیروهای صهیونیستی به غزه و حتی به مناطق کرانه ی غربی رود اردن نوشت: این پیشنهادات و طرح ها هرچند در عمل باعث توقف درگیری های نظامی شده اما نتوانسته پایبندی اسراییل به آن را تضمین کند و باز هم به طور متوسط بین دو تا سه سال برحسب شرایط، دوباره خود را برای حمله مجدد به غزه یا حتی گاهی به مناطقی در کرانه غربی رود اردن آماده کرده است. واقعیت این است که با وجود نوع تعامل جهان با صهیونیست ها، «صلح» در کار نخواهد بود مگر اینکه کفه نیروهای فلسطینی اعم از حماس و جهاد اسلامی و سایر نیروها، از کفه نظامی و امنیتی رژیم اسراییل سنگین تر شود.
این تحلیل گر خاورمیانه در ادامه به بررسی شروط آتش بس پرداخت و در پایان افزود: شرایط نشان داده که دیپلماسی فعلی در قبال رژیم اسراییل موثر نخواهد بود مگر اینکه طرف های دیگری مثل اتحادیه اروپا یا برخی کشورهای اسلامی به شکل متحد به این مساله ورود کنند. اگر اتحادیه اروپا در معادلات اقتصادی با اسراییل، اعمال فشار بیشتری کند-که این کار را آغاز کرده است- می تواند بر اراده سیاستمداران اسراییل تاثیرگذار باشد. کشوری مانند ترکیه که در شرف انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد نیازمند فضای تبلیغاتی- با توجه به فشار افکار عمومی و مردم ترکیه به دولتمردان- است و می تواند بخشی از ثقل خود را بر فلسطین متمرکز کند. استقرار وضعیت سوریه به نفع دولت نیز می تواند معادلات دیپلماتیک را بر ضد اسراییل، تغییر دهد.
روزنامه ی «سیاست روز» هم در یادداشتی با عنوان «واقعیت چیست؟» به طرح سوال در خصوص دلایل پذیرش آتش بس از سوی رژیم اشغالگر قدس پرداخت و نوشت: با توجه به خوی جنایت کارانه صهیونیست ها و حمایت های غرب از آن این سوال مطرح است که چرا آنها سریعا به دنبال آتش بس برآمده و چه عواملی در این امر نقش داشته است.
به نوشته ی این روزنامه پذیرش آتش بس از سوی صهیونیست ها نوعی ترفند برای پنهان سازی جنایات و ادامه کشتارها در لوای نام آتش بس است چنانکه دیروز همزمان با اعلام آمادگی برای اجرای آتش بس، صهیونیست ها بارها غزه را آماج حملات خود قرار دادند. اما نکته بسیار مهمتر شرایط جاری در میدان جنگ است. در حوزه سرزمین های اشغالی پاسخ های مقاومت هراسی سراسری را بر صهیونیست ها حاکم ساخته بویژه اینکه ورود پهپادهای مقاومت هیمنه این رژیم را بیشتر متزلزل کرده است. صهیونیست ها عملا در مسیر طغیان درونی قرار گرفته و گزینه ای جز رویکرد به آتش بس ندارند هر چند که در ظاهر ادعای پیروزی سر می دهند. در حوزه غزه نیز به رغم کشتارهای گسترده، مردم همچنان در کنار مقاومت قرار دارند. مسئله ای که واهی بودن ادعای تضعیف مقاومت را نشان می دهد.

*** هشدار کم آبی و خشکسالی
شروع فصل تابستان و گرمای طاقت فرسا در بسیاری از شهرهای کشور سبب افزایش مصرف آب و هشدار نسبت به جیره بندی و کم آبی در کشور شده است. از سویی دیگر تغییرات آب و هوایی نیز از وقوع خشکسالی در کشور خبر می دهند. به همین جهت ضرورت توجه به مدیریت منابع آبی و بکارگیری راه های مقابله با خشکسالی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.
روزنامه ی «جهان صنعت» امروز در گزارشی مفصل نسبت به وقوع خشکسالی در ایران هشدار داد و به راهکارهای مبارزه با آن پرداخت.
این روزنامه نوشت: در شرایطی قرار گرفته ایم که هزاران روستا به دلیل خشکسالی تخلیه شده، به بیش از 5300 روستا با تانکر آبرسانی می شود، پنج دریاچه خشک شده و آب در 12 کلانشهر جیره بندی شده است. نسل ما چه پاسخی برای نسل بعدی برای بی عملی و این دست و آن دست کردن برای حل مشکل خشکسالی و تامین آب این سرزمین دارد؟
جهان صنعت در ادامه برخی طرح های پیشنهادی برای مبارزه با خشکسالی در مرکز ایران را به بوته ی تحلیل و بررسی برد.
انتقال آب از دریای مازندران یکی از طرح های پیشنهادی بود که به تعبیر این روزنامه اجرای آن «این امکان را ایجاد می کند که مناطق مستعد رشد و دارای منابع زیرزمینی ایران مرکزی که در یک بن بست جغرافیایی واقع شده اند از طریق اتصال به آبراه در چرخه اقتصادی داخلی و بین المللی قرار گیرند.
همچنین فراهم آوردن نزدیک به دو میلیون شغل در ایران، تولید و دستیابی به آب آشامیدنی، فراهم کردن آبرسانی و مبارزه با خشکسالی، بهبود بخشیدن محیط زیست و وضع آب و هوا در بخش خشک و کویری خاور ایران، پدید آوردن بندر آزاد در میانه ایران و شکوفایی بازرگانی، گسترش چشمگیر دریانوردی و صنعت کشتی سازی از دیگر امتیازهای این طرح بود که جهان صنعت به آن اشاره کرد.
خشک کردن سواحل، ایجاد دریاچه های مصنوعی، جنگل زایی و حل معضل های زیست محیطی نیز از دیگر راهکارهای مطرح شده از سوی جهان صنعت برای مبارزه با خشکسالی در ایران است.
این در حالی است که روزنامه ی «اقتصاد پویا» نیز در تیتری درشت، هفته ی پیش رو را هفته یی سخت برای مصرف کنندگان آب با استمرار گرما دانست و نسبت به مصرف آب و جیره بندی آن هشدار داد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش **9283**9275**
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن