تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812828484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع دستی عشایر شیروان، اسیر دست دلالان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob صنایع دستی عشایر شیروان، اسیر دست دلالان شیروان - ایرنا - تولیدات صنایع دستی عشایر شیروان که عمدتا از سوی زنان به منظور کمک به اقتصاد خانواده صورت می گیرد، به علت وضعیت نامناسب بازار، اسیر دست دلالان شده است.


به گزارش ایرنا، زنان عشایری شیروان در زمینه بافت انواع قالی، قالیچه و گلیم و نیز شال گردن، کلاه، جوراب و دستکش پشمی و کرکی فعالیت دارند و عمدتا آنرا راهی برای کمک به معیشت خانواده می دانند.
بیش از نیمی از محصولات صنایع دستی تولیدی در شهرستان شیروان توسط زنان عشایر تولید و به بازار عرضه می شود.
عشایر کوچرو از دیرباز به دلیل ارتباط مستقیم با طبیعت و دام و در دسترس داشتن مصالح اولیه بافت صنایع دستی، به هنرهایی چون قالیبافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و چادر شب بافی روی آورده و از این طریق سهمی در اقتصاد خانواده خود جست و جو می کرده اند.
از سویی شهرستان شیروان به دلیل قرار گرفتن در مسیر عبور زایران بارگاه قدسی ثامن الحجج (ع) و گردشگران استانهای شمالی کشور، همواره بازار بالقوه ای برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی محسوب می شده است.
همین امر موجب شده تا بافت برخی گونه های صنایع دستی مانند قالی، قالیچه، خرسک، گلیم (پلاس) و جاجیم که در این شهرستان رونق بگیرد، اما امسال وضعیت نامناسب بازار موجب بروز مشکلاتی برای تولید کنندگان و فعالان این بخش شده است.
اکنون بخش زیادی از تولیدات صنایع دستی زنان عشایر شیروان، بدون مشتری در بازار، روی دست آنان مانده و آنان حتی قادر به جبران هزینه های اولیه تامین مصالح و تولید خود نیستند.
این وضعیت میدان را برای جولان واسطه ها و دلالان باز کرده است تا حاصل دسترنج زنان عشایر را بدون در نظر گرفتن مصالح گران و صرف وقت طولانی برای بافت، با قیمتی اندک از چنگ آنان درآورده و با فروش آن در دیگر استانها و یاصدور به خارج از کشور سود هنگفتی ببرند.
مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دستی زنان عشایر شیروان می گوید: به خاطر تورم و وجود تحریم ها، متاسفانه در دو سال اخیر علی رغم تولید زیاد و با کیفیت، صنایع دستی عشایر این شهرستان فروش چندانی نداشته است.
ˈگلچهره فرزانهˈ در گفت و گو با ایرنا با شکوه از فعالیت دلالان، اظهار کرد: علی رغم بالا رفتن قیمت نخ و سایر مواد مورد استفاده برای تولید صنایع دستی، واسطه ها و دلالان صنایع دستی را زیر قیمت واقعی می خرند.
وی با بیان اینکه زنان عشایر برای کمک به معیشت خانواده در کنار سایر فعالیتهای روزمره اقدام به تولید صنایع دستی می کنند، گفت: برخی از عشایر به ناچار گلیم و سایر محصولات خود را با قیمتی ناچیز می فروشند که جز ضرر و زیان چیزی عایدشان نمی شود.
فرزانه قیمت تمام شده یک گلیم معمولی را 1.5 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان 300 هزار ریال هزینه نخ و ضایعات آن است که علاوه بر موارد مزبور بافت آن حداقل یک ماه زمان می برد.
مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دستی زنان عشایر شیروان، تولیدات صنایع دستی عشایر این شهرستان را دارای کیفیت، جذابیت و زیبایی خاص دانست و بر ضرورت حمایت از این قشر زحمتکش برای تولید و عرضه مناسب تولیدات آنان در بازار تاکید کرد.
فرزانه خواستار پرداخت وام و تسهیلات برای خوداشتغالی زنان عشایر شد و افزود: مسوولان باید به زنان، بخصوص زنان سرپرست خانوار توجه ویژه ای داشته و زمینه را برای فروش تولیدات صنایع دستی آنان با قیمتی مناسب فراهم سازند تا آنان مجبور به فروش محصولات خود زیر قیمت به دلالان و سودجویان نشوند.
رییس اداره عشایر شیروان نیز گفت: پارسال تولیدات صنایع دستی عشایر این شهرستان در مقایسه با سال 91، 20 درصد رشد داشته است.
ˈعلی ابراهیمیˈ در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سالانه هزار و 200 متر مربع صنایع دستی شامل هزار تخته گلیم، 500 تخته تابلوفرش و 200 تخته قالیچه توسط زنان عشایر این شهرستان بافته می شود.
وی گفت: با توجه به کیفیت تولیدات محصولات صنایع دستی عشایر کارگاه تولیدی صنایع دستی زنان عشایر شیروان پارسال با هزینه کرد 252 میلیون ریال تجهیز و راه اندازی شد که از این طریق برای 60 خانوار عشایری اشتغالزایی شد.
ابراهیمی با بیان اینکه اکنون 50 خانوار عشایر در این کارگاه مشغول به کار هستند، افزود: هدف از راه اندازی این کارگاه، آموزش صنایع دستی از جمله بافت های داری و غیرداری، گلیم و قالیچه به زنان عشایر شهرستان است.
رییس اداره عشایر شیروان با تاکید بر توانمندسازی تشکل های عشایری گفت: امسال از محل اعتبارات رهبری 270 میلیون ریال به این امر تخصیص یافته، چرا که تولید و بافت صنایع دستی توسط زنان این قشر کمک شایانی به معیشت خانواده ها می کند.
هم اکنون هزار و 864 خانوار عشایری در شهرستان شیروان با جمعیت 9 هزار و 200 نفر در قالب 9 طایفه، 220 هزار راس دام سبک را در اختیار دارند. ک/4
7186/626

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





24/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن