تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837757042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکرمی: تصویرکردن چهره بزرگان دین به ارتباط حسی بیشتر با مخاطب می‌انجامد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > ادیبات ایران نقد و بررسی تصویرگری مذهبی/1
اکرمی: تصویرکردن چهره بزرگان دین به ارتباط حسی بیشتر با مخاطب می‌انجامد
یک نویسنده و منتقد تصویرگری معتقد است: تصویرکردن چهره بزرگان دین به ارتباط حسی بیشتر با مخاطب می‌انجامد. من با حس خود درمی‌یابم چه خوب است چه بد؟ کدام تصویر، دوست است و کدام دشمن؟



جمال‌الدین اکرمی، نویسنده و منتقد تصویرگری در گفتگو با خبرنگار مهر به جای آسیب‌شناسی تصویرگری مذهبی به معرفی نمونه‌های خوب این نوع تصویرگری می‌پردازد. به گفته او تصویرگری پنجمین جلد از مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که به داستان‌های قرآن می‌پردازد از موفق‌ترین نمونه‌ها در زمینه تصویرگری مذهبی برای نوجوانان است. مرتضی ممیز در این کتاب از تکنیک سیاه و سفید استفاده کرده و درگیر رنگ نشده است. به گفته او که کتاب منتشر نشده‌ای هم در ارتباط با تصویرگری دینی دارد، در پنجمین جلد از مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، وقتی ممیز می‌خواهد داستان عذابی را روایت کند که بر شداد نازل شد و او و قوم و بهشت ساختگی‌اش را نابود کرد از حرکات تند قلم و تاکیدات حسی و نه صوری بهره می‌برد؛ ممیز، چهره شداد یا قوم او را تصویر نمی‌کند او با حرکات قلم از عذابی می‌گوید که بهشت شداد را به جهنمی تبدیل کرد. همچنان که یوسف را به تصویر نمی‌کشد او نوع نگاه برادران و فضای موجود را به تصویر می‌کشد و از تاثیر رنگ سیاه به خوبی بهره می‌برد تا آنجا که داستان را برای منِ مخاطب، باورپذیر می‌کند. «افسانه آفرینش» از فرشید مثقالی هم از جمله کارهای خوب تصویرگری، از نگاه جمال‌الدین اکرمی  است. گرچه در سال‌های اخیر هم بعضی کارهای حافظ میرآفتابی، حسن عامه‌کن یا فاطمه رادپور را، نمی‌توان نادیده گرفت. یکی دیگر از نمونه‌های موفق در زمینه تصویرگری آثار دینی، به گفته جمال‌الدین اکرمی، «فرزند زمان خویشتن باش» از علی اکبر صادقی است. در این کتاب که پیش از انقلاب منتشر شده، نقل قول‌هایی از امام علی(ع) آمده و تصاویر، کاملا جنبه دکوراتیو دارد؛ اما صادقی، پس از انقلاب نگاه خود را تغییر می‌دهد تا آنجا که در کتاب «پیروزی» به نگارگری، روی آورده و صف‌آرایی سپاهیان اسلام و ضداسلام را نشان داده وهیچ حسی جز حس زیبایی‌شناسی را به مخاطب خود منتقل نمی‌کند. اکرمی معتقد است چهره امامان باید نشان داده شود. او گفته‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: علی اکبر صادقی، هیچ علاقه‌ای به تصویرکردن چهره‌های مذهبی ندارد و دلش نمی‌خواهد صورت ائمه را نقاشی کند، اما جمال‌الدین اکرمی برخلاف او فکر می‌کند و دوست دارد چهره ائمه و شخصیت‌های دینی را ببیند. زیرا معتقد است تصویرکردن چهره بزرگان دین به ارتباط حسی بیشتر با مخاطب می‌انجامد. "من با حس خود درمی‌یابم چه خوب است چه بد؟ کدام تصویر، دوست است و کدام دشمن؟!" نویسنده کتاب«کودک و دنیای نقاشی‌هایش» در پاسخ به این‌که چرا در نقاشی قهوه‌خانه‌ای محدودیت وجود ندارد و کسانی چون محمد مدبر و حسین قوللر آقاسی به خوبی توانسته‌اند چهره پیامبر و امامان را تصویر کنند گفت:  مخاطب نقاشی قهوه‌خانه‌ای، عامه مردم هستند و متولیان فرهنگی که برای درک و سلیقه مردم، برنامه‌ریزی می‌کنند به قهوه‌خانه‌ها نمی‌رفته‌ و همچنان هم نمی‌روند (البته اگر نشانی از نقاشی قهوه‌خانه‌ای باقی مانده باشد) به همین خاطر این هنر کمتر دچار محدودیت شده و توانسته به حس و حال مخاطب خود نزدیک شود.


۱۳۹۳/۴/۲۴ - ۱۲:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن