تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799048258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رساله الولایه یک جریان معرفتی حول عرفان شیعی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"رساله الولایه" یک جریان معرفتی حول عرفان شیعی است
آیین رونمایی از کتاب "رساله الولایه" روز گذشته در سازمان اسناد جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران روز گذشته آیین رونمایی از "رساله الولایه" اثر "علامه طباطبایی" به تحریر "آیت الله جوادی آملی" در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم "سید رضا صالحی امیری" رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: بسیار خرسندیم که مراسم رونمایی این کتاب با ارزش با ولادت امام حسن (ع) مصادف شد و از باب ادب و تکریم روحانیت، مرجعیت و نخبگان عرض می کنم که مجموعه اسناد و کتابخانه ملی ایران که شاهد آن هستید از باب سند در همین ساختمان در طبقات زیرین با 69 مخزن و بیش از چند میلیون سند و در مقابل این مرکز کتابخانه ملی ایران میراث معنوی و مکتوب این ملت میلیون ها نسخه دارد که از همین جا همه حاضران و بیت آیت الله جوادی آملی را به دیدن این مجموعه غرورآفرین دعوت به دیدن می کنم چون با دیدن این مجموعه یقینا احساس شعف و شور خواهند کرد.

وی ادامه داد: در همین بخش به تازگی حوزه اندیشگاه احداث شده که به صورت سازمانی فعالیت خود را آغاز کرده و از همه فعالان، نخبگان و مراجع دعوت به عمل می آید که جلسات نقد و هم اندیشی خود را در آن برگزار کنند.

از این جهت از همه عزیزان خصوصا روحانیت معظظ دعوت می کنم که هم از این مراکز دیدن و هم در جلسات رونمایی و نقد شرکت فرمایند.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین "مرتضی جوادی آملی" فرزند آیت الله "جوادی آملی" و رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا عنوان کرد: در حال حاضر در ماهی که سراسر شرافت، فضیلت و کرامت است قرار داریم و در شرایطی که هم چنان میلاد مسعود امام حسن مجتبی بر جامعه ما و نظام ما و آحاد ملت عزیز پرتوافکنی دارد یکی از بهترین و پرغرورترین امری که در این ماه باید راجب آن سخن گفت حقیقت قرآن است و در آستانه شب های قدر هستیم شب هایی که هم سید کتب نازل و هم سید اولیا به شهادت می رسد.

وی ادامه داد: به گفته پیامبر سید شهود قرآن و سید اولیا علی (ع) است که حاکمیت ما را همین ولایت و قرآن تایین می کند. بسیار خوشحالم که این مراسم در پایگاه علم و تمدن کشور عزیزمان یعنی کتابخانه ملی ایران برگزار می شودکه به تنهایی یک ظرفیت مناسب را برای کار فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین "مرتضی جوادی آملی" تصریح کرد: این همایش معنای خاص خود را دارد این کتابخانه به تنهایی خود صاحب فخر است اما وقتی یک سند عالی را در حوزه قرآن و ولایت آن هم از شخصیتی چون "علامه طباطبایی" را می پذیرد صاحب هویت و شخصیتی ممتاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد که در این جا فرصت را غنیمت شمرده و پیرامون دو موضوع مطالبی را عنوان می کنم. مطلب اول راجع به عنوان این رساله شریف که با عنوان "الولایه" از سوی مولف بزرگوار "علامه طباطبایی" نام گرفته است.

ریاست بنیاد علوم وحیانی اسرا گفت: حقیقت ولایت برترین و والاترین امری است که در حوزه ولایت تعریف می شود. ولایت باطن رسالت، نبوت و قرآن است به همین خاطر راهیابی به حقیقت ولایت ممکن نیست. علوم مدرسه ای دون آن است که بخواهد از ولایت سخن بگوید و تنها حقیقتی که می تواند آن را تفسیر کند حقیقت وحی است.

تنها قرآن می تواند از ولایت سخن گفته و حقیقت باطنی آن را آشکار سازد. تنها راه رسیدن به این حقیقت دانش عرفان است. عرفان دانش باطن و سایر دانش ها چون کلام و فلسفه دانش ظاهر و تنها دانشی که می تواند خود را به سطح قرآن نزدیک کند دانش عرفان است.

"علامه طباطبایی" با تدوین این رساله خواستند این فضا را که فضای باطن است و راه به حقیقت قرآن و ولایت بازمی کند را نشان دهند. دانش عرفان دانش شکوهمندی است اما در عین حال راه خطا و لغزش در آن کم نیست. دانش عرفان اگر بخواهد در یک مسیر مستقیم، بی شائبه و بدون اشکال قرار گیرد باید دست انسان هایی که خود مستقیم اند باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین "مرتضی جوادی آملی" خاطر نشان کرد: "علامه طباطبایی" با تدوین این رساله مسیر عرفان ناب شیعی را آن گونه که قرآن می فرماید نگاشته است. "رساله الولایه" کتاب نیست بلکه یک جریان معرفتی صحیح حول عرفان شیعی است. زمانی که "علامه طباطبایی" کتاب شریف "علی و فلسفة الهی" را نوشتند یک جریان فکری بوجود آوردند به همین خاطر "آیت الله جوادی آملی" نیز همان مسیر را ادامه دادند و در مراسمی پیرامون حضرت امام رضا(ع)  "علی بن موسی الرضا و فلسفة الهی" و پس از آن "موسی کاظم و فلسفة الهی" که همان مسیر شاگردی را از خود "علامه طباطبایی" طی کردند ضمن اینکه "رسالة ولایة" یک جریان فکری است.

وی ادامه داد: آن علمی که بتواند تفسیر خوبی را از قرآن اعلام نماید علم شریف عرفان است که با این رویکرد نگاشته می شود. اینکه امروزه در کشور ما یا سایر کشورها عرفان های ناثواب شکل می گیرد و عده ای ادعاهایی با عنوان عرفان دارند بخاطر این است که چنین کتابی وجود ندارد.

جوادی آملی در بخش دوم سخنانش گفت: بخش دیگر عنوانی است که ایشان به عنوان "تحریر رسالة الولایة شمس الوحی تبریزی" نام نهادند. این کتاب شرح و توضیح نیست بلکه تحریر است و آزادسازی منطق معرفتی است تا دیگران بتوانند حقایق را با یک اندیشه بازشده پیگیری کنند. هنر "آیت الله جوادی آملی" و کتاب، باز شدن فضای معرفتی عرفان ناب است تا محققان بتوانند این مسیر را طی کنند.

پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین "مرتضی جوادی آملی" پیام تصویری "حضرت آیت الله جوادی آملی" به منظور انتشار کتاب "رساله الولایه" پخش شد و سپس "دکتر احمدی" از شاگردان "علامه طباطبایی" به روی صحنه آمده و درباره این کتاب گفت: استادان اند که شاگردان را تربیت می کنند در ابتدای کتاب "مقتل الحسین" خوارزمی که "مرحوم مجلسی" در کتاب شریف "بهار الانوار" از آن به فراوانی نقل می کنند نویسنده  خود را به "مقشری" و شاگردی وی نسبت می دهد و این می شود که "مقتل الحسین" ثمره روح محبت آمیز "مقشری" و اهل بیت پیامبر است. 

وی ادامه داد: استاد بر شاگرد چه تاثیری می گذارد. "آیت الله جوادی آملی" از شاگردان فردی ساده و امی به نام "سید محمد تقی داماد" بود. وی وقتی که از دنیا رفت سرتاسر قم چند روز عزادار بود زیرا وی روحی والایی داشت.

دیگر استاد "آیت الله جوادی آملی" "ابوالحسن شعرائی" بود. شخصیتی که وقتی به چهره وی نگاه می انداختی شیفته سادگی وی می شدی یک درویش به تمام معنا مملو از سادگی که همیشه بیت المال را رعایت می کرد و دیگر استاد "آیت الله جوادی آملی" "علامه طباطبایی" است. جوادی آملی عاشق علامه بود. بنده از سال 1336 خدمت "علامه طباطبایی" رسیدم و شاهد بودم که "آیت الله جوادی آملی" و "آیت الله حسن زاده" همیشه در صف اول کلاس ها بودند.

وی افزود: بنده پس از سال های سال هنوز هم با علامه زندگی می کنم این مرد صاحب این کتاب "رساله الولایه" یک پارچه علم، ایمان، تقوا و ادب بود. آدم واقعا در همان دیدار اول تسلیم وی می شد. "علامه طباطبایی" به شخصه فلسفه را در خیلی از حوزه های علمیه ای که تدریش نمی شد آغاز کردند.

یکی از مهمترین اساتید "آیت الله جوادی آملی" "حضرت امام خمینی(ره)" بود. آیت الله جوادی آملی از حضرت امام همه چیز از جمله عرفان و روحیه انقلابی را آموخت. در اوایل انقلاب ما کسانی را داشتیم که کنار کشیده بودند تا انقلاب شود اما ایشان در کنار امام بوده و از ایشان روحیه انقلابی را آموختند. اگر بر روی "آیت الله جوادی آملی" نام علامه را بگذاریم حق داریم.

احمدی تصریح کرد: در آثار ایشان از اشعار عارفان فارسی زبان مثل آب روان استفاده می شود که معمولا در حوزه های علمیه این کارها را نمی کردند و مولوی را جز خطوط قرمز خود می دانستند اما "آیت الله جوادی آملی" به سمت اشعار مولوی می رفت و معتقد بود که مثنوی باید در حوزه ها تدریس شود زیرا به عرفان در این اثر خیلی توجه شده نتیجه اینکه ایشان به زبان فارسی بسیار توجه داشتند.

"آیت الله جوادی آملی" در زمینه حدیث دریایی بی کران بوده و گویی همه احادیث در سینه اش حاضر است که نمونه اش کتاب "مفاتیح الحیات" که به چاپ صدم خود رسیده و واضح است که مردم از آن استفاده می کنند.

اما در زمینه تفسیر این عناوینی که "آیت الله جوادی آملی" برای کتاب هایش انتخاب کرده همه از اسامی قرآن انتخاب شده که این امر ادامه دهنده راه "علامه طباطبایی" است و در زمینه فلسفه هم که "آیت الله جوادی آملی" سال ها به تدریس این مبحث پرداخته اند.

در دیگر موضوع که پاسخ به شبهات راجب وحی و هرمونتیک داده شده ایشان با آرامش، علم و کاملا بزرگ منشی پاسخ می دادند بی آنکه تندی یا بی احترامی کنند. "آیت الله جوادی آملی" آثار بسیاری چون "فطرت در قرآن" و "معاد در قرآن" را درباره قرآن نوشته اند که تمامی این آثار خود کلاس درسی برای تشنگان علوم قرآنی است.

از لحاظ اخلاق تا به حال یک خطا در رفتار و گفتار "آیت الله جوادی آملی" ندیده ام. ایشان اهل اخلاص بوده، آدمی که به شرایط عرفان عمل می کند یعنی کسی که اهل ذکر حتی اهل چله نشینی باشد حتما اینگونه است.

درباره "آیت الله جوادی آملی" بنده زبانم الکن است که بتواند حق ایشان را ادا کند. آدمی با این آثار  و اهل عرفان آمده اند کتاب "رساله الولایه" را نگاشته اند که به تنهایی یک دوره کامل عرفان است.

در انتهای مراسم "علی لاریجانی" رئیس مجلس سخنانی درباره "آیت الله جوادی آملی" ایراد کرد.
 


انتهای پیام/ اس







تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن