واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در همایش تجلیل از «میرزا طاهر خوشنویس» مطرح شد
هنرمندی که در دورانی تاریک چراغ خط نسخ را روشن نگه داشت
همایش تجلیل از مقام میرزا طاهر خوشنویس در نمایشگاه قرآن برگزار و از وی به عنوان هنرمندی که در عصر پهلوی چراغ کتابت خط نسخ را روشن نگه داشته است یاد شد.
به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، همایش کاتبان قرآن کریم و آئین بزرگداشت میرزا طاهر خوشنویس شب گذشته با حضور جمعی از کاتبان کلام وحی در باغموزه دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم استاد محمدمهدی هراتی به بیان نکاتی درباره خط نسخ پرداخت و گفت: نسخ در لغت به معنای باطل کردن و محو کردن و نسخه به معنای نوشتن یک صفحه است. نسخه مجموعهای از تک ورقیهاست که کتاب نامیده میشود و کتاب هم تا اوایل دوران ناصرالدین شاه با دست توسط کاتبان نگارش میشد. وی با اشاره به وجود نسخههای خطی متعدد از قرآن کریم، گفت: امروزه نسخههای متعددی از قرآن کریم وجود دارد که من بسیاری از آنها را از نزدیک دیدهام. شما هم باید ببینید زیرا تا زمانی که ما نسخههای خطی را از نزدیک نبینیم واقعیت هنر را نمیشناسیم و تا زمانی که کتاب چاپ میشود برکت و معنویتی که در دست خوشنویس است به خواننده منتقل نمیشود. هراتی با اشاره به پیشینه ایرانیان در کتابت قرآن کریم، گفت: ایرانیان در گذشته و حال در کتابت قرآن کریم یگانه بودند و هستند و امروز هم هنرمندان با وجود مشکلات فراوان پیام اساتید گذشته را عرضه میکنند. در ادامه این مراسم استاد رضا ولیزاده که چند روز پیش توسط رئیس جمهور به عنوان خادم قرآن کریم در رشته کتابت معرفی شد طی سخنانی در خصوص میرزا طاهر خوشنویس گفت: میرزا طاهر در سال 1268 متولد شد و در 9 سالگی برای اولین بار عمجزء را کتابت کرد، مادر وی او را در سن 65 سالگی به دنیا آورد، همان زمان سیدی به پدر و مادر میرزا طاهر گفت: بچهای که از شما متولد میشود روی پایش خال سیاهی دارد و از معروفترین انسانهای دوران خود میشود تا اینکه پیشبینی این سید درست از آب درآمد و میرزا طاهر متولد شد. وی با اشاره به تسلط میرزا طاهر به کتابت با قلم فلزی گفت: یکی از خصوصیات میرزا طاهر تسلط به نوشتن با قلم فلزی است و وی در طول عمرش 200 کتاب و 25 قرآن کتابت کرد. وی با اشاره به مشکلات کتابت قران کریم، گفت: وقتی کتابت به عنوان شغل مطرح میشود ما نمیدانیم بازاری بنویسیم یا هنری، بازاری این است که معمولاً سفارش دهنده کلمات را به صورت درشت، خانا و چاق میخواهد اما در کار هنری باید 12 شرط و اصول خوشنویسی رعایت شود تا اثر بعنوان کار هنری به چاپ برسد، البته مسئولان دارالقرآن میگویند مردم همواره کاری را میخواهند که بتوانند آن را به راحتی بخوانند بنابراین توصیه میکنم کاتبان هر دو بعد را در نظر بگیرند. سید محمدمجتبی حسینی از اساتید خط نسخ شکسته دیگر سخنران این همایش بود که با اشاره به تلاش میرزا طاهر برای یافتن معنای درونی خود گفت: با نگاهی به آثار میرزا طاهر میتوان دریافت که وی با تصور خود در درون یک شبکه پیچیده و تلاش برای تربیت مطلوب خود آثارش را خلق کند و این موارد در طبع او قابل تصور است؛ طاهر خوشنویس تلاش میکند معلم باشد و خطش متناسب با ویژگیهای شخصیتی و معلمی اوست، برخلاف دوستان، من معتقدم طاهر نابغه خوشنویسی نیست اما شخصیت مهمی است برای تمرکز در تعلیم. وی با اشاره به خوانا بودن کتابت میرزا طاهر گفت: خوانا بودن کلمات در قرآنهای میرزا طاهر مشخص است، وی دوران اصلی عمرش را در عصر پهلوی گذرانده و بر کسی پوشیده نیست که خوشنویسی در این مقطع در پایینترین مرتبه قرار داشته و تنها در آن زمان 5 خوشنویس خط نسخ در کشور شناخته شده بود، بنابراین در چنین موقعیتی که خوشنویسی رونقی ندارد وجود طاهر خوشنویس و پاسبانی وی از این هنر گرانبها ستودنی است. حسینی با اشاره به اینکه امثال طاهر چراغ هنر را برای نسل بعد روشن نگه میدارند، گفت: در چنین دورانی طاهر خوشنویس و اندک کاتبان در یک زمانه مهجور کار را ادامه میدهند و چراغ را برای نسل بعد روشن نگه میدارند، من خجالت میکشم که بگویم بعد از 35 سال که از فوت طاهر گذشته اطلاعات خوبی از زندگی وی در دسترس نیست. به گزارش فارس در ادامه این مراسم از تعدادی از کاتبان و هنرمندان عرصه کتابت، صفحهآرایی و تهذیب تجلیل شد. انتهای پیام/ م.ا
93/04/24 - 10:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]