تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803904484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکیل کارگروه مشترک اوقاف و میراث فرهنگی برای رفع مشکلات بناهای تاریخی اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان صادقی خبر داد:
تشکیل کارگروه مشترک اوقاف و میراث فرهنگی برای رفع مشکلات بناهای تاریخی اصفهان
اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به ثبت 50 وقف جدید در استان اصفهان با ارزش 73 میلیارد تومان، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه با میراث فرهنگی کارگروهی برای رفع مشکلات و اختلافات میان اوقاف و میراث فرهنگی در زمینه بناهای تاریخی همچون مسجد امام (ره)، مسجد جامع، بازار هنر و دیگر ابنیه تاریخی دیگر تشکیل داده است.



به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا صادقی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون برنامه های اداره اوقاف استان اصفهان در سه ماهه  نخست سال 93 اظهار داشت: اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در سه حوزه فرهنگی شامل امور قرآنی و مناسبت های سال، حوزه موقوفات و بخش عمران امامزادگان و بقاع متبرکه فعالیت دارد.

وی بیان داشت: اصفهان در طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه که برای نخستین بار در سال 92 در راستای خدمت رسانی به زائران و امامزادگان همراه با برنامه های معنوی اجرایی شد، برترین استان در کشور شناخته شده است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: استان اصفهان با دارا بودن 718 بقاع متبرکه پس از فارس و مازندران رتبه سوم را در زمینه تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های قرآنی این حوزه شامل برگزاری مسابقات قرآنی است، بیان کرد: سازمان اوقاف مصوبه ای مبنی بر تربیت یک میلیون قاری تا سال 94 را در دست اجرا دارد که سهم استان اصفهان در سال تربیت   91 ، تعداد 16 هزار نفر، در سال گذشته 18 هزار و در سه ماهه سال جاری نیز 21 هزار نفر بوده است.

ثبت نام 13 هزار نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم

صادقی با اشاره به اینکه طی سه ماهه سال جاری 13 هزار نفر در طرح ملی حفظ قرآن ثبت نام و کلاس های آموزشی در بقاع متبرکه آغاز شده، ابراز داشت: با امضای تفاهم نامه ای با بسیج دانش آموزی در کل 17 هزار نفر از دانش آموزان از این طرح استقبال کردند که تعدادی از آنها هنوز در سامانه ثبت نشده است.

وی به آماده سازی بقاع متبرکه برای ماه مبارک رمضان اشاره  و تاکید کرد: قبل از آغاز ماه مبارک رمضان با غبارروبی از امام‌زادگان به استقبال ماه مبارک رمضان رفتیم و در 200 بقعه طرح نشاط معنوی و ضیافت الهی برگزار می شود.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: برای اجرای طرح نشاط معنوی ثبت نام از دانش آموزان و جوانان سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان به صورت رایگان آغاز شده و مباحث اخلاقی، پاسخگویی به مسایل شرعی و اعتقادی و مباحث تفسیر قرآن در ماه مبارک در 200 بقعه انجام می شود  که برای این منظور 200 روحانی نیز از قم و اصفهان فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: طرح نشاط معنوی و ضیافت الهی در 24 بقعه خیمه معرفت برگزار شده است و مراسم شب قدر در 160 بقعه متبرکه همراه با مراسم دعاخوانی و دعای ابوحمزه ثمالی برگزار می شود.

برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان مصری

صادقی با اشاره به برگزاری کلاس تفسیر قرآن در 83 بقعه توسط شاگردان آیت الله جوادی آملی عنوان داشت: کلاس های ترتیل و جزء خوانی در 120 بقعه در طول ماه مبارک رمضان برگزار می شود و از قاریان مصری و بین المللی نیز برای برگزاری محافل قرآنی در شهرستان اصفهان، نجف آباد، برخوار، شاهین شهر، لنجان، شهرضا، خوانسار، گلپایگان، تیران و کرون و فلاورجان دعوت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره موقوفات این اداره بیان داشت: در سال 93 حدود 50 وقف جدید داشتیم که ارزش ریالی آن بالغ بر 73 میلیارد تومان است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت: بر این مبنا در شهرستان فریدن 6 وقف جدید، لنجان 6، ناحیه دو اصفهان 2، ناحیه یک اصفهان 4 عدد، کاشان 4، خوانسار 2 ، خمینی شهر2 و نایین 13 مورد بوده است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: یکی از این موارد باغ پسته ای در نایین است که برای روزه خوانی سیدالشهدا (ع) و کمک به مزدوجین جوان و خیرات و مبرات اختصاص یافته است.

وی با اذعان بر اینکه هیئت امنای بیش از 80 درصد امامزادگان در طول 6 ماه  مشخص و معرفی شده اند، گفت: احکام هیئت امنای 40 بقعه شاخص استان اصفهان توسط سازمان اوقاف و مابقی توسط خود استان صادر شده  است.

صادقی با بیان عملکرد سه ماهه معاونت اقتصادی و بهره برداری اداره اوقاف استان اصفهان بیان کرد: در طول این مدت دو هزار و 697 سند اجاره به روزرسانی و با مستاجران قرارداد تمدید به امضا رسیده است.

وی افزود: از این تعداد 160 مورد مربوط به بخش حقوقی مانند اداره آموزش و پرورش و دو هزار 519 مورد نیز مربوط به اشخاص حقیقی بوده است.

این مسئول با بیان اینکه 616 مورد رَقَبه در استان داریم که بلامعارض است، اضافه کرد: دو هزار و 679 مستاجر این اداره داری سرقفلی یا کسب پیشه یا دارای حق کِرد و ریشه زراعی هستند اما 616 مستقیما مورد از طریق مزایده سالیانه اجاره داده می شود.

وی با اشاره به تشکیل صندوق بنیاد توسعه موقوفات ابراز داشت: آنچه از موقوفات در سطح استان دارای فضا و مستعد سرمایه گذاری است به بخش های خصوصی و اشتراکی برای سرمایه گذاری معرفی شدند.

پیشرفت فیزیکی بیش از  50 درصد کارهای عمرانی امامزادگان

صادقی با بیان اینکه بیش از 50 مورد از موقوفات این طرح در دستور کار است، به کارهای عمرانی بقاع متبرکه اشاره و گفت: بیش از 70 درصد کارهای عمرانی در امامزادگان در حال اجراست و بیش از 50 درصد پیشرفته فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به مبحث حقوقی در سه ماهه اخیر ابراز داشت: تعداد کل پرونده های حقوقی در حال جریان 390 پرونده است که از این تعداد 122 پرونده طی سه ماه نخست سال تعیین تکلیف شده و تعداد 23 مورد حکم که موقوفات به نفع آنها صادر شده است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: حکم شاخص این مدت که به نفع موقوفات در  دیوان عالی کشور صادر شده است گورستان یحیی آباد شهرستان کاشان (موقوفه دبیر صنایع) است که در دست نیروی انتظامی بود و به اداره اوقاف واگذار شد.

وی افزود: در بخش حقوقی و ثبت 25 مورد تقاضای ثبت برای شناسنامه  و موقوفات، 60 مورد تحدید حدود و 52 مورد سند در کل موقوفات دریافت کرده ایم.

صادقی با بیان اینکه تعداد 75 مورد تهیه نقشه UTM در سطح استان اصفهان انجام شده است، گفت: در این زمینه کارگروهی میان سازمان اوقاف و اداره ثبت اسناد برای تسریع روند کار تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان دارای 13 هزار و 551 موقوفه انتفاعی، منفعتی، متصرفی و غیر متصرفی است که در سامانه اداره اوقاف نیز ثبت شده است.

امضای تفاهم نامه با نیروی انتظامی برای احیای موقوفات

این مسئول با اشاره به امضای تفاهم نامه ای با نیروی انتظامی طی سه ماهه گذشته بیان داشت: موقوفاتی داریم که متصرف آن سپاه و نیروی انتظامی است و این تفاهم نامه برای پیگیری و احیای حقوق وقف متصرفه این دو ارگان است.

وی افزود: همچنین تفاهم نامه ای با منابع طبیعی استان امضا و برای 50 مورد از اماکن متبرکه که مشمول این  تفاهم نامه، نقشه UTM آماده و حدود 14 هزار هکتار از موقوفات اطراف امامزادگان به اداره اوقاف برگشت.

صادقی با اشاره به عملکرد معاونت توسعه و پشتیبانی اظهار داشت: برای نخستین بار در سازمان اوقاف عملکرد خدام امام‌زادگان ارزیابی و شرایط خاصی برای خدام بقاع متبرکه مدنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره آموزشی برای خدام و هیئت امنای امام‌زادگان بیان کرد: برگزاری کلاس تفسیر در اداره برای پرسنل توسط اساتید مجرب، پیگیری برای جذب بودجه و اعتبارات جاری سرمایه ای برای استان، نظارت بر اطلاعات برنامه و بودجه بقاع متبرکه و نظارت و پیگیری در راستای ثبت اموال استان در سامانه بانک اطلاعات موقوفات و اماکن متبرکه از دیگر اقدامات این بخش بوده است.

اختصاص سه میلیارد تومان برای ساخت جامعه الهدی اصفهان

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود 5 میلیارد تومان جذب بودجه داشتیم که دو میلیارد تومان برای مساجد و حوزه های علمیه بوه است، گفت: سه میلیارد تومان برای ساخت جامعه الهدی اصفهان جذب شده است.

وی با اشاره به فعالیت در راستای رفع مشکلات موقوفه بازار هنر  بیان داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش با میراث فرهنگی کارگروهی برای رفع مشکلات و اختلافات میان اوقاف و میراث فرهنگی در زمینه مسجد امام ، مسجد جامع، بازار هنر و ابنیه تاریخی دیگر تشکیل شده است.

صادقی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات با توجه به این کارگروه رفع می شود که از جمله اینها اختلافات در زمینه امامزاده اسماعیل و امازاده عبدالله دامنه است که قرار شد تخریب و ساخت آن از نو آغاز شود.

زیباسازی و ظاهرسازی داخل بازار هنر توسط اداره اوقاف

وی اضافه کرد: بر همین اساس کار زیباسازی و ظاهرسازی داخل بازار هنر بر عهده اوقاف و امور خیریه است و بر این مبنا بیش از 70 درصد کار با هزینه ای بالغ بر 80 میلیون تومان هزینه شده است.

این مسئول عنوان داشت: همچنین تعمیرات پشت بام این بازار با نظارت ناظری از اداره میراث فرهنگی توسط خود کسبه در حال اجرا است که در طول یک تا دو ماه آینده اجرا و به پایان می رسد.

وی درباره هتل عباسی اصفهان نیز بیان داشت: در پایان سال 92 قرارداد مال الاجاره این هتل منقضی شده و قرار است جلسه ای با مدیر و نماینده اداره بیمه در دفتر امام جمعه اصفهان برای قرارداد جدید تشکیل شود.

صادقی با اشاره به اینکه گرچه قرارداد اجاره ای در این مورد هنوز تنظیم نشده است اما برطبق تفاهمات اولیه این هتل با 6 برابر قرارداد قبلی اجاره داده می شود، تاکید کرد: 6 دانگ شهرک "قلعه شور" وقفی است که مطابق نظر ما بخشی از بهارستان را نیز شامل می شود اما همچنان درباره  حدود آن  با ارگان مدعی اختلاف داریم.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه جاده ای قلعه شور و بهارستان را در دستور کار داریم، گفت: قرار  است رئیس صیانت از اموال بیت المال  کارگروهی را تشکیل دهد که دبیر آن اداره ثبت اسناد و املاک است تا حدود قلعه شور مشخص و حق اوقاف احیاء شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به تجلیل از نخبگان قرآنی اشاره و بیان داشت: برای نخستین بار در طول سال جاری تجلیل از نخبگان قرآنی را داشتیم و اداره اوقاف اصفهان از حافظان قرآن که در سطح بین المللی رتبه نخست را کسب  کردند با 60 میلیون تومان هدیه نقدی تقدیر کرد.


۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۵:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن