تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804050088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سموم کشاورزی خطری جدی برای منابع آبی گیلان/ لزوم توسعه محصولات ارگانیک در جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد:
سموم کشاورزی خطری جدی برای منابع آبی گیلان/ لزوم توسعه محصولات ارگانیک در جامعه
رشت – خبرگزاری مهر: سموم و کودهای شیمیایی که سالها برای مبارزه با آفات کشاورزی استفاده می شود در سال های اخیر بلای جان رودخانه های و منابع آبی گیلان شده و زندگی آبزیان را نیز به نابودی کشانده است.



به گزارش خبرنگار مهر، به یقین استفاده از سموم و انواع کود بی رویه به عنوان یکی از تهدیدات اصلی در چرخه زیستی و سلامتی انسان به شمار می رود. کشاورزی سنتی همچنان در گیلان پر رونق است با وجود ارائه طرح های جدید مبارزه با آفات از قبیل طرح های بیولوژیکی همچنان کود و سم حرف نخست را در استان می زند. یک کارشناس مسائل زیست محیطی به مهر می گوید: در شرایط کنونی انتقال و انتشار آلودگي از سوی پساب هاي خروجي كشاورزي يكي از مهمترين چالش هاي پيش رو در استفاده از منابع زير زميني و سطحي آب است. محمد صالحی افزود: بررسي تدابيري خاص براي دفع صحيح اين پساب ها از مسائل بسيار مهم زيست محيطي محسوب مي شود. وی اظهارداشت: در دهه هاي اخير با رواج استفاده از كودها و سموم شيميايي در بخش كشاورزي با هدف كنترل آلودگي محيط زيست و منابع آبي اين امر ضروري به نظر مي رسد كه سرنوشت بسياري از اين آلاينده ها از قبیل آفت كش ها مورد توجه قرار گيرد. این کارشناس مسائل زیست محیطی گفت: تالاب بین المللی انزلی که روزگاری منطقه ای برای پرورش و زندگی آبزیان بود حالا از نفس افتاده است.  وی افزود: مسئولان برای احیای این تالاب چند سالی که دست به دامن ژاپنی ها شده اند. صالحی ادامه داد: منابع آبی استان اعم از زیر زمینی و رو زمینی به دلیل تماس فوق العاده با مزارع کشاورزی امروز وضعیت بسیار بحرانی دارد.

فصول کم آبی غلظت سم و کود در منابع آبی خیلی زیاد می شود وی همچنین با بیان اینکه فصول کم آبی غلظت سم و کود در منابع آبی خیلی زیاد می شود، افزود: آب یکی از اجزاي مهم چرخه زندگی محسوب می شود. این کارشناس محیط زیست بیان داشت: آب سرچشمه حیات در اثر کاربرد مستقیم و غیر مستقیم آلاینده ها آلوده می شود، یکی از این آلاینده ها آفت کش ها هستند که به دلیل رشد روز افزون جمعیت و افزایش نیاز به تولیدات کشاورزي و مواد غذایی استفاده از این سموم در بخش کشاورزي نیز افزایش یافته است. به هر حال سازمان جهاد کشاورزی سالانه 100 هزار تن کود شیمیایی و هزار و 500 تن سموم را در بین کشاورزان توزیع می کند، سمومی که جان رودخانه های استان را گرفته است. معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این زمینه می گوید: این مقدار سموم با توجه به سطح زیر کشتی که در استان وجود دارد حداقل سموم مورد استفاده در سطح مزارع است. ایرج بنیادی بر ضرورت مصرف بهینه کودهای شیمیایی در مزارع  تاکید کرد و افزود: مصرف بهینه کود علاوه برافزایش کمی و کیفی محصول باعث ایجاد سلامتی در انسان و سایر موجودات زنده و محیط زیست می شود. وی همچنین اظهارداشت: امکان بهره برداری از خاک برای سال های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکانپذیر خواهد بود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: استفاده متعادل از کودهای شیمیایی موجب کاهش هزینه تامین کود و کوددهی خواهد شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز به مهر  گفت: مبارزه بیولوژیک یکی از روش های جدید مبارزه با آفات کشاورزی است روشی که جایگزین مناسب برای سموم کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک است.

مبارزه بیولوژیک؛ جایگزین مناسبی برای سموم کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک محمد ابراهیم محمدی ملاسرایی افزود: امسال 30 هزار هکتار در بخش برنج از زنبور تریکوگراما، سه هزار و 400 هکتار در بخش مرکبات و چای از سوسک کریپت و چهار هکتار هم از زنبور برلزی در توتستان ها و باغ های مبتلا به شپشک توت استفاده شد. وی با تاکید براینکه استفاده از شیوه مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی به جزء صرفه جویی در مصرف سم و حفظ محیط زیست سه فایده مهم دیگر از قبیل کاهش هزینه تولید، جلوگیری ازخروج سرمایه های ملی از کشور و در نهایت تولید مواد غذایی سالم و به دور از آلودگی های شیمیایی دارد.  مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان هدف از مبارزه بیولوژیک با آفات را استفاده کمتر از سموم شیمیایی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و حفظ سلامتی مصرف‌ کننده محصولات باغی و زراعی برشمرد.  یک گیاه پزشک هم به مهر می گوید: استفاده از سموم برای مبارزه با آفات جان انسان ها را تهدید می کند. زهرا ریحانی افزود: تولید محصولات سالم و ارگانیک نقش بسزایی در توسعه سلامت جامعه دارد. وی همچنین با بیان اینکه در تولید محصول سالم، مصرف بهینه سموم و دفع آفات به خوبی لحاظ می شود، اظهارداشت: کشاورزی ارگانیک بر پایه استفاده از نهاده‏های ارگانیک طبیعی و درون مزرع ه‏ای چون کود دامی تازه، کمپوست، کود سبز و ضایعات فرآوری مواد غذایی و همچنین کنترل زیستی آفات همراه با کمترین استفاده از مواد معدنی طبیعی برای تقویت نظام زراعی - اقتصادی مزرعه و بهبود فعالیت های زیستی خاک استوار است. این گیاه پزشک می گوید: كشاورزي ارگانيك مي تواند از لحاظ حفاظت محيط زيست، حفظ منـابع  تجديـدناپـذير ، بهبود كيفيت مواد غذايي، كاهش توليد فرآورده هـاي مـازاد و غيـر ضروري و جهت گيري مجدد بخش كشاورزي به سوي نيازهاي بازار مؤثر واقع شود.

سموم کشاورزی نفس های آب را در گیلان به شمار انداخته است وی افزود: هدف سيستم ارگانیک توليد، حفظ و نگهداري منابع و پايداري عوامل توليد از يـك سـو و تـامين سـلامت و امنيـتغذايي براي مصرف كنندگان از سوي ديگر است. ریحانی تصریح کرد: مزايـاي عمـده كشـاورزي ارگانيك شامل امنيت غذايي و سلامت جامعه، پايـداري منـابع توليـد، تنوع و كاهش ريسك توليد، اثرات زيست محيطي و اثرات اجتماعي و اقتصادي است. به گزارش خبرنگار مهر، هر چند کودها و سموم کشاورزی سالهاست که به افزایش محصولات کشاورزی کمک اساسی می کند اما ساماندهی و مدیریت نکردن پساب های این سموم هم گریبان کشاورزی و هم نفس های آب را در گیلان به شمار انداخته است.


۱۳۹۳/۴/۲۲ - ۱۲:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن