تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805470303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‌مهم‌ترین مستند سیاسی و امنیتی سال‌های اخیر را تماشا کنید


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ‌مهم‌ترین مستند سیاسی و امنیتی سال‌های اخیر را تماشا کنید
سوای مباحث مطرح شده، این مستند را به لحاظ فنی می‌توان یک اثر بسیار جدی در حوزه سیاسی قلمداد کرد که تقریباً همترازش در دهه‌های اخیر در کشورمان تولید نشده و از این منظر تماشایش یک اتفاق تازه و یک فرصت متفاوت به حساب می‌آید که نمی‌توان از دست داد.
کد خبر: ۴۱۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰ - 13 July 2014




مستندی که به تازگی درباره عملکرد سران گروهک منافقین در قبال اعضای این گروهک با بررسی سرنوشت یکی از فریب خوردگان جوان پیوسته این گروهک تروریستی از تلویزیون پخش شد، همچنان در مرکز توجهات قرار دارد و لزوم گسترش این نوع مستندسازی بر پایه نگاه عمیق به وقایع اینچنینی را پیش رو آورده است.

به گزارش «تابناک»، هفتمین جشنواره بین‌المللی مستند ایران (سینما حقیقت) و سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مشترکاً میزبان یک فیلم تاثیرگذار سیاسی بودند که حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشت؛ فیلمی که برخی قواعد تکراری مستندسازی در این حوزه را کنار گذاشته بود و به واسطه نزدیک شدن بیش از حد به سوژه‌ها، همذات پنداری را نسبت به مصائب سوژه اصلی در تماشاچی زنده می‌کند.

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا که اثری تکان دهنده درباره وضعیت گروهی از عناصر جداشده از گروهک منافقین است، در میان هیاهوی جشنواره‌ها آنچنان دیده نشد تا اینکه چندی پیش از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

این فیلم، روایتگر بخشی از زندگی پدری است که خواهان نجات فرزندانش از کمپ اشرف، پایگاه سازمان منافقین در عراق بوده است. سوژه منحصر به فرد باعث شد این اثردر جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فجر مورد استقبال زیاد مردم قرار بگیرد.

فیلم درباره یکی از سیاسی‌ترین و امنیتی ترین موضوعات ایران معاصر یعنی مساله سازمان منافقین است، ولی چنانچه کارگردان آن٬ مرتضی پایه‌شناس می‌گوید این اثر به دنبال بیان حرف‌های سیاسی نیست. «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به یکی از ایدئولوژیک‌ترین سازمان های ایران معاصر می‌پردازد ولی اساسا تلاش می‌کند به موضوع٬ فراتر از ایدئولوژی نگاه کند.





















پایه‌شناس به عبور فیلم از برخی از خط قرمز‌های رایج در رسانه‌های تصویری ایران اشاره و تاکید می‌کند که فیلم او روایتگر یک دعوا یا بازی سیاسی نیست. مضمون مورد توجه او در این فیلم خانواده است و فیلم او روایتگر تلاش یک پدر برای جمع کردن دوباره خانواده‌ای است که به واسطه یک سازمان متلاشی شده است.

«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» داستان زندگی مصطفی محمدی،‌ مردی است که پس از اعدام یکی از بستگان همسرش٬ در دهه هفتاد از ایران خارج می‌شود. او برای سهولت پروسه پناهندگی٬ کیس هواداری سازمان منافقین (مجاهدین خلق) را انتخاب می‌کند و از آن پس٬ به دلیلی دینی که به سازمان احساس می‌کند٬ در کشور کانادا به عنوان یکی از هواداران این سازمان فعالیت می‌کند اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که سازمان منافقین،‌ سمیه دختر او را برای یک بازدید سه هفته‌ای به عراق دعوت می‌کند.

سه هفته‌ای که هنوز پایان نیافته است و سمیه هرگز به آغوش خانواده باز نمی‌گردد. داستان به این ختم نمی‌شود و محمد،‌ پسر دیگر مصطفی محمدی نیز برای بازگرداندن خواهرش سمیه٬ به عراق می‌رود‌ ولی او نیز در پادگان اشرف ماندگار می‌شود.

عمده فیلم، مربوط به صحنه‌هایی است که مصطفی محمدی از تلاش‌هایش برای بازگرداندن دو فرزندش به آغوش خانواده ضبط کرده است. تصاویری که با دوربین غیر حرفه‌ای ضبط شده است. شاید از این رو بود که یکی از حاضران در جلسه پرسش و پاسخ٬ از دلیل استفاده بیش از اندازه٬ از پلان‌هایی که در آنها حرکت دوربین وجود دارد٬ در یک سوم اول فیلم می‌پرسد.

پایه شناس پاسخ می‌دهد که دلیل لرزش‌های دوربین در بخش‌های اولیه فیلم،‌ قراردادی است که کارگردان با مخاطب می‌بندد. درواقع این تصاویر به عمد اینگونه ضبط شده‌اند که چشم مخاطب را عادت دهد که قرار است فیلمی ببیند که در آن لرزش دوربین زیاد است.

محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده فیلم نیز درباره مخاطبان فیلم می‌گوید: مخاطب فیلم جوانان زیر سی سالی هستند که از سازمان منافقین تنها یک اسم شنیده‌اند و نمی‌دانند این اسم به چه پدیده‌ای اطلاق می‌شود.

او به این مسئله اشاره می‌کند که مسئولینی که این سازمان را عامل وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ ایران ذکر کردند٬ نمی‌دانند که تا چه اندازه به نفع این سازمان عمل کردند و موجب شدند تصویری به شدت اشتباه از این سازمان شکل بگیرد. شکیبانیا معتقد است که یک بخش از مخاطبان این فیلم جوانانی هستند که ممکن است انتقاداتی از وضعیت کشور داشته باشند و در دام این سازمان بیفتند.

سوای مباحث مطرح شده، این مستند را به لحاظ فنی می‌توان یک اثر بسیار جدی در حوزه سیاسی قلمداد کرد که تقریباً همترازش در دهه‌های اخیر در کشورمان تولید نشده و از این منظر تماشایش یک اتفاق تازه و یک فرصت متفاوت به حساب می‌آید که نمی‌توان از دست داد. ای کاش در این زمینه شاهد فعالیت گسترده تر مستندسازان توانمند داخلی با حمایت متولیان امر باشیم و از ظرفیت‌های موجود در این بخش برای شناساندن ماهیت این گروهک بیش از پیش بهره برد.





مطالب مرتبط
فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه ۲
فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه ۱
مستندی درباره روابط خانوادگی در سازمان منافقین
از خواب ابراهیم حاتمی کیا تا خانه جلال آل احمد
فیلم: پایان جشنواره سینماحقیقت با حواشی دیدنی!
معرفی برگزیدگان جشنواره‌ی سینما حقیقت









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن