تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821185187
تمسخر عقاید مردم از کجا ناشی میشود؟
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تمسخر عقاید مردم از کجا ناشی میشود؟
یک پژوهشگر حوزهی انسانشناسی دین میگوید، از قدیمالایام همواره کسانی بودهاند که خود را ملزم به اجرای احکام دینی نمیدانستند ولی به نظر میرسد که اکنون ما با پدیدهای روبهرو هستیم که در آن افرادی به حرمتزدایی دین میپردازند و یکی از دلایل این مسئله، سیاستگذاریهای سیاسی نادرست است.
کد خبر: ۴۱۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ - 13 July 2014
یک پژوهشگر حوزهی انسانشناسی دین میگوید، از قدیمالایام همواره کسانی بودهاند که خود را ملزم به اجرای احکام دینی نمیدانستند ولی به نظر میرسد که اکنون ما با پدیدهای روبهرو هستیم که در آن افرادی به حرمتزدایی دین میپردازند و یکی از دلایل این مسئله، سیاستگذاریهای سیاسی نادرست است.
جبار رحمانی - پژوهشگر حوزهی انسانشناسی دین - در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این مساله که به نظر میرسد در جامعهی امروز، مسخره کردن اعتقادات دینی عدهای از مردم، توسط عدهای دیگر، شایع شده باشد، گفت: این موضوع را به مقولهی مسخره گردن تقلیل داد، این اتفاق بیانگر روندی است که آنرا «حرمت زدایی» از برخی امور دینی در جامعه میتوان دانست.
او افزود: برخلاف این تصور رایج که انگار در گذشته، همهی مردم اهل مراعات احکام واجرای آنها بودند، باید گفت در گذشته نیز مانند اکنون عدهای از مردم روزه میگرفتند و نماز میخواندند، و عدهای نیز به خواندن نماز و گرفتن روزه مقید نبودند. ولی تفاوت جدی در آن بود که در گذشته مردم برای شرعیات و احکام دینی و رفتارهای دینداران، حرمتی قایل بودند، بنابراین اگر هم خودشان از شرعیات و احکام پیروی نمیکردند، ولی احترام دینداران را حفظ میکردند و رفتارهای دینی همچنان دارای ارزش بالای در جامعه بودند. به عبارت دیگر، حرمت نگه میداشتند.
این پژوهشگر حوزهی انسانشناسی دین همچنین بیان کرد: اتفاقی که بعد از انقلاب در ایران بهواسطهی تحولات جامعه و برخی سیاستگذاریهای فرهنگی و مذهبی نامناسب رخ داد، این بود که در مواردی سلسله مراتب ارزشهای فرهنگی دینی تغییر کرده و حرمت برخی باورها و اعمال و احکام تقلیل پیدا کرد، یا گاهی نیز حرمت زدایی شد و در نتیجهی این روند بود که اجرای احکام دین، نه تنها یک عیب نیست، بلکه فرد متخطی میتواند عاملان احکام دین را نیز مسخره کند. به عبارت دیگر، حرمت برخی رفتارهای دینی شکسته شد. این رفتار از اشتباهات و تحولات خود جامعه و متولیان دینی آن ناشی شده است.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که چقدر مسخره کردن دینداران را پدیدهای نوظهور میتوان دانست؟ بیان کرد: همیشه عدهای بودهاند که روزه نمیگرفتند ولی اینکه عدهای از آنها بتوانند به صورت علنی و بهطور گسترده رفتارهای دینی را نفی و گاه تمسخر کنند، ناشی از تحولات فرهنگی و مذهبی دو یا سه دههی اخیر است و بخش مهمی از این تحولات در سیاستهای متولیان دینی و نهادهای رسمی در این زمینه ریشه دارد.
او افزود: حرمتزدایی از باورها و اعمال دینی، تا حد زیادی، از فرمالیسمی ناشی است که در برخی متولیان رسمی دین در تبلیغ دین و دفاع از دین دیده میشود. تاکید صرف و گاه همراه با تنبیه برای دفاع از ظواهر دینی توسط نهادهای رسمی، سبب میشود که به تدریج معنای اعمال دین، از بین برود و رفتار دینی به یک فرم بیمحتوا تبدیل شود. در این وضعیت، از جانب متولیان رسمی فرهنگ مذهبی جامعه، فشار صوری بر رفتارهای دینی نیز بیشتر میشود و این واکنش نامناسب هرچه بیشتر، رشد فرایند محتوازدایی و حرمتزدایی از رفتارهای دینی را سبب میشود. به عبارت دیگر، این تمسخر یک واکنش غیر عقلانی جامعه به فشاری فرمالیستی از جانب برخی متولیان رسمی دین و فرهنگ برای تحمیل ظواهر دینی بر جامعه است.
جبار رحمانی
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به این پرسش که چقدر موضوع تمسخر اعتقادات دینی مردم بر جامعه تاثیر گذار است؟ گفت: نمیتوان گفت بیتاثیر است، به هر حال وقتی فضای عمومی جامعه با نوعی حرمت زدایی از ارزشهای دینی همراه شود، قطعا الزامهای درونی و روحی افراد به پیروی از این اعمال دینی و حمایتهای روانی و روحی جامعه از این اعمال کم خواهند شد. در نتیجه جامعه را به وضعیتی دچار خواهند کرد که دینداری به یک انتخاب همراه با دشواری تبدیل خواهد شد. چون رفتارهای دینی در برخی از فضاهای جامعه، با نوعی واکنش منفی مواجه می شود. شاید مقولهای به نام تهاجم فرهنگی در سست شدن اعتقادات مردم اندکی موثر باشد، اما در حرمتزدایی از دین و دشوار شدن دینداری در جامعه ایرانی، بیش از هر عاملی، عوامل درونی و داخلی موثرند.
عضو شورای مرکزی گروه انسانشناسی و فرهنگ ادامه داد: روندی که در جامعهی ایرانی و در برخی از فضاهای اجتماعی در حال ازدیاد است، این است که در برخی عرصهها، دینداری به یک مقولهی دشوار و متضمن فشار روانی از جانب اجتماع تبدیل شده است. این مساله تا حدی ناشی از آن است که دین از امری اجتماعی و درونی به امری فرمال و بیرونی تقلیل پیدا کرده است.
جبار رحمانی بیان کرد: این مسئله بیانگر تحولات دینی و فرهنگی عمیقی است که در جامعه در حال گسترش است. اگر قرار باشد متولیان نهادی دین با این تغییر، هرچه بیشتر با فشار و الزام رسمی و صوری مواجه شوند، نه تنها موفق نخواهند شد، بلکه موجبات رشد بیشتر آن را نیز فراهم میکنند.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر میتوان بروز چنین رفتارهایی را واکنشی به رفتار حکومت دانست؟ بیان کرد: اینکه صرفا همهی تغییرات دین را به گردن حکومت بیاندازیم، کار چندان درستی نیست. عدهی قابل توجهی از جوانان یا نوجوانانی که به تعبیر رسمی «دین گریز» نامیده میشوند، بیش از آنکه بهواسطهی رفتارهای حکومت این رفتارها را داشته باشند، بهواسطهی رفتارهای دیندارانی است که در خانواده و اطرافشان هستند. مسئله اصلی واکنش به دین حکومتی نیست، بلکه واکنش به دین متکی بر ظواهر و مبتنی بر تنبیه و فشار برای ترویج است. این نوع دین فرمالیستی را هم در نهادهای رسمی میتوان دید و هم در برخی گروههای دینی. حکومت هم یک کل یکدست و واحد نیست که همه جای آن یک رفتار مشابه را با دینداران داشته باشد. هرچند خود این تشتت استراتژی های دینی نهادهای سیاسی و رسمی هم بر آشفتگی حیات دینی جامعه میافزاید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
بانک ها به مردم پول نمی دهند/ تسهیلات بانکی کجا می رود؟
بانک ها به مردم پول نمی دهند تسهیلات بانکی کجا می رود اقتصاد > اقتصاد کلان - سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس یکی از دلایلی را که بانک ها حاضر نیستند به واحدهای تولیدی و صنعتی وام پرداخت کنند فعالیت تجاری بسیاری از این بانک ها می داند بهاره چراغی شورای پول و اکشتار مردم فلسطین به دست صهیونیستها ناشی از عدم اتحاد مسلمانان است
استانها مرکز مرکزی آیت الله دری نجف آبادی کشتار مردم فلسطین به دست صهیونیستها ناشی از عدم اتحاد مسلمانان است اراک- خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک ضمن تاسف از به شهادت رسیدن70 نفر و زخمی شدن 700 نفر از مردم غزه به دست صهیونست ها گفت کشتار مردمسهم 20 درصد صرفهجویی مردم کجاست؟
سهم 20 درصد صرفهجویی مردم کجاست در آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران مصرف آب تهرانیها در سه ماهه اول امسال 10 5 درصد افزایش یافته است این افزایش در حالی صورت گرفته که وزارت نیرو در اعلامیه هایی پی درپی از مردم خواسته تا 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی داشتروشنگری و بصریت راه مقابله با فتنه های شوم دشمن/ روحانیون آثار ناشی از ماهواره را به مردم گوشزد کنند
استانها شرق خراسان جنوبی سردار نظری روشنگری و بصریت راه مقابله با فتنه های شوم دشمن روحانیون آثار ناشی از ماهواره را به مردم گوشزد کنند بیرجند- خبرگزاری مهر فرمانده سپاه انصارالرضا ع خراسان جنوبی گفت روشنگری و بصریت راه مقابله با فتنه های شوم دشمن است که باید مبلغین آثارمردم چوب سوء مدیریت را میخورند / سازمان محیط زیست کجاست؟!
سقایی در تذکر شفاهی مردم چوب سوء مدیریت را میخورند سازمان محیط زیست کجاست عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت دریاچه بختگان خشک شده است و در طی آن فاضلاب پتروشیمی در این دریاچه منجر به بیماری شده که سازمان محیط زیست باید اقدامی بکند به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاتفکر تکفیر جهان اسلام را گرفتار آتش کرده است/ علمای اهل سنت مردم را متوجه بطلان عقاید تکفیری ها کنند
آیتالله سبحانی تفکر تکفیر جهان اسلام را گرفتار آتش کرده است علمای اهل سنت مردم را متوجه بطلان عقاید تکفیری ها کنند خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله سبحانی با بیان اینکه ریشه آتش امروز جهان اسلام وهابیت تکفیری است گفت امروز اگر بخواهیم جهان را از آتش وهابیت تکفیری مصون بداریم باسهم 20 درصد صرفهجويي مردم کجاست؟
۱۱ تير ۱۳۹۳ ۹ ۱۵ق ظ جام جم سهم 20 درصد صرفهجويي مردم کجاست به گزارش خبرگزاري موج روزنامه جام جم چنين نوشت در آخرين آمار ارائه شده از سوي شرکت آب و فاضلاب استان تهران مصرف آب تهرانيها در سه ماهه اول امسال 10 5 درصد افزايش يافته است اين افزايش در حالي صورت گرفته که وزارت نيبروز آتش سوزی در جنگلها ناشی از بی توجهی مردم به منابع طبیعی است
استانها مرکز قزوین چگینی بروز آتش سوزی در جنگلها ناشی از بی توجهی مردم به منابع طبیعی است قزوین- خبرگزاری مهر مديركل منابع طبيعي و ابخيزداري استان قزوین گفت آتش سوزي در جنگلها و مراتع پيامد خشكسالي و عدم توجه مردم و بهربرداران به هشدارهاي كارشناسان در صیانت از منابع طبيعیسعید زیباکلام: قدرت رهبر انقلاب نهایتا از آگاهیها و موضعگیریهای مردم و تشکلها و شخصیتها ناشی میشود
سعید زیباکلام قدرت رهبر انقلاب نهایتا از آگاهیها و موضعگیریهای مردم و تشکلها و شخصیتها ناشی میشود این جور نیست که آقا قدرتی ورای ملت و ورای آگاهیهای ملت دارند قدرت رهبر انقلاب نهایتا از آگاهیها و موضعگیریهای مردم و تشکلها و شخصیتها ناشی میشود به گزارش نامه نیوز سایتآتشسوزی مراتع ناشی از بیتوجهی مردم
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۳ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت آتشسوزی در جنگلها و مراتع پیامد خشکسالی و عدم توجه مردم و بهرهبرداران به هشدارهای کارشناسان منابع طبیعی است هاشم گوردزوند چگینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین اظهارکرد همه سآسیب های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم شفاف سازی شود
استانها شمال آذربایجان غربی کلانتری آسیب های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم شفاف سازی شود ارومیه – خبرگزاری مهر دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه گفت مضرات و آسیب های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم منطقه اطلاع رسانی و شفاف سازی شود به گزارش خبرنگار مهر عیسیامام جمعه ریگان: مسجد مکانی برای حل مشکلات مردم است
امام جمعه ریگان مسجد مکانی برای حل مشکلات مردم است کرمان - ایرنا - امام جمعه ریگان گفت مسجد محل دید و بازدید و صله رحم و مکانی برای حل مشکلات مردم است به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی رنجبر ماهانی روز شنبه در آیین تجلیل از خادمان مساجد شهرستان ریگان خاطرنشان کرد همانطور که ستانمایشگاه قرآنی مردم و رمضان افتتاح شد
همزمان با اولین شب ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآنی مردم و رمضان افتتاح شد تهران بزرگ - ایرنا - همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآنی مردم و رمضان در پارک قیطریه تهران افتتاح شد به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات و شمال تهرامقتدایی در نمایشگاه قرآنی مردم و رمضان: میاتگین سن کارکنان مراکز هستهای 24 تا 25 سال است
مقتدایی در نمایشگاه قرآنی مردم و رمضان میاتگین سن کارکنان مراکز هستهای 24 تا 25 سال استعضو کمیسیون آموزش مجلس گفت در بازدیدی که از مراکز هستهای داشتیم دیدیم که میانگین سن این عزیزان 24 تا 25 سال است و این یعنی جوانان و نوجوانان ما به لحاظ فنی و علمی به برکت انقلاب اسلامی رشد خبا ارزشترین جواهر ایران کجا هستند؟
با ارزشترین جواهر ایران کجا هستند این موزه زیر نظر بانک مرکزی است و برای بازدید از آن میتوان ساعت ۱۴ شنبه تا سهشنبه به خزانه بانک مرکزی در خیابان فردوسی روبهروی سفارت آلمان رفت چون فقط در این روزها خزانه به روی علاقهمندان باز است موزه جواهرات ایران خانه بگرانی، صدای بهروز رضوی را هم در آورد/ آن روزهای ما کجا و این روزهای آقایان کجا!
گرانی صدای بهروز رضوی را هم در آورد آن روزهای ما کجا و این روزهای آقایان کجا فرهنگ > کتاب - گوینده محبوب رادیو و تلویزیون که خود نیز دستی بر آتش نشر داشته معتقد است راهی جز ارزان کردن کتاب برای مطالعه مردم عادی وجود ندارد این روزها قیمت کتاب خیلی گران است و نمیفرماندار نمین خواستار همکاری مردم منطقه در جمع آوری نسخ خطی ارزشمند شد
فرماندار نمین خواستار همکاری مردم منطقه در جمع آوری نسخ خطی ارزشمند شد اردبیل - ایرنا - فرماندار نمین خواستار همکاری مردم منطقه در جمع آوری نسخ خطی ارزشمند شد سیدمهدی جوادی روز دوشنبه در جلسه خیرین کتابخانه ساز نمین با اشاره به سابقه شهرستان فرهنگی نمین در برخورداری از اسناد و ن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها