تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820661646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آبی بنوش سنتی رایج از گذشتگان بندرریگ در ماه مبارک رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آبی بنوش سنتی رایج از گذشتگان بندرریگ در ماه مبارک رمضان گناوه - ایرنا - مردم استان بوشهر درماه مبارک رمضان رسم و آیین های مختلفی دارند که ˈآبی بنوشˈ یکی از سنت های قدیمی در بندرریگ این استان است که نسل به نسل گذشته و همچنان رایج است.


به گزارش ایرنا، دراین آیین موذنان مساجد 15 دقیقه مانده به اذان صبح با ندای خود، روزه داران را بیدار می کنند تا آبی بنوشند و به نماز و عبادت بپردازند.
ˈآبی بنوش لعنت حق بر یزید کن جان فدای تربت پاک شهید کنˈ ندای موذنانی است که تا پایان ماه مبارک رمضان از بلندگوی مساجد طنین انداز می شود.
برپایی مراسم قرآن خوانی معروف به ˈمقابلهˈ در مساجد، حسینیه و منازل شخصی نیز از دیگر سنت های مردم این دیار است که با حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان انجام و سال به سال شکوه بیشتری بخود می گیرد.
یکی از آیین هایی که از گذشته های دور، نسل به نسل تا به امروز منتقل شده و هنوز رنگی از کهنگی بر شکل و شمایل آن ننشسته، ˈ گره گشو ˈ است که در نقاط شمالی استان بوشهر بویژه شهرهای ریگ ودیلم همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شود.
گره گشو به معنای گشایش و گره گشایی است که درشب 15 ماه رمضان، بعد از افطار برگزار می شود.
این مراسم هرچند در مناطق مختلف جنوب کشور و خلیج فارس نام های متفاوتی به خود گرفته است اما به شیوه ای یکسان و بسیار نزدیک به هم و با نام های مختلف اجرا می شود.
مردم این مناطق این آیین را با استفاده از دو گروه خردسال و بزرگ سال برگزار می کنند.
شرکت کنندگان دراین آیین کیسه های مخصوصی را که برای جمع آوری نقل و شیرینی و دیگر نذورات خانواده ها آماده کرده در دست وگردن انداخته و با سر دادن اشعاری به درب منازل مراجعه می کنند.
اگرچه اشعاری که به صورت دست جمعی سر داده می شود متفاوت است اما به طور کلی می توان این اشعار را با توجه به پذیرایی و استقبال خانواده ها به دو دسته ی قبل از رفتن و بعد از برگشتن تقسیم کرد.
ˈ گری گشو، سرت بشوˈ ، ماآمدیم، ما آمدیم کیسه ها را باز کنید و هدیه بدهید، خدا به شما برکت ونعمت عطا کند اشعاری است که در آغاز حرکت و درقبال پذیرایی و استقبال شایسته خانواده ها سر داده می شود و اشعار خونه گدا، خیرش ندا نیز زمانی سر داده می شود که آنان با دست خالی از در خانه ای برمی گردنند.
با پایان گرفتن گری گشو بچه ها از هم جدا می شوند و هریک به خانه های خود می روند و یا قبل از رفتن به خانه، جایی نشسته و به مقایسه میزان شیرینی هایشان با همدیگر بپردازند و مشخص کنند که مقدار گری گشو چه کسی بیشتر از بقیه است.
بچه ها درخانه، کیسه هایشان را در سینی ریخته و پس از تفکیک انواع شیرینی ها و تنقلات ازهم ، گزارشی از نوع پذیرایی خانه ها وهمسایه ها به خانواده خود می دهند.
ندای الوادع الوادع در یک شب مانده به پایان ماه پرفضیلت رمضان و رفتن سر قبر اموات در روز عیدسعید فطر از دیگر رسوم مردم شهرهای شمالی استان بوشهر بویژه بندرریگی ها است.
شهرستان های گناوه ودیلم در شمال استان بوشهر واقع هستند. ک/4
637/539

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن