تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821297515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منظور از قناعت چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



منظور از قناعت چيست؟
اي فرزند آدم! اگر از دنيا آن قدر مي‌خواهي كه كفايت تو را كند، اندك چيزي از آن تو را سير مي‌كند و اگر زيادتر از كفايت مي‌طلبي، تمام آنچه در دنيا هست تو را سير نخواهد كرد و كفايت تو را نخواهد نمود.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرويس ديني جام نيوز، قناعت حالتي است نفساني كه باعث اكتفا كردن به قدر حاجت و ضرورت مي‌شود. اين صفت از صفات فاضله و اخلاق خوب است و بسياري از صفات ديگر مربوط به آن است. اگر انسان با روحية قناعت زندگي كند از اوصاف ناپسند، مانند: طمع، حرص و جمع‌آوري‌بي‌حدوحصر مال و ثروت بدور خواهد ماند.(1) صفت قناعت مَركبي است كه آدمي را به مقصد و سعادت دنيا و آخرت مي‌رساند. زيرا هر كس به قدر ضرورت قناعت كرد و دل را به تجمل و افزون طلبي نسپرد هميشه فارغ‌البال و مطمئن بسر خواهد برد، به گونه‌اي كه تحصيل آخرت برايش آسان و زندگي دنيا راحت مي‌باشد.  
در مقابل، هر كه گرفتار صفت حرص و طمع شد، همواره پريشان‌خاطر و مضطرب است. با اين وجود، او چگونه مي‌تواند تحصيل آخرت نمايد و به سعادت ابدي نائل گردد، پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «خوشا به حال كسي كه به دين اسلام هدايت يابد، و به قدر كفاف به او برسد و قناعت كند.» همچنين فرمود: «اي مردمان! چندان سعي نكنيد كه به هيچ‌كس نمي‌رسد مگر آنچه از براي او مقدر شده است و هيچ بنده‌اي از دنيا نمي‌رود مگر اينكه روزيي كه به او مقدر است به وي برسد.»  
قناعت مستلزم غنا و بي نيازي است،‌ معمولا انسان‌هاي قانع احساس بي‌نيازي مي‌كنند و از درخواست و طلب از ديگران خودداري مي‌كنند. اميرالمومنين علي بن ابي طالب ـ عليهما السّلام ـ فرمود: «اي فرزند آدم! اگر از دنيا آن قدر مي‌خواهي كه كفايت تو را كند، اندك چيزي از آن تو را سير مي‌كند و اگر زيادتر از كفايت مي‌طلبي، تمام آنچه در دنيا هست تو را سير نخواهد كرد و كفايت تو را نخواهد نمود.»(2)  
به هر حال، قناعت يعني اكتفا به قدر نياز و قانع شدن به آنچه كه دارد، قناعت آدمي را از آلوده شدن به بسياري از گناهان نگه مي‌دارد. آدم قانع همواره سير است و احساس بي نيازي مي‌كند،‌ برعكس افراد طماع و حريص هر قدر از اموال دنيا را جمع‌آوري كنند باز عطش و تشنگي‌اش بيشتر مي‌شود. انسان بايد ضمن اينكه خود، روحية قناعت را در خويشتن ايجاد مي‌كند، ديگران را هم بايستي به اين وصف توصيه كند. به ويژه مدير و سرپرست خانواده، وظيفة مهمي در اين زمينه دارد و بايد فرزندان را با روحية‌ قناعت تربيت نمايد.     پي نوشت ها: 1. قمي، عباس، خلاصه معراج السعاده، قم، موسسه در راه حق، 1364، ص 90(با كمي تغيير).
2. همان، ص 91.




۲۱/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن