تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817857569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دموکراسی و حمله نظامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دموکراسی و حمله نظامی تهران - ایرنا - برخی افراد گمان می کردند که هرگونه دخالت نظامی در کشورها و برانداختن نظام های استبدادی آنها از حیث سیاسی می تواند نتایجی مثل اشغال آلمان و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم داشته باشد.


روزنامه اعتماد روز شنبه در یادداشت «حرف روز» ادامه می دهد: این گمان نادرست از آنجا ناشی می شود که دموکراسی و پیشرفت را فقط ناشی از اراده حاکم می داند.
گویی این دولت ها هستند که مانع دموکراتیک شدن جامعه می شوند و اگر این مانع برداشته شود همه مشکلات پیش رو حل خواهد شد.
همین ذهنیت نادرست است که گمان می کند برقراری دموکراسی در جامعه با تغییر قدرتمندان امکان پذیر است و اگر کسانی که در مقام بیان به دموکراسی اعتقاد دارند جانشین صاحبان قدرت شوند مشکل دموکراسی در آن جامعه حل می شود!!
به همین دلیل بود که وقتی امریکا به افغانستان و عراق لشکرکشی کرد و حکومت های آنها را برانداخت و پس از چند سال ساختارهای انتخاباتی هم در آنجا مستقر شد، این افراد خوشبین گمان کردند که دموکراسی در این دو کشور نهادینه شده و قطار توسعه و پیشرفت روی ریل دموکراسی با سرعت تمام به جلو خواهد رفت..
ولی امروز اوضاع در این دو کشور به گونه یی است که حتی اندکی از آن چشم انداز خیالی گذشته در آن دیده نمی شود. نمونه اش انتخابات اخیر افغانستان است.
اگرچه عبدالله عبدالله در انتخابات پیشین نیز که با حامد کرزای، رییس جمهور فعلی افغانستان رقابت می کرد، مدعی وجود تقلب در انتخابات شد، هر چند به دلایل قابل فهمی با دولت کرزای به مقابله برنخاست ولی هیچگاه آن انتخابات بدون ابهام تلقی نشد.
با وجود این قضیه انتخابات اخیر تا حدی متفاوت است. این قضیه نشان داد که پیشرفت قابل قبولی در دموکراسی افغانستان دیده نمی شود و حتی اگر از این بحران هم عبور کنند به دلیل دخالت نهادهای بین المللی خواهد بود.
مساله این نیست که در این انتخابات تقلب شده است یا نه. اگرچه افزایش آرای دور دوم قرینه یی در وجود تقلب است ولی چه تقلب شده یا سالم برگزار شده باشد، در اصل این ادعا تفاوتی ایجاد نمی کند زیرا دموکراسی به معنای حل اختلاف از طریق صندوق رای است و روزی که مردم آرای خود را به صندوق ها ریختند، مثل آب فراوانی است که بر آتش اختلافات ریخته می شود ولی اگر دیدید که پس از رای گیری، آتش اختلافات شعله ورتر شد، در این صورت آن صندوق هر چه باشد صندوق دموکراسی نیست.
اکنون مدت هاست که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده. تصاویر نشان داده شده از فرآیند این انتخابات به تنهایی گویای فاصله آن با حداقل های دموکراسی است.
همان قدر که قوانین برابرطلبانه میان زن و مرد در افغانستان توانسته است برابری واقعی میان این دو جنس را در آنجا به وجود آورده باشد، قانون و نظام انتخاباتی هم می تواند دموکراسی را برای این کشور یا هر جامعه دیگری به ارمغان بیاورد.
آنچه گفته شد به معنای تخطئه جامعه افغانستان نیست بلکه به معنای نفی ادعاهای نادرست کسانی است که گمان می کنند می توان به زور اسلحه و حضور نظامیان بیگانه، دموکراسی را به یک جامعه صادر کرد.
در جامعه یی که درآمد سرانه بسیار پایین است، شاخص های آموزشی، تحصیلی، صنعتی و... در سطوح پایین جهان است و درصد بیسوادی هنوز بالاست، چگونه می توان ساختارهای دموکراتیک ایجاد کرد؟
بی معنایی برگه رای در نظام اجتماعی مبتنی بر تمایزات قومی و نژادی آشکار است و این تمایزات را نمی توان با حضور نیروی نظامی بیگانه از میان برد، حتی احتمال تشدید این تمایزات و تنش های ناشی از آنها هم وجود دارد.
اگر به واسطه نظامیان خارجی در آلمان یا ژاپن نظام های دموکراتیک در آنجا برقرار شد، به این دلیل بود که آنها کشورهای توسعه یافته صنعتی با سطوح درآمدی و آموزشی بالابودند.
به تعبیر ساختارها و زیربناهای مادی این جوامع نیازمند و تشنه ساختار دموکراسی بودند و حضور نظامی خارجی توانست موانع تحقق این نیاز و درخواست را برطرف کند. این مساله فرق می کند با عراق و افغانستانی که جامعه یی چندپاره و با شکاف های قومی، زبانی، مذهبی و سطح پایین پیشرفت هستند.
نکته مهم این است که غربی ها نیز به دموکراسی صادراتی خود به افغانستان اعتقاد و باور ندارند و اجمالامی دانند که صندوق رای فقط پوششی است برای آنچه باید در ورای این صندوق جهت تعیین دولت و انتقال صوری قدرت انجام شود.
آنان نیز به خوبی می دانند که موازنه میان رای و قدرت برقرار نیست و کسی که از صندوق رای و با آرای بیشتر بیرون بیاید، لزوما قدرتمندترین فرد نیز نخواهد بود.
وقتی که رای معادل با قدرت نباشد و نتواند به قدرت تبدیل شود، رای گیری برای کسب قدرت نیز پوچ خواهد بود. در چنین صورتی رای مثل پول یا چک بی پشتوانه یی است که قدرت خرید و نقد شدن ندارد.
برداشت های صوری از مفهوم و شکل گیری دموکراسی در منطقه، خسارات فراوانی بر جای گذاشته است. از لیبی گرفته تا افعانستان در آتش این برداشت های سطحی در حال سوختن هستند.
قدرت های جهانی به دلیل ناآشنایی با این مفاهیم ساده، منطقه را در بحرانی عمیق فرو بردند. هرچند برخی معتقدند که آنان می دانستند وضع منطقه به اینجا خواهد رسید، این برداشت از آنجا ناشی می شود که کسی حدس نمی زد قدرت های جهانی تا این حد بی ملاحظه و ناآگاهانه وارد ماجرایی پرهزینه و پرخطر مشابه حمله و حضور نظامی در عراق و افغانستان شوند.
از این رو به این نتیجه می رسند که آنان پیشاپیش از نتایج این رفتارشان آگاهی داشته اند. مستقل از اینکه آنان چه تحلیلی داشته اند، باید به نیروهایی که درون این کشورها چشم به راه حضور نظامی خارجی بودند تا آزادی دیگران را به دست بیاورند یادآوری کرد که مسوولیت آنان در بروز این اوضاع کمتر از نظامیان بیگانه نیست.
اول**1104

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن