تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834888868
در جستجوی یک سینمای گمشده
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
در جستجوی یک سینمای گمشده
زمانی فیلمهای ماورایی در سینمای ایران با خط قرمزهایی اساسی مواجه بودند یعنی خط قرمزهایی که در صورت اجرا ماهیت این گونهی نمایشی را به طور کلی عوض میکردند .
به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ زمانی فیلمهای ماورایی در سینمای ایران با خط قرمزهایی اساسی مواجه بودند یعنی خط قرمزهایی که در صورت اجرا ماهیت این گونهی نمایشی را به طور کلی عوض می کردند.
خطر تحریف شدن باورهای دینی و همینطور ابتلا به خرافه باوری تا مدتها باعث شده بود که مسئولین کشور سینمای ماوراء را با دیدی مشکوک بنگرند و معدود آثار اینچنینی هم معمولا پایانبندیهایی داشتند که تمام قسمتهای ترانس فیزیکی داستان را یا خواب و رویای یکی از قهرمانها نشان میداد و یا توطئهی یکی از شخصیتهای منفی که میخواسته بنابر اهداف به خصوصی بقیه کاراکترها فکر کنند پای جن و پری در کار است.
به هرحال مخاطب آن دوره در انتهای تمام این فیلمهای نیمه ماورایی –که تعدادشان خیلی هم کم بود– میفهمید که هیچ جن و پری و هیولا و روحی در کار نیست و هرچه بوده یا خواب بوده یا وانمود خصمانهی یکی از شخصیتهای داستان.
مشخصا تکرار چند بارهی چنین پایان بندیهایی مخاطب را کم کم به تمام محرکههای داستانی این نوع از آثار بیتفاوت کرده بود چون فیلمی که همه میدانستند در انتها قرار است حرفش را پس بگیرد، از همان ابتدا توسط هیچ بینندهای جدی گرفته نمیشد.
البته راه برای فیلمهای علمی- تخیلی کمی بازتر بود و موجودات فضایی حق داشتند که در فیلمها به تهران بیایند و از طرفی بعضی از آدمهای اینجایی میتوانستند سفرهایی فانتزی به فضا داشته باشند اما در این میان ابدا خبری از سینمای ماوراء نبود.
ژانر وحشت با چنین اوضاعی در سینمای ایران خفه شد و ما نتوانستیم بعد از مدتها حتی یک نفر را داشته باشیم که بتوان او را به طور تخصصی فیلم ساز این حوزه دانست.
اما سال 1384 سال عجیبی برای مخاطبان ایرانی بود. در این سال مردم ایران فیلمی را دیدند که قدم در سرزمین ماوراء الطبیعه گذاشته بود و تا آخر کار هم حرف خودش را پس نگرفت.
البته این پیشروی باز هم کار سینما نبود و تلویزیون، آن هم در ایام ماه مبارک رمضان دست به چنین تحول عظیمی زد .
سریال "او یک فرشته بود" ساختهی علیرضا افخمی با وجودمشکلاتی که بارها برای آن پیش آمد تا انتهای آخرین قسمت روی آنتن تلویزیون رفت و استقبال مردم مسلمان ایران از این اثر، فشارها را روی گونهی ماورایی فیلم سازی در ایران کمتر کرد طوری که منتقدان آن مجبور به عقب نشینی و تجدید نظرهایی اساسی در آراءشان شدند.
اینکه یک اثر هنری را نباید به مثابه یک متن تئوریک بررسی کرد و از آن نمیبایست توقعی را داشت که از یک مقاله یا سخنرانی علمی داریم، بحثی بود که باید جا میافتاد تا انتقادها به فیلمهای ماورائی ایران کمتر بشود.
البته چنین بحثهایی قبلا در مورد فیلمهای تاریخی-مذهبی هم مطرح و عمدتا حل شده بود اما فیلمسازی ماوراء خیلی دیرتر در دستور کار قرار گرفت.
سید داوود میرباقری، پرچمدار فیلمسازی تاریخی-مذهبی در ایران که خودش هم سابقا تحصیل کردهی حوزهی علمیهی شیعی بود توانست با سریال ماندگار "امام علی(ع)" راه را برای خیلی از افراد دیگر هم باز کند و نشان بدهد که فیلم بهتر است درخیلی از فرازها به قوانین درام وفادار باشد تا متون تاریخی.
مسلم است که اگر سریال امام علی(ع) و آثار همتای آن قرار بود مثل یک متن تاریخی مورد نقد قرار بگیرند مشکلات فراوانی از دل آنها در میآمد اما با تلاش تاریخی سازان ایران، برای همه جا افتاد که (این فیلم است نه تاریخ)
اما برای سینمای ماوراء چنین تلاشهایی صورت نگرفت و این درحالی است که سالها پیش از این یکی از علمای بزرگ شیعی یک کتاب داستانی درگونهی ماوراء به رشته ی تحریر درآورده بود که مخاطبان زیادی هم پیدا کرد.
"سیاحت غرب" نوشتهی علامه قوچانی که میتوان آن را با کمدی الهی دانته مقایسه کرد یک حرکت رو به جلو در فن قصه گویی ایرانی بود که بسیار هدفمند و با نیتهای تعلیمی تألیف شد اما این راه بعد از ایشان توسط افراد دیگر پیگیری نشد و سیاحت غرب همچون تک ستارهای چشمک زن در آسمان ادب ایران باقی ماند.
جالب است که در گذشته خیلی از مخاطبین، سیاحت غرب را به جای اینکه یک داستان آموزنده بدانند آن را واقعیتهایی میدانستند که از مکاشفات آیت الله فوچانی حکایت میکند واز همین توهم عجیب مشخص میشود که در ذهن بسیاری از افراد اجتماع برای تخیل تعریف مشخصی وجود نداشته و یا مورد استفادهی آن معلوم نبوده است.
البته در خود همان دوره میشد برای رفع تمام این شبهات، در کنار کتاب سیاحت غرب سری هم به سیاحت شرق همین نویسنده زد.
به هر حال هفتادودوسال از نگارش کتاب سیاحت غرب گذشته بود که سریال "او یک فرشته بود" ساخته شد و این بار به جای اینکه کسی از زمین به دنیای ماوراء برود، یک نفر از دنیای ماوراء به زمین آمد تا آمدن او آزمونها و ابتلائاتی را برای شخصیتهای یک قصه به وجود بیاورد.
روند سریال سازی ماورائی سال بعد هم در تلویزیون ایران ادامه پیدا کرد و " اغماء" ساختهی سیروس مقدم را میتوان در دورهی خود نقطهی اوج این سبک در فیلمسازی ایران دانست.
سالهای بعد از آن هم این روند ادامه داشت تا اینکه روتین سازهای ماه مبارک رمضان در تلویزیون ایران کم کم از این سبک رویگردان شده و سراغ کارهای دیگر رفتند اما در تمام این مدت برخورد سینمای ایران نسبت به اینگونهی فیلم سازی کاملا بیتفاوت بود و تنها فیلمی که میتوان در این زمینه به آن اشاره کرد "کلبه" ساختهی جواد افشار است که با فروش کلی سه میلیون تومان، رکورددار کم بیننده ترین فیلم در تاریخ سینمای ایران است.
با این اوصاف ظاهرا پروندهی هنر ماورائی در ایران بسته شده است اما اگر فیلمسازان ما درهر زمینهای همیشه همگیشان از روی دست اولین نفر تقلید نمیکردند و به این شکل سینمای ایران تبدیل به کارخانهی بزرگ کلیشه سازی نشده بود، این ایده هم هنوز برای جذب مخاطب کار میکرد و قابل استفاده بود.
سینمای وحشت و سینمای پلیسی دو گونهای هستند که بدون نیاز به هزینههای آنچنانی برای جلوههای ویژه، توان بالایی درجذب مخاطب دارد اما ما در کشورمان به طور کل از این ظرفیتها غافل هستیم.
جالب اینجاست که آلفرد هیچکاک فیلم ساز مشهورانگلیسی که مورد حمایت و تأیید شهید آوینی هم بود تمام نود فیلمش را در همین دو ژانر سینمایی کار کرد اما تا به حال حتی یکی از هواداران و یا دوستان سید مرتضی هم کوچکترین تلاشی جهت احیای این ژانرها در سینمای ایران نکردهاند.
فیلمسازان ایرانی که کمدی را راحتترین راه برای جذب مخاطب میدانستند طی این سالها این ژانر را هم با تکثر فراوان و کاستن از کیفیت، برای سینماروها لوث و بیمزه کردهاند و امروز ما ماندهایم و یک سینمای بدون وحشت، بدون جنایت و پلیس، بدون ملودرام و عشق، بدون واقعههای تاریخی، بدون اکشن و فقط پر از شکلکهای روحوضی که قصد کمدی را بودن داشته اند و یا از آن طرف آثار بیسرو تهی که هیچ کدامشان را حتی نمیتوان تمرین خوبی هم برای فیلمسازی دانست اما همه پشت عنوان روشن فکری بودن مخفی شدهاند.
ماه مبارک رمضان از راه رسیده است و باز هم سینماها به حالت نیمه تعطیل درآمدهاند.
اگر ما از قبل تدبیری برای این امر در نظر داشتیم و تعدادی فیلم ماورائی معنوی مخصوص حال و هوای این ماه ساخته شده بود الان در تمام این گیشههای خلوت غلغله برپا بود.
یادداشت از: میلاد جلیل زاده
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
حجاب گمشده بازیگر سینمای مالزی +عکس
حجاب گمشده بازیگر سینمای مالزی عکس مدل بازیگر سینما و مجری برنامه های تلویزیونی مالزی که اکنون ۲۵ ساله است گفت زندگی من با حجاب دوباره آغاز شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز نور نیلوفا محد نور که در هشت سریال ۹ فیلم تلویزیونی ودر گفتوگو با فارس مطرح شد سعید ابراهیمیفر نگارش «روزی،روزگاری،دریاچهای» را به پایان رساند/یک اثر
در گفتوگو با فارس مطرح شدسعید ابراهیمیفر نگارش روزی روزگاری دریاچهای را به پایان رساند یک اثر سینمایی تقدیم به مظلومیت دریاچه ارومیهسعید ابراهیمی فر کارگردان فیلم سینمایی روزی روزگاری دریاچهای از پایان نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی خبر داد سعید ابراهیمیفر کارگردان سینمای اپرخرج ترین فیلم های سینمایی 2014 را بشناسید +تصاویر
پرخرج ترین فیلم های سینمایی 2014 را بشناسید تصاویر فصل پررونق اکران تابستانی و نمایش بلاک باسترهای این فصل از اواسط ماه می میلادی و با اکران مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 شروع شده کمپانی های بزرگ فیلمسازی هم مطابق معمول هر سال با کیسه های جاداری در دست آماده نظاره کردن میزان فروشهیات انتخاب بخش مستقل فیلم مستند شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام شد
هیات انتخاب بخش مستقل فیلم مستند شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام شد خبرگزاری پانا روابط عمومی جشن سینمای ایران اعلام کرد انجمن های مستندسازان و تهیه کنندگان مستند سینمای ایران و سه کارشناس سینمایی از سوی محمد بزرگ نیا دبیر جشن هیات انتخاب شانزدهمین جشن فیلم مستند ایران راسينماي اميد زير چكمههاي سينماي افسرده
سينماي اميد زير چكمههاي سينماي افسرده ايده سينماي اميد اولينبار توسط حجتالله ايوبي رئيس سازمان سينمايي مطرح شد ايدهاي كه به رغم نام و فكر خوبي كه در پشت آن بود با استقبال چنداني از سوي سينماييها روبهرو نشد ايده سينماي اميد اولينبار توسط حجتالله ايوبي رئيس سازمان سينمافراخوان جشنواره منطقهای سینمای جوان اعلام شد
فراخوان جشنواره منطقهای سینمای جوان اعلام شدفراخوان پنجاهمین جشنواره منطقهای سینمای جوان که از دوم شهریور ماه در شهر اراک آغاز میشود اعلام شد به گزارش خبرگزاری فارس این رویداد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و انجمن سینمای جوانان ایران از دوم تا پنجم شهریورتقدیر از دستاوردهای سینمایی «هانس زیمر» در جشنواره زوریخ
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۶ هانس زیمر آهنگساز سرشناس موسیقی فیلم و برنده جایزه اسکار از دهمین جشنواره فیلم زوریخ جایزه یک عمر دستاورد هنری دریافت میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سومین دوره رقابت بینالمللی موسیقی فیلم که در جریان دهمین جشنواره فیلم زوریخ برفیلـم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته شبکه های سیما
فیلـم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته شبکه های سیما فیلم های سینمایی وتلویزیونی و انیمیشن دره گرد باد نهنگ سفید قبیله رنگین کمان خرس برادر یک هفته با پدر بزرگ و مادر بزرگ نبرد جبار داشتن شکارچی استخوان نترس 2 برف های کلیمانجارو داستجزئیات اکران فیلمهای خاطره انگیز در گفتوگوبا فارس اکران فیلمهای خاطره انگیر سینمای ایران و کودک در صورت داش
جزئیات اکران فیلمهای خاطره انگیز در گفتوگوبا فارساکران فیلمهای خاطره انگیر سینمای ایران و کودک در صورت داشتن پروانه نمایش جای خالی نسخه بازسازی شده گاومدیرکل دفتر سینمای حرفهای معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران فیلمهای خاطره انگیز ایررونمایی از آلبوم گمشده دنیسهاپر در لندن
رونمایی از آلبوم گمشده دنیسهاپر در لندن آلبوم گمشده اثر دنیس هاپر در بخش هنری آکادمی رویال لندن افتتاح شد به گزارشحوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران این نمایشگاه شامل بیش از 400 عکس متعلق به سالهای 1961 تا 1967 میباشد نسخه اصلی این عکسها توسط هاپر برای نخستین نمایشگاه عهمکاری سینمایی ایران و تونس
همکاری سینمایی ایران و تونس تهران - ایرنا - ایران و تونس در حوزه های تولید مشترک نمایش فیلم های کوتاه و آموزش با امضای توافق نامه همکاری سینمایی بین مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران و نماینده انجمن دوستی سینمایی تونس مشارکت می کنند به گزارش روز سه شنبه خبرگزای ایرنا از انجمن سیهمكاری انجمن سینمای جوان و انجمن دوستی سینمایی تونس
در دیدار حبیب ایل بیگی با نمایندگان سینمای تونس توافق شد همكاری انجمن سینمای جوان و انجمن دوستی سینمایی تونس با امضاء توافق نامه همكاری سینمایی توسط حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن و نماینده انجمن دوستی سینمایی تونس و ایران قرار شد طرفین در حوزههایی چون تولید نمایش و آموزش مشبلیت نیمبهاء در 6 سینمای شهرداری تهران
بلیت نیمبهاء در 6 سینمای شهرداری تهران سینماهای تماشا راگا رازی المپیک فرهنگسرای پامچال و فرهنگسرای چاپلین در ماه مبارک رمضان پس از اذان مغرب بلیتهای خود را به صورت نیم بها ارائه میدهند شش سالن سینمایی متعلق به شهرداری تهران بعد از افطار بلیت نیم بها ارائهدر سالگرد حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی مستند «پرواز صبح یکشنبه» در نشست فیلمسازان جوان سینمای
در سالگرد حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانیمستند پرواز صبح یکشنبه در نشست فیلمسازان جوان سینمای اکران میشودهمزمان با سالروز حمله ددمنشانه ناو وینسنس آمریکایی به مسافران هواپیمای ایرباس 655 ایرانی در سال 1367 مستند پرواز صبح یکشنبه اکران و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارسموسسات تابعه سازمان سینمایی از برگزاری ضیافتهای افطاری اجتناب کنند
ایوبی در نامهای خواستار شد موسسات تابعه سازمان سینمایی از برگزاری ضیافتهای افطاری اجتناب کنند خبرگزاری پانا معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی از مدیران عامل موسسات تابعه این سازمان خواست تا در اجرای دستور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از برگزاری ضیارییس انجمن سینمای جوانان ایران:برای حمایت ازفیلم سازان سرمایه گذاری کنیم
رییس انجمن سینمای جوانان ایران برای حمایت ازفیلم سازان سرمایه گذاری کنیم بندرعباس - ایرنا - رییس انجمن سینمای جوانان ایران ضمن انتقاد ازبرگزاری جشنواره هایی که تاثیر چندانی درحمایت ازفیلم سازان ندارد گفت برای حمایت ازاین گروه هنرمند باید با سرمایه گذاری درتولید وآموزش زمینه سسینمایی خارج از دید دوشنبه از شبکه چهار
سینمایی خارج از دید دوشنبه از شبکه چهار روز دوشنبه سینمایی خارج از دید که فیلمی جنایی است روی آنتن میرود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران روز دوشنبه سینمایی خارج از دید که فیلمی جنایی است روی آنتن میرود این فیلم را استیون سودربرگ براساس رمانی به همین نام کا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها