محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827432643
سینماگری که زنان را خوب می شناخت!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سینماگری که زنان را خوب می شناخت!
فیلمنامهنویس، بازیگر و کارگردان و تهیه کننده آمریکایی در سن ۸۴ سالگی درگذشت. مازورسکی، از پیشگامان موج نوی هالیوود در سالهای دهه ۱۹۷۰ بود. در آن سالها سینمای مستقل آمریکا در نیویورک و در تضاد با سلطه استودیوها و سینمای «مِیناستریم» هالیوود شکل گرفت.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، سینمای موج نوی هالیوود یا آنچه که به سینمای پست-کلاسیک هالیوود یا هالیوود جدید (New Hollywood) شناخته میشود در اواخر سالهای دهه ۱۹۶۰ و با کارهای نسلی از سینماگران جوان و مستقل شکل گرفت که به دنبال رهایی از سلطه قاطع استودیوهای هالیوودی و کنترل و دخالتهای تهیهکنندهها و صاحبان سرمایه در روند تولید فیلم بودند. فیلمهای این سینماگران اگرچه بخشی از تولیدات نظام استودیویی هالیوود به حساب میآید و آنها در مقایسه با سینماگران کاملاً مستقلی چون جان کاساوتیس، پیتر باگدانوویچ و یوناس مکاس، مستقل به حساب نمیآیند بلکه بخشی از نظام استودیوییاند، اما توانستند در دل همین نظام استودیویی، استقلال نسبی خود را حفظ کرده و برخلاف سنتهای رایج استودیویی، نقش قویتری به عنوان کارگردان در تولید فیلمها به عهده گرفته و سبک سینمایی ویژه خود را دنبال کنند. آنها با رویکرد جوانمحور، آنارشیستی و سنتشکنانه خود، خون تازهای را در کالبد خشک و بیرمق نظام استودیویی هالیوود تزریق کردند. این سینما که با فیلمهایی چون «فارغالتحصیل» مایک نیکولز و «بانی و کلاید» آرتور پن در اواخر دهه ۱۹۶۰ آغاز شد با آثار سینماگرانی چون مارتین اسکورسیزی، فرانسیس فورد کاپولا، استیون اسپیلبرگ، جرج لوکاس، رابرت آلتمن، هال اشبی، وودی آلن، برایان دی پالما، باب فاس، مایکل چیمینو و پل مازورسکی ادامه یافت؛ اگرچه این نهضت سینمایی بعدها با موفقیت تجاری فیلمهایی چون «آروارهها» و «جنگ ستارگان» از مسیر اصلیاش منحرف و از هویت مستقل نسبیاش تهی شد و تقریباً در سیستم استودیویی هالیوودی حل گردید. در میان این گروه از سینماگران، پل مازورسکی به رغم ساختن چند فیلم محبوب و پرفروش، شهرت کمتری دارد؛ کارگردان و نویسنده ای که کارهایش شوخطبعانه و حاوی طنزی تلخ بود که زندگی لوکس و توخالی آدمهای طبقه متوسط و روشنفکر آمریکایی را دست میانداخت. مازورسکی به بازیگری علاقه خاصی داشت اما این اواخر سرِ پیری هم گویا از روی ناچاری دست به هر کاری میزد، از بازی در نقشهای کوچک و بیاهمیت مثل نقش کارت پخشکن بازی پوکر در سریال «سوپرانو» گرفته تا نوشتن نقد و رویوی فیلمها برای مجله مُد «ونیتیفر». مازورسکی به عنوان فیلمنامهنویس، کارش را در سال ۱۹۶۸ با نوشتن فیلمنامه «دوستت دارم الیس. بی. توکلاس» ساخته پیتر سلرز آغاز کرد. اولین فیلمش «باب، کارول، تد و الیس» (۱۹۶۹)، به روابط آزاد خارج از چهارچوبهای متعارف اخلاقی زندگی زناشویی دو زوج جوان میپرداخت که تحت تاثیر جنبشهای آزادیخواهانه جنسی در سالهای دهه ۱۹۶۰ ساخته شده بود و مورد توجه بسیار منتقدان قرار گرفت و موفقیت تجاری خوبی هم کسب کرد. مازورسکی درباره رویکرد بیقید و بند شخصیتهای فیلم نسبت به تعهدات اخلاقی و خیانت در زندگی زناشویی میگوید: «در پایان فیلم نظر من این بود که باب و کارول قادر به ارائه راه حل نیستند. آنها نمیتوانستند پا به پای تخیلاتشان پیش بروند همچنان که بیشتر مردم طبقه متوسط یا بیشتر مردم دنیا نمیتوانند این کار را بکنند. اخلاقیات همیشه ریشهای عمیق داشته و همیشه یک گروه حاشیهنشین هستند که میخواهند همه چیز را تجربه کنند.» پس از این فیلم، مازورسکی به ساختن فیلمهای دراماتیک پیرامون تمهایی چون بحران زناشویی، خیانت، س ک س و اختلافهای طبقاتی در جامعه آمریکا با لحن کمدی و هجوآمیز پرداخت. خانواده، ازدواج، طلاق و عشق موضوع محوری بسیاری از فیلمهای اوست. همینطور احساس تنهایی انسانها به روزگار پیری در جوامع صنعتی و مدرن که در فیلم «هری و تونتو» منعکس شده است. به گفته مازورسکی، «تنهایی از سرطان خوفناکتر است. وقتی کسی به سرطان مبتلا میشود میداند که احتمالا مرگ در انتظار اوست ولی تنهایی سرطانی است که مرگ ندارد. همیشه با شماست… تنهایی مطلق از زمانی گریبانگیر انسان غربی شد که کانون خانواده از هم گسیخت.» فیلم «ایستگاه بعدی، گرینیچ ویلج» (۱۹۷۴) که نوعی اتوبیوگرافی مازورسکی محسوب میشود به دنیای روشنفکران جدا افتاده دهه ۱۹۵۰ آمریکا میپردازد. جوان یهودی بروکلینی فیلم و عشق بیحد او به سینما و بازیگری، جز بازتاب شخصیت خود مازورسکی نبود، اگرچه خود در گفتوگویی آن را انکار کرده است: «کارهای من با اینکه جنبه حدیث نفس دارد ولی زندگینامه نیست. هر فیلمی که شما میسازید بیانگر احساسات و تجربیات و تخیلات شماست. “زن مجرد” دربارۀ زندگی من یا همسرم نیست ولی مطمئناً از آنچه دیدهام متاثر شدهام.» زنان حضور پررنگی در فیلمهای مازورسکی و دیگر یهودیان هالیوود دارند، او در این باره میگوید: « من مدتهای مدیدی را با زنها به سر بردهام. دوستان زن بسیاری دارم که از شوهران خود جدا شدهاند. وقتی شما پانزده سال با زنها دمخور باشید میتوانید ادعا کنید که کم و بیش آنها را شناختهاید. یادتان نرود که همیشه این مردان بودهاند که فیلمهای بزرگی درباره زنان ساختهاند.» «زن مجرد» (۱۹۷۸)، مهمترین فیلم مازورسکی است که درونمایهای فمینیستی دارد و تحت تأثیر جنبش آزادیخواهی جنسی آمریکا و رهایی از قید و بند زندگی زناشویی ساخته شده است. این فیلم که نامزد اسکار بهترین فیلم سال ۱۹۷۸ شد، داستان زوج جوانی است (با بازی درخشان جیل کلی بورگ) که بعد از ۱۶ سال زندگی زناشویی مشترک با یکدیگر، احساس ملال و یکنواختی میکنند و از هم جدا میشوند و این جدایی تاثیر عمیقی بر زن میگذارد و او را افسرده میسازد اما در نهایت موفق میشود با وضعیت جدید کنار بیاید و خود را مستقل احساس کند. «بالا و پایین بورلی هیلز» (۱۹۸۷) کمدی سیاه مازورسکی است که نقد تندی بر زندگی لوکس و اشرافی طبقه مرفه آمریکایی به حساب میآید. رادیو زمانه 115
۱۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
زن شاغل بودن، خوب یا بد؟ زندگی دشوار زنان شاغل نیازمند تعامل و برنامهریزی است
زن شاغل بودن خوب یا بد زندگی دشوار زنان شاغل نیازمند تعامل و برنامهریزی استامروزه جامعه علاوه بر مردان به حضور زنان نیز در عرصههای گوناگون شغلی نیاز دارد بانوان تا جایی که خانواده دچار آسیب نشود میتوانند همدوش مردان کار کنند اما باید در این زمینه فرهنگسازی شود چرا که برخیجلسه مشترک ارشاد و انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر برگزار شد
جلسه مشترک ارشاد و انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر برگزار شدصبح امروز رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در راستای برگزاری همایش تجلیل از ناشران و پدیدآورندگان زن فعال در حوزه دفاع مقدس جلسه مشترک برگزار کردند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خکتابی مستند درباره وضعیت ناهنجار زنان
کتابی مستند درباره وضعیت ناهنجار زنان کتاب خانه گِرد اثری نیمه داستانی و نیمه مستند از تجاوزهای جنسی در آمریکا در سال 1988 به فارسی ترجمه شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز کتاب «خانه گِرد» اثری است درباره تجاوزهای جنسی در ایالات متحوعده استانداری به زنان خواهان رفتن به استادیوم
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ صبح روز گذشته جمعی از زنان برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه به استانداری تهران رفتند هشتروز پس از بازداشت زنانی که برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه آزادی رفته بودند درهای ورزشگاه از زمان ورود ایران به لیگ جهانی والیبال روی زنان اانتقاد از دوخت لباس زنانه به شکل پرچم ایران
انتقاد از دوخت لباس زنانه به شکل پرچم ایرانتاریخ انتشار سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹ ۲۵ استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از وزارت ارشاد که مجوز به دوخت مانتوهای به شکل پرچم ایران داده است گفت برای پرچم ایران خون هزاران شهید ریخته شده است تا آرم منحوس شاهنشاهی از آن برداشته شود وحمایت یک شرکت فیلمسازی از زنان سینماگر
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون حمایت یک شرکت فیلمسازی از زنان سینماگر یک شرکت فیلمسازی برای حمایت از زنان جوان سینماگر سرمایه گذاری می کند به گزارش خبرگزاری مهر مریم ابراهیم وند مدیرعامل شرکت «آبیژه رسانه» با اشاره به اینکه این شرکت از سال 90 فعالیت خود را در عرصه تیک کارگردان خلاق به خوبی یک محدودیت را به موقعیت تبدیل میکند
فاطمه ابرار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران یک کارگردان خلاق به خوبی یک محدودیت را به موقعیت تبدیل میکند فاطمه ابرار کارگردان تئاتر گفت یک کارگردان در صورت داشتن خلاقیت به خوبی یک محدودیت را با قوه خلاقیت و تخیل خود به فرصت و موقعیت تبدیل میکند فاطمه ابرار کارگردان تئاتر با اشزنان پرکار سینمای ایران در بهار 93
از ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی تا نازنین بیاتی زنان پرکار سینمای ایران در بهار 93 تاریخ انتشار یکشنبه 15 تیر 1393 ساعت 14 58 | شماره خبر 1558117660085237602 تولید فیلمها در پایان زمستان 92 و بهار 93 زمینه پرکاری برخی از بازیگران زن سینمای ایران را فراهم کرده است از جملهقطع کمک ارشاد به ناشران باعث اتفاق خوبی شد/ چاپ یک هندبوک پزشکی از محمدبن زکریای رازی
فرهنگ و ادب بازار نشر سیزدهمین نشست صبح ناشر قطع کمک ارشاد به ناشران باعث اتفاق خوبی شد چاپ یک هندبوک پزشکی از محمدبن زکریای رازی مدیر انتشارات سفیر اردهال گفت از زمانی که وزارت ارشاد کمک به ناشران را قطع کرد اتفاق خوبی افتاد تا پیش از این کتاب زیاد چاپ میشد که تعداد زیادولت برنامه های خوبی در راستای اجرای برنامه های فرهنگی دارد
استاندار قم دولت برنامه های خوبی در راستای اجرای برنامه های فرهنگی دارد قم - ایرنا - استاندار قم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مقوله فرهنگ و گنجاندن این مهم در شعار سال گفت دولت با وجود مشکلات اقتصادی برنامه های خوبی در راستای کمک به چنین حرکات فرهنگی دارد به گزارش رسایتهای فروش آنلاین کتاب حال خوبی ندارند/ شبکه توزیع کتاب ناکارآمد است
فرهنگ و ادب ادیبات ایران بررسی فروش آنلاین کتاب 5 سایتهای فروش آنلاین کتاب حال خوبی ندارند شبکه توزیع کتاب ناکارآمد است مدیر اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مدیر سایت ترنج با اشاره به اینکه سایتهای خرید و فروش آنلاین کتاب حال و روز خوبی ندارند گفت من هیچ سایت موفق اقتحال احمد عزیزی خوب نیست
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۳ خواهر احمد عزیزی با بیان اینکه حال عمومی این شاعر چند روزی است که مساعد نیست از مردم خواست در روزهای ماه مبارک رمضان برای او دعا کنند زینب عزیزی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در کرمانشاه اظهار کرد مدتها بود که حال عمومی احمدتوجه رسانه صهیونیستی به رواج آرایش در زنان ایرانی
توجه رسانه صهیونیستی به رواج آرایش در زنان ایرانی بر اساس برآورد فعالان و کارشناسان صنعت آرایش هر زن ایرانی به طور متوسط در ماه یک قوطی ریمل خریداری میکند در حالی که این رقم در میان زنان فرانسوی هر 4 ماه یک بار است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوزاحوال این روزهای آهنگساز پیشکسوت/ حال ما خوب است اما تو باور نکن!
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی احوال این روزهای آهنگساز پیشکسوت حال ما خوب است اما تو باور نکن همسر استاد حسین دهلوی نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی تازه ترین اوضاع جسمانی این هنرمند موسیقی کشورمان را تشریح کرد سوسن اصلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نقش ضعیف را به سختی میتوان خوب بازی کرد/ ایفای نقش پدر بیعاطفه در «فاخته»
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون فرخ نعمتی در گفتگو با مهر نقش ضعیف را به سختی میتوان خوب بازی کرد ایفای نقش پدر بیعاطفه در فاخته فرخ نعمتی که در سریال ولایت عشق به تعبیر خودش مثبتترین نقش آثار ایرانی را بازی کرده معتقد است نقش بد را به سختی میتوان خوب بازی کرد و نقش خوببازیگر «خوب، بد، زشت» و «پدرخوانده» درگذشت
چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۷ الای ولاک بازیگر کهنهکار آمریکایی فیلمهای مطرحی چون هفت دلاور خوب بد زشت و پدرخوانده در 98 سالگی درگذشت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ایلای هرشل والاک متولد ۷ دسامبر ۱۹۱۵ بازیگر سرشناس سینما تلویزیون و تئاتر آمریکا بود کحال هادی مرزبان خوب است
حال هادی مرزبان خوب است هادی مرزبان کارگردان نمایش تانگوی تخم مرغ داغ امروز در بیمارستان آتیه مورد عمل جراحی قرار گرفته و در بخش آی سی یو به سر میبرد به گزارش خبرنگار تئاترباشگاه خبرنگاران هادی مرزبان کارگردان نمایش تانگوی تخم مرغ داغ امروز در بیمارستان آتیه مورد عمل-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها