تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821255160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقر مطبوعات نتیجه سانسور و خود سانسوری -مینا افشاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فقر مطبوعات نتیجه سانسور و خود سانسوری -مینا افشاری این روزها معضل گریبان گیر برخی رسانه ها و مطبوعات کشور، مشکل سانسور و خود سانسوری است که منتج به افت فروش مطبوعات و در نهایت فقر آنها شده است.


به یقین همه مردم و مسوولان بر تاثیر شگرفت و عمیق رسانه ها در هدایت افکار عمومی و جلب آرای شهروندان مطلع هستند.
از این رو است که در اغلب کشورها مطبوعات و رسانه ها از آزادی بیان در چارچوب تعیین شده برخوردار هستند و با این وجود می توان به وفور مشاهده کرد که اغلب اخبار منتشر شده درگیر معضل سانسور و خودسانسوری است.
البته باید یادآورشد که طی سالها و ماه های گذشته با رونق دستیابی مردم به سایت ها و شبکه های خبری مختلف، دامنه انتشار اخبار گسترش یافته و در نهایت گروهی از مردم در نوع خود به کارشناس خبری تبدیل شده اند و می توانند در سریعترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظرشان دست یابند و نسبت به اخبار منتشر شده قضاوت کنند.
با این وجود همچنان سانسور و خودسانسوری دست به گریبان برخی رسانه و مطبوعات بوده و گاه اخبار را چنان دست خوش تغییر قرار می دهند که از اعتبار خبری آن کاسته شده و به صورت جلسه ای محض تبدیل می شود.
البته باید همواره سیاست های خبری هر سازمان منتشر کننده اخبار را در نظر داشت ولی این موضوع منکر معضل خود سانسوری نمی شود.
گسترش یافتن این معضل در برخی رسانه ها، منجر به بی اعتماد سازی مردم نسبت به مطبوعات و بنگاه های خبر پراکنی داخلی شده و آنها را به سوی بهره برداری از رسانه های ماهواره ای و اینترنتی خارجی سوق می دهد و این همان موضوعی است که خبرنگار داخلی باید برای جلوگیری از وقوع آن، با صداقت به انتشار اخبار خود بپردازند.
تشبیه خبرنگار به قاضی شاید بهترین بیان برای روشن سازی وظیفه شخصی است که قلم در دست گرفته و می کوشد تا مردم را از اتفاقات و آرا و نظرات مسوولان آگاه کرده و افکار آنان را به سوی تعالی جامعه هدایت کند.
چه آنکه این قاضی باید فقط منعکس کننده سخنانی باشد که در پی کنکاش و جستجوی وی آشکار شده و باید به اطلاع مردم برسد تا مردم خود به قضاوت در مورد قضایا بنشینند.
در اینجا قیچی سانسور و تیغ تیزتر خودسانسوری اگر در کنار این قاضی باشد، واقعیت چهره حقیقی خود را پنهان می کند و به حتم قضاوتی که مردم در زمینه حادثه یا منبع خبر خواهند داشت، عجولانه، غیر منصفانه و یک طرفه خواهد بود.
با این اوصاف خبرنگار و بنگاه خبر پراکنی پیش از آنکه قلم برداشته و به تنظیم خبری بپردازد که می تواند جریان افکار عمومی را به سویی هدایت کند، باید قیچی سانسور و خود سانسوری را کنار گذاشته و اعتماد مردم را ارجح بر هر نوع مصلحت شخصی یا مطبوعاتی بداند.
نباید فراموش کرد که خود سانسوری در وهله نخست به اعتبار شخص خبرنگار یا گزارشگر و سپس به اعتبار نشریه مطبوع وی لطمه می زند و این موضوع زمینه کاهش فروش و اقبال مردم برای خرید آن را کاهش می دهد.
سانسور بساط اعتماد مردم به بنگاه خبرپراکن و به مرور تمامی مطبوعات و رسانه ها را جمع می کند و متضرر اصلی پرداختن به این معضل خود آنان خواهند بود.
دکتر گودرز افتخار جهرمی مدیر مجله حقوق مردم و نماینده مدیران مسوول مطبوعات در هیات نظارت بر مطبوعات در یک سخنرانی در سمینار بررسی مسایل مطبوعات، که همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در اردیبهشت سال گذشته بود، خود سانسوری را عامل اصلی فقر مطبوعات ایران از لحاظ محتوا دانست و دلایل این خود سانسوری را نیز فقدان تامین های مادی و قانونی برای دست اندرکاران مطبوعات ذکر کرد.
* خبرنگار ایرنا مرکز زنجان

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن