محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844535913
نویسنده شاهکار ادبیات اروپا یک سارق ادبی است؟ +تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نویسنده شاهکار ادبیات اروپا یک سارق ادبی است؟ +تصاویر
این مدارک و مستندات تقریبا مشخص کرد که منبع و مرجع اصلی رجوع دانته به منابع اسلامی قطعی بوده است. آثار مشخصی از جمله کتاب «الاسراء» و «فتوحات مکیه» محییالدین ابنعربی، مورد اشاره پالاسیوس قرار داشت.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، دانته آلیگیری نویسنده و ادیب شهیر ایتالیایی، متولد ۶ جولای سال ۱۲۶۵ در «فلورانس» ایتالیا و متوفای سال ۱۳۲۱ میلادی، در سن ۵۶ سالگی است. دوران کودکی دانته در کوران کشمکش و درگیری پاپ و پادشاه گذشت. خانواده دانته مذهبی و هوادار قدرت پاپ بودند. با پیروزی پاپ بر پادشاه، بسرعت زمینه پیشرفت اجتماعی دانته و خانوادهاش فراهم شد. هرچند این پیشرفت و وابستگی سیاسی، سالها بعد به مهمترین عامل سختگیری و فشار بر دانته تبدیل شد. دانته در دانشگاههای «فلورانس» و «پالودا» دانش زمانه خود را فراگرفت و بیش از همه علوم، به فلسفه و اخلاق علاقه داشت. دانته در نوجوانی عاشق دختری به نام «بئاتریس» شد که آن را نقطه عطفی در زندگی او میدانند. آشنایی آن دو که از قضا خویشاوند یکدیگر نیز بودند، در یک جمع خانوادگی اتفاق افتاد. ماجرای این دلباختگی سالها ادامه یافت و طبع و ذوق آتشین دانته را در ۱۹ سالگی، شکوفا کرد. او سرودههای نخستین خود را در وصف این عشق افلاطونی به بئاتریس اختصاص داد و او را چون فرشتگان، به پاکی و پاکدامنی توصیف کرد. با این وجود، بئاتریس که از محبت زایدالوصف دانته نسبت به خود خبر داشت، با مرد ديگري ازدواج كرد. این اتفاق تمام آرزوهای دانته را بر باد داد و اثر بدی بر قلب و روح او برجای گذاشت. دانته حتی در لحظات پایان زندگی نیز نتوانست بئاتریس را فراموش کند.
دانته در میانسالی فعالیتهای اجتماعی و سیاسی خود را آغاز کرد. او در نبرد میان فلورانس و همسایگان حضور داشت و در فاصله سالهای 1296 و 1297 یکی از اعضای «شورای صد نفری» فلورانس بود. او گرایشهای ضدپاپ داشت، برای وحدت و سربلندی ایتالیا تلاش میکرد و نیز یکی از صاحبان اندیشههای حکومت جهانی به شمار میآید. او برای مدت زیادی زندگی را در آوارگی و دشواری تجربه کرد و سرانجام هم در تنهایی درگذشت. دانته آلیگیری به عنوان یک نماد از فرهنگ قرون وسطای مسیحی و یک نویسنده محوری سنت تفکر غربی، ناخواسته در آثارش اشارات فراوانی از تاثیر تفکر اسلامی بر فرهنگ و ادب اروپای مسیحی را آشکار میکند. بهویژه این تاثیرپذیری درباره شاهکار او «کمدی الهی»، به عنوان یکی از منزهترین آثار مسیحی و ادبیات اروپا یک نابغه ادبیات اروپایی صادق است. در دهه 1920 میلادی، یک تاریخنگار اسپانیایی به نام «میگل آسین پالاسیوس» بحث تازه و بیسابقه بزرگی را در فرهنگ اروپا و محیط های دانشگاهی آن، با انتشار کتاب «معادشناسی اسلامی در کمدی الهی» مطرح کرد. این کتاب کوششی برای صورت دادن مروری غیرمتعارف بر کمدی الهی در ضمن منابع اسلامی آن و جذب دانته به فرهنگ اسلامی بود. پالاسیوس با مقایسه شعر دانته با نسخههای خطی عربی روایت شب معراج، متوجه شد که شباهتهای بسیاری در سطوح شکلی و نمادین میان این دو وجود دارد.
کمدی الهی سفر دانته به دنیای زندگی پس از مرگ را توصیف میکند و به طور استعاری سفر روح به سوی خداوند را نشان میدهد. از سوی دیگر، روایت اسراء و معراج، ماجرای شب عروج حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از مکه به بیتالمقدس و صعود ایشان تا بهشت برین را توصیف میکند که این سفر جسمانی و روحانی در طول یک شب اتفاق میافتد. ماجرای معراجالنبی (صلیاللهعلیهوآله)، طبق آنچه در قرآن کریم ذکر شده است، به منبع الهامی برای تعداد زیادی از نویسندگان مسلمان تبدیل شد که تفسیر خود را در قالب آثار ادبی از این واقعه ارائه میدادند. اعتراضها در رد تاثیرپذیری دانته از منابع اسلامی «کمدی الهی»، محبوبترین اثر ادبی مسیحی، هنگامی که کارشناسان متوجه شدند که در نیمه دوم سده سیزده میلادی، مقاله و شرحی پیرامون روایت عروج به بهشت با نام «معراجنامه» نوشته ابن عربی به لاتین و نیز اسپانیایی و فرانسه قدیم ترجمه شده بود کاهش یافت. این مدارک و مستندات تقریبا مشخص کرد که منبع و مرجع اصلی رجوع دانته به منابع اسلامی قطعی بوده است. آثار مشخصی از جمله کتاب «الاسراء» و «فتوحات مکیه» محییالدین ابنعربی، مورد اشاره پالاسیوس قرار داشت. با این حال افرادی چون اتین ژیلسون که از علاقهمندان به دانته بهشمار میآیند، زیر بار این ادعای تاثیرپذیری نمیرفتند. اما با انتشار این آثار از روی نسخ خطی آنها و پژوهشهای بیشتر، آشکار شد که در عصر دانته بسیار محتمل است که این آثار در دسترس بوده باشند و دانته هم آنها را دیده و خوانده باشد. با این همه، پرسشی که همچنان بر جای مانده، این بود که این تاثیرپذیری به چه واسطهای انجام شده است؟ کتابهای مذکور که منبع الهام دانته بودهاند از چه طریقی به او رسیدهاند؟ پاسخی که پالاسیوس داده سفر «برونو لاتینی» شاعر و استاد دانته به اسپانیا و دربار «آلفونسو دانا» است. او معتقد است این سفر و اقامت دو ماهه، همزمان بود با دوره رونق ترجمه و نشر آثار مسلمانان و بسیار بعید مینماید که برونو لاتینی از این تحول بزرگ چشم پوشی کرده و دست خالی بازگشته باشد. چندی بعد محققی به نام «انریکو پرولی» فاش کرد که چنین منابع اسلامی در سالها پیش به زبانهای گوناگون اروپایی ترجمه شده بوده و بیتردید فرهنگ اسلامی در توسکانی سده چهاردهم میلادی هم در سطحی گسترده شناختهشده بوده است.
برخی از پژوهشگران هم به مقایسه کمدی الهی با برخی دیگر از آثار ادبی و عرفانی اسلامی و ایرانی پرداختهاند و این آثار را در ارتباط با کمدی الهی میدانند. البته هر محققی، در بدو نظر به اینکه کمدی الهی یک اثر سیری و عروجی است، علاقهمند میشود که میان آن و دیگر آثار این چنینی مقایسه انجام دهد. «ارداویرافنامه»، متن باستانی ایرانیان درباره شرحی از دوزخ با توجه به آموزههای آیین زرتشتی است که یک موبدی زرتشتی آن را نوشته و پیشینه نگارش آن به هزار سال پیش از انتشار کمدی الهی باز میگردد. «رسالةالغفران» ابوالعلا المعری هم که نوشته شاعر معروف عرب است، یک معراجنامه به شمار میآید. این معراجنامه شرح سفری خیالی است که در آن، شخصی به عالم پس از مرگ میرود و در این سفر با شخصیتهای گوناگون اسلامی و دوران جاهلیت روبرو میشود و با آنها گفتگو میکند. برای نمونه، نیکلسون مستشرق انگلیسی بر این عقیده است که کمدی الهی متاثر از رسالةالغفران نوشته شده است. با این همه برخی بر این باورند که بخشهایی از کمدی الهی دانته درباره دوزخ و بهشت، بهشدت با «سیرالعباد الی المعاد»، گفته حکیم سنایی غزنوی شباهت و همسویی دارد. یکی از این شباهتها، شباهتهای تشبیهی میان این دو اثر است. برای نمونه در هر دو کتاب، زمین به «دایه» و عقل به «پیر نورانی» تشبیه شده است. کمدی الهی و سیرالعباد، سرودههایی مبتنی بر دریافتهای عرفانی و ملکوتی است. شکوه و عظمت حضور حقیقت در هر دو اثر بهروشنی قابل مشاهده است. افزون بر این، هر دو در حوزه الهیات و عالم فراماده نوشته شدهاند. این دو اثر، اگرچه مبتنی بر شرح حالتی بین هوشیاری و نیمههوشیاری، خواب و بیداریاند اما از نظر اینکه هر دو در ساحتی ملکوتی و به دور از القائات اهریمنی پدید آمدهاند و چشم بصیرت باطنی خواننده را به سوی عالم مجرد رحمانی رهنمون میشوند نتیجه نوعی کشف عرفانیاند. کمدی الهی و سیرالعباد، هر دو شاهکاری از شاهکارهای ادبیات سنتی است و برای همین در جرگه آثاری جای میگیرد که جلوه حقیقت و زیبایی و غروب پستی و زشتی مقصود نهایی آن است. با این همه برخی پژوهشگران، نقاط اختلافی هم برای دو اثر یاد کردهاند. دانته تجربیات عجیبی در زندگی داشته است؛ خود او میگوید که در اواسط زندگی، بهناگاه خود را در جنگلی تاریک و ترسناک پیدا کرده که اضطراب و دلهرهای دهشتناک به او چیره میشود. این هراس همه وجود او را گرفته و به هر دری میزند تا به مفری دست یابد. دست آخر شتابان به سوی کوهی نورانی که در آن پیرامون میبیند میرود اما هربار که برای بالارفتن از کوه گامی بر میدارد و پیش میگذارد سه جانور درنده میآیند و او را به جنگل نفرینشده پرتاب میکنند. در این حالات بوده که اتفاقات و گشایشهایی برای او رخ میدهد. با اینکه مرسوم است که می گویند کمدی الهی منابع و اسناد اسلامی استفاده شده است اما آنچه که در بخش دوزخ این اثر مانده توهین به پیامبر اسلام و شئونات اسلامی است. مشرق 115
۱۶/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از نشست ادبیات دینی فاطمیصدر: امیرخانی پیشروترین رماننویس دینی/شاهآبادی: رسالت نویسنده دینی، نو
گزارش فارس از نشست ادبیات دینیفاطمیصدر امیرخانی پیشروترین رماننویس دینی شاهآبادی رسالت نویسنده دینی نوشتن استفاطمیصدر فارغ از موضوع و مضمون و مراد بنیان کلامی اغلب رمانهایی که دینی خوانده میشوند تثنیه است و اندکی از آنها مانند بیوتن گرفتار تثلیث هستند به گزارش خبرنکتابی دیگر با موضوع ادبیات پایداری در گیلان انتشار یافت
کتابی دیگر با موضوع ادبیات پایداری در گیلان انتشار یافت رشت- ایرنا- معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان از انتشار کتابی دیگر در حوزه ادبیات پایداری با عنوان از سوباتان تا رمادیه در استان خبر داد محمد پرحلم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود کتاب یادشده خاطرات شفاهی صفراخوان هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج
دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۱ سازمان بسیج هنرمندان فراخوان هشتمین جشنواره ادبیات بسیج را اعلام کرد به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این فراخوان آمده است واقعیت ادبیات این سالهای ایران چیزی جز بالندگی آنچه به عنوان ادبیات انقلاب اسلامی از آن یاد میشودهفتهای آرام برای ادبیات
ادبیات در هفتهای که گذشت هفتهای آرام برای ادبیات ادبیات کشورمان در هفته گذشته هفتهای آرام را پشت سر گذاشت به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران در هفته گذشته گروه انتشاراتی الهدی کتاب مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی را به قلم سید محمد حسینی وزیر سابق فرهندو کارگاه آموزشی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار میشود
با آغاز ثبتنام از 21 تیرماه دو کارگاه آموزشی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار میشود بنیاد شعر و ادبیات داستانی دو کارگاه آموزشی با موضوع مبانی داستان کوتاه و اقتباس ادبی برگزار میکند به گزارش حوزه حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستنویسندگان افغانستان صاحب انجمن ادبیات کودک و نوجوان شدند
سهشنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۱ انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان با مشارکت نویسندگان این کشور و با حمایت موسسه بینالمللی الهدی تاسیس شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حمیدرضا شاه آبادی مدیرعامل الهدی که به تازگی از سفر افغانستان بازگشته است از تاسیس انجمن ادبیات کوفراخوان نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه منتشر شد
فراخوان نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه منتشر شد کرمان - ایرنا - گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولیعصر عج رفسنجان با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران و دانشگاه حضرت نرجس س نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه را برگزار می کمحمد حنیف در گفتوگوی مشروح با فارس حرف «کلاه جادویی و مجسمه مسی» برای همه نسلها است/ گمشدن نویسند
محمد حنیف در گفتوگوی مشروح با فارسحرف کلاه جادویی و مجسمه مسی برای همه نسلها است گمشدن نویسندگان مستقل در بازیهای سیاسی بسیاری از آثار موفق ادبیات سفارشی استدر دهه شصت و هفتاد سفارشینویسی باب بود اعتقاد ندارم سفارشینویسی به ذات بد است و عامل اصلی ضربه زننده به ادبیات داسداوران نهمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی انتخاب شدند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری داوران نهمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی انتخاب شدند خبرگزاری پانا دبیرجشنواره فرهنگی و هنری امام رضا ع در چهارمحال و بختیاری گفت با هماهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهرهگیری از این ظرفیت داوران نهمین جشنواره450اثر به دبیرخانه جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی رسید
450اثر به دبیرخانه جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی رسید شهرکرد-ایرنا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از دریافت 450اثر از سوی دبیرخانه جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی خبر داد جواد کارگران دهکردی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود مهلت ارسال اثر به دبیرخااحداث دانشکده ادبیات و علوم انسانی مهاباد آغاز شد
احداث دانشکده ادبیات و علوم انسانی مهاباد آغاز شد مهاباد - ایرنا - عملیات اجرایی احداث دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهرستان مهاباد وابسته به دانشگاه ارومیه روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی آغاز شد به گزارش خبرنگار ایرنا رییس دانشگاه ارومیه در این آیین که باادبیاتیها هم جام جهانی را دنبال میکنند
ادبیاتیها هم جام جهانی را دنبال میکنند منوچهر اکبرلو گفت تأثیر رقابتهای فوتبال در حال حاضر بر روی همه اقشار جامعه از جمله نویسندگان غیرقابل انکار است منوچهر اکبرلو نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت تأثیر رقابتهای فوتبال در حال حاضر بر روی همه اقشانخستین همایش ملی «نگاهی نو به ادبیات عامه» برگزار میشود
فرهنگ و ادب ادیبات ایران نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه برگزار میشود دبیر علمی همایش نگاهی نو به ادبیات عامه گفت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی عصر عج رفسنجان با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران و دانشگاه حضرت نرجس سهشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج درزنجان برگزار می شود
هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج درزنجان برگزار می شود زنجان - ایرنا - رییس سازمان بسیج هنرمندان استان زنجان گفت مرحله استانی هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج درزنجان برگزار می شود سیدجواد هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود علاقه مندان به شرکت در این جشنوا28 و 29 بهمن ماه سال جاری نخستین همایش دو سالانه «ادبیات تطبیقی» برگزار میشود
28 و 29 بهمن ماه سال جارینخستین همایش دو سالانه ادبیات تطبیقی برگزار میشودنخستین همایش دو سالانه با عنوان ادبیات تطبیقی امروز که به جایگاه ادبیات تطبیقی در دنیای ادب هنر و علم امروز میپردازد در 28 و 29 بهمن 1393 در دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار میشوددو کارگاه آموزشی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۱ بنیاد شعر و ادبیات داستانی دو کارگاه آموزشی با موضوع مبانی داستان کوتاه و اقتباس ادبی برگزار میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دوره آموزشی شناخت مبانی داستان کوتاه با تدریس محمدجواد جزینی از یکم مردادماه هر دوشنبه پذیرای علاقهمندان بهسينما و ادبيات منتشر شد
۳ تير ۱۳۹۳ ۱۰ ۵۲ق ظ سينما و ادبيات منتشر شد شماره چهل و يکم مجله سينما و ادبيات ويژه لهستان و سينماي آندري وايدا منتشر شد به گزارش خبرگزاري موج سينماي ايران اين شماره مجله به شخصيت هاي ماندگار سينماي ايران پرداخته و در ميزگردي با عنوان از هملت تا حاج کاظم با حضور مهدي ف-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها