تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819668024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقدير رييس جمهوري از ثبت جهاني شهر سوخته در يونسکو


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ تير ۱۳۹۳ (۱۸:۲۵ب.ظ)
تقدير رييس جمهوري از ثبت جهاني شهر سوخته در يونسکو رييس جمهوري در پي ثبت جهاني شهر سوخته در سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل (يونسکو)، با صدور پيامي با قدرداني از تلاش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ، معرفي نشانه هاي تمدن ملت بزرگ ايران را موجب رسيدن پيام فرهنگ، دانش و بزرگي اين ملت به جهانيان دانست.
به گزارش خبرگزاري موج، در بخشي از پيام دکتر حسن روحاني به مسعود سلطاني فر رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آمده است :گزارش شما در مورد موفقيت در ثبت "شهر سوخته" در فهرست ميراث جهاني يونسکو موجب مسرت گرديد و بي ترديد موجب خوشحالي مردم عزيز کشورمان مي باشد. معرفي نشانه هاي تمدن ملتي بزرگ، مي تواند پيام فرهنگ و دانش و بزرگي اين ملت را به جهانيان برساند.
اميدوارم کسب اين توجه جهاني، بتواند مزيت هاي استان سيستان و بلوچستان را برجسته تر کند و مسير توسعه پايدار اين استان بزرگ را پرشتاب سازد
رييس جمهوري در ادامه اين پيام مي افزايد : ثبت آثار تمدني کشورمان در فهرست ميراث جهاني مي تواند ايران را به عنوان يکي از قطب هاي مهم گردشگري فرهنگي به جهان بشناساند. اميدوارم کسب اين توجه جهاني، بتواند مزيت هاي استان سيستان و بلوچستان را برجسته تر کند و مسير توسعه پايدار اين استان بزرگ را پرشتاب سازد.
گفتني است شهر سوخته نام بقاياي دولت شهري باستاني در ايران است که در ۵۶ کيلومتري زابل و در حاشيه جاده زابل-زاهدان در شرق ايران در استان سيستان و بلوچستان واقع شده‌است. شهر مزبور در روي آبرفت‌هاي مصب رودخانه هيرمند به درياچه هامون و زماني در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بناي اين شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جيرفت مقارن است.
گفته مي‌شود، شهر سوخته پيشرفته‌ترين شهر جهان قديم بوده‌است و حتي بسيار پيشرفته‌تر از دولت شهر کرت که سينوهه در کتاب خود از آن ياد کرده‌است.
در سي‌وهشتمين اجلاس يونسکو در تاريخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تير ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان ميراث جهاني يونسکو ثبت گرديد. اين محوطه باستاني هفدهمين اثر تاريخي ايران در فهرست يونسکو محسوب مي‌شود که با برخورداري از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان يکي از پيشرفته‌ترين شهر‌هاي باستاني دنيا شناخته مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن