تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820348359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طعم شیرین برنج های آلوده زیر دندان طمع کشاورزان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

طعم شیرین برنج های آلوده زیر دندان طمع کشاورزان شهرری- ایرنا- جاری شدن فاضلاب و آب های آلوده پایتخت به سمت جنوب تهران چند سالی کشاورزان این مناطق را خواسته یا ناخواسته به سمت کاشت برنج سوق داده است، طعم شیرینی که به ظاهر زیر دندان طمع کشاورزان منطقه مزه می کند.


به گزارش ایرنا، سرریز آب های آلوده و فاضلاب شهر تهران به سمت جنوب پایتخت از جمله زمین های شهرستان ری به همراه آبهای موجود در قناتهای این منطقه مدتی موجب افزایش و ایستایی آب در مزارع کشاورزان این منطقه شده است.
آب های آلوده و فاضلاب شمال تهران به سهولت و بدون هیچ گونه هزینه ای از طریق کانال سرخه حصار، بهشتی و نهر فیروزآباد در دسترس کشاورزان جنوب ری قرار گرفته و آنان با استفاده از این آبها مبادرت به کاشت محصولات کشاورزی ناسالم از جمله سبزی، صیفی جات و برنج می کنند، محصولات آلوده ای که سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.
بر اساس اعلام بخشدار قلعه نو، حدود ‎18 روستا از 22 روستای بخش تازه تاسیس قلعه نو یعنی چیزی حدود ‎9 هزار هکتار اراضی جنوب منطقه ری کشت خود را از آب های نامتعارف و فاضلاب کانال های شمال به جنوب پایتخت یعنی کانال سرخه حصار، بهشتی و نهر فیروزآباد آبیاری می کنند.
ˈکریم رئوفˈ در خصوص نهر فیروزآباد به ایرنا گفت: نهر فیروزآباد در غرب تهران از منطقه ۹ تهران سرچشمه می گیرد که با حرکت به سمت جنوب پایتخت از مناطق ۱۷، ۱۹ و ۲۰ عبور کرده و به پایین دست تهران یعنی شهرستان ری جریان پیدا می کند.
وی اضافه کرد: در طول مسیر کانال سرخه حصار، بهشتی و نهر فیروزآباد تعداد زیادی واحدهای صنعتی و خانگی، پساب های خود را به این نهر ریخته که منجر به آلودگی شدید میکروبی و در برخی مناطق نیز آلودگی شیمیایی و به عبارتی لش آب شدن رودخانه می شود.
به گفته بخشدار قلعه نو، نهر فیروزآباد قبل از اینکه به زمین های برنج کاری برسد، انواع و اقسام فاضلاب صنعتی در آن تخلیه می شود و مردم محلی فیروزآباد نیز از بوی بد این نهر در عذاب هستند.
اما کاشت برنج با آب های نامتعارف و فاضلاب در جنوب ری با هشدار و اخطارهای مسوولان محلی نیز همراه بوده است و نصب انواع و اقسام بنرهای هشدار دهنده به منظور انصراف کاشت برنج از سوی کشاورزان تا بدین لحظه جوابگو نبوده است.
گویی درآمد حاصل از برنج، محصولی که این روزها قیمتی زیاد پیدا کرده ، به مذاق کشاورزان منطقه مزه کرده است و آنان بدون هیچگونه توجهی به اخطاریه دادستان شهرستان ری به برنج کاری با آب های نامتعارف مشغول هستند.
این موضوع باعث تاسف ˈحسین طلا ˈ نماینده تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر نیز شده است و وی تنها راه رفع معضل کاشت محصولات زراعی با آب های آلوده در زمین های کشاورزی جنوب شهرستان ری را اتمام هرچه سریعتر پروژه تصفیه خانه جنوب و جنوب غرب استان تهران دانسته، پروژه ای که به ظاهر مشکل آن تنها اعتبار مالی یک هزار میلیارد تومانی است.
البته این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه دلیل اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس برای شناسایی برنج های آلوده حتی تا هندوستان سفر می کنند! اما تاکنون بازدیدی از مزارع برنج کاری با آب های آلوده در جنوب پایتخت نداشته اند، تنها سکوت کرد.
*** حضور چندساعته خبرنگار ایرنا درشالیزارهای برنج فیروزآباد ری
در یکی از روزهای گرم تیرماه به فیروزآباد شهرری آمده ایم، منطقه ای از بخش قلعه نو که از آن می توان بعنوان یکی از مراکز عمده کشت برنج در شهر ری نام برد، برنجی که خیلی ها معتقدند از طریق آب های آلوده و سیاه پایتخت بعمل می آید.
بسیاری از کارگران برنج کار که ظاهر آنها شباهت به بلوچ دارد در گروه های چند نفری بر سر زمین های کشاورزی که با ایجاد بندهایی مملو از آب های سیاه و فاضلاب ، در حال نشاکاری هستند .
کشت برنج نیز مانند ذرت از تیر ماه آغاز می شود و در ماه هفتم سال یا همان مهرماه فصل برداشت آن فرا می رسد.
یکی از اهالی که با موتور در حال چرخ زدن در منطقه کشاورزی است به محض دیدن ما یک نیش ترمز می زند و از ما سوال می کندکه آیا زمین کشاورزی برای اجاره دادن داریم یا خیر؟ و هنگامی که وی پی می برد که اشتباه گرفته شروع به درد و دل می کند.
وی که از اهالی فیروزآباد است، معتقد است فیروزآباد قدمت هزار ساله دارد و نباید تحت قیمومیت قلعه نو قرار می گرفت.
این کشاورز خود را فیروزآبادی معرفی می کند و دلیل کاشت برنج در زمین های کشاورزی این منطقه و چند روستای اطراف را زهی شدن تمام زمین های منطقه به واسطه سد قلعه نو ذکر کرد و گفت: سطح آب در زمین ها بالا آمده است و کشاورزان مجبور به کشت برنج هستند.
این کشاورز که سه هکتار زمین کشاورزی دارد و به گفته خودش 22 سال به کار برنج کاری در فیروزآباد مشغول است، آلودگی برنج در این منطقه را به طور کلی رد ومدعی شد : تمام آزمایش های لازم از سوی کارشناسان صورت گرفته و برنج فیروزآباد هیچگونه آلودگی ندارد.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته کشت دوم زمین های اکثر کشاورزان منطقه محصولاتی مانند ذرت با باردهی هر هکتار حداقل 10 تن بوده است افزود: اگر بخواهیم بلال یا هر محصول دیگر به جز برنج بکاریم زمین به دلیل آبگرفتگی بار نمی دهد.
این کشاورز در عین حال اضافه کرد: سهمیه آب کشاورزان منطقه فیروزآباد تنها از طریق کانال آب فیروزآباد و به قول شما آلوده تامین می شود و ما مجبور به کشت برنج هستیم و جز این راه دیگری نداریم.
به گفته این کشاورز فیروز آبادی، میانگین میزان برداشت گندم از زمین های کشاورزی فیروزآباد حدود دو هزار و 500 کیلوگرم است در صورتیکه این میزان باید هفت هزار کیلو باشد که به علت زه گرفتگی زمین ها برداشت بسیار کمتر است.
وی میانگین برداشت برنج همراه با خرده آن در هر هکتار را یک هزار و 200 کیلوگرم عنوان کرد و با بیان اینکه کشاورزان منطقه مجبور به کاشت برنج هستند، افزود: تنها کاشت برنج ضررهای کاشت گندم در زمین های زه گرفته را جبران خواهد کرد.
ˈحسن حسینی فیروزآبادیˈ کشاورز و نماینده کشاورزان فیروزآباد که با 100 هکتار زمین زیر کشت به گفته خودش بارها بعنوان یکی از کشاورزان نمونه استان انتخاب شده است، مدعی اشتغالزایی برای 200 نشاء کار بلوچی و گیلانی تنها در زمین های مربوط به خودش است.
وی با اشاره به اخطاریه دادستان شهرستان ری در خصوص عدم کاشت برنج در زمین های کشاورزی منطقه نیز گفت: حدود 25 سال است که در منطقه فیروزآباد به کاشت برنج مشغول هستیم و امسال را مانند سال های قبل کاشته ایم زیرا که ما کشاورز هستیم و و باید ما را قانع کنند که این آب ها آلوده است تا ما برنج نکاریم.
وی افزود: بعد از احداث سد قلعه نو در منطقه حدود 400 هکتار از زمین های کشاورزی فیروزآباد دچار زه گرفتگی شده است و کشاورزان منطقه مجبور به کاشت برنج شده اند.
وی که به گفته خودش، کار دامداری نیز در منطقه انجام می دهد و خانواده اش از قدیمی ترین کشاورزان فیروزآباد محسوب می شوند، به جلسات اخیر خود با فرماندار شهرستان ری و بخشدار منطقه اشاره کرد و افزود: در این جلسات اسناد و مدارک مربوط به آزمایش های آب منطقه مربوط به سال گذشته، قنات و حق آبه فیروزآباد که از رودخانه کن سولقان به سرخه حصار می ریزد را به مسوولان ارائه داده ایم.
نماینده کشاورزان فیروزآباد شهرستان ری با بیان اینکه، اکنون ما در یک حرکت انجام شده قرار گرفته ایم، اظهار داشت: جهاد کشاورزی و فرمانداری ری بعد از صرف هزینه های مربوط به کاشت و نشا برنج از سوی کشاورزان، اعلام کرده است که کسی حق کاشت برنج در فیروزآباد را ندارد.
وی با بیان اینکه، سالانه سه هزار و 500 تن برنج از زمین های فیروزآباد شهرری برداشت می شود،گفت: ما در این محل طبق آبی که داریم حق آبه می گیریم و از حقمان بیشتر نمی گیریم، اگر واقعا نمی خواهند برنج تولید کنیم مانیز مانند خیلی ها به دنبال ساخت و ساز ساختمان خواهیم رفت.
اما یکی دیگر از ساکنان فیروزآباد قلعه نو ضمن انتقاد از رها شدن آب های آلوده در زمین های کشاورزی این منطقه، ادعای کشاورزان منطقه در خصوص نداشتن سود را نادرست دانست و گفت: اگرکشاورزی در منطقه سودی ندارد پس درخواست زیاد اجاره برای زمین های زه گرفته با آب های آلوده چه علتی به جز کسب منفعت می تواند داشته باشد.
ˈعلی طالبیˈ با اشاره به زمان سوزاندن کاه و کلش زمین های کشاورزی از سوی کشاورزان برای کاشت دوم محصول برنج، گفت: تمام دود ناشی از آتش سوزی حاصله وارد خانه ها شده و چشم ها را می سوزاند و حتی وسیله سرمایشی نیز نمی توان استفاده کرد.
وی افزود: تابستانها فیروزآباد از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و علاوه بر بوی تعفن فاضلاب و آب های آلوده در منطقه، پشه های زیاد و مختلفی در منطقه پیدا می شود و حتی نمی توان بیرون رفت.
***
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری نیز با اشاره به ریزش روزانه 200 تن زباله در کانال فیروزآباد، تصریح کرد: نتایج آزمایشات بدست آمده از آب های سطحی و پساب نهر فیروزآباد زیاد جالب نیست و کشاورزان بهانه می آورند و محصولات آلوده را بدست مردم می دهند.
ˈمحسن شوکتیˈ سرریز آبهای سطحی، نامتعارف و فاضلاب تهران به جنوب این شهر را موضوعی نگران کننده دانست و در خصوص ادعای کشاورزان فیروزآبادی درخصوص ارائه اسناد و آزمایشات مبنی بر سالم بودن آب نهر فیروزآباد به فرمانداری شهرستان ری نیز گفت: آزمایشات لحظه ای صورت می گیرد و شاید در آن هنگام حجم آب موجود در نهر از میزان فاضلاب آن بیشتر بوده است.
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری افزود: اگر کشاورزان مدعی هستند که آب نهر فیروزآباد تنها آب است پس سرچشمه و منبع این آب کجاست و اگر قبول دارند که فاضلاب است که دیگر نباید برنج کاری کنند.
وی از دانشگاه علوم پزشکی تهران خواست، با نمونه برداری دقیق از آب، خاک و محصول بعمل آمده از سطح زمین های کشاورزی منطقه فیروزآباد یکبار دیگر آزمایشات دقیقی در خصوص سلامت کار کشاورزان صورت دهد.
***کشت برنج مورد تائید نیست و اقدامات قانونی در دست اجراست
رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری نیز با بیان اینکه هم اکنون در حدود 700 تا 1000 هکتار از اراضی منطقه قلعه نو شهرستان ری برنج کاری صورت می گیرد، گفت: بیشتر این برنج کاری با آب های نامتعارف در روستاهای فیروزآباد، امین آباد، ده خیر، قلعه نو، قاسم آباد و زمان آباد انجام می شود.
ˈداریوش جوادیˈ ادعای عنوان شده از سوی کشاورزان برنج کار منطقه فیروزآباد و اطراف مبنی بر زه گرفتگی کامل زمین های کشاورزی و روی آوردن اجباری آنان به کشت برنج را رد کرد و گفت: کشاورزان با احداث بندهای خاکی آب های نامتعارف را در سطح زمین های خود جمع می کنند که اقدامات قانونی در این خصوص در دست اجراست.
وی همچنین با اشاره به ارسال اخطاریه کتبی به شوراهای هفت روستای برنج کار در دی ماه سال گذشته در خصوص کشت نکردن برنج توسط کشاورزان افزود: علاوه بر ارسال اخطاریه کتبی در هفت روستا، بنر هشدار دهنده نیز نصب شد که حتی در سه روستا این بنرها کنده شد و ما نیز موضوع را به دستگاه های نظارتی اعلام کردیم.
جوادی با بیان اینکه، اداره جهاد کشاورزی به دنبال انسداد نهر منشعب از کانال های فاضلاب از طریق امور آب استان تهران است، تصریح کرد: به طور حتم هرجا کشت برنج با آب های نامتعارف انجام شود انسداد نهر صورت خواهد گرفت.
گزارش از: یوسف درویشی
1724/703//1042

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن