تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834776223
رضا عطاران شایسته نخل طلای کن بود نه عباس کیارستمی
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"رضا عطاران" شایسته نخل طلای کن بود نه عباس کیارستمی
"رد کارپت" فیلم عجیبیست و جالب اینکه دلیل اصلی عجیب بودنش همان ساده بودن آن است.
به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ؛ اصطلاح (فیلم سازی چریکی) که از زمان اکران "ردکارپت" در جشنواره فجر زبانگرد خیلی از سینماییها شد، تا حدودی ما را از توضیح دربارهی این سادگی و پیچیدگی خلاص میکند چون خیلی از فیلمها ادعای کم بودجه بودن و فقیرانه ساخته شدن را دارند اما اکثرا آزمون و خطاهایی شبه روشنفکرانه هستند که معمولا کارگردان بیاستعداد آنها به قول معروف (آخرش هم هیچی نمیشود) و تا ابد سعی میکند پشت چند تا توجیه روشنفکرنمایانه مخفی بماند.
از آن طرف یک سری فیلم تجاری هم داریم که همگی ادعای ساخته شدن در بخش خصوصی را دارند اما گذشته از بحث صحت داشتن یا نداشتن چنین ادعاهایی باز هم به هیچ کدامشان نمیشود گفت چریکی.
این فیلمها با حضور ستارههای گران و معروف بازیگری در جلوی دوربین و حرفهای ترین عوامل سینما در پشت صحنه ساخته میشوند که اتفاقا طی همین چند سال اخیر دیدهایم بیشتر آنها در گیشه با سر زمین میخورند.
فیلم عطاران اما واقعا چریکی است و نه فقط طرز ساخته شدن آن، بلکه طرز فکر شخصیت اصلیاش هم همینطور است.
سالها بود که در سینمای ایران فیلمی دربارهی خود سینما ساخته نشده بود و در آن سالهای نسبتاً دور هم که چنین کارهایی هنوز مُد بود، تصویری که فیلمسازان ما از هنر خودشان بر پرده نقرهای منعکس میکردند اکثرا با واقعیت بیرونی تفاوت خیلی زیادی داشت.
البته در بعضی از همان فیلمها هم جذابیتهایی دیده میشد كه نباید با بی انصافی از کنارشان گذشت ولی در کل سینماییهای ما در فیلمهای سینمایی، یا عدهای آدم سوپرروشنفکر بودند که زندگیشان از سارتر و فوکو هم خاص تر بود يا تصویری از آنها نشان داده میشد که در ذهن تودهای ترین قشرهای عوام نسبت به سینما وجود دارد (مثلا فیلم سوپراستار که اصرار عجیب هندیها برای خریداری حق اقتباس آن مشخص میکند از اول به درد چه نوع مخاطبی میخورده)
اما فیلم عطاران به یک واقعیت مغفول مانده در حاشیهی هنر هفتم اشاره کرده نه اینکه بخواهد چیز سادهای را الکی مهم جلوه دهد یا اینکه یک حرف پاستوریزهی شعاری را دوباره تکرار کند.
موضوع این است؛ سیاهی لشکرهایی که فقط برای پول اینکاره نشدهاند بلکه آرمان دارند و تصورشان این است که این حرفهی حاشیهای میتواند برای آنها پلی به سوی سینما باشد و سینما –البته بیشتر از هر جای دنیا در ایران- هنریست که ورود به آن جلوتر از هرچیز احتیاج به پارتی دارد.
خیلیها سینماها را دوست دارند اما در حد سینهفیلهای عاشق تماشا باقی میمانند اما عدهای دیگر یک قدم از این هم گستاخترند و نیتشان درآمدن به جرگهی عوامل این هنر است اما سینمای ما با رعایت غلیظ اصل پارتی بازی هیچ وقت اجازه نداده که حتی فرق بین علاقهمندان با استعداد و علاقهمندان بی استعداد هم روشن شود و اگر کسی هست که نه دوست و آشنایی در سینما دارد و نه قصد دارد که از این رویا دست بکشد مشخصاً باید برای ورود به عرصهی هنر هفتم دست به کار یک عمل انقلابی شود یعنی همان کاری که قهرمان رد کارپت کرد.
شاید تقلاهای این قهرمان در وهلهی اول شبیه تلاش برای بالا رفتن از نقاشی یک نردبام روی دیوار به نظر برسد اما حقیقت این است که او دقیقا همان کاری را میکند که باید میکرد و از دستش بر میآمده.
آنهایی که سودای ورود به عرصهی سینما در سرشان بوده یا هست با این حال و هوا خوب آشنا هستند؛ کسی که فیلمنامه یا ایدهای مکتوب در دست دارد و امیدوار است که با نشان دادن آن به کارگردانهای بزرگ برایش اتفاقهای خوبی بیفتد.
اما حقیقت این است که در سینما نامها بیشتر از ایدهها اهمیت دارند وگرنه هیچ کس مجبور نمیشد برای ابلاغ ایدهاش این چنین دست به عمل انقلابی بزند و تازه باز هم ناکام بماند.
طبق قوانین چرند جامعهی روشنفکری نامهای بزرگ اگر کارهای کوچک هم به خلق برسانند لابد ضعف از بصیرت بینندهای است که گوهرهای آن را ندیده (مثلا فیلمهای پرت و پلایی در رديف پنج، ده یا شیرین کیارستمی) اما هر ایدهای هر قدر هم که شگرف و شگفت باشد نزد آدمهای ناشناخته به مثابهی بذری است که آب و خاک مناسب برای جوانه زدن پیدا نکرده و به احتمال قوی روزی میپوسد و آخر سر هم بستری برایش مهیا نخواهد شد.
قهرمان رد کارپت که شش دانگه شیدای سینماست، ایدهی نابی در سر دارد که در ایران هیچ کس آن را تحویل نگرفته.
او فیلمنامهاش را در دست میگیرد و برای نشان دادن آن به فیلمسازان بزرگ راهی فستیوال کن میشود اما در نهایت فقط چندتا امضا و عکس گیرش میآید (و البته یک تجربهی جدید).
او مردد است که در فرانسه بماند تا تحقق نقشههای رؤیا گونهاش را در آنجا پی بگیرد یا به ایران برگردد که درکار یک کارگردان فیلم اولی، اولین نقش کوتاهش را بازی کند.
در نهایت این چریک سودا پرور، کاملا پراگماتیک عمل میکند و به ایران برمیگردد تا به جای نسیهای که شاید حقش بوده، نقدی را بچسبد که به او میدهند.صحنهی دیدار او با فیلمساز مشهوری مثل جیم جارموش ساده اما واقعا معنا دار بود.
شاید برای کسی که مرعوب قمپزهای روشنفکرانه است نه یک عاشق واقعی سینما دیدار با چنین شخصی از عملیات خنثی سازی بمب هم هیجان انگیزتر و پر اضطراب تر باشد ولی او کاملا سرخوشانه و با شورمندی عاشقانهای فیلمساز محبوبش را به نام کوچک (جیمی) صدا میکند و جلو میرود تا فیلمنامهاش را نشان بدهد در حالی که رفتار جیم جارموش صرفا در حد کسی که نمیخواسته دل یک هوادار را بشکند، دوستانه است و ماجرای ایدهی بکری که قرار بود در جشنوارهی کن کشف شود همینجا به پایان میرسد.
اصل حرفی که فیلم رضا عطاران میخواسته بزند همین جاست؛ فستیوال کن درمورد کشف استعدادهای جدید پر مدعاترین جشنوارهی دنیاست اما آیا واقعا کسانی که از نقاط مختلف جهان با فیلمهایشان در این فستیوال شرکت میکنند نمایندگان واقعی سینمای کشورشان هستند و آیا فیلمهای آنها حقیقتاً بازتاب دهندهی شرایط و حال و هوای فرهنگی منطقهی خودشان است یا آن فیلمها صرفا چیزهایی را نشان میدهند که فرانسویها دوست دارند ببینند؟
تلاش قهرمان فیلم رد کارپت برای دیدار با اصغر فرهادی هم ناکام ماند .
آیا ایدهی او که دربارهی حال وهوای تهران امروز بود بیشتر میتوانست نمایندهی فرهنگی ایران باشد یا فیلم گذشتهی فرهادی که درحومهی پاریس ساخته شده و سر جمع صد کلمه هم در آن فارسی صحبت نمیشود؟
اصلا بیایید از بیخ ماجرا سوال کنیم؛ نمایندهی واقعی سینمای ایران کدام یک هستند؟ چریک فیلم ردکارپت و تمام عشق سینماهایی که مثل او برای آرمانشان عمر میبازند یا آدم متفرعنی مثل کیارستمی (تنها دارندهی نخل طلای کن از ایران) که هر وقت انتقادها علیه فیلمی از او بالا میگیرد به جای اعتراف به اشتباهاتش صورت مسئله را گستاخانه پاک میکند و میگوید(اصلا علاقهی اصلی من سینما نیست) طوری که تلویحاً دارد میگوید (سینما و سینماییها به من علاقه دارند نه من به آنها)
کدام یک نمایندهی سینمای ایرانند؟ کسی که با پسانداز حاصل آمده از شغل سیاهی لشکری برای رساندن پیامش به کن میرود یا آنکه دوربین را روشن میکند و میرود و حتی کات زدن را بلد نیست و ما باید این بلد نبودن را فیلسوفانه تفسیر کنیم و گرنه بیسواد حسابمان میکنند؟!
قطعا نخل طلا اگر ارزشی داشت باید در دست رضا عطاران قرار میگرفت نه عباس کیارستمی.
میلاد جلیل زاده
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
ایران بوسنی را ببرد، رضا عطاران به مردم هدیه میدهد
ایران بوسنی را ببرد رضا عطاران به مردم هدیه میدهد فرهنگ > سینما - رضا عطاران کارگردان فیلم سینمایی ردکارپت در صورت برد تیم ملی فوتبال ایران برابر بوسنی و هرزگوین به مردم ایران هدیه میدهد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اکران فیلم «ردکارپت» از امروز آغارضا عطاران بر روی فرش قرمز
رضا عطاران بر روی فرش قرمز رد کارپت نمونهای مثالزدنی از به کارگیری تصاویری مستند در خدمت روایت یک داستان خیالی است همانطور که برخی کارگردانان در تکصحنههای فیلمهایشان از این شیوه بهره بردهاند رضا عطاران برای ساخت فیلم سینمایی رد کارپت از یک موقعیت استثنایی استفاده کرده استعکس دیدنی از رضا عطاران در خوابگاه دانشجویی +عکس
عکس دیدنی از رضا عطاران در خوابگاه دانشجویی عکس رضا عطاران با انتشار این عکس خاطره انگیز در شبکه اینستاگرام نوشت خوابگاه دانشجویی سال۱۳۷۰ بالا ازراست حمید هاشمی من و علی سمیعی پایین آرش آبسالان و رضا شفیعی جم رضا عطاران در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ در محله گاراژدارها شهر مشهد بهردکارپت رضا عطاران و میلاد کی مرام برای سینمای عیدفطر
گزارشی از رقابت مدعیان اکران ردکارپت رضا عطاران و میلاد کی مرام برای سینمای عیدفطر اکران عیدفطر با روی پرده رفتن فیلم های ردکارپت و برف آغاز شد و باید دید با اکران سایر فیلم تا چه میزان به موفقیت می رسند به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران بعد از مشخص شدن فیلم های ردکرضا عطاران: مردم اسپیلبرگ، فرهادی و کیارستمی را میشناسند
جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۱ رضا عطاران که دومین ساخته سینماییاش روی پرده سینماها رفته است درباره آن گفت ردکارپت فیلمی متفاوت از کلیت سینمای ایران است و شبیه فیلمهای دیگر نیست این کارگردان و بازیگر که به همراه احمد احمدی تهیه کننده و مدیر فیلمبرداری ردکارپت در خبرگزاری دانشجورضا عطاران: مردم اسپیلبرگ، فرهادی و کیارستمی را میشناسند/ردکارپت شبیه فیلمهای دیگر نیست
رضا عطاران مردم اسپیلبرگ فرهادی و کیارستمی را میشناسند ردکارپت شبیه فیلمهای دیگر نیست رضا عطاران که دومین ساخته سینماییاش روی پرده سینماها رفته است درباره آن گفت ردکارپت فیلمی متفاوت از کلیت سینمای ایران است و شبیه فیلمهای دیگر نیست به گزارش نامه نیوز این کارگردان و بازرضا عطاران به کدام سینماها میرود؟
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۵ رضا عطاران در روزهای 12 و 13 تیرماه میزبان مخاطبین فیلمش در 3 سالن سینما تهران میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا احمد احمدی تهیه کننده این فیلم گفت ما این هفته نیز مانند اواخر هفته گذشته به همراه رضا عطاران میزبان مخاطبین رد کارپت دررضا عطاران و رضا شفیعی جم در خوابگاه دانشجویی
رضا عطاران و رضا شفیعی جم در خوابگاه دانشجویی رضا عطاران بازیگر سینما و تلویزیون تصویر زیر را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت خوابگاه دانشجویی سال۱۳۷۰ بالا ازراست حمید هاشمی من و علی سمیعی پایین آرش آبسالان و رضا شفیعی جم تاریخ انتشار ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۱رکورد شکنی در ماه رمضان / بازهم پای رضا عطاران در میان است
رکورد شکنی در ماه رمضان بازهم پای رضا عطاران در میان است رکورد شکنی در ماه رمضان بازهم پای رضا عطاران در میان است به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین خبرهایی که از فروش رد کارپت منتشر میشود از رکورد شکنی دومین فیلم سینمایی رضا عطاران در مقام کارگردان حکایت دارند فروشرضا عطاران عکس ۲۳ سال قبلاش در خوابگاه دانشجویی را "به روز" کرد!
رضا عطاران عکس ۲۳ سال قبلاش در خوابگاه دانشجویی را "به روز" کرد کافه سینما- رضا عطاران که این روزها فیلم موفق رد کارپت را روی پرده دارد چندی پیش تصویری در اینستاگراماش منتشر کرد که متعلق به ۲۳ سال پیش بود و حالا او همان تصویر را با همان دوستان و با همان سیگار گوشه«رد کارپت» رضا عطاران رکورد زد
جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۰ علی سرتیپی گفت رد کارپت با فروش 83 میلیونیاش در یک شب توانست رکورد فروش تاریخ سینماهای آزادی و زندگی را جابه جا کند پخش کننده فیلم سینمایی ردکارپت در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره آخرین وضعیت فروش این فیلم افیلم رضا عطاران اکران ماه رمضان را گرم کرد
فیلم رضا عطاران اکران ماه رمضان را گرم کرد فیلم سینمایی ردکارپت ساخته رضا عطاران به فروش 170 میلیون تومانی تا پایان روز دوشنبه 9 تیرماه دست یافت به گزارش فارس فیلم سینمایی ردکارپت ساخته رضا عطاران روزهای خوبی را در گیشه سپری میکند و تا شب گذشته موفق به فروش 170 میلیون تومامهران مدیری و رضا عطاران در گذر سالها |عکس|
مهران مدیری و رضا عطاران در گذر سالها |عکس| در این دو تصویر که در فضای مجازی منتشر شده دو کمدین موفق سینما و تلویزیون ایران رضا عطاران و مهران مدیری را در گذر سالیان دراز مشاهده میکنید چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 09 38فرش قرمز فرانسوی برای تماشاگران ایرانی / آیا رضا عطاران باز هم پر فروش میشود؟
فرش قرمز فرانسوی برای تماشاگران ایرانی آیا رضا عطاران باز هم پر فروش میشود فرهنگ > سینما - پرفروشترین فیلم این روزهای سینمای ایران رد کارپت به کارگردانی رضا عطاران است فیلمی که امید میرود موجب رونق اکران تابستان و ماه مبارک رمضان شود سمیه علیپور ماه مبارکتشکیل کمپین تبلیغاتی برای فیلم رضا عطاران
تشکیل کمپین تبلیغاتی برای فیلم رضا عطاران فرهنگ > سینما - کمپین تبلیغاتی برای اکران ردکارپت تشکیل شده تا به بهترین شکل برای اکران فیلم اطلاعرسانی و تبلیغات انجام گیرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این فیلم از چهارشنبه هفته جاری چهارم تیرماه در گروه سینمایی قدس رورضا عطاران و کلاشینکفش
رضا عطاران و کلاشینکفشحرفهای کارگردان کلاشینکف درباره سانسور فیلماش دو برابر بقیه میفروشد فیلم 8 دقیقه نسبت به نسخه جشنواره کوتاه شده است این 8 دقیقه تقریباً نیمی توسط ارشاد و نیمی دیگر به دلیل ریتم فیلم و تایم فیلم خودم کم کردم این روزها سعید سهیلیرضا عطاران با مخاطبانش دیدار و گفتگو می کند
رضا عطاران با مخاطبانش دیدار و گفتگو می کند رضا عطاران با حضور در سینماهای آزادی و قدس پس از دیدن رد کارپت با مردم به گفتوگو مینشیند به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا درباره برنامههایش برای اکران هر چه بهتر رد کارپت با کارگردانی و بازی رضا عطاران بیان کرد برنامههای مخ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها