تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820283982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بچه‌ها به رنگ و لعاب برنامه اهمیت می‌دهند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 14 تیر 1393 ساعت 16:20 | شماره خبر: 1548733880413042766



برنامه تلویزیونی «غنچه لر» (غنچه‌ها) کاری از گروه سیمای آذری شبکه برون‌مرزی سحر است که هر روز بجز یکشنبه‌ها ساعت 17 و 30 دقیقه دقیقه روی آنتن می‌رود. «غنچه لر» از جمله برنامه‌هایی است که توانسته مخاطب خود را حفظ کند، زیرا پخش روزانه دارد و همچنان بعد از گذشت سه سال از آغاز پخش خود با ایجاد تغییراتی در مقاطع مختلف به درخواست مخاطب، روی آنتن می‌رود. در یکی از روزهای پایانی بهار به لوکیشن آن سری می‌زنم. مقصدمان استودیو تکنولوژی آموزشی شریعتی است. تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه با سالروز ولادت امام زمان(ع) مصادف شده است. حوالی ظهر است که به محل مورد نظر می‌رسم. گروه از مدتی قبل کار خود را آغاز کرده است. فضای پشت صحنه شلوغ است و بیش از 20 نفر در استودیو حضور دارند. دقایقی می‌گذرد و ضبط برنامه آغاز می‌شود.
عطا و وفا عروسک‌های اصلی برنامه است که مهم‌ترین پیام‌ها از طریق ماجراهای این دو خواهر و برادر و نیز مجری برنامه به کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود. نگار آقازاده هم اجرای برنامه و هم نقش خاله عروسک‌ها را ایفا می‌کند. در بعضی از قسمت‌ها هم پدر و برادر او یعنی پدربزرگ و دایی عروسک‌ها هم وارد می‌شوند و ماجراهایی به‌وجود می‌آورند که در این‌گونه مواقع برنامه فضایی خانوادگی هم به خود می‌گیرد. ضبط این بخش با دو برداشت، نهایی و همچنین وقفه‌ای برای آماده کردن صحنه برای برداشت بعدی برنامه در نظر گرفته می‌شود. از این فرصت استفاده کرده و با نگار آقازاده درباره شکل‌گیری همکاری‌اش با «غنچه لر» صحبت می‌کنم. او می‌گوید: زمانی که برنامه به‌صورت زنده به پخش می‌رسید، گروه دیگری با آن همکاری داشتند؛ اما از عید نوروز به بعد تیم جدید همکاری‌اش را با برنامه شروع کرد. پیش از من هم مجری دیگری این برنامه را اجرا می‌کرد. حتی عروسک‌ها هم تغییر کرده‌ است، فقط اسم آنها مانند قبل است. نتیجه‌گیری به عهده کودکان است مجری «غنچه لر» معتقد است بداهه‌گویی‌ها در برنامه تاکنون بار آموزشی زیادی داشته است. او می‌افزاید: آموزش در برنامه «غنچه لر» به‌صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد. بداهه‌گویی‌ها معمولا بار آموزشی دارد اما همان‌طور که گفتم، نخواستیم این برنامه لحن نصیحت‌گونه داشته باشد. در مقاطعی از برنامه با عروسک‌ها و شیطنت‌های آنها همراه می‌شوم. می‌خواهیم بچه‌ها خودشان نتیجه‌گیری کنند نه این‌که ما آن نتیجه‌گیری را در برنامه بیان کنیم. روند برنامه هم بر همین اساس پیش می‌رود. سعی می‌کنم به عنوان مجری پیام مستقیم ندهم و به کودکان اجازه دهم که خودشان در روند نمایش به مفهوم اصلی کار پی ببرند. وی ادامه می‌دهد: برداشتی که من طی سال‌های فعالیتم داشته‌ام این است که بچه‌ها به رنگ و لعاب یک برنامه اهمیت زیادی می‌دهند. شاید همین مساله هم هست که آنها را به سمت تماشای برنامه‌ها و کارتون‌های جذاب می‌کشاند. به نظرم باید در برنامه‌هایمان به این خواست و نگاه کودکان توجه زیادی داشته و آن را تأمین کنیم تا آنها فقط برنامه‌های داخلی را تماشا کنند و ضعف‌هایی که در حوزه برنامه‌سازی کودک وجود دارد، برطرف شود. محتوا گرچه مهم و اساسی است اما سن کودکی ایجاب می‌کند تا آن محتوا در فرم و ساختاری جذاب و سراسر رنگ و شاد و متنوع ارائه شود. «غنچه لَر» برنامه‌ای یک‌بار مصرف نیست سراغ محمدمهیار کلهر، تهیه‌کننده برنامه می‌روم. او که از ماه‌های پایانی سال قبل تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده گرفته، از ابتدای سال جدید آن را به‌صورت تولیدی روی آنتن می‌برد. وی در ابتدا به تأثیرگذاری فرم تولیدی در بهتر شدن کیفیت برنامه اشاره کرده و می‌گوید: تولیدی شدن برنامه باعث شده است که ما با یک اثر یک بار مصرف رو به رو نباشیم. این اتفاق مثبت و تغییر مناسبی در ساختار برنامه است ضمن این‌که، چند بخش دیگر نیز به کار اضافه شده است.وی درباره بخش‌های جدید برنامه و به‌طور کلی موضوعات غنچه لر هم می‌گوید: معرفی بچه‌های موفق آذری زبان، مدرسه به مدرسه، مسابقه بین دانش‌آموزان، ساخت کاردستی و قصه‌های مادربزرگ از جمله بخش‌هایی است که شکل و فرم برنامه را تغییر داده است. همچنین سعی کردیم از بهترین افراد در حوزه برنامه‌سازی کودک برای تولید این برنامه استفاده کنیم. نمود معماری ایرانی در طراحی دکور او در ادامه توضیحاتی هم درباره نحوه طراحی و چیدمان دکور ارائه می‌کند: در طراحی فضا و دکور برنامه‌های کودک، رنگ حرف اول را می‌زند. این فضا باید به‌گونه‌ای طراحی شود که انتزاع داشته باشد. نمی‌توان در طراحی فضای این‌گونه برنامه‌ها تخیل را نادیده گرفت. ما هم سعی کردیم در این برنامه از نمادهای استاتیک و زیبایی شناسانه که ایرانی هم باشد، استفاده کنیم. اگر دقت کنید در برنامه پنجره‌های رنگی و ایرانی استفاده شده که در واقع از معماری دوران صفویه در ایران برداشت شده است. همچنین در میانه دکور حوضی وجود دارد که نقش و نگار بته جقه روی آن حکاکی شده است. (رکسانا قهقرایی/ ضمیمه قاب کوچک)



14 تیر 1393 ساعت 16:20 | شماره خبر: 1548733880413042766





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن