تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819852726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش چهار کانون بیماری لمپی اسکین دام سنگین در استان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گزارش چهار کانون بیماری لمپی اسکین دام سنگین در استان سمنان سمنان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از گزارش بیماری لمپی اسکین دامهای سنگین در چهار کانون، در شهرستانهای شاهرود و گرمسار در این استان خبر داد.


ˈمحمد سعیدیˈ روز پنجشنبه به ایرنا گفت: بروز این بیماری در سه کانون در شهرستان شاهرود و یک کانون در شهرستان گرمسار از تاریخ پنجم تیر رصد شده است.
بیماری لمپی اسکین (Lumpy Skin Disease) بیماری ویروسی دام سنگین است که به علت کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی، منجر ضرر و زیان سنگین می شود.
وی با اشاره به واکسیناسیون 20 هزار راس دام سنگین در شعاع 10 کیلومتری کانونهای وقوع این بیماری در دو شهرستان شاهرود و گرمسار ظرف پنج روز، ادامه داد: طبق برنامه ریزی تا 15 روز آینده تمام جمعیت دام سنگین استان سمنان علیه بیماری لمپی اسکین واکسیاسیون می شوند.
وی با اشاره به امکان انتقال بیماری لمپی اسکین از طریق حشرات به خصوص پشه، باد که ناقل موثر این بیماری است، حمل و نقل و تجهیرات آلوده، افزود: با توجه به اینکه دامهای سنگین کشور تاکنون با این بیماری مواجه نبوده اند، تمام اقدامات واکسیناسیون، سمپاشی، مراقبت، نمونه برداری و مراقبت توسط اداره کل دامپزشکی در استان سمنان پیش بینی و در حال انجام است.
وی تلفات گاوهای جوان تا 40 درصد، واگیری این بیماری تا 90 درصد، افت شدید وزن و افت تولید شیر تا 40 درصد را از آسیب های بیماری لمپی اسکین در دامهای سنگین عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون 20 اکیب عملیاتی در بخشهای سمپاشی، واکسیناسیون، نظارت، مراقبت و ... در دو شهرستان شاهرود و گرمسار فعالیت داشتند.
سعیدی از اختصاص سه میلیارد ریال از سوی مدیریت بحران استان سمنان برای تهیه سم، واکسن و تجهیزات فردی ویژه مقابله با بیماری لمپی اسکین در این استان خبر داد و اضافه کرد: به دلیل حساسیت موضوع، ستادهای ویژه دامپزشکی در شهرستانها، شورای منتخب مدیریت بحران به ریاست استاندار سمنان تشکیل شده و به صورت روزانه، فعالیتهای مقابله با این بیماری در استان سمنان به استاندار ارایه گزارش می شود.
وی با اشاره به اینکه در کانونهای بیماری لمپی اسکین در شاهرود و گرمسار در استان سمنان تاکنون تلفات دام سنگین نداشتیم ولی این بیماری خساراتی به واحدی در شاهرود وارد کرده است، تصریح کرد:این واحد در شاهرود اولین واحد آلوده در استان سمنان گزارش شد و تا 20 راس گاو آن آلوده شده اند.
وی از ورود واکسن و سم و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بیماری لمپی اسکین با اعتبار اختصاص یافته در هفته آینده خبر داد و اضافه کرد: چون شیوع این بیماری در کشور سابقه نداشته، واکسن آن به وفور وجود ندارد ولی با حمایتهای سازمان دامپزشکی کشور، برای تهیه این واکسن که در داخل کشور تولید می شود، در تنگنا نیستیم.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: تردد دام سنگین تا اطلاع ثانوی و تا سه هفته پس از اینکه کانون آلوده دیگری گزارش نشد ممنوع است.
بیماری لمپی اسکیت بومی آفریقاست که در سالهای گذشته در کشورهای مصر، اردن و فلسطین شیوع یافت و در دو سال گذشته نیز در عراق و ترکیه گزارش شد.
هشدارها در مورد این بیماری در ایران از شهریور امسال شدت یافت و اولین مورد کانون مبتلا به بیماری لمپی اسکین در خرداد گزارش شد.ک/3
611/599

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن