تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803649539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین ماه قرآن در میان مسلمانان اهل سنت خنج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین ماه قرآن در میان مسلمانان اهل سنت خنج فارس شیراز - ایرنا - رمضان ، ماه نزول قرآن ، ماه ضیافت الله در بین مسلمانان اهل سنت شهرستان خنج در جنوب فارس از مقام ومنزلتی خاص برخوردار است.


مردم خنج از چند روز مانده به ماه مبارک رمضان با عطرافشانی و غبار روبی مساجد و بقاع متبرکه به استقبال ماه رمضان می روند.
از اولین شب های پر برکت ماه رمضان، سفره های افطار در مساجد به همت مردم محلی گسترده می شود و همه نمازگزاران و روزه داران افطار خود را در مساجد باز می کنند و پس از نماز مغرب، شام را در منزل صرف می کنند و دوباره به مساجد برمی گردند.
سفره های افطاری با همت، هنر و خوش سلیقگی زنان خانه دار محل با غذاهایی مانند آَش سبزی ، حلیم ، شله زرد ، شیر برنج ، فرنی، آش دوغ،رنگینک، چنگال(نوعی خوراکی مخلوط نان و خرماو روغن)،حلوا خرمایی ،ماست، دوغ، کشک ،زیگر ( نوعی حلوای مسقطی خانگی )، نشاسته باشیر وشکر ،انواع نان های محلی ماه رمضان مانند نان نازک شیرین ، کواسه ،فلوزی ، باته ، تخم مرغی لیتک، توه ریز گپک تنوری ، گپک شلوتی وانواع میوه ها بخصوص هندوانه ، خربزه ، شمام و طالبی رنگین می شود.
در شهرستان خنج خانواده هایی که به تازگی عروس یا داماد آورده اند یا فرزندی در خانواده های آنها متولد شده ، شبهای رمضان با سفره های افطاری از خویشان و همسایگان خود پذیرایی می کنند.
همچنین خانواده ای که به تازگی دختری را به نامزدی پسر خود درآورده برای خانواده دختر افطاری، شیرینی ، گل و برای تازه عروس طلا ، لباس و هدیه می فرستند.
یکی از آیین های رمضان در خنج برگزاری مراسم قرآن خوانی در خانه ها برای بانوان است که هر شب زنان خنجی در یک جا جمع می شوند و نماز تراویح و قرائت قرآن برگزار می کنند و کسانی که خواندن قرآن را می دانند به نوبت به آنهایی که نمی دانند قرآن می آموزند.
در ماه مبارک رمضان در مساجد بعد از نماز عشا، 23 رکعت نماز سنت تراویح و وتر خوانده می شود ، نماز تراویح که 20 رکعت است بسیار طولانی است چون امام جماعت در هر رکعت ربع یک جزء قرآن را بعداز سوره حمد در هر رکعت تلاوت می کند و بدین ترتیب نمازگزاران در طول یکماه رمضان چندین بار قرآن را در نماز ختم می کنند ودر هر دو رکعت بر پیامبر و خاندانش درود می فرستند.
نمازگزاران بعد از نماز تروایح سه رکعت نماز وتر می خوانند و بعد از آن همه نماز گزاران یکدل ویک صدا ، یکصد بار تهلیل می گویند و10 بار برمحمد آل محمد درود می فرستند .
مراسم ˈ شب های برات ˈکه به شبهای 27،23،21،17،15 رمضان گفته می شود، در بین مردم خنج از حرمت ویژه ای برخوردار است ، مردم با دادن نذورات و صدقه در مساجد مراسم خاص برگزار می کنند.
در شبهای رمضان در مساجد حلقه های تلاوت قرآن تشکیل می شود ومعمولا هر حلقه از هفت تا 10 نفر تشکیل می شود که به ترتیب به تلاوت قران می پردازند ، در این میان فردی که به سوره اخلاص برسد باید شیرینی بدهد و همه براین باورند که همه اجر و پاداش یک ختم قرآن به او می رسد.
ازنیمه دوم ماه مبارک رمضان در نماز وتر قنوت خوانده می شود که دعای آن بسیار طولانی وبسیارجذاب ومعنوی است بطوریکه اغلب نماز گزاران در قنوت این نماز با خلوت با خدای خویش به گریه وزاری می پردازند.
یکی دیگر از نمازهای سنتی رمضان نماز قیام ویا نماز شب است که با جماعت بعد از نیمه شب در تمامی مساجد اقامه می شود این نماز بسیار طولانی است وامام جماعت در هر رکعت نماز یک جزء از قرآن را در نماز تلاوت می کند.
اعتکاف در مساجد در بین شبهای 19 تا 27 بمدت سه شبانه روز متوالی از دیگر سنت های رمضان در میان اهل سنت خنج است.
امام جمعه خنج گفت : ماه رمضان افضل ترین ماه الهی است ، خداوند شیاطین را در غل وزنجیر می کند تا عابدان و صالحان با خاطری آسوده تر به پرستش یزدان وخالق خود بپردازند.
مولانا حاج شیخ عبدالصمد ابونجمی افزود: خداوند شب قدر را که ارزشی برابر با هزار شب دارد دراین ماه قرار داد تا بندگان خود بتوانند با بهره مندی ازاین ماه نفس خود را تزکیه دهند تا گناهان آنها شسته شود.
وی اظهار داشت: خداوند این ماه را به سه دهه برکت و رحمت و مغفرت تقسیم کرده ، و روزه داران از نعمات بی دریغ این ماه بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: در مناطق اهل سنت مسلمانان بهره کافی از این ماه می برند نماز های واجب و مستحب در مساجد به جماعت برگزار می شود و مومنان با برپایی نمازهای قیام ،تهجد و تلاوت قرآن تا صبحگاه در مساجد بیدار می مانند.
وی اضافه کرد: مردم سنتهای حسنه و خداپسندانه را زنده نگه داشته اند وهمین موضوع سبب شده که خداوند برکات و نعمات خود بر آنان به فراوانی عرضه دارد واز نعمت سلامت و امنیت برخوردار شوند.ک/4
680/ 667 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن