واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اکبری جدی در گفتوگو با فارس عنوان کرد:
کنارگذاشتن شریعت، برابر با نفوذ مطامع در حکومت است/ خلأ تئوریک حکومتی درکشورهای انقلابی اهل سنت
یک استاد حوزه و دانشگاه از خلافت به عنوان تنها الگوی شناخته شده اهل سنت یاد کرد و بیان کرد: با فروپاشی خلافت عثمانی عملاً این الگو نیز از میان رفت و جایگزینی برای آن معین نشد، لذا خلأ تئوریک در حوزه کشورهای انقلابی اهل سنت وجود دارد.
حجتالاسلام اکبری جدی، استاد حوزه و دانشگاه و مشاور نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به استفاده مقام معظم رهبری از واژه شریعت اسلامی در سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در حرم مطهر گفت: اگرچه ممکن است این واژه کمتر به صراحت در بیانات رهبر معظم انقلاب ذکر شده باشد اما رهبری عبارات مترادف دیگری مانند مردمسالاری دینی را بارها به کار بردهاند. تأکید بر شریعت اسلامی؛ پیامی به جریانات جدید جهان اسلام است وی با اشاره به اینکه رهبری تأکید کردند که منظور از مردمسالاری دینی دموکراسی غربی نیست بلکه نظامی مبتنی بر دین اسلام است، گفت: البته به کارگیری واژه شریعت اسلامی پیامی جدید است به جریانات جدید جهان اسلام. اکبری جدی با طرح این سؤال که چرا در دیگر کشورها حرکتهایی ماندگار و نتیجهبخش همچون انقلاب اسلامی شکل نمیگیرد، گفت: در دیگر کشورهای اسلامی عمدتاً الگوی خاصی برای فردای بعد از جنبش و انقلاب وجود ندارد، در حالیکه امام خمینی(ره) چارچوب نظری نظام مورد نظر خود را در قالب استمرار بحث ولایت معصومین در موضوع ولایت فقیه ترسیم کرده بود. الگوی حکومتی امام(ره) پیش از پیروزی انقلاب مشخص بود وی آموزههای نظریه ولایت فقیه را مبتنی بر ایدههای اصیل اسلام و اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: امام(ره) حتی شکل حکومت مورد نظر خود را به صورت جمهوری تعیین کرده بود، لذا هرچند مجمل اما الگوی حکومتی ایشان از پیش از پیروزی انقلاب مشخص بود که شکل آن جمهوری و محتوای آن اسلامی است و مشروعیت آن مبتنی بر ولایت فقیه است. وی در مورد شیوه استنباط احکام این حکومت گفت: جمهوری اسلامی احکام و قوانین خود را از متن اسلام و قرآن استنباط میکند. اکبری جدی از خلافت به عنوان تنها الگوی شناخته شده اهل سنت یاد کرد و بیان کرد: با فروپاشی خلافت عثمانی عملاً این الگو نیز از میان رفت و جایگزینی برای آن معین نشد، لذا خلأ تئوریک در حوزه کشورهای انقلابی اهل سنت وجود دارد. وی با اشاره به توصیهها و اظهار نظرهای رهبر معظم انقلاب در اوان جنبش بیداری اسلامی گفت: رهبری فرمودند هیچ ایرادی ندارد که اشکال مختلفی از حکومت در کشورهای گوناگون حوزه بیداری اسلامی تأسیس شود که متناسب با شرایط خاص همان کشورها باشد. اکبریجدی این سخن را کلیدی طلایی برای حوزه بیداری اسلامی برشمرد و با اشاره به اینکه نه خود مسلمانان انقلابی و نه جمهوری اسلامی به این موضوع ورود نکرده و الگوهای گوناگون متناسب با مبانی اهل سنت پیشنهاد ندادند، گفت: آنچه میان همه مذاهب اسلامی مشترک است کلیت اجرای شریعت اسلامی است، بدین معنا که یک حکومت اسلامی باید مبتنی بر جاری بودن شریعت اسلام در جغرافیای خود باشد که البته متناسب با تفاوت مذاهب این شریعت نیز متفاوت خواهد بود. وی در توضیح بیشتر فرمایش مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: حاکمیت شریعت اسلامی در ایران میتواند برای دیگر کشورهای حوزه بیداری اسلامی الگو باشد، یعنی اگر در کشوری مذهب اکثریت بهعنوان مثال مذهب حنفی است باید شریعت برخاسته از این مذهب حاکم شود. اجرای شریعت مترادف با زور و قلدری نیست اکبریجدی اثبات امکان اجرای شریعت اسلامی را نیت اصلی رهبر معظم انقلاب از این سخن خواند و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آن چیزی که امروز به غلط ترویج میشود این است که اجرای شریعت به معنی اعمال زور و حاکمیت از طریق قلدری، تغلب و غلبه است که رهبری با این سخن خود به آن پاسخ دادند. وی با اشاره به اینکه در اسلام ابتنای حاکمیت بر رأی مردم و بر اساس شریعت است ادامه داد: هر حکومتی بخواهد با غلبه حاکم شود مشروع نیست و این پیامی بود در برابر اینکه نقش مردم صرفاً پذیرش و تمکین از حاکمیت است که همان ایده طالبان و داعش است. اکبریجدی با ابراز تأسف از دمیده شدن در آتش این ایده غلط در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری بعضی جریانات افراطی با طرح مسائلی از قبیل اینکه شریعت اسلامی نمیتواند در جامعه جاری شود، سعی کردند از فضای بعد از انتخابات استفاده کنند. تلنگر به آنان که در امکان اجرای شریعت اسلامی تشکیک میکنند وی یک جنبه تعبیر شریعت اسلامی از سوی مقام معظم رهبری را پاسخ به این افراد برشمرد و اضافه کرد: این جمله تلنگری بود بر کسانی که در امکان اجرای شریعت اسلامی تشکیک میکنند. اکبریجدی با اشاره به اینکه اگر ابتنای حاکمیت بر شریعت را کنار بگذاریم یعنی مطامع و منافع غیراسلامی را به چارچوب حاکمیت وارد کردهایم، گفت: اسلام مبانی روشنی دارد و سابقه 1400ساله فقه اسلامی همه سلیقههای متعارض را تعدیل میکند. وی چارچوب فقه را همان چارچوب دین خواند و با اشاره به اینکه دایره اختیارات ولایت فقیه همان دایره ولایت معصوم است، گفت: حتی اگر زمانی به فتوای ولی فقیه، فریضه حج نیز تعطیل میشود آن نیز در چارچوب مصالح اسلام صورت گرفته است. کنارگذاشتن شریعت اسلامی برابر با نفوذ مطامع اکبریجدی کنار گذاشتن شریعت اسلامی را برابر با نفوذ مطامع در حاکمیت خواند و گفت: در مسئله استقلال هم اگر از دایره اسلام خارج شویم و برای تنظیم ساختار و مناسبات بینالمللی خود دست به دامن آموزههای غیردینی شویم منافع خود را به چیزهایی گره زدهایم که متعلق به خودمان نیست. وی حذف الزامات شریعت را از سیاستگذاریهای داخلی و خارجی موجب بروز خلأ در حکومت دانست و گفت: بحث کرامت انسان در ذات احکام اسلامی وجود دارد و شریعت اساساً برای همین آمده است تا مسیر عدالت و معنویت را ترسیم کرده و مانع خودخواهیها شود. انتهای پیام/
93/04/08 - 09:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]