تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826408876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت اسلامی در قبال آخرت مردم مسؤول است/ فرهنگ از نگاه برخی جدای از ارزش ها و باورها است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



آیت الله مصباح یزدی:
دولت اسلامی در قبال آخرت مردم مسؤول است/ فرهنگ از نگاه برخی جدای از ارزش ها و باورها است خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر وظیفه و مسؤولیت دولت پیرامون سعادت اخروی مردم، گفت: آیا دولت کارهای مهم تری دارد و این تنها وظیفه افراد بی کار است؟!



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم دولت را در قبال آخرت مردم مسؤول دانست و اظهار داشت: آیا وظیفه و مسؤولیت قانونی و رسمی برای دولت وجود ندارد که در مورد آخرت مردم بیندیشد یا فکر آخرت برای افراد بیکار است و دولت کارهای مهم تری دارد؟!وی با بیان این که نظام اسلامی باید به فکر آخرت باشد، گفت: اگر تا اندازه ای که واجب است برای آخرت تلاش نکنیم دچار خسارت می شویم و نمی شود از این مقدار توجه به آخرت گذشت؛ انکار آخرت، انکار دین است و فراموش کردنش انسان را به کفار ملحق می کند.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«وَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» بیان داشت: قرآن می فرماید برخی مردم وقتی اسم خدا به تنهایی برده می شود ناراحت می شوند و حالت اشمئزاز پیدا می کنند؛ آنهایی از بحث توحید و خدا شناسی ناراحت می شوند که اعتقادی به آخرت ندارند.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: اینها به کسانی دنبال این مباحث هستند می گویند بی سوادها، بی کارها، ببینید آمریکایی ها چه پیشرفته اند آنوقت ما دلمان خوش است که انقلاب کرده ایم؛ یعنی ضعف ایمان به آخرت عدم اهتمام به آن باعث می شود توحید انسان هم ضعیف شود.فرهنگ از نگاه برخی جدای از باورها و ارزش ها استاستاد اخلاق حوزه علمیه قم اهمیت دادن به آخرت را تکلیفی اجتماعی دانست و ابراز داشت: آیا این از مسائل شخصی است و باید خودمان با ذکر و ورد، یاد خدا کنیم  یا باید دیگران را هم به فکر آخرت بیندازیم؟آیت الله مصباح یزدی در توضیح جایگاه آخرت در نظام فکری، ارزشی و فرهنگی اسلام، گفت: طبق تفسیری که ما از فرهنگ قبول داریم، اساس فرهنگ باورها و ارزش ها است و مسائل دیگر مقدمات و یا نتایج آن هستند.وی با بیان این که برخی در فرهنگشان بین باورها و ارزش هایشان رابطه ای قائل نیستند، تصریح کرد: آنها یکسری آداب، رسوم، رقص های محلی، گویش و احیانا خرافات را باهم جمع می کنند و می گویند اینها فرهنگ است، در مورد اینها نمی شود گفت که نظام ارزشی و فرهنگی دارند.رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید بر این که اعتقادات ما در نظام ارزشی و رفتاریمان آثار بسیاری دارد، گفت: اصول دین یعنی یک سلسله عقایدی که باید به آن ایمان داشته باشیم؛ کسی که به توحید، نبوت و معاد باور نداشته باشد از اسلام خارج است و هرکس باور به عدل و امامت نداشته باشد از دایره تشیع خارج است؛ اعتقاد به خدا و قیامت نقش مهمی در نظام ارزشی ما دارد.اعتقاد به قیامت در رفتارهای انسان بسیار تأثیر گذار استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه می دانیم اگر فردی اعتقاد به قیامت نداشته باشد رفتارش بسیار متفاوت است با کسی که به قیامت معتقد است؛ معتقدان به قیامت برای انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد انگیزه دارند و می دانند که اگر حقوق الهی را رعایت نکنند باید در آن دنیا حساب پس بدهند؛ اعتقاد به آخرت مهم ترین تأثیر را در رفتار و نظام ارزشی انسان می گذارد.نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین آیه«إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ‌«گفت: کسانی که از راه خدا منحرف می شوند در قیات عذاب شدیدی خواهند داشت چراکه یادشان رفته بود که حسابی در کار است؛ مثلا هنگامی که خشم و غضب بر ایشان غالب شد فراموش می کنند آخرتی هست و برای این که احساس خود را ارضاء کنند رفتار نابجایی انجام می دهند.ملاک ارزش یابی اعمال رسیدن به سعادت اخروی استاستاد اخلاق حوزه علمیه قم آخرت سعادت مندانه داشتن را ملاک ارزش یابی کارها دانست و ابراز داشت: اگر می خواهیم بگوییم چه کاری خوب یا بد است و یا این که ارزش کارها را نسبت به یکدیگر بسنجیم باید ببینیم چه تأثیری بر آخرت ما دارند؛ اگر چنین حسابی را انجام دهیم آنگاه ارزش اعمال مختلف را در می یابیم، قرآن نیز بر همین اساس خوب و بد را مشخص کرده است.آیت الله مصباح یزدی با بیان این که لذت گرایی از مبانی فلسفه اخلاق برخی فلاسفه است، گفت: بر این اساس هر کاری که لذت بیشتری داشته باشد با ارزش تر است؛ برخی نیز ملاک خوبی را نظر عقلا می دانند، این نظام فکری نیز ضعیف است و مبانی درستی ندارد. وی در توضیح آیات«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ مَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ،‌ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ مَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ‌«بیان داشت: برخی می گویند اعتقاد به خدا و آخرت داریم اما دروغ می گویند، می خواهند سر خدا را کلاه بگذارند اما در اصل سر خودشان کلاه می گذارند.ایمان به آخرت باید در رفتار انسان متجلی باشدعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم میزان ایمان به آخرت را متناسب با تأثیر آن در اعمال انسان دانست و گفت: قرآن می فرماید«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ» آنهایی به پیامبر(ص) تأسی می کنند که امید دارند که روزی در پیشگاه خداوند حاضر می شوند.نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این امید یک احساس زنده است؛ خیلی چیزها را انسان می داند اما یادش نیست و به خاطر ندارد؛ امید در اینجا یعنی اعتقادش در ذهن و منشاء اثر است؛ این اعتقاد باید فراموش نشود و در اعماق قلب ما پوشیده نباشد؛ هر اندازه این اعتقاد زنده تر و حاضرتر باشد اثرش در اعمال ما بیشتر است.استاد اخلاق حوزه علمیه قم انگیزه و نیت را ریشه و وجه تمایز آخرت طلبی و دنیا طلبی دانست و گفت: همه حرکات، سکنات، لذت ها و رنج ها می تواند با انگیزه دنیایی یا آخرتی باشد؛ ظاهر زندگی انسان ها به یکدیگر شبیه است اما انگیزه و نیت آنها مشخص می کند که کدام یک دنیا طلب و کدام آخرت طلب است.آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: انسان هرچه دنیا را بهتر می شناسد آرزوهایش طولانی تر و بیشتر می شود؛ این که به خود و فرزندانش به ثروت و مقام برسند، کاری کند که نامش بعد از گذشت صد سال باقی بماند، همه اینها دنیا طلبی است؛ اما همه این کارها را می توان با انگیزه اخروی انجام داد.برخی انقلاب را هم با انگیزه های دنیایی می خواهندوی گفت: انسان خیلی کارها را انجام می دهد، می بیند، می شنود، سخن می گوید اما تفاوت اینها در انگیزه و محرک او است که از نگرش فرد سرچشمه می گیرد؛ مثلا در کار ساده ای مانند نگاه کردن وقتی فرد با انگیزه الهی و با محبت به روی پدر و مادرش نگاه می کند عبادت انجام داده است.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی کاملا آخرت را فراموش کرده و یا به کلی منکر آن می شوند، گفت: اینها تمام توجهشان به دنیا است مانند مارکسیست ها که می گویند دین افیون جامعه است و سردمداران جامعه بحث هایی مثل آخرت را مطرح می کنند تا بتوانند با وعده اجر اخروی از کارگران سوء استفاده کنند.نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این افراد در همه کارها برای دنیای خود یا دیگران انجام می دهند، حتی انقلاب می کنند به این نیت مردم راحت شوند در بالاترین درجه دنبال برقراری عدالت هستند، در حالی که عدالت هدف نهایی نیست بلکه یک وسیله است.دنیا طلبان قطعا به همه خواسته های خود نمی رسندرییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که دنیا طلبان از نعمات آخرت بی نصیب هستند، گفت: روز قیامت به ایشان گفته می شود شما خوشی هایتان را درنیا کردید«أَذْهَبْتُمْ طَیِّبَاتِکُمْ فِی حَیَاتِکُمُ الدُّنْیَا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا»؛ اینها کاری برای آخرت انجام نداده اند و به سعادت نمی رسند به همین دلیل است که دنیا خواهی مذمت شده است.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ» بیان داشت: دنیا طلب ها همه چیز عالم را می خواهند اما به همه خواسته هایشان نمی رسند؛ خداوند می فرماید به برخی از آنها هرچه مصلحت می دانیم اجازه می دهیم بهره مند شوند؛ اما کسانی که آخرت طلب هستند بیش از آنچه فکرش را می کردند به آنها می دهند«لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ».آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: پیامبران(ص)، ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی همه چیز را اخروی می ببینند و تمام توجهشان به آخرت است اما اغلب انسان ها در بین این دو قطب جای دارند یعنی گاهی یاد آخرت می کنند و گاهی هم غفلت می کنند و مشغول دنیا می شوند./928/  



۱۳۹۳/۴/۱۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن