تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819676645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقطه تعادل مصرف بنزين کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ تير ۱۳۹۳ (۸:۵۲ق.ظ)
آفرينش: نقطه تعادل مصرف بنزين کجاست؟
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
بنزين مسئله اي دردسر ساز براي تمام دولت ها از گذشته تا کنون بوده است و ازآنجا که از ابتدا رويکرد مناسبي با مصرف آن اتخاذ نشده، همچنان موضوع تامين و مصرف بنزين براي کشور هزينه آور و باراقتصادي فراواني را برمردم تحميل کرده است. ايران يکي از پرمصرف ترين و بد مصرف ترين کشورها درحوزه سوخت مي باشد. درحال حاضر به طور متوسط روزانه بيش از 70 ميليون ليتر بنزين درکشور مصرف مي شود که درمقايسه با آمار ديگرکشورهاي جهان بسياربالا و بي رويه است.
برابر آمار منتشره از سوي مرکز مطالعات انرژي آمريکا، متوسط سرانه مصرف بنزين، در ايران با جمعيتي بالغ بر 75 ميليون نفر، حدود 308 ليتر بوده است. اما متوسط سرانه مصرف بنزين، در مجموع 28 کشور عضو اتحاديه اروپا با جمعيتي حدود 507 ميليون نفر، حدود 247 ليتر بوده است. يعني سرانه مصرف بنزين هر فرد در ايران 61 ليتر بيشتر است از سرانه مصرف بنزين هر فرد در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا.
اين آمار وقتي معني پيدا مي کند که توجه داشته باشيم در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا با جمعيتي حدود 507 ميليون نفر، به ازاي هر 1000 نفر تعداد 517 وسيله نقليه موتوري وجود داشته که از اين مقدار 440 دستگاه آن خودرو سواري بوده است، اما در ايران با جمعيتي 75 ميليون نفري، به ازاي هر 1000 نفر تنها تعداد 128 وسيله نقليه موتوري وجود داشته که از اين تعداد 113 دستگاه آن خودرو سواري بوده است.
يعني علي رغم اينکه تعداد وسايل نقليه موتوري و خودرو شخصي به ازاي هر هزار نفر در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا تقريبا 4 برابر ايران است، اما سرانه مصرف بنزين کمتري نسبت به ايران دارند و هم ميزان آلايندگي خودرو ها در اروپا تقريبا يک سوم ايران است!.
اما همواره ما در برخورد با اين معضل سريعاً سراغ فرهنگ مصرف و گران کردن بنزين رفته ايم. هرچند که اين عوامل درکنترل مصرف مي توانند تاثير گذار باشند اما کافي نيست!. اين سوال را از خود بپرسيم که چرا دراروپا چهار برابر ايران وسيله نقليه موتوري هست؟ درحالي که ناوگان حمل و نقل عمومي آنها از هرحيث کامل و کافي مي باشد. پاسخ آن نياز مردم است. چون براساس نيازمردم اين خودروها توليد و استفاده مي شوند.
حال درکشورما ناوگان حمل و نقل عمومي به هيچ وجه پاسخگوي نيازهاي فعلي نيست و مردم نيز براساس نيازشان مجبور به استفاده از خودروهاي شخصي هستند و مصرف بنزين به اندازه نياز مورد استفاده قرارمي گيرد. بنزين همچون آب نيست که بگوييم مردم آن را هدر مي دهند و رفتارهاي مصرفي ما استاندارد نيست. بنزين تنها يک مصرف دارد و آن هم استفاده براي حرکت وسايل نقليه مي باشد و نمي توان گفت بنزين را در الگوهاي مصرف بي رويه استفاده مي کنيم و هدر مي دهيم.
هدر رفت بنزين اينجاست که ما از ابتدا نگاهي يارانه محور و يا درآمدزا به آن داشته ايم! هدر رفت بنزين اينجاست که ما آن را درخودروهايي مي ريزيم که مصرف سوختشان مربوط به الگوي مصرف سه دهه پيش اروپاست!.
درحال حاضر نيزجهش افسارگسيخته مصرف بنزين کشور در حالي ادامه دارد که تاکنون دو سناريوي دولت شامل افزايش قيمت بنزين به بيش از 1000 تومان و ابطال کارت بنزين خودروها و موتورسيکلت ها منجر به توقف رشد مصرف بنزين نشده است. آمارهاي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي به عنوان متولي توزيع و عرضه بنزين در کشور حاکي از آن است که در طول سه ماه نخست سال جاري مصرف بنزين با رشد مصرف در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.
اين نشان دهنده اين موضوع است که مردم براساس نيازشان و باتوجه به افزايش روزانه خودروها بنزين مصرف مي کنند و نمي توان انتظارداشت که با افزايش قيمت آن مصرف را کاهش دهيم، به عبارتي ما نمي توانيم نياز مردم را کاهش دهيم، مگر اينکه نيازآنها را به گونه ديگري برطرف کنيم. ازسوي ديگر ما همچون سايرديگر کشورها درحال رشد و افزايش مصرف هستيم لذا ضروريست تا بهره وري سوخت درکشور را با افزايش کيفيت و استاندار وسايل نقليه افزايش دهيم.
با رويه کنوني و انداختن مشکلات بردوش فرهنگ و مردم نمي توان معضل مصرف سوخت را برطرف کرد. بايد واقع بين بود...
نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن