تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819967426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمضان و آداب و رسوم آن در شاهرود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رمضان و آداب و رسوم آن در شاهرود شاهرود - ایرنا - در ماه مبارک رمضان درهای بهشت به روی زمینیان باز می شود، در این ماه حتی خوابیدن هم عبادت است و انسان بیش از هر زمانی دیگر به واسطه ماه نزول قرآن به خداوند نزدیکتر است.


از چند روز مانده به ماه مبارک رمضان و تا دیدن هلال ماه نو، هر منطقه و سرزمینی دارای آداب و رسوم خاصی برای ضیافت و مهمانی در این ماه پر خیر و برکت است.
اما به واسطه دستورات دینی و اعتقادات مردم تقریبا در همه جا بسیاری از آداب و رسوم برای استقبال و مهمانی در ماه خدا یکسان است، اما برخی از نقاط در ایران، دارای آداب و رسوم خاص به منطقه خود هستند.
شهرستان شاهرود که از قدیم الایام به شهر علمای دین و اخلاق شهرت یافته برای استقبال و مهمانی ماه ضیافت الهی دارای آداب خاص به خود است.
در روزهای پایانی ماه شعبان از جنب و جوش خاصی برای به پیشواز رفتن ماه رمضان در میان مردم شاهرود دیده می شود.
مردم با علاقه و دلبستگی خاصی خود را برای ورود به ماه رمضان آماده می کنند، گرد و غبار را از چهره خانه و محله می زدایند و به بهداشت و نظافت خانه، محله و مساجد می پردازند.
پاکیزگی برای ورود به ماه مبارک رمضان در شاهرود تنها به محیط خانه محدود نیست و پیر و جوان در نظافت اماکن عمومی محله خود شرکت می کنند و مساجد و تکایا را برای برگزاری مراسم گوناگون رمضان آماده می کنند.
سفید کردن دیوارها، آماده کردن وسایل خنک کننده یا گرمایشی، نظافت محیط داخلی و حیاط مساجد و شست و شوی پرده ها لوازم و غبارروبی مساجد و آماده کردن وسایل پذیرایی افطار از روزه داران از جمله این موارد است.
مردم شاهرود از نظر نظافت ظاهری نیز برای ورود به ماه مبارک خود را آماده می کنند از دیگر پیرایش های این ماه حنا بستن و خضاب کردن است، به طوری که معتقدند اگر کسی در ایام ماه رمضان دستانش برای دعا به سوی خداوند دراز کند و ناخن ها و دستهایش حنا داشته باشد، از لطف درگاه الهی بهره مند خواهد شد.
در مجن که شهری در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب شاهرود است و هنوز هم زندگی سنتی با روش خاص در آن جریان دارد، غبارروبی خانه ها و مساجد و حنا بستن به دستان در پیشواز رفتن رمضان از آداب نیکوی متداول در این ماه است.
زنان میانسال در گروه های چند نفره با حضور در منزل یکی از اهالی همراه با ذکر صلوات، بر کف دست، انگشتان پا و دست و سر خود حنا می مالند و به این طریق در آخرین روزهای ماه شعبان به استقبال ماه رمضان می روند.
از جمله کارهای دیگر، تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان است که در گذشته که این امر به دلیل دایر نبودن بازارهای مختلف در تمام روزهای سال، با جدیت بیشتری انجام می گرفت.
در گذشته کسب و کار تا حدودی به حالت تعطیل در می آمد و لازم بود که مردم مایحتاج خود را با آسودگی تهیه کنند و به رونق مجالس ویژه این ماه بیفزایند.
اگر به اقلام غذایی نگاهی بیندازیم متوجه تغییرات چشمگیری در عادات غذایی مردم در این ماه می شویم، از جمله مصرف عدس، نان و خرما و برنج نسبت به ماه های دیگر افزایش می یابد، از غذاهای اختصاصی مردم این دیار ˈلرزان ، حسو ˈ است و علاوه بر این، نوع غذاهای مصرفی و تغییر شیوه طبخ نیز قابل توجه است.
تهیه انواع آش، حلوا، شله زرد، شیربرنج و انواع شیرینی مانند زولبیا و بامیه که از لحاظ کالری و ذخایر انرژی بسیار غنی هستند و می توانند جوابگوی انرژی از دست رفته در طول روزه باشد.
نشست های مذهبی در منازل که با قرائت دعای افتتاح و احادیث ائمه اطهار و جزء خوانی قرآن همراه است در قالب دید و بازدیدهای افطاری برگزار می شود.
سنت شب خوانی و مناجات خوانی هنوز هم در برخی از روستاهای شاهرود متداول است که طی آن افرادی خوش خوان با گردش در محله ها با خواندن مناجات و ادعیه مردم را برای استفاده از فیوضات سحر آماده می کنند.
برپایی محافل انس با قرآن و عترت در بوستان ها نیز در ایام ماه مبارک رمضان در شهرستان شاهرود رونق دارد.
شرکت در مجالس وعظ و ذکر و مناجات در مساجد شهر و بیوت علما و مراجع با استقبال شور انگیزی همراه است.
سنت نبوی اعتکاف نیز در ایام و لیالی ماه مبارک رمضان در شاهرود با استقبال کم نظیری مواجه است.
چاووشی خوانی در منطقه خوارتوران در شهرستان شاهرود از دیگر آداب خاص ماه مبارک رمضان در این منطقه محسوب می شود.
اهالی روستای عشقوان در منطقه خوارتوران بیارجمند شاهرود مراسم شب خوانی را چووشی (چاوشی) می گویند.
مرسوم است که پس از صرف افطار، مردان و زنان خود را به مسجد محل رسانده و نماز مغرب و عشاء را به جماعت می خوانند و در برخی مساجد نیز نماز جماعت قبل از بازکردن روزه اقامه می شود.
مردم شهرستان شاهرود در شب های قدر ،پس از صرف افطار در مسجد محل حضور یافته و با خواندن قرآن و دعاهای جوشن کبیر، مجیر، افتتاح و ذکر مصیبت ،شب زنده داری می کنند.
زنان و مردان در لیالی قدر همزمان با خواندن هر بند از دعای جوشن کبیر، بر روی ظرفی از قند، نبات، نقل و یا خرما دمیده و خوردن آن را به نیت شفا و تبرک توصیه می کنند.
در شهر شاهرود زنان همزمان با تلاوت دعای جوشن کبیر، ظرفی از آب حاوی زعفران را نزد خود نگه داشته و با خواندن هر بند از دعا بر آن می دمند تا به عنوان تبرک آن را با خود به خانه ببرند.
27 ماه رمضان در شهرستان شاهرود در باور برخی اهالی، نزول قرآن در این شب است و بر این اساس برخی تا پاسی از شب به احیاء و شب زنده داری در مساجد می پردازند.
در شاهرود برخی زنان در بین نماز ظهر و عصر با اندکی پارچه، نخ و سوزن کیسه ای کوچک دوخته و سکه ای را به نیت تبرک درون آن می نهند.
شاهرودی ها آن را ˈکیسه مرادˈ نامیده و به برای برآورده شدن حاجت آن را تا سال دیگر نزد خود نگه می دارند.
در آخرین روز از ماه مبارک رمضان، اهالی نقاط مختلف خود را برای فرارسیدن عید رمضان آماده می کنند و برای این منظور غسل کرده، لباس تمیز یا نو پوشیده و به استقبال عید فطر می روند.ک/4
7265/1496/599

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن