تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820911877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رژه بی آبی و تشنگی در روستاهای شیروان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رژه بی آبی و تشنگی در روستاهای شیروان شیروان - ایرنا - کاهش شدید نزولات جوی در شیروان و از سویی استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی، وضعیت منابع آبی دومین شهرستان خراسان شمالی را بخصوص در مناطق روستایی دچار مشکل کرده است.


به گزارش ایرنا، با وجود گرمای هوا، اکنون شمار زیادی از روستاییان این شهرستان از نبود و یا کمبود آب در رنج هستند.
کمبود آب علاوه بر ایجاد مشکل در تامین آب شرب، بر اوضاع بهداشتی مناطق روستایی این شهرستان نیز تاثیر منفی گذاشته و زمینه را برای مهاجرت آنان به شهرها فراهم کرده است.
اکنون حدود 75 روستای این شهرستان 157 هزار نفری با معضل بی آبی مواجه هستند که بخشی از این مشکل از طریق آبرسانی با تانکر سیار برطرف می شود.
از سوی دیگر با توجه به کمبود اعتبارات بسیاری از مجتمع های آبرسانی در حال ساخت روستایی این شهرستان، که هر یک چندین روستا را پوشش می دهند، نیمه تمام مانده و روستاییان همچنان چشم انتظار اقدامی از سوی مسوولان مربوطه هستند.
بخشدار مرکزی شیروان با اشاره به کمبود بارندگی و شرایط خشکسالی سال جاری گفت: هم اکنون 25 روستای این بخش با مشکل بسیار شدید کم آبی مواجهند و دو روستای ˈشورکˈ و ˈقزل حصارˈ نیز محروم از آب شرب هستند.
ˈمحمد عوض زادهˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه افت چاه های آب موجب ایجاد شرایط بحرانی شده است اظهار کرد: اکنون اهالی روستاهای ˈبرزل آباد، شورک عبد آباد و شهرک گلیانˈ با تانکر آبرسانی می شوند.
وی با اشاره به اینکه کمبود آب به 50 درصد از مزارع دیم و 30 درصد مزارع آبی منطقه خسارت وارد کرده، گفت: باغ های هفت روستای بخش شامل ملاباقر، گلیان، دره گلیان و ورگ نیز با بحران شدید بی آبی مواجه هستند.
عوض زاده از احداث مجتمع قلعه حسن در این بخش خبر داد و افزود: امسال برای طرح مزبور 10 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که با تکمیل طرح مزبور تا دو ماه آینده، 11 روستای این بخش از آب آشامیدنی برخوردار می شوند.
بخشدار بخش سرحد شیروان نیز با اشاره به کمبود بسیار شدید آب در 20 روستای این بخش گفت: هم اکنون شش روستای بخش هر دو روز با تانکر آبرسانی می شوند.
ˈعلی ارجمندˈ در گفت و گو با ایرنا منابع تامین آب شرب روستاهای این بخش را علاوه بر چشمه ها، قنات کلاته جعفری در تکمران، سد بارزو و چاه آب واقع در دهستان جیرستان عنوان کرد.
وی اظهار کرد: طرح بهسازی چشمه روستای ˈنامانلوˈ در دست اجرا است که امسال این طرح به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره مانده است.
وی بیشترین مشکل آب این بخش را مربوط به روستای ˈتکمرانˈ عنوان کرد و گفت: کاهش آب سد شیروان و دبی آب قنات کلاته جعفری، مشکلات فراوانی را در زمینه بحران بی آبی در این بخش ایجاد کرده است.
ارجمند با اشاره به مشکلاتی که در ماه اخیر برای تاسیسات فنی پشت سد شیروان ایجاد شده، افزود: اخیرا برای رفع این مشکل یک دستگاه پمپ خریداری شده که به دلیل مصرف زیاد و کمبود آب، همچنان مردم منطقه با تانکر آبرسانی می شوند.
بخشدار بخش سرحد شیروان نیز به طرح آبرسانی ˈچهل کانیˈ این بخش اشاره کرد و گفت: این طرح تا شهریور امسال به اتمام می رسد و 12 روستای این بخش و هزار و 900 خانوار مشتمل بر شش هزار و 200 نفر از خدمات آب شرب برخوردار می شوند.
سرپرست بخشداری قوشخانه شیروان نیز شمار روستاهای دارای مشکل آب در این بخش را 30 روستا عنوان و بیان کرد: امسال 11 روستای این بخش دچار کمبود و بحران جدی آب هستند که دو روستا با تانکر آبرسانی می شوند و آب مابقی جیره بندی شده که روزانه یک تا دو ساعت از آب برخوردارند.
ˈالله یار هنرمندˈ در گفت و گو با ایرنا از افت آب های زیرزمینی و شرایط حادتر این بخش در مقایسه با سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بسیاری از روستاهای این بخش که سال گذشته دچار کمبود آب نبودند امسال با مشکل شدید بی آبی مواجه شده اند.
وی در عین حال از عدم رعایت مصرف بهینه آب از سوی مردم نیز گلایه کرد و گفت: برخی در این شرایط و بدون توجه به بی آبی، اقدام به کاشت صیفی جات می کنند که آب بری بالایی دارد.
هنرمند گفت: بخشداری با کمک نیروی انتظامی به ساکنان روستاهای منطقه در این خصوص تذکراتی داده که در صورت تخلف و رعایت نکردن موارد مزبور جریمه و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
سرپرست بخشداری قوشخانه، استفاده از آب های زیرزمینی برای رفع این بحران را نیز نیازمند تامین اعتبارات دانست و گفت: طرح های مقدماتی در این خصوص به اجرا درآمده ولی متاسفانه امسال هیچ گونه اعتباری برای آن مصوب نشده است.
هنرمند با بیان اینکه اولویت اصلی مسوولان باید در خصوص تخصیص اعتبارات آبرسانی باشد اظهار کرد: ضروری است مسوولان عنایت ویژه ای به اعتبارات این حوزه داشته باشند چرا که در صورت عدم حل مشکل، می تواند تبعات اجتماعی فراوانی داشته باشد.
وی با اشاره به مشکلات تامین آب احشام روستایی نیز گفت: بعد از مصرف آب شرب، بیشترین نیاز آبی روستاییان برای احشام و گوسفندان است که آب و فاضلاب روستایی به تنهایی قادر به حل این موضوع نیست و باید عشایری نیز در این خصوص همکاری کند.
فرماندار شیروان این شهرستان را دارای بیشترین مشکل از لحاظ بحران کمبود آب در استان دانست و گفت: کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی از مهم ترین مشکلات این شهرستان در شرایط کنونی است.
ˈعباسعلی صفاییˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از روستاهای شیروان با مشکل کمبود آب مواجه هستند، خواستار تخصیص سریع تر اعتبارات این بخش شد.
وی اظهار کرد: اکنون طرح شبکه گذاری و ایجاد مجتمع خیر آباد در بخش قوشخانه این شهرستان در دست اجرا است که با اتمام این طرح، 25 روستای این منطقه از آب آشامیدنی برخوردار می شوند.
فرماندار شیروان نیاز اعتباری طرح مزبور تا مرحله تکمیل را 100 میلیارد ریال عنوان کرد.
صفایی، تیر و مرداد را اوج بحران کمبود آب دانست و گفت: باید ضمن دعوت مردم به صرفه جویی در مصرف، کشاورزان را به سمت کشت محصولات کم آب سوق داده و آنان را به اجرای روش های نوین آبیاری و نیز آبیاری مزارع در شب ترغیب کنیم.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شیروان نیز گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها و اثرات خشکسالی بر منابع آبی، 56 روستای این شهرستان از ناحیه کم آبی و تشنگی تابستانه تهدید می شوند.
ˈحمید دردورˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد 11 روستا در بخش قوشخانه، 20 روستا در بخش سرحد و 25 روستا مربوط به بخش مرکزی است.
وی افزود: برای حل مشکل آب شرب روستاییان اکنون حفر چاه های جدید برای مجتمع شیرآباد، ورقی و همچنین روستای خانلق در دست اجرا است که تا زمان بهره برداری از این چاه ها، اهالی خانلق از چاه آب منطقه ای در بند انحرافی قلجق استفاده می کنند.
دردور نصب پمپ و تجهیز چاه جدید روستای برزل آباد، حفاری چاه جدید روستای خطاب و ادامه اجرای پروژه آبرسانی مجتمع هنامه را از دیگر اقدامات این شرکت برای رفع مشکل کمبود آب شرب روستاییان این شهرستان در سال جاری برشمرد.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شیروان سرانه مصرف آب هر مشترک روستایی این شهرستان را 16 هزار لیتر در ماه عنوان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی امسال برای رفع کمبودهای این بخش در حوزه های بهره برداری، فنی و اجرایی نیاز به اعتبار داریم.
در شهرستان 157 هزار نفری شیروان، 109 روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی اند که شمار مشترکان آن 19 هزار و 700 مورد است. ک/4
7186/626

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن