تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814787006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخش تلنگ قصرقند نیازمند توجه بیشتر مسوولان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بخش تلنگ قصرقند نیازمند توجه بیشتر مسوولان است نیکشهر، زاهدان- ایرنا- بخشدار تلنگ گفت: حل مشکلات متعدد بخش تازه تاسیس تلنگ از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان در حوزه های آموزشی، بهداشتی، آب آشامیدنی روستایی و راه نیازمند توجه ویژه مسوولان است.


ˈمحمد شاهوزاییˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش تلنگ با 67 روستای دارای سکنه و جمعیت 16 هزار 474 نفری در 65 کیلومتری مرکز شهرستان قصرقند واقع شده است.
وی بیان کرد: با وجود تمامی مسائل و مشکلات موجود در این بخش، مشارکت و همراهی مردم با مسوولان از ویژگیهای خاص این منطقه بویژه در حل دعاوی، فرایند های سیاسی و کمک رسانی به همنوع است.
وی اظهار داشت: بخش تلنگ از چندین ماه پیش فاقد پزشک است و تا شعاع 50 کیلومتری آن هیچ پزشکی برای مراجعه بیماران وجود ندارد.
بخشدار تلنگ گفت: این بخش فاقد تسهیلات زایمانی است بطوریکه سال گذشته چهار مورد فوت مادر باردار را شاهد بودیم.
شاهوزایی ادامه داد: تنها یک مرکز بهداشتی درمانی در مرکز بخش تلنگ ساخته شده که حتی فاقد آمبولانس و دیگر خدمات است.
وی بیان کرد: از 10 خانه بهداشت موجود سه خانه بهداشت غیر فعال بوده بطوریکه خانه بهداشت روستای ماندیرو تبدیل به مخروبه شده و خانه بهداشت روستای چب دو سال است که کار ساختمانی اش تعطیل و به حال خود رها شده است.
بخشدار تلنگ تصریح کرد: مصرف آب غیر بهداشتی این بخش را به مرکز شیوع بسیاری از بیماریهای عفونی از جمله اسهال و روده ای در منطقه تبدیل کرده است.
شاهوزایی گفت: هم اینک 35 روستای بخش تلنگ بوسیله تانکر سیار آبرسانی می شود و امکان آبرسانی سیار به حدود 10 روستا بدلیل مشکلات راه دسترسی وجود ندارد.
وی افزود: سهمیه آب آشامیدنی پیش بینی شده برای هر نفر بدلیل کمبود امکانات و ناوگان حمل فقط 15 لیتر در هر روز است که عمدتا به سبب فرسودگی ناوگان تامین همین سهمیه ناچیز نیز بعضا مقدور نیست و به روستاییان نمی رسد.
وی خاطرنشان کرد: مجتمع روستاهای کهن با هفت روستا به حال خود رها شده و اهالی این روستاها از دسترسی به آب شرب بهداشتی محرومند و نیاز به حفر چاه در شارک، تلنگ، کهن است تا بتوان حداقل ها را پوشش داد.
وی گفت: بدلیل کمبود آب آشامیدنی بهداشتی در دسترس مردم انواع بیماریها و امراض شایعه بوده و نرخ سن مرگ و میر بویژه در میان بانوان بسیار پایین آمده است.
بخشدار تلنگ مهمترین مشکلات در حوزه آموزش و پرورش این بخش را وجود حدود 50 فضای آموزشی که عمده آنها غیر استاندارد، فاقد حصار، فاقد انشعاب برق، آب، تلفن و اینترنت است، ذکر کرد.
شاهوزایی اظهار داشت: افزون بر 30 مدرسه و فضای آموزشی امتیاز برق و دانش آموزان بیش از 40 مرکز آموزشی در این بخش از آب آشامیدنی بهداشتی و حتی مصرفی محرومند.
وی ادامه داد: 18 مدرسه بخش تلنگ کپری و یا کلاسها در زیر سایه درخت و در خرابه های خشتی و گلی تشکیل می شود.
وی گفت: دبستانهای روستاهای گازگر و گزی زهی با قدمتی ده ساله و بیشتر وضعیت مناسبی ندارند و همچنان در زیر سایه درخت دانش آموزان سال تحصیلی آینده را آغاز خواهند کرد.
وی اضافه کرد: دبستانهای شاهک بازار و لالو بازار بشدت با کمبود کلاس درس رو به رو هستند.
شاهوزایی افزود: بخش تلنگ فاقد مدرسه شبانه روزی است و به دلیل فقدان امکانات و سرویس های طرح روستا مرکزی تعداد زیادی از دانش آموزان بویژه دختران ترک تحصیل کرده اند.
وی گفت: بخش تلنگ طولانی ترین فیدر برق در جنوب استان سیستان و بلوچستان را داراست و افت ولتاژ و نوسانات در سال گذشته حدود چهار میلیارد ریال خسارت به مردم وارد کرده است و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.
بخشدار تلنگ بیان کرد: بدون استثنا خطوط انتقال شبکه برق در سطح بخش و بویژه دهستان شارک فرسوده و هر از گاهی با وزش باد و بارندگی اندکی شاهد افتادن تیرک های برق هستیم.
وی اظهارداشت: افت ولتاژ برق بعضا موجب قطع و یا کندی آبرسانی به 18 روستای دارای شبکه لوله کشی آبرسانی می شود.
شاهوزایی خاطر نشان کرد: این در حالی است که مدیریت برق بخش تلنگ در حوزه نگور چابهار قرار دارد و روند پیگیریها را با مشکلاتی رو به رو کرده است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات ارتباطت مخابراتی این بخش گفت: تلنگ تنها مرکز بخش کشور است که از تلفن ثابت محروم و فاقد فاکس و ایتنرنت است که مشکلات جدی را برای بخش اداری و آموزشی بوجود آورده است.
وی گفت: این بخش فاقد آنتن bts همراه اول است و همه روزه بویژه هنگام عصر ارتباطات تلفنی بشدت دارای اشکال و ترافیک است.
بخشدار تلنگ افزود: مناطق کهن بالا در فاصله 35 کیلومتری مرکز بخش از سه ماه پیش به علت بارندگیها فاقد ارتباط روستایی شده است.
شاهوزایی بیان کرد: بیش از 15 روستای بخش تلنگ هیچگونه ارتباط تلفنی ندارند و از نعمت تلفن روستایی محرومند.
وی اظهار داشت: با وجودی که فاصله بخش تلنگ تا مرکز شهرستان قصرقند 60 کیلومتر است اما به سبب خرابی جاده امکان تردد وسایل نقلیه سواری نیست و مردم مجبورند برای انجام امور اداری و رتق و فتق امور روزانه شان راه 360 کیلومتری را با گذر از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر تا مرکز شهرستان قصرقند طی کنند.
شاهوزایی افزود: روستاهای کدرم، نوهانی بازار با سه منطقه مجزا، گواجویگ، سهاکی و کانکور فاقد راه دسترسی هستند.
وی اضافه کرد: عمده راههای دسترسی روستایی با بیش از 35 روستا خاکی بوده و از راه مناسب برخوردار نیستند.
وی گفت: بسیاری از پروژه های راهسازی در این بخش ناتمام و متوقف شده است که در صورت تکمیل آنها بخشی از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سه دهنه پل محور ارتباطی 35 روستا در محدوده کوچو از پنج سال پیش بعد از توفان گونو تخریب شده و تاکنون برای مرمت آنها اقدامی نشده است و با کوچکترین بارندگی چندین روز مسیر روستاها مسدود و حتی آبرسانی سیار را با مشکل جدی رو به رو می کند.
وی اظهار داشت: بیش از 290 خانوار در بخش تلنگ فاقد شناسنامه و از هرگونه امکانات رفاهی و دولتی بی بهره هستند.
وی ادامه داد: بیسوادی زنان بسیار محسوس بوده و تبعات منفی زیادی در ساختارها و هنجارهای اجتماعی ایجاد کرده است بطوریکه ساکنان روستای گواجویگ با حدود 20 خانوار کاملا بیسواد، فاقد شناسنامه و بعضا دچار شب کوری هستند.
وی از جمله ظرفیت ها و توانمندیهای کشاورزی بخش تلنگ را داشتن دو سد دارای حوزه آبریز اختصاصی به نام شی کلگ و زیردان عنوان کرد که با خاک مناسب و حاصلخیز دارای ظرفیت بزرگی در حوزه گسترش کشاورزی و اشتغال پایدار است.
وی وجود معادن شیشه و آهن را از گنج های تمام نشدنی بخش تلنگ عنوان کرد و خواستار استخراج معادن برای اشتغالزایی جوانان و توسعه و پیشرفت این بخش شد.
وی وجود سنگ نگاره ها، چشمه های آب گرم پاسیلو و آبشارهای گتیوان و قبرستان تمام سنگی هفتاری شارک و ظرفیت های بکر و دست نخورده این بخش را از ظرفیتهای گردشگری و تفریحی تلنگ عنوان کرد.
شهرستان قصرقند در 600 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. ک/3
7306 / 653

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن