واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مفاسد اجتماعی و اقتصادی گریبانگر تمام اقشار جامعه میشود
آیتالله مظاهری با اشاره به انواع بلایا و مصیبتها گفت: فسادهای اداری، اجتماعی و اقتصادی گریبانگیر تمام اقشار جامعه میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیتالله حسین مظاهری از مراجع عظام تقلید و زعیم حوزه علمیه اصفهان شامگاه یکشنبه در جلسه تفسیر قرآن خود به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیرالمؤمنین به بیان تفسیر آیه 11 سوره تغابن پرداخت و تصریح کرد: در این آیه خداوند فرموده که هیچ مصیبتی بدون اذن خداوند به انسان نخواهد رسید و این به معنای این است که در هنگام رسیدن بلایا نباید گلهمند شد و ناشکری کرد. وی بلایا و مصیبتها را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: برخی از حوادث را خود انسان علت و سبب میشود و راهکار اصلاح این مسائل و جلوگیری از بروز مجدد چنین حوادثی این است که انسان به اصلاح خود بپردازد، دسته دیگر حوادثی هستند که مانند آتش در اجتماع افروخته میشود و افراد گناهکار و بیگناه را شامل میشود. مانند فسادهای اداری، اجتماعی و اقتصادی که گریبانگیر تمام اقشار جامعه میشود. زعیم حوزه علمیه اصفهان دسته سوم حوادث و مصائب را از مقدرات الهی توصیف کرد و افزود: یک دسته از حوادث جزو مقدرات الهی است و راهکار و چارهای برای مقابله با آنها نیست بلکه در بعضی موارد لازم است که انسان با مبتلا شدن به بلایی مورد آزمایش قرار گیرد. وی ضمن تصریح بر اینکه بلاهایی که ریشه در مقدرات الهی دارند نزد اهل دل و عرفا الطاف خفیه نام دارد، اظهار کرد: خداوند متعال نسبت به بندگان خود الطاف جلی و خفی دارد، لطف جلی به این معناست که خداوند نعمات بسیاری در اختیار انسان قرار داده است که توانایی شمارش آنها در کسی وجود ندارد اما این نعمتها برای انسان قابل درک است. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: الطاف خفیه خداوند در ظاهر گاهی مصیبت و بسیار سخت است اما عرفا و بزرگان این مصیبتها و بلایا را در زمره الطاف الهی میبینند و جایگاه الطاف خفیه در نزد بزرگان بیشتر و بالاتر از الطاف جلیه و از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی پیرامون مبحث قضا و قدر گفت: با وجود اینکه قرآن اهل بیت (ع) و علما و بزرگان برای ما در این زمینه مطالبی را مطرح کردهاند اما حقیقت این مسأله همچنان برای ما انسانها پوشیده است و از بشر کسی توانایی درک و فهم مسئله قضا و قدر را ندارد، شخصیتی مانند حضرت زینب (س) با علم لدنی و نه علم معمولی موضوع قضا و قدر را حل میکند و جمله «ما رأیت إلا جمیلا» بیانگر همین مسئله است. انتهای پیام/63001/گ۳۰
93/04/09 - 01:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]