واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۷
جمالالدین اکرمی که هماکنون مشغول نگارش جلد سوم کتاب «کودک و تصویر» است از آنچه بیاعتنایی مراکز پژوهشی و نشر نسبت به این مجموعه خواند ابراز ناخرسندی کرد. این نویسنده و تصویرگر در گفتوگو با خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: من برای چاپ جلد دوم از این مجموعه با بیش از 10 ناشر وارد گفتوگو شدم ولی به دلیل هزینه بالای آن موفق به این کار نشدم، حتی شورای کتاب کودک علیرغم عضویت 33 ساله من در این مجموعه نسبت به نقد و واکنش حرفهیی به آن بیاعتنا بود و همین موضوع مرا نسبت به شورای کتاب کودک و رویدادهای آن بیتفاوت کرد. او با تأکید بر اینکه کار نگارش جلد سوم کتاب «کودک و تصویر» قریب به پنج سال کار را در پی داشته است، گفت: جلد سوم این اثر که در چهار فصل به ویژگیهای تصویرگریهای هر دوره در ایران میپردازد به مباحثی همچون چاپ سنگی، تصویرگری و تصویرگری کتاب کودک از سالهای 1300 تا 1340 و 1340 تا 1360 و بالاخره از سال 1360 تا به امروز تعلق دارد و من در هر جلد از این مجموعه ضمن بیان ویژگیهای هر دوره با نگاه تحلیلی به بررسی آثار تصویرگران برجسته هر دوره پرداختهام. *نشستهای تخصصی کتاب ماه؛ عامل پیدایش اثر پژوهشی به گفته اکرمی، بخش زیادی از محتوای مجلدهای کتاب «کودک و تصویر» ماحصل نشستهای 48 گانه کتاب ماه کودک و نوجوان در سالهای 80 تا 84 بوده که با حضور شخصیتهای برجسته تصویرگری در آن دوره رقم خورده است. او گفت: محبتالله همتی به عنوان دبیر سه دوره جشنواره تصویرگری کتابهای درسی بهترین مشوق من برای تعریف این پروژه بوده است. اگرچه به شخصه دوست داشتم انجمن تصویرگران در این زمینه کمککار من باشد اما متأسفانه ظاهرا انجمنها در ایران درگیر کارهای خود هستند و خیلی به این مباحث بها نمیدهند. این تصویرگر تأکید کرد: جلد دوم کتاب «کودک و تصویر» که با همت انتشارات سروش در سال 90 منتشر شده و بناست به زودی چاپ دوم آن راهی بازار شود، توسط داوران کاندیدای کتاب سال 91 شد، اما متأسفانه راه به جایی نبرد و در نهایت مورد بیمهری قرار گرفت. این در حالی است که یک روز خانمی که داستان طنزی را در چند سطر نوشته و در مجله طنزی در ایران به چاپ رسانده بود به من گفت بابت همان کارها هفت سکه جایزه گرفته است. این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اضافه کرد: مجموعه سهجلدی «کودک و تصویر» که هر جلد آن مشتمل بر 500 صفحه است آنچنان مورد بیتوجهی قرار گرفت که حتی یک یادداشت کوچک در هیچ یک از موسسات پژوهشی و مجلات درباره آن نوشته نشد. حتی شورای کتاب کودک هم نسبت به این اثر بیتوجه بود. این در حالی است که شورای کتاب کودک که کارش بررسی موشکافانه و نقد ادبیات کودک و نوجوان است با وجود حضور من در هیأت مدیره، نسبت به تولید این اثر بیتفاوت بود.
اکرمی
*جامعه ما کارهای پژوهشی را نمیبیند جمالالدین اکرمی گفت: این مشکل بزرگی است که در جامعه ما کار پژوهشی دیده نمیشود. من جلد دوم این کتاب را برای حمایت در اختیار وزارت ارشاد قرار دادم اما آنها در یادداشتی کوتاه اعلام کردند که چنین کاری در اولویتهای ما نیست. حتی یک نفر نقد کوچکی راجعبه این اثر ننوشت تا جایی که خودم مجبور شدم با اسم مستعار مطلبی را در مورد این اثر در یکی از مجلات بگنجانم، چرا که من پیوسته به دلیل اشتغالم در حوزه نوشتن و تصویرگری نسبت به چنین رویدادی حساس بوده و هستم. این پژوهشگر تأکید کرد: مجموعه کتاب «کودک و تصویر» یک منبع دانشجویی در حوزه تصویرگری کتاب کودک به صورت رنگی است که پژوهشگران میتوانند از آن به خوبی استفاده کنند، چرا که من در نگارش آن از آثار ذیقیمتی همچون «تاریخ ادبیات کودکان در ایران» نوشته محمدهادی محمدی و زهره قائینی، «ادبیات کودکان و ترویج خواندن» ثریا قزلایاغ و «نگاهی به مصورسازی کتاب کودک در ایران» تألیف نادر ابراهیمی و چندین مقاله ترجمهشده و نشده خارجی استفاده کردهام. او گفت: در حال حاضر جلد دوم این اثر برای چاپ دوم راهی انتشارات سروش میشود و جلد اول آن با تغییرات و متناسبسازی با نیاز روز مجددا بناست توسط همین موسسه انتشاراتی به چاپ دوم برسد. این در حالی است که جلد اول این اثر در سال 81 نوشته و در سال 83 منتشر شده است و جلد دوم آن سه سال برای آمادهسازی و دو سال برای انتشار زمان پشت سر گذاشته است و نزدیک 10 ناشر آن را دیدند ولی به علت هزینه بالای چاپ از انتشارش خودداری کردند. چرا؟ این تصویرگر تأکید کرد: به نظر من زمینه پیشرفت در هر جامعهای و در تمامی زمینهها اعم از صنعتی و خدماتی نیازمند پژوهش است و این کاری است که دنیا برای آن سرمایهگذاری میکند اما در جامعه ما پژوهش آخرین اتفاقی است که شاید رخ دهد و معمولا رخ نمیدهد. یعنی اگر قرار است پروژهای اجرا شود سرمایهگذاری اصلی روی پژوهش آن نیست. اکرمی افزود: پژوهش در زمینه ادبیات کودک ضروری است. این در حالی است که در فعالیتهای داوری اصولا چنین کتابهایی دیده نمیشوند. اگر قرار است از کارهای پژوهشی تقدیر شود داوران باید بدانند چه کتابهایی آمده و این خود نیازمند پژوهش است. تعداد این کتابها فراتر از انگشتان دست نیست، بنابراین پژوهشگر نباید به معرفی کتاب خودش بپردازد و این کاری است که موسسات پژوهشی باید عهدهدار آن باشند. در حالی که اغلب حوزههای داوری و جشنوارهها از وجود چنین کتابهایی بیخبرند یا نوعی لجبازی برای دیده نشدن آنها در جامعه وجود دارد. نویسنده کتاب سهجلدی «کودک و تصویر» با ابراز ناخرسندی از اینکه برای تألیف این مجموعه از سوی هیچ نهاد و موسسهای دعوت نشده است تا حداقل توصیفی از کتاب خود را داشته باشد، گفت: این کتابها در جامعه دیده نشدهاند و اگر دیده شدهاند نادیده گرفته میشوند. من هنوز بابت تألیف این مجموعه درآمدی نداشتهام و عایدی من فقط تأمینکننده هزینههایم بوده است. در حالی که از من سن و سالی گذشته است و اگر بنا باشد برای چاپ هر مجموعه قریب به 10 سال زمان صرف کنم - واقعیتی که اتفاق افتاده است - چگونه میتوانم نسبت به آینده امیدوار باشم؟ جمالالدین اکرمی تأکید کرد: من متأسفم که در جامعه ما سرنوشت کتابهای پژوهشی اینگونه رقم میخورد. البته ناگفته نماند که چاپ اول جلد اول این مجموعه با سرعت انجام شد چرا که سفارش جشنواره تصویرگری کتابهای درسی پشت آن بود و من برای تألیف آن به راحتی توانستم از مخزن کتابهای آموزشی آموزش و پرورش استفاده کنم و در نهایت مقاله سفارشی آنها را تأمین کنم. اما جلد دوم این اثر صرفا با ذوق شخصی و تشویق محبتالله همتی کلید خورد بنابراین زمان نشر آن بیشتر از نوشتن آن بود. *«کودک و تصویر» نگاهی تاریخی-تحلیلی دارد این تصویرگر تصریح کرد: کتاب «کودک و تصویر» نگاهی تاریخی-تحلیلی دارد و جلد دوم آن کاملا کتابی نظری-تحلیلی است بنابراین خیلی از مباحث مطرحشده در این اثر به سبب آشنایی من با هنر نقاشی و عضویتم در انجمن نقاشان ایران با دید کارشناسانه رقم خورده است. این موضوع مسئله مهمی است که کسی که تصویرگری کار میکند و اطلاعات خوبی از هنر تجسمی و ادبیات کودک را به صورت توأمان دارد در این زمینه دست به قلم شود. شاید یکی از دلایل این موضوع که در جلد دوم این کتاب به ارتباط تصویر و متن با عناصر ادبی همچون پیرنگ که موضوع مشترک ادبیات و هنرهای تجسمی است پرداختهام همین مسئله باشد. اکرمی در پایان گفت: پژوهشگر برای انجام کار پژوهشی نیازمند حمایت است و این حمایت در جامعه ما به صورت همهجانبه و جامع صورت نمیگیرد بنابراین در بهترین شکل خود بعضا آثار پژوهشی با ذوق و سلیقه پژوهشگر تنظیم میشود اما مورد توجه موسسات پژوهشی قرار نمیگیرد چرا که بحثهای اولویتبندی در این مراکز به شدت لحاظ میشود.
اکرمی
اکرمی
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]