تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804913560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفس های به شماره افتاده آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نفس های به شماره افتاده آب کاشان– ایرنا– نفس های به شماره افتاده آب و ندای تشنگی حاشیه کویر مرکزی ایران دیگر به گوش نمی رسد.


ندای ˈواعطشایˈ این مایه حیات را دیگر کسی نمی شنود، مرگ کویر را در این بحران بی آبی کسی نمی بیند و حقیقت را که آب تشنه است و تشنه تر از گذشته کسی بر نمی تابد.
و شاید انسانها حیات خود را در ˈمماتˈ آب دیده اند که اینگونه به ندای مظلومیت اش که سالهاست از همایش ها و نشست های غیرکارآمد کارشناسان و مسوولان زنگ زده می شود، بیرحمانه پاسخش می دهیم.
شاید هم انسانها ممات را بر حیات ترجیح می دهند.
به گزارش ایرنا، بحران حادثه ای است که به صورت طبیعی و یا توسط بشر به طور ناگهانی و یا به صورت فزاینده بوجود می آید و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی به گونه ای تحمیل می کند که جهت بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده باشد.
بحران آب را می توان بحرانی طبیعی و غیرطبیعی دانست چرا که بشر امروز با سبک زندگی خود منابع آبی را تهدید می کند و بحران ناشی از این بی توجهی به مرور زمان صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت.
آب حاصل از نزولات جوی در زمین نفوذ کرده و در اثر برخورد با لایه نفوذ ناپذیر جمع شده و سفره آب زیرزمینی را تشکیل می دهد، تعادل بخشی آبهای زیر زمینی یعنی اینکه از مخزن به اندازه ای برداشت کنیم که سال بعد جبران شود.
برداشت بیش از حد ظرفیت از آبهای زیر زمینی باعث می شود که ذرات خاک و شن که از آب تخلیه شده اند متراکم شده و امکان ذخیره آب برای همیشه از بین برود که به این پدیده ˈنشست زمینˈ می گویند.
تعادل بخشی آب های زیرزمینی یعنی جلوگیری از وقوع این پدیده خطرناک که باعث نابودی سفره های آب زیر زمینی می شود، هنگامی که به اندازه کافی آب آشامیدنی مورد نیاز وجود ندارد، خطر بحران آب حس می شود.
با توجه به اینکه این مساله یک نگرانی جهانی است، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های جهانی مناطق گوناگونی را مناطق دچار بحران آب در نظر می گیرند که اکنون دیگر سالهاست که در بوق و کرنا شده است که این بحران در بسیاری از نقاط کشور ما جدی است.
شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در منطقه ای گرم و خشک واقع هستند که از سمت شمال و شرق در حاشیه دشت کویر قرار دارند، درجه حرارت این منطقه در گرمترین فصول سال بعضا تا حدود 60 درجه و میزان تبخیر به 300 میلی لیتر می رسد که سه برابر میزان بارندگی هاست.
متوسط بارندگی حدود 120 میلی متر یعنی تقریبا نصف متوسط بارندگی کشور و یک ششم بارندگی در جهان است.
با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت منابع آب منطقه و حساسیت و اهمیت آب در توسعه پایدار، لزوم توجه ویژه به حفظ منابع و افزایش ظرفیت های موجود جهت تامین، ذخیره سازی و توزیع آب همراه با کنترل بهداشتی آن را مضاعف کرده است.
دشت کاشان با هفت هزار کیلومترمربع وسعت از سال 1357 به عنوان دشت بحرانی اعلام شده و بحران آب در این دشت مقوله ای است که از دیرباز بحث محافل بوده و با جدی شدن نمود آثار خشسالی و فروچال های عمیق در حواشی این دشت، رنگ دغدغه ای جدی برای مسوولان و مردم گرفته و آنان را به فکر واداشته است.
برگزاری سه همایش در این زمینه و حضور اساتید و اصحاب فن، بیان موشکافانه مشکلات و تبادل نظرات بسیاری از دلایل و بایدهای آشکار بحران آب را آشکارتر کرد.
باور مردم در مورد بحران آب یکی از همین بایدهاست که در این زمنیه نیاز به بررسی دقیق تری دارد، چرا که با اصلاح این باور نحوه مصرف آب این مایه حیاتی نیز اصلاح می شود.
اطلاع مردم از عمق فاجعه و آگاهی جمعی از مشکل اساسی و رسیدن به راه حل از طریق هماهنگی و تعامل مناسب تمامی دستگاه های مربوط و تجمیع نظرات در این زمینه راهگشاست.
مصرف سرانه آب توسط هر فرد در این منطقه 230 لیتر است که بگفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان اگر این سرانه مصرف به 150 لیتر و در حد استاندارد جهانی برسد از بحران این مایه حیات تا حد زیادی کاسته خواهد شد.
ˈمحمدرضا اسدیˈ تنها راه تحقق این امر را اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم و فرهنگ سازی مدیریت مصرف می داند و معتقد است حتی افزایش قیمت سرانه آب نتوانسته موجب کاهش مصرف شود.
وی بحران آب را دارای قدمتی بیش از ربع قرن می داند و تاکید می کند: این بحران فقط منحصر به روزهای تابستان نبوده و مدیریت مصرف را در تمامی فصول سال الزامی می کند.
علاوه بر مصرف بالاتر از میانگین جهانی روزانه هر فرد به دلیل شاید عدم آگاهی از عمق بحران، روش های سنتی و غیرعلمی آبیاری در بخش کشاورزی نیز یکی از مشکلاتی است که بحران آب را ایجاد و تشدید کرده است.
بیش از 90 درصد از کل منابع آب زیرزمینی دشت کاشان به مصارف کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان فقط 30 درصد بازدهی مطلوب دارد و بقیه آن اتلاف می شود.
پروژه فاضلاب شهری تا حدودی از هدررفت آب در این دشت جلوگیری می کند و با تصفیه فاضلاب و برگرداندن آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی می تواند موجب صرفه جویی در منابع آب شود.
برداشت سالانه آب از دشت کاشان حدود 40 میلیون مترمکعب و بسیار بیشتر از میزان تغذیه این دشت یعنی 10 درصد ذخیره نزولات جوی سالانه که حدود 150 میلیون متر مکعب است، می باشد و این برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی سالانه 12 سانتی متر فروچال در این دشت ایجاد می کند.
نتیجه افت آب در منابع آن است که شیب آب از سمت دریاچه نمک به سمت شهرستان قرار می گیرد که این امر هجوم آب های شور به شیرین را دربرداشته و باعث پایین آمدن کیفیت آب می شود.
بر این اساس همگام با کمیت، کیفیت آب کاشان نیز در مرز خطر است تا جایی که هجوم آب شور به منابع آب های زیرزمینی را موجب تبدیل بحران آب به فاجعه می دانند.
آنچه مسلم است اگر خطر کم آبی را در این برهه حساس جدی نگیریم و راهکاری علمی و عملیاتی را در خصوص مقابله با این پدیده ارائه و به اجرا نگذاریم قطعا با عواقب جبران ناپذیری در آینده روبرو خواهیم شد که جبران آن شاید تا قرنهای متمادی ممکن نباشد.
7429/545

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن