تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803025358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکید علما و مراجع بر ضرورت مصرف بهینه آب و برق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تاکید علما و مراجع بر ضرورت مصرف بهینه آب و برق قم-ایرنا - جمعی از مراجع تقلید و علمای قم در دیدار وزیر نیرو با ایشان، بر حرمت اسراف در مصرف آب و برق و ضرورت صرفه جویی و مصرف بهینه منابع انرژی بویژه آب و برق تاکید کردند.


به گزارش ایرنا، ˈحمید چیت چیانˈ روز پنجشنبه در سفری یکروزه به شهر قم با حضرات آیات ˈلطف الله صافی گلپایگانیˈ، ˈناصر مکارم شیرازیˈ و ˈجعفر سبحانیˈ از مراجع تقلید، آیات ˈسید محمود هاشمی شاهرودیˈ نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری، ˈمحمد یزدیˈ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین ˈسید محمد سعیدیˈ تولیت حرم حضرت معصومه (س) و امام جمعه موقت قم، و حجت الاسلام والمسلمین ˈسید جواد شهرستانیˈ نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار و گفت و گو کرد.
وی همچنین از برخی پروژه های آبفای قم بازدید کرد.

**آیت الله صافی گلپایگانی: صرفه جویی در مصرف آب، وظیفه ای شرعی است
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار وزیر نیرو با وی گفت: صرفه جویی در مصرف آب، وظیفه ای شرعی و دینی است.
وی بیان داشت: منابع آبی و انرژی حق همه ملت است و همگان باید به رعایت حق هم توجه کنند و نباید افراد هر طور که می خواهند عمل کنند و ما باید حقوق همگان را رعایت کنیم.
آیت الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: اعمال ما نباید به گونه ای باشد که خداوند ما را به خودمان واگذار کند، مساله آب، مساله حیات انسانها و صرفه جویی در آن وظیفه ای شرعی است.

**آیت الله مکارم شیرازی: اسلام بر جلوگیری از اسراف تاکید زیادی داشته است
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار چیت چیان با وی گفت: امروز حرف اول را اطلاع رسانی و تبلیغ می زند و باید راجع به کمبود آب و برق مطالب را برای مردم دائما بیان و در مناسبت های مختلف بر ضرورت صرفه جویی اصرار کرد.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در این باب باید دقیق، مستند و قوی باشد، افزود: مردم باید بدانند استفاده بی رویه از منابع حتی اگر همراه با نزولات آسمانی باشد جبران ناپذیر است چرا که منابع امروز حاصل سالها انتظار و ذخیره است.
وی با بیان اینکه با مصرف کم هم می توان زندگی خوب و مرفه داشت، افزود: اسلام بر جلوگیری از اسراف تاکید زیادی دارد و حتی مسرفین، برادران شیطان نامیده شده اند.

**آیت الله سبحانی: صرفه جویی در آب و برق به فرهنگ عمومی تبدیل شود
آیت اللهˈجعفر سبحانیˈ از مراجع تقلید نیز گفت: جنبه دینی حرمت اسراف باید برای مردم گفته شود تا صرفه جویی در آب و برق و سایر منابع انرژی به فرهنگی عمومی تبدیل شود.
وی در دیدار وزیر نیرو با وی افزود: اسراف امری حرام و ناپسند است و باید در مصرف آب و برق، اعتدال صورت بگیرد.
وی افزود: اسراف مانند دیگر گناهان همچون دروغگویی امری حرام است و علما و مسوولان ذیربط باید از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به این که اسراف آب، حیات جامعه را به خطر می اندازد، گفت: تا وقتی مردم به مصیبتی گرفتار نشوند قدر نعمت ها را نمی دانند و باید در نظر داشته باشیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

**آیت الله هاشمی شاهروی: برای آب رسانی از خلیج فارس، اقدامی جدی شود
آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی گفت: مسوولان وزارت نیرو باید در زمینه طرحهای بزرگ آبرسانی از جمله آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان برای تامین آب مورد نیاز کشور ، اقدمات جدی انجام دهند.
نایب رییس اول مجلس خبرگان افزود: اجرای طرحهای کوچک آب رسانی هرچند در کوتاه مدت موثر است ولی در بلندمدت مشکلات اساسی همچنان باقی خواهند ماند.
وی ادامه داد: وزارت نیرو باید اجرای طرحهای بزرگ مانند آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان را با جدیت دنبال کند.

**آیت الله یزدی: جلوگیری از اسراف در مصرف انرژی، سیره پیامبر است
آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار چیت چیان با وی با اشاره به بالابودن مصرف انرژی در کشور گفت: مردم باید با تاسی به سیره پیامبر بزرگ اسلام و ائمه اطهار(ع) از اسراف و تبذیر در مصرف انرژی پرهیز کنند.

**امام جمعه موقت قم: اسلام در مورد نحوه مصرف آب توصیه های فراوانی دارد
امام جمعه موقت قم گفت: در گذشته دیدار مسوولان با علما، تشریفاتی بود اما در حال حاضر مسوولان حضور کاری در قم دارند و از رهنمود مراجع استفاده می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در دیدار با وزیر نیرو افزود: در گذشته آرزو داشتیم یک مسوول با انصاف در ادارات داشته باشیم و امروز سپاسگزار خدا هستیم که به برکت نظام اسلامی، رییس جمهوری همچون حجت الاسلام روحانی و رییس مجلسی مانند آقای لاریجانی را داریم و اینها بهترین هستند.
تولیت آستان حضرت معصومه(س) همچنین در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در اسلام توصیه های فراوانی در باره نحوه مصرف آب شده و اسراف در مصرف آب بشدت مورد نکوهش قرار گرفته است.

** بیانات وزیر نیرو در دیدار با مراجع تقلید و علما
حمید چیت چیان نیز در این دیدارها گفت: بر اساس برآوردی که سال 91 انجام شده است، در حالی که هر خانواده ایرانی ماهانه بطور متوسط 690 هزار ریال، هزینه های مخابراتی دارد، هزینه برق مصرفی آن، تنها 160 هزار ریال است.
وزیر نیرو با بیان اینکه بدلیل کمبود منابع آب، زندگی در برخی نقاط کشور سخت شده است ، افزود: مردم این مناطق ناچار به کوچ هستند.
وی اضافه کرد: کمبود شدید منابع آب در کشور جدی است و برای ایجاد تعادل در مصرف و منابع، صرفه جویی تنها راه باقی مانده است.
چیت چیان با بیان اینکه متوسط مصرف آب شرب در کشور ما 250 لیتر و در کشورهای توسعه یافته 159 لیتر است، خواستار توصیه مراجع و علما به مردم برای ضرورت صرفه جویی در فصول گرم سال شد.
وی با بیان اینکه 92 درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: با اصلاح فرهنگ مصرف بین کشاورزان و برخی رویه های کشاورزی از جمله تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار می توان علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب بازدهی بیشتری داشت.
چیت چیان از تلاش دولت یازدهم برای استفاده از انرژی های نو و تجدید شونده خبر داد و افزود: در این دولت 945 مگاوات قرارداد جدید برای اضافه شدن انرژی های نو، بسته شده است که این میزان تا پنج سال آینده به پنج هزار مگاوات افزایش می یابد در حالی که در سالهای قبل این میزان فقط 160 مگاوات بود.
وی افزود: از ابتدای امسال 10.8 درصد مصارف برق در کشور افزایش یافته است و به همین دلیل وزارت نیرو همه ساله افزایش ظرفیت تولید و توزیع را در برنامه دارد.
وی ادامه داد: خدمات آب و برق به صورت مستمر نیاز جامعه را برطرف می کند و در مورد برق سالیانه نیاز به هشت درصد افزایش ظرفیت شبکه های تولید و توزیع برای پاسخ گویی به نیاز مردم داریم.
وزیر نیرو از سرمایه گذاری این وزارتخانه برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: با این انتقال مشکل استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و یزد در زمینه آب برطرف خواهد شد.
وی افزود: با توجه به افزایش غلظت نمک پس از شیرین کردن آب دریا و ایجاد مشکل برای آبزیان، طرح انتقال آب از دریای خزر به استانهای مرکزی قابل اجرا نیست و بر همین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از دریای خرز به شهرهای مرکزی کشور مخالفت کرده است.

**سایر برنامه های سفر یکروزه وزیر نیرو به قم
وزیر نیرو در بازدید از دفتر مرکزی رادیو معارف درقم با مدیر این مرکز نیز گفت و گو کرد.
در پایان این دیدار نیز، تفاهمنامه همکاری میان آبفای قم و رادیو معارف امضا شد که بر اساس آن 500 دقیقه برنامه مرتبط با موضوعات آب و نحوه مصرف آن، چهار نوبت در هفته از این رادیو پخش خواهد شد.
وزیر نیرو روز پنجشنبه همچنین با حضور در صحن جوادالائمه حرم مطهر حضرت معصومه(س)، طرح تنوع کیفی آب حرم مطهر را افتتاح کرد.
چیت چیان در حاشیه افتتاح این طرح گفت: امیدواریم اجرای این طرح الگویی برای بیمارستانها، مراکز دولتی و منازل باشد.
وزیر نیرو همچنین از برخی بخشهای در حال ساخت تصفیه خانه فاضلاب جامع قم بازدید کرد.
چیت چیان از این تصفیه خانه که در پنج کیلومتری شهرک فرهنگیان قم قرار دارد بازدید کرد و با گفت وگو با مسوولان این پروژه، در جریان مراحل ساخت آن قرار گرفت.
7408 / 380/543

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن