تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820572331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران از استعمار پير درخواست غرامت كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ايران از استعمار پير درخواست غرامت كند
«دولت جمهوري اسلامي ايران هيچ حرف غيرمنطقي هيچ دولتي را نخواهد پذيرفت و در ارتباط با بازگشايي اين سفارتخانه جز حادثه‌اي كه قبلا به وجود آمد مشكل خاصي همانطور كه با ساير كشورهاي اروپايي نداريم با انگليس هم نداريم و در چارچوب قوانين بين‌الملل مي‌توانند در خصوص بازگشايي سفارتخانه‌شان اقدام كنند. » اين نخستين واكنش رسمي يك مقام دولتي به طرح بازگشايي سفارت انگليس در تهران بود.


 «دولت جمهوري اسلامي ايران هيچ حرف غيرمنطقي هيچ دولتي را نخواهد پذيرفت و در ارتباط با بازگشايي اين سفارتخانه جز حادثه‌اي كه قبلا به وجود آمد مشكل خاصي همانطور كه با ساير كشورهاي اروپايي نداريم با انگليس هم نداريم و در چارچوب قوانين بين‌الملل مي‌توانند در خصوص بازگشايي سفارتخانه‌شان اقدام كنند. » اين نخستين واكنش رسمي يك مقام دولتي به طرح بازگشايي سفارت انگليس در تهران بود.

سفارتي كه هشتم آذر‌ماه سال 90 طي يك حركت دانشجويي تسخير شد و جنجال زيادي در عرصه بين‌المللي به پا كرد. درست پس از اين واقعه بود كه دولت انگليس فعاليت‌هاي سفارت جمهوري اسلامي را در لندن نيز به حالت تعليق درآورد و زمينه‌ساز بروز مشكلات فراواني براي ايرانيان مقيم انگليس شد. همچنين پس از اين واقعه بود كه كشورهاي مستعمره انگليس نظير كانادا نيز به تأسي از سردمدار خود سفارتخانه‌هاي خود در تهران را تعطيل كردند تا در اوج شكل‌گيري تحريم‌هاي ضد انساني غرب، جمهوري اسلامي ايران را دچار انزوايي تحميلي كنند. حالا با گذشت بيش از دو سال و شش ماه از اين واقعه و با روي كار آمدن دولت يازدهم، خبرهاي مختلف حاكي از تلاش بريتانيا براي بازگشايي سفارتش در تهران است. تلاش‌هايي كه پاسخ مثبت دولت جمهوري اسلامي را نيز با خود به دنبال داشته اما در اين ميان مانور تبليغاتي اين كشور براي بازگشت به تهران نيز خود جاي تامل بسياري داشته است. انگليس عمده‌ترين محور تبليغاتي خود را در اين مسير را حول دريافت خسارت از ايران قرار داده است. اين ادعاي دولت انگليس در حالي است كه 34 سال پيش سفارت جمهوري اسلامي در لندن نيز با ضعف حفاظت از سوي كشور ميزبان، هدف حمله تروريستي قرار گرفت اما جمهوري اسلامي هيچ‌گاه در اين خصوص ادعايي مطرح نكرد. حال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با روزنامه جوان ضمن تشريح خطوط قرمز نظام براي بازگشايي سفارت انگليس در تهران، بر لزوم پيگيري حقوقي حمله تروريستي به سفارت جمهوري اسلامي در لندن و ايفاد حقوق كشور تأكيد كردند.
 
   سياست جمهوري اسلامي برقراري روابط با تمام كشورها است
در همين ارتباط سيد حسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جوان اظهار كرد: جمهوري اسلامي همواره سياست اصلي خود در محور خارجي را برقراري ارتباط با تمام كشورها به جز رژيم جعلي صهيونيستي قرار داده و در اين مسير هيچ مانعي وجود ندارد.
وي در ادامه پيرامون رابطه ايران و امريكا نيز گفت: در خصوص رابطه با امريكا نيز
ما مشكلي براي برقراري رابطه نداريم، اين به شرطي است كه امريكا خوي استعمارگري و درندگي خود را كنار بگذارد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي همچنين با اشاره به روابط ميان ايران و انگليس ادامه داد: تاريخ ايران همواره شاهد خيانت‌ها و جنايت‌هاي انگليسي‌ها عليه كشور بوده و در اين زمينه هيچ ذهنيت مثبتي پيرامون انگليس وجود ندارد. به طور نمونه در جريان فتنه سال 88 شاهد آن بوديم كه سفارت انگليس 24 ساعته به فتنه‌گران خدمات ارائه مي‌داد و به رغم تذاكرات دستگاه سياست خارجي كشور، حاضر به دست كشيدن از اعمال و رفتار خود نشد.

وي در ادامه تصريح كرد: پس از ماجراي فتنه نيز ما شاهد رفتار خصمانه انگليس بوديم، به طوري كه آنها خودشان در ابتدا رابطه را يك‌جانبه قطع كردند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه دولت چه مواردي را در بازگشايي سفارت انگليس بايد مد‌نظر قرار دهد، اظهار كرد: دستگاه سياست خارجي ما در مرحله اول بايد اين نكته را به انگليسي‌ها تفهيم كنند كه عزت و استقلال ايران را همواره حفظ و در مرحله دوم تأكيد كنند كه سفارتخانه فقط بايد كار ديپلماتيك و كنسولي انجام دهد و در مسائل كشور دخالت نكند.

نقوي حسيني همچنين پيرامون ماجراي حمله به سفارت ايران در لندن در سال 59 عنوان كرد: انگليس اگر به دنبال خسارت و غرامت براي بازگشايي سفارتش باشد، بايد ابتدا غرامت حمله تروريستي به سفارت جمهوري اسلامي در لندن را بپردازد، چراكه كشور ميزبان مسئول حفظ امنيت از سفارتخانه ما بوده است.

اين نماينده مجلس همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص مصوبه مجلس پيرامون كاهش سطح روابط ايران و انگليس به سطح كاردار نيز گفت:‌اين مصوبه به هيچ وجه تغيير نمي‌كند اما در آن به دولت اجازه داده شده كه هرگاه تشخيص داد رفتار انگليس پيرامون كشور تغيير كرده، سطح روابط را به سفير بازگرداند.
 
  تغييري در رفتار انگليس نديده‌ايم
اسماعيل كوثري ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز نظري همسو با همكار خود دارد و پيرامون پيش‌شرط‌هاي بازگشايي سفارت انگليس در تهران گفت: مهمترين پيش شرط ايران براي بازگشايي سفارت، بايد عذرخواهي رسمي انگليس در خصوص حمايت از فتنه و فتنه‌گران باشد.

وي به مصوبه مجلس پيرامون كاهش سطح روابط ايران و انگليس اشاره كرد و افزود: انگليس اين نكته را نيز بايد به خوبي بداند كه سطح روابط تنها در سطح كاردار است و بايد براي ارتقاي روابط، حسن نيت خود را نشان دهد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا طي سال‌هاي اخير تغييري در رفتار انگليس مشاهده كرده‌ايد يا خير، گفت: ما نه تنها تغييري نديديم بلكه شاهد افزايش خباثت‌هاي انگليس نيز بوده‌ايم.
اين عضو كميسيون امنيت ملي به ماجراي حمله تروريستي به سفارت جمهوري اسلامي در لندن اشاره كرد و افزود: اين موضوع بايد از لحاظ حقوقي مورد پيگيري قرار بگيرد و يك تسويه‌حساب كلي با انگليس داشته باشيم.
 
   انگليس موضع رسمي خود را اعلام كند
محمد حسن آصفري، عضو ديگر كميسيون امنيت ملي مجلس هم با اشاره به بازگشايي سفارت انگليس در تهران عنوان كرد: جمهوري اسلامي همواره آماده تعامل با تمام كشورها به جز رژيم صهيونيستي بوده و تنها خط قرمز ما در اين مسير، دخالت در امور داخلي كشور است.
وي ذهنيت مردم ايران را درباره انگليس بسيار تلخ خواند و ادامه داد: نقش منفي انگليس در دوران مشروطه و كودتاي 28 مرداد، همچنين حمايت از صدام در جريان جنگ تحميلي و حمايت از گروهك تروريستي منافقين و در نهايت نقش اين كشور در تحريم‌هاي ضد انساني غرب عليه كشور همگي باعث آن شده كه مردم كشور نسبت به انگليس ديدگاه مثبتي نداشته باشند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي ادامه داد: دولت انگليس براي بازگشايي سفارت خود در تهران ابتدا بايد موضع رسمي خود را پيرامون گروهك تروريستي منافقين و همچنين تحريم‌هاي ناعادلانه عليه جمهوري اسلامي ايران اعلام كند و سپس ما در اين خصوص تصميم‌گيري كنيم.
آصفري در ادامه افزود: ‌متأسفانه تا اين لحظه ما اقدام مثبتي از سوي انگليس در خصوص جمهوري اسلامي نديده‌ايم و قطعا اگر همچنان بخواهند خط دشمني با جمهوري اسلامي را ادامه دهند، با خشم ملت ايران روبه‌رو خواهند شد.
اين نماينده مجلس در پايان، پيرامون پرداخت خسارت به انگليس گفت: انگليس هرگاه خسارت حمايت از عراق در جنگ با ايران، خسارت حمله تروريستي به سفارت جمهوري اسلامي در لندن و خسارت تحريم‌ها را به جمهوري اسلامي پرداخت كرد، ما نيز خسارت صدمات به سفارتشان را مي‌پردازيم.


نویسنده : جعفر تكبيري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن