تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803869721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس کانون وکلای دادگستری: تصویب لایحه جامع وکلا، نظارت را به دخالت تبدیل می‌کند / وکیل مستقل نباشد، فرشته عدالت بال پرواز نخواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
رئیس کانون وکلای دادگستری: تصویب لایحه جامع وکلا، نظارت را به دخالت تبدیل می‌کند / وکیل مستقل نباشد، فرشته عدالت بال پرواز نخواهد داشت

رئیس کانون وکلای دادگستری: تصویب لایحه جامع وکلا، نظارت را به دخالت تبدیل می‌کند / وکیل مستقل نباشد، فرشته عدالت بال پرواز نخواهد داشت
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز می گوید با تصویب لایحه جامع وکلا بسیاری از اختیارات وکلا سلب شده و عملاً وکلا نمی‌توانند تاثیری در سرنوشت خود داشته‌باشند.
آیدین پورخامنه - از زمانی که لایحه جامع وکلا از سوی قوه قضاییه به وسیله وزارت دادگستری، به دولت سابق تقدیم شد، جامعه وکلا تلاش‌های بی پایانی برای حفظ استقلال خود شروع کرد. اولین قدم را غلامرضا طیرانیان وکیل دادگستری با نوشتن نامه سرگشاده‌ای به احمدی‌نژاد برداشت، بدین وسیله این لایحه از دستور کار هیئت دولت خارج شد و نهایتاً جهت اعمال بازبینی به قوه قضائیه اعاده گردید، اما تغییرات جدید شرایط خیلی سخت‌تری را برای وکلا به وجود ‌آورد. تا به حال در این زمینه وکلا تلاش‌های زیادی کرده‌اند و کنفرانس‌های زیادی برگزار شده‌است. در پایان رییس جمهور تعیین کرد تا برای استماع نظریات وکلا در این خصوص، فعلا لایحه در هیأت دولت مطرح نشود.

در همین زمینه نامه نیوز مصاحبه‌ای با دکتر علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز داشته است که در ادامه مطالعه خواهید کرد؛


*************


تاریخچه استقلال وکلا به کجا برمی‌گردد؟

حدود یک قرن پیش حرفه وکالت در کشور ما مطرح شد. اولین قانون‌گذاری در این زمینه به سال 1288 بر می‌گردد. بتدریج با توجه به تجربه جهانی و به دلیل اینکه مشاهده‌ شد وکیل منصوب قوه قضاییه نمی‌تواند از استقلال لازم در دفاع از منافع موکل در مقابل قاضی مستقل برخوردار باشد، لذا به تدریج با جنبشی که در میان وکلا به وجود آمد و استدلال و توجیهاتی که وکلا مطرح نمودند این خودگردانی به وکلا اهدا شد. ولی کماکان قوه قضاییه سیطره و دخالت عملی در رابطه با اداره کانون وکلا را در اختیار داشته‌است.

تا سال 1331 زمان مرحوم مصدق لایحه استقلال مورد بررسی و تصویب قرارداد. استقلال وکلا در سال 1333 به صورت قانون مصوب مجلس درآمد و از آن زمان کانون وکلا به عنوان یک کانون مستقل، خودگردان تحت نظارت قوه قضاییه به کار خود ادامه داد. تا اینکه در سال 1376 با تصویب قانون جدید درخصوص قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت محدودیت‌هایی درخصوص استقلال وکلا به وجود آمد. نظارت قبلی که بیشتر جنبه نظارت قانونی داشت، تبدیل به نظارت استصوابی گردید. با این حال کانون وکلا بر اساس این قانون هم جنبه‌هایی از استقلال خود را حفظ نمود.

چه ضرورتی برای استقلال وکیل هست؟

وقتی قاضی مستقل است و در انجام وظایف خود از قانون و وجدانش تبعیت می کند، چگونه انتظار دارید وکیلی که می‌خواهد از منافع مردم و حتی دولت دفاع کند، وابسته باشد؟ اعتبار وکیل در قانون همان اعتبار قاضی است. اگر استقلال نداشته‌باشد و خوف این را داشته‌باشد که به علت دفاع از موکل خود، مجوزش تجدید نشود، پروانه‌اش تمدید نگردد و در مقابل هر دفاعی، امکان مواخذه‌ای وجود داشته‌باشد، نمی‌تواند در مقابل قاضی مقتدر از موکل خود به خوبی دفاع کند. ضمن اینکه وکالت یک امر صنفی است و فراموش نکنیم که یک سوم وکلای ما قضات دادگستری هستند که در دادگستری بازنشسته می‌شوند. قضات حتی تحت نظارت قوه قضاییه نیستند بلکه قانوناً مستقل‌اند. این لایحه باعث می‌شود که وکیل مجدداً تحت دخالت قوه قضاییه اقدام کند چه لزومی به بازرسی وجود دارد و در این صورت اصولاً چه لزومی به وجود کانون وکلا می‌باشد. .

در ضمن وکیل اگر مستقل نباشد، فرشته عدالت بال پرواز نداشته وتوان خود را از دست خواهد داد. زیرا قاضی بر اساس قانون، بدون توجه به منافع طرفین بر اساس وجدان قضاوت می‌کند. اما وکیل دادگستری با استفاده از تکنیک‌ها از موکل خود دفاع می‌کند و اوست که می‌بایست از همان استقلالی که قاضی برخوردار است استفاده کند. لذا یکی از وظایف قوه قضاییه تربیت قاضی است. حقوق صنفی وکالت را باید به وکلا بسپریم تا بتواند با آخرین دستاوردهای علمی وکلا را تربیت کند که توان حرکت محور وکالت را در کنار محور قضاوت برای حرکت دستگاه قضایی داشته ‌باشد.

آیا لایحه جدید استقلال وکلا مطابق با معیارهای شماست؟

لایحه جدید به صورتی که هم اکنون توسط قوه محترم قضاییه به دولت توسط وزیر دادگستری تقدیم شده‌است از جهات مختلفی نه تنها به نفع وکلا نیست بلکه به نفع نظام و قوه قضاییه و جامعه نخواهدبود. زیرا در این لایحه نظارت قانونی قوه قضاییه موجب دخالت شده‌است و این دخالت برای جامعه و قوا و قوه قضاییه هزینه در بر خواهد داشت. لذا همانگونه که تجربه تلخ ماده 187 نشان داد و به لحاظ اینکه وظیفه اصلی‌ و محوری قوه قضاییه، پرورش قاضی، ارتقای توان علمی قاضی و کارمندان قوه قضاییه می‌باشد. درگیر کردن قوه قضاییه با نهادهای صنفی که قانوناً باید خود را اداره کرده و هزینه‌ای به دولت از لحاظ زمان و مال تحمیل نکنند، موجب می‌شود قوه قضاییه خود را با چالش‌های جدیدی مواجه ببیند، در این صورت ممکن است در انجام وظایف ذاتی خود دچار مشکل شود. ضمن اینکه لایحه مطابق با اصل عدم تمرکز و تصدیگری حاکمیت می‌باشد که بر خلاف سیاست نظام و دولت و تمرکز مسائل وکالت در قوه قضاییه و پرداختن به حقوق هر صنفی است، قوه قضاییه عملاً در تعارض با امور مذکور قرار خواهد گرفت.

گذشته از آن همانگونه که در عمل، اصل 187 نتوانست آن‌گونه که باید به مردم خدمت کند، درصورتی که قرار بود به صورت مشاوره انجام وظیفه نماید و احکام به صورت وکالت طی آیین نامه صادر شود؛ ولی خلاف قانون عمل شد. در صورت تصویب لایحه جامع وکلا، کانون وکلا نیز از لحاظ اداری دچار مشکل خواهدشد. ثابت شده‌است دولت در هر کار، جز تخصص خود دخالت کند نخواهد توانست مثل صاحبان حرف به عهده بگیرد و به سرانجام برساند و مهم‌تر از آن درصورت تصویب چنین قانونی نظارت تبدیل به دخالت خواهدشد. در این صورت مشکل عمده این خواهدبود که ما به عنوان تنها نهاد مدنی که عضو انجمن بین المللی وکلای جهان هستیم عضویت خود را از دست خواهیم داد. مجموع این مسائل باعث خواهد شد که مشکلات موجود در خصوص حرفه وکالت و عدالت قضایی به تدیج خودنمایی کند. در همینجا اعلام می‌کنم قطعاً در صورتی که این لایحه تصویب شود، بعد از مدت کوتاهی شاهد قوانینی خواهیم‌بود که در تعارض با این قانون تصویب شوند و الزاماً هزینه به همه تحمیل می‌گردد.

وکلا در ایران تا چه اندازه مستقل هستند؟

در شرایط فعلی نیز نظارت قانونی و اجرایی به حدی است که تعیین تعداد کارآموزان با هیات سه نفره (دو نفر مقام قضایی و یک نفر وکیل) تجدید نظر احکام دادگاه‌های انتظامی وکلا توسط دادگاه‌های انتظامی قضات، تایید صلاحیت هیات مدیره توسط دادگاه انتظامی، قابل اعتراض بودن مصوبات هیات مدیره در دادگاه انتظامی قضات و چندین مورد دیگر به قوه قضاییه واگذار شده‌است. در واقع آن چیزی که از استقلال کانون وکلا باقی مانده توسط این لایحه جدید کاملاً از بین خواهدرفت. این در حالیست که چنین اقدامی قطعا همانند بسیاری از قوانین مصوب غیرکارشناسی می‌تواند به قوه قضاییه، نظام، مردم و بیت‌المال هزینه گزافی تحمیل کند و بعد از مدت کوتاهی چاره‌ای جز اعاده به وضع سابق نیست.

وضعیت استقلال وکیل در دیگر کشورها به چه صورت است؟

در اکثر کشورهای جهان وکلا دارای استقلال کامل می‌باشند و تحت نظارت اموری هستند. در کشورهای محدودی مانند عربستان روی وکلا نظارت صورت می‌گیرد. اکثر قریب به اتفاق کشورها دارای کانون وکلای مستقل هستند اتحادیه بین المللی وکلای جهان که قوه قضاییه ایران نیز یکی از اعضای آن تلقی می شود بیشتر از این صورت کانون را تحت نظارت دارد.

مناسب‌ترین و بهترین ساز و کار برای استقلال وکیل کدام است؟

قانونی که اجازه دهد وکلا به صورت خودگردان و مستقل خود را اداره کنند. قوه قضاییه نظارت عالیه داشته‌باشد و دولت به کانون کمک کند تا ضمن اشتغال‌زایی و استفاده از وکلای جوان، متقاضیان دانش اندوخته رشته حقوق و نیروهایی که طبق قانون می توانند پرونده وکالت بگیرند (مانند قضات و ایثارگران وخانواده‌های شهدا) کاری کنند تا وکالت مانند یک حرفه و یک صنف در قالب نهاد مدنی بتواند از حقوق مردم و از حقوق دولت دفاع نماید.

آیا در اسناد بین المللی به استقلال وکیل اشاره شده است؟

در اکثر اسناد بین المللی به ویژه کنوانسیون احکام هاوانا در سال 1990 و بسیاری از میثاق‌ها و ...به وجود وکیل مستقل در کنار قاضی برای اجرای احکام قضایی نهادهای مخصوص پیش‌بینی شده‌است.

در نوشتن این لایحه از نظر وکلا یا کانون وکلا استفاده شده‌است؟

دولت قبلی و دولت آقای روحانی با واقع بینی خاص به این عینیت‌ها توجه کرده‌اند و این ضرورت‌ها را مورد عنایت قرار داده‌اند و تغییراتی در شرف وقوع است که امیدواریم به صورت متعادل، هم عدالت قضایی و هم استقلال کانون وکلا را تامین کند.

لایحه جامع وکالت چه مضراتی برای وکلا دارد؟

این لایحه در بخش انتخابات و بخش پروانه وکلا برای جامعه وکالت مشکل‌ساز خواهدبود و بسیاری از موارد دیگر را در اختیار هیئات نظارت متشکل از رئیس قوه قرار می‌داد و در این صورت عملاً و وکلا نمی‌توانند تاثیری در سرنوشت خود داشته‌باشند. دیگر در مقابل قاضی مستقل – که جز قضاوت حق دخالت به نفع اصحاب دعوی را ندارد – وکیل مستقل وجود نخواهد داشت که یکی از ارکان رکین دادرسی عادلانه را که حق دفاع مستقل باشد به عهده بگیرد. بر این اساس ما امیدواریم که مسئولان محترم قوه سه گانه با پذیرش این نقد مصلحانه و دلسوزانه که مصداق آزموده را آزمودن خطاست یک بار دیگر در چرخه معیوب الغاء و اعاده، قوانین کشور را قرار ندهیم و هزینه و وقت خود را صرف اموری مانند ارتقای وضعیت قضایی و اداری نموده و کار صنفی و حرفه‌ای وکلا را به وکلا بسپاریم .






1393/4/4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن