تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801194192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین داروی ساخته شده از سیاه دانه به تولید انبوه رسید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دستاورد محققان ایرانی؛ نخستین داروی ساخته شده از سیاه دانه به تولید انبوه رسید تهران-ایرنا-داروی گیاهی ضد قارچ که توسط محققان علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخته شده بود پس از طی مراحل تولید در داروخانه های سطح کشور توزیع شد.


به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد،شیاف گیاهی سیاه دانه با نام تجاری فیتوواژکس با شماره 5529 در سال 91 ثبت اختراع شد و پس از مراحل دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولید در یکی از شرکتهای داروسازی داخلی با تولید یک میلیون عدد، در داروخانه های سطح کشور توزیع شد.
عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح اظهار کرد: تا کنون تحقیقات گسترده ای در خصوص گیاه سیاه دانه در سطح دنیا صورت گرفته است اما به مرحله تولید نرسیده است و داروی فیتو واژکس نخستین داروی گیاهی سیاه دانه است که به مرحله تولید رسیده است.
دکتر حسن رخشنده افزود: داروی فیتوواژکس که به صورت شیاف تولید شده است در عفونتهای قارچی دستگاه تناسلی زنان کاربرد دارد.
عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :این دارو با همکاری دکتر نفیسه ثقفی عضو هیات علمی گروه زنان و چند نفر از همکارانشان مراحل تستهای بالینی را با موفقیت گذرانده است و نتایج این تستها حاکی از آن بود که این دارو از داروی کلوتریمازول که در حال حاضر در عفونتهای قارچی زنان تجویز می شود اثر بخشی بالاتری دارد.
رخشنده ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده این دارو همچنین در بیمارانی که نسبت به داروی کلوتریمازول مقاومت به درمان داشته اند نیز اثر بخشی مناسبی داشته است.
وی با اشاره به اینکه فیتوواژکس تا بیست سال آینده به طور انحصاری به نام جمهوری اسلامی ایران تولید می شود و کشور دیگری نمی تواند از این عنوان استفاده کندخاطر نشان کرد: برنامه ریزی شده است که این دارو علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر شود.
رخشنده اظهار کرد: داروی فیتوواژکس با ریشه گیاه سیاه دانه و بصورت شیاف تهیه می شود و مراحل تحقیق آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این گونه بوده است که ابتدا روی محیط کشت، اثرات ضد میکروبی دارو بررسی شده، مرحله بعدی روی حیوان(موش) کار کردیم که اثرات ضدقارچی و ضدمیکروبی آن را بررسی شود سپس در دو گاوداری در مشهد و فریمان،اثرات این دارو را روی عفونت های پستان گاو بررسی کردیم. در مرحله نهایی، سمیت دارو روی موش بررسی و متوجه شدیم سمی نیست.
این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دارو با همکاری گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی 100نفر از بیماران تست شد و نتایج بسیار خوبی داشت.
علمی (1)**1354**1440

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن