تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831376404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرمولي براي علوم انساني اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرمولي براي علوم انساني اسلامي
فرمولي براي علوم انساني اسلامي نويسنده: ابراهيم فياض 1. جهان شناسي مبناي هر گونه معرفتي است. اينكه جهان را چه بدانيم و اينكه راه شناخت آن چگونه است، دو مقوله دروني مفهوم جهان شناسي است. بدون اين شناخت كلان، شناختهاي جزئي دروني، پراكنده و بدون انسجام خواهد بود كه سبب ركود فكري و عدم رشد علمي خواهد شد. و براي فهم جهان شناسي رشته هاي زيادي را مي طلبد كه در يك هماورد به هماهنگي براي فهم آن اقدام كنند.2. مهمترين مبناي جهان شناسي اسلامي، فطرت است؛ چرا كه جهان مفطور است و خداوند فاطر و فطرت را اگر معناشناسي كنيم، ميتوانيم آن را به خلقت هدايت يافته معنا كنيم كه فلسفه ارسطويي ناكام از فهم آن است، چرا كه علت و معلول نميتواند هدايت يافتگي و صيرورت را تبيين كند، هر چند علماي اسلامي سعي در بسط بحث علت و معلول براي رسيدن به صيرورت كرده اند (مثل ملاصدرا)، ولي مفهوم علت و معلول براي رابطه ثابت خالق و مخلوق وضع شده است كه براي بسط آن به يك رابطه فعال ديالكتيكي تكلف بسيار زيادي ميطلبد و ما را از مطالعه بحثهاي پوياي مربوط به آن، وا خواهد داشت.3. در نظريه جهان شناسي فطري جهان به وسيله خدا خلق شده است و مالكيت مطلق جهان در وضعيت فعلي نيز در دست خداست و جهان يك نوع صيرورتي به سوي خدا قرار دارد كه باز اين صيرورت در پناه خداوند قرار دارد. (كل يوم هو في شان) كه در قالب سؤال مخلوقات رخ مي دهد (يسئله من في السموات و من في الارض). پس عالم محضر خداست (علت و معلول ناتوان از بسط اين بحث است و علت عدول هگل از منطق ارسطويي همين نكته است) و رابطه فاطر با اين جهان، رابطه علم و رحمت است و اين هر شيء را شامل ميشود و بر اساس علم و رحمت است كه صيرورت نيز رخ مي دهد.4. بعد انسان شناسي فطرت، مردم (الناس) و فطرت مبناي شناختشناسي او را تشكيل مي دهد و زندگي مبناي بنيادي مردم ميباشد چرا كه مردم به انسانهايي اطلاق ميشود كه در حوزههاي جغرافيايي متفاوت زندگي ميكنند و تفاوت فرهنگي بر آنها حكومت ميكند كه نرم افزارهاي زندگي آنها را ميسازد، ولي آنچه سبب اشتراك همه اين انسانها ميشود زندگي است و ديگر هيچ.5. بعد از چارچوب معرفتي ياد شده، نوبت به روش شناسي آن مي رسد اگر يك چارچوب معرفتي به يك چارچوب روشن نرسد بيش از يك وهم پردازي و خيالپردازي نخواهد بود. جهان مفطور با يك روش شناخته ميشود و آن شهود موجود در زندگي روزمره انساني است كه اساس ارتباطات جامع انسان تشكيل مي دهد (ارتباطات انسان با جهان انساني و غير انساني، زنده و غير زنده) پس كل جهان فيزيكي و غير فيزيكي با اين روش (شهود) در آگاهي انساني، نقش مي بندد.6. بر همين اساس و بنياد، روش شناسي علوم انساني اسلامي رقم ميخورد و آن عرف است كه بر اساس زندگي روزمره مردم شكل مييابد و تشكيل ميشود ؛ يعني سطح فطرت در سطح كلامي و معرفت شناسي و جهان شناسي به سطح روش كه مي رسد، تبديل به عرف ميشود كه اساس روش شناسي علوم انساني اسلامي ميباشد. پس دانش انساني اسلامي بر اساس سوژه نخبه گراي خود بنياد شكل نمي گيرد و بلكه بر عرف مردم محور شكل و تشكل مي يابد. و چون متصل به فطرت است به علوم سكولار تبديل نمي شود.7. دانش انساني اسلامي يك دانش زندگي محور است تا يك دانش پيشرفت محور چرا كه نظريه زندگي محوري يك نظريه مردم محور است و نظريه پيشرفت يك نظريه نخبه گراي سوژه محور. پس به جاي تك نگري به نظريه تكامل و تجدد و توسعه و جهاني شدن نخبه محور به اشاعه و سنت گرايي و ارتباطات ميان فرهنگي نيز توجه ميشود و تركيبي از اين دو نظريه را در چارچوب خود دارد.8. از همين جا است كه به جاي آزادي محوري در علوم انساني، عدالت محوري حاكم است و آزادي در قالب عدالت ديده ميشود نه عدالت در قالب آزادي كه به ظلم تبديل شود، چه ظلم نفساني كه شرك و گناه است و چه شرك اجتماعي كه روابط ظالمانه ميان انسانها و دولتها كه در نهايت به ظلم جهاني تبديل خواهد شد. پس در اين فرمول است كه پيشرفت با عدالت همراه ميشود.9. عدالت معرفتي كه دانش انساني اسلامي بنا ميكند، بر چارچوب شكل بندي دانش ها در جامعه تاثير ميگذارد. فرمول علوم انساني عربي كه فرمول علوم انساني پيشرفت محور است، بر زير بنا بودن علوم تجربي (براي علوم انساني) تاكيد دارد و علوم زيستي زير بناي كل دانش هاي بشري قرار ميگيرد و اخلاق بر زيست شناسي بنا ميشود. پس اصل تكامل مطرح ميشود و بقاي اصلح و نابودي غير اصلح كه غير اخلاقيترين اصل در زندگي انساني ميباشد. پس علوم انساني غربي بر زيست شناسي و نظريه تكامل و اخلاق ظالمانه بقاي اصلح بنا ميشود. 10. مبناي علوم انساني غربي، تقليل انسان به حيوان است كه از نگاه زيست شناسانه به انسان توليد شده است، چرا كه انسان زيستشناسي همان حيوان است كه فقط روي پا راه مي رود (انديشه هابس و ديگران) و داراي ضريب هوش بالاتر از ديگر حيوانات است. اين نوع علوم انساني به دنبال به دست آوردن قواعد انسان شناسي حيواني در جوامع مي باشد، مثل نظريه سگ محور پاولف براي توجيه رفتار انساني (نظريه محرك و پاسخ) يا نظريه هاي مكانيكي كاركرد گرايي و ساختار گرايي علوم اجتماعي. 11. اولين رشته علوم انساني كه تابع انسان شناسي حيواني است و قواعد زيست شناسي را اجرا ميكند، علم اقتصاد است، چرا كه قواعد مكانيكي اقتصادي بر اساس انسان حيواني ترسيم ميشود كه به نام تعديل اقتصادي يا تعديل عرضه و تقاضا مشهور است كه مبنايي ترين اصل اقتصادي است كه بر اساس آن، اقتصاد رياضي شكل ميگيرد آنچه در اين اقتصاد ديده مي شود فقط پيشرفت است و غير اخلاقي و غير انساني ترين اصل اقتصادي است كه ظالمانه ترين اقتصاد جهاني را توليد و باز توليد ميكند كه بر اساس آزادي محوري عمل ميكند.12. در نظام معرفتي اسلامي، علوم انساني زير بناي علوم تجربي است بر عكس نظام معرفتي غربي كه علوم تجربي و زيستي زير بناي علوم انساني است كه مكتب اثبات گرايي آن را به عهده دارد و تمامي فرازهاي ياد شده را طراحي كرده است و اين سبب شده است كه علوم انساني غربي غير انساني و ضد انساني شود و پيشنهاد علوم انساني اسلامي اين است كه انسان را به جاي خود به عنوان يك انسان نه يك حيوان برگردانيد.منبع: پگاه حوزه/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 409]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن