تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802976364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گیلاس اشنویه میهمان بازارهای میوه آذربایجان غربی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گیلاس اشنویه میهمان بازارهای میوه آذربایجان غربی شد مهاباد - ایرنا - هر سال در اواخر خردادماه بازارهای میوه آذربایجان غربی و بسیاری از استان های همجوار شاهد ورود میهمان خوش رنگی هستند به نام گیلاس اشنویه که رنگ و بوی خاصی به این بازارها می بخشد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، فصل برداشت گیلاس در اشنویه از فصل های پربرکت در این شهرستان 70 هزار نفری به شمار می رود که موجب خوشحالی و شادی باغداران از برداشت حاصل یک سال دسترنج خود می شوند.
در این فصل باغداران اشنویه که به شهر گیلاس مشهور است باید از یک طرف دغدغه برداشت محصول و از طرف دیگر نگران بازار فروش آن باشند.
این روزها در هر بازار میوه و تره باری در شهرهای دور و نزدیک و میوه فروشی های کوچک و بزرگ غرفه هایی به نام گیلاس اشنویه در چندین نوع تک دانه ای مشهد، زرد دانشکده ای و سفید ارومیه به چشم می خورد.
اما این دانه های خوش رنگ و خوش طعم تا رسیدن به دست ما سفر دور و درازی را از مبدا دست های خستگی ناپذیر باغبانشان تا دستهای آزمند و پرطمع دلالان را در لای پوست شفاف خود طی می کنند.
با آغاز فصل برداشت گیلاس، شهر اشنویه همه ساله پذیرای میهمانان زیادی می شود که از دور و نزدیک برای خرید این میوه بهشتی و تماشای مناظر چشم نوازش به این شهر می آیند و با جعبه های پر از گیلاس و آلبالو به دیارشان بازمی گردند.
این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس آذربایجان غربی به شمار نمی رود و گیلاس بعد از سیب درختی دومین محصول باغی اشنویه است اما به سبب ویژگی آب و هوایی و حاصلخیزی خاک، مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس کشور در این شهر به عمل می آید.
شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.
جاذبه های دیدنی باغات سیب و گیلاس، نهرهای پرآب و چشمه سارهای خروشان، رهگذران را به سوی خود جلب می کند و بی اختیار آنها را به توقفی هرچند کوتاه در کنار باغات گیلاس وا می دارد.
آلاچیق های کنار جاده اشنویه به ارومیه که میوه های تازه درختی از جمله انواع گیلاس عرضه می کنند این روزها مشتریان زیادی دارند و از جمله سوغاتی هایی است که مسافران به همراه خود از این دیار به ارمغان می برند.
رییس جهاد کشاورزی اشنویه گفت: مجموع سطح باغات گیلاس اشنویه 200 هکتار است که از این میزان 110 هکتار بارور است و به طور متوسط از هر هکتار پنج تن محصول گیلاس برداشت می شود.
انور حسینی افزود: با توجه به بروز سرمازدگی در اوایل بهار در باغات این شهرستان میزان برداشت با وجود افزایش سطح باغات بارور در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته و پیش بینی می شود 520 تا 530 تن گیلاس از آنها برداشت شود.
وی اضافه کرد: گیلاس اشنویه دارای ارقام گوناگونی شامل تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس است که در این میان ارقام خوشه ای و تک دانه سیاه بیشترین میزان سطح باغات را به خود اختصاص داده اند.
مدیر جهادکشاورزی اشنویه افزایش متوسط برداشت از هر هکتار باغات گیلاس را یکی از اهداف این مدیریت عنوان کرد و افزود: با ترویج کاشت نهال ارقام تجاری در آینده میزان متوسط برداشت گیلاس 10 تا 14 تن در هکتار افزایش پیدا می کند.
وی برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی برای باغداران حذف درختان آلوده و بیمار و تغذیه باغات بر اساس تجزیه برگ و آزمون های آب و خاک را از سایر اقدام های جهاد کشاورزی اشنویه برای افزایش تولید گیلاس عنوان کرد.
وی اضافه کرد: گیلاس اشنویه طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد که همه ساله علاوه بر تامین بخشی از بازار مصرف داخلی، قسمتی از آن نیز به کشورهای آسیای میانه، عراق، ترکیه و ارمنستان صادر می شود.
یکی از باغداران اشنویه ای گفت: گیلاس این شهر یکی از مرغوب ترین ارقام گیلاس در غرب کشور بوده که نیازمند حمایت از باغداران و پیداکردن بازارهای مناسب برای این محصول است.
کامران عبداللهی افزود: قسمت زیادی از دسترنج های باغداران به دلیل نوسانات قیمت و نبود بازاری با قیمت مناسب و کارشناسی شده، به دست واسطه و دلالان به تاراج برده می شود و گاهاˈ سودبری آنها از باغداران نیز بیشتر است.
این باغدار اشنویه ای از تفاوت های قیمت این میوه در محل تولید و بازار گلایه داشت و گفت: اگر دست های دلالان از بازار فروش این محصول کوتاه شود، گیلاس با قیمت مناسب تری به دست مصرف کنندگان می رسد.
به گفته کارشناسان اقتصادی منطقه، نبود صنایع تبدیلی و کارخانه های سورتینگ و بسته بندی و امکانات لازم برای نگهداری بیشتر به خاطر عمر کم گیلاس پس از برداشت، از مهمترین مشکلات تولید کنندگان و فروشندگان این محصول بوده که نیازمند همت و توجه بیشتر مسوولان است.
یک کارشناس تغذیه در مورد خواص گیلاس می گوید: این میوه مفید که نام علمی آن (Prunuscerasus) است حاوی آب، پروتئین، چربی، قند، آهن، مس، روی، ید، کلسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد، کلر، سدیم، پتاسیم، اسید آلی و ویتامین های (C-A-B1-B2-PP) است.
حسن آناهید افزود: این میوه مجاری ادراری، لوله ی گوارشی و معده را ضد عفونی می کند اعصاب را آرام کرده و سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می کند.
حمایت های مسوولان از تولیدکنندگان این میوه درختی با ایجاد بازارهایی با قیمت های متعادل و مناسب، زمینه های ایجاد بازارهای خارجی و صادرات بیشتر، راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی این محصول و ایجاد نهالستان هایی در منطقه با نهال های اصلاح شده می تواند افق های بسیار خوبی برای تولید و گسترش باغات گیلاس در منطقه باشد.
از طرفی دیگر با توجه به سیاستهای کلان دولت در گسترش صادرات غیرنفتی و وجود بازارهای خوب منطقه ای و فرامنطقه ای این محصول، این را می طلبد که حمایت های بخش دولتی و خصوص در این زمینه بیشتر شود، تا این محصول به عنوان یک کالای مهم و شناخته شده در بازارهای های داخلی و خارجی ورودی تاثیرگذار و مستمر داشته باشد.
در شهرستان اشنویه بیش از هفت هزار و 200 هکتار باغات میوه وجود دارد که بیشترین میزان آن به سیب و گیلاس اختصاص یافته است.
7512/584/581

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن