تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821270808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیک تاک بمب ساعتی - مسعود عمادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تیک تاک بمب ساعتی - مسعود عمادی بزرگ آتش نشان شهر می گفت : ˈ اگر ما درست عمل نمی کردیم شما باید شهرتان را تخلیه می کردیدˈ.


این آتش نشان یک کارشناس است و لابد به شیوه ای اغراق آمیز قصد ارعاب کسی را ندارد ؛ پس باید تامل کرد چه قدرتی قاهر توان تخلیه یک کلان شهر در ایران را دارد.
چندی پیش دود سیاهی از جانب شمال اصفهان به هوا برخاست که اگر برای جوانان و بچه ها تنها تداعی حادثه را می کرد برای من که روزهایی از جنگ را دیده بودم تداعی گر تهدید بود.
در آن روزهای سرشار از خاطره صدای تیر بار ضد هوایی ، غرش بمب افکن ، انفجار و دود سیاه پشت کوه ، همه نشانه های هجوم دشمن به پالایشگاه اصفهان در هنگامه جنگ شهرها بود ولی الان که باز هم دشمنی در کار نبود ؛ حادثه بار دیگر دلهره تهدید به جان می انداخت.
بخشی از انبار روغن شرکت نفت سپاهان در جوار پالایشگاه نفت اصفهان به دلایلی نا معلوم طعمه آتش شده بود و دود سیاه حاصل از این آتش مهیب را همه اهالی شهرهای اطراف حتی ساکنان دور دست انتهای جنوب شهر اصفهان هم می دیدند.
خبرنگارها یکی یکی به مسوولان زنگ می زدند و می پرسیدند این دود سیاه شمال شهر از کجاست؟ ، بعد از پنج ساعت گفتند از حادثه به سلامت گذشتیم ، آتش را خاموش کردیم.
حالا پس از چندین روز رییس همه آتش نشان ها می گوید اگر شعله آتش به دامان پالایشگاه می رسید ، گستره حادثه به قدری وسیع می شد که به دلیل انتشار گازهای سمی مجبور می شدیم از مردم بخواهیم جانشان را بردارند و از شهر بگریزند.
البته این برای اول بار هم نبود ، سالی پیشتر و کمی این طرف ترهم ؛ آتش در میان یک شرکت گاز مایع در خیابان امام خمینی اصفهان شعله کشید و آنجا هم اگر آتش نشانان از جان مایه نمی گذاشتند و مخازن حجیم و بزرگ گاز را سرد و آتش را مهار نمی کردند معلوم نبود خرمن جان مردم اطراف این مرکز گازی تا چه می سوخت.
کمی پایین تر از این مرکز نیز شماری تاسیسات در اصفهان مستقرند که سیلندرهای گاز مایع را پر می کنند؛ هرکدام از این واحدها هم در صورت بروز هر گونه اتفاق مستعد بالقوه تبدیل حادثه به فاجعه اند.
رده بندی تمرکز صنعت در کشور همواره برای اصفهان رتبه بالایی را قائل است و شمار زیاد واحد صنعتی و تولیدی خرد و کلان و اغلب در میان یا جوار کانون های جمعیتی مستقر است.
در ذات صنعت آلودگی محیط زیست نهفته است و استقرار واحدهای تولیدی در جوار شهرها سبب شده است تا دایره تخریب محیط زیست در شهرهای بزرگی چون اصفهان هر روز بزرگ تر و گستره حیات برای زندگان تنگ تر و کوچکتر شود.
ولی در کنار این مسائل بروز حادثه در واحدهای صنعتی ویا انبارهای کالاهای که قادر به تولید دودهای سمی است هر کدام می تواند بخشی از جمعیت انسانی مجاور خود را متاثر کند یا آسیب برساند.
این معضل تنها مختص به شهری مانند اصفهان نیست و در تمام مناطقی که توسعه را در آیینه صنعت می جویند ، مصداق دارد.
می گویند حادثه هیچگاه خبر نمی کند و اگر می کرد که اسمش حادثه نبود و بروز حوادثی از قبیل آنچه در شرکت نفت سپاهان بوقوع پیوست می تواند برای هر شهری که در جوارش صنایع کوچک و بزرگ پراکنده است، صدای رعب آور ثانیه شمار بمبی ساعتی باشد که هر دم به ساعت صفرش نزدیکتر می شود.
دبیر منطقه اصفهان

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن