تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804004931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرکت از بانکداري بدون ربا به بانکداري اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ خرداد ۱۳۹۳ (۱۷:۱۷ب.ظ)
سيف خبر داد: حرکت از بانکداري بدون ربا به بانکداري اسلامي سيف، از عزم جدي بانک مرکزي در حرکت از بانکداري بدون ربا به سمت بانکداري کامل اسلامي خبرداد و گفت: در اين مسير به دنبال اجماع کاملي از سوي علما و صاحبنظران هستيم.
به گزارش خبرگزاري موج،، ولي‌اله سيف، رييس کل بانک مرکزي صبح امروز با حضور در سلسله سمينارهاي نقد و بررسي قوانين و مقررات نظام بانکداري اسلامي، ضمن ابزار اميد‌واري از استمرار چنين مباحثي و پايه قرار گرفتن موضوعات آن به عنوان نقطه شروع نقشه راه بانکداري اسلامي توصيه کرد: اين کار را به هيچ وجه سياسي تلقي نکرده و در اين مسير از کار‌هاي سياسي پرهيز و نيت خود را خالص کنيد.
سيف در ادامه با بيان اينکه بايد در اين راستا به نقش بانک‌ها در اقتصاد رو به رشد توجه شود، عنوان داشت:‌ بايد اين مسائل را مورد توجه قرار دهيد که آيا چنين اقتصادي بدون بانک عمل مي‌کند؟ مي‌شود بانک را در آن حذف کرد؟ نقش بانک در اين سيستم چيست؟ توسعه بازار ملي و پولي بدون بانک چه وضعيتي پيدا مي‌کند؟ البته هيچ ترديدي نيست که نهادي چون بانک در اين ميان نقشي انکار ناپذير دارد.
وي در ادامه با اشاره به برخي انتقادات نسبت به سود بانکي بيان داشت: مي‌گويند چرا شما سود بانکي را بالا مي‌بريد که افراد به جاي سرمايه‌گذاري در پروژه‌ها، پول خود را نزد بانک‌ها بگذارند؟ پاسخ اين است که همه افراد راه و رسم سرمايه‌گذاري را نمي‌دانند يا ايده‌اي ندارند و مايل به سرمايه‌گذاري بدون ريسک هستند. بانک سرمايه‌هاي خرد را جمع مي‌کند و در جهت تحقق اهداف بزرگ‌ اقتصادي صرف مي‌کند.
سيف با بيان اينکه در حال حاضر 90 درصد سرمايه‌گذاري‌هاي بانکي، زير ده ميليون تومان است، افزود: اين افراد در اقتصاد تورمي که قدرت خريد به سرعت روبه‌ کاهش است، به دنبال محلي هستند که حداقل قدرت خريدشان در آينده حفظ شود.
رييس شوراي پول و اعتبار، ايده بانکداري اسلامي و بدون ربا را مربوط به قبل از انقلاب دانست و تصريح کرد: جوانان متدين و انقلابي در سطح جامعه و دانشکده‌هاي اقتصاد، اين مباحث را مطرح مي‌کردند و با اساتيد به بحث مي‌پرداختند. سوال آن‌ها اين بود که مگر در اسلام بهره امکان دارد و پاسخ اساتيد وقت هم اين بود که مگر اقتصاد بدون بهره ممکن است؟
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه عنوان داشت: همه اين‌تلاش‌ها با وقوع انقلاب اسلامي، در سال 62 منجر به تصويب قانون بانکداري بدون ربا در مجلس شوراي اسلامي شد. در مباحث و انتقادات آن زمان، اجماع بر اين بود که وجود چنين قانوني، بهتر از نبود آن است و تصميم بر اين شد که قانون مذکور پنج سال اجرا شود و پس از آن نکاتي که در آزمون و خطا مشخص مي‌شود، بازنگري و اصلاحاتي در آن انجام گيرد ولي از تصويب اين قانون تا کنون سي سال گذشته و تغييري نکرده است.
وي با اشاره تجربه بانکداري بدون ربا در ساير کشور‌ها‌ي اسلامي عنوان داشت: ايران اولين کشوري است که بانکداري بدون ربا را در تمامي بخش‌هاي بانکي مورد استفاده قرار داده است. در برخي از کشور‌هاي اسلامي دو نوع بانکداري وجود دارد: بانکداري بدون ربا و بانکداري سنتي. فعال اقتصادي درصورتي که به بانک بدون ربا مراجعه کرد و نيازش در قالب عقود آن رفع نشد، به بانک سنتي مراجعه مي‌کند. اما در ايران به دليل اينکه فقط بانکداري بدون ربا وجود دارد ما ملزم هستيم که تمامي نياز‌هاي فعالان اقتصادي را رفع کنيم. بنابراين عقود جديد را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.
سيف با برشمردن ويژگي‌هاي يک نظام بانکداري اسلامي کارآمد تصريح کرد: از گوشه و کنار انتقاداتي وارد مي‌شود. ولي کسي راه حل جايگزين ارائه نمي‌دهد. راه‌کارهايي که ارائه مي‌شود، بايد قابليت اجرا در ابعاد بزرگ سيستم بانکي را داشته باشد. يعني در تمامي شعب بانک‌ها قابل اجرا و با فهم مشترک باشد. ما نياز‌مند پيشنهاد‌هايي کارا، با قابليت بالا و سهولت در اجرا هستيم.
رييس کل بانک مرکزي، هزينه کمتر را به عنوان ديگر شاخصه کارآمدي نظام جايگزين معرفي کرد و افزود: الگوي بانکداري ايده‌آل که مد نظر ماست، بايد تا جايي که ممکن است هزينه کمتري را به اقتصاد وارد و بروکراسي را کوتاه‌تر و قيمت تمام شده را کاهش دهد تا جايي که با بانکداري سنتي مورد ادعاي غرب رقابت کند. بنابراين هر ساز و کاري که هزينه اضافه ايجاد مي‌کند، بايد حذف شود.
رييس شوراي پول و اعتبار با معرفي سپرده‌گذاران، گيرنده‌گان تسهيلات و سهامداران به عنوان ذي‌نفعان هر بانک تاکيد کرد: نظام مورد نظر مي‌بايست با رعايت عدالت، حقوق تمامي اين گروه‌ها را در نظر داشته و حفظ کند. بايد سازوکاري تعريف شود که امکان دسترسي حقوق براي اين ذي‌نفعان مشخص شود و حق گروهي به نفع ديگري گرفته نشود.
وي برنامه ريزي در اين خصوص را در دو مرحله تعريف ويژگي‌هاي بانکداري اسلامي ايده‌آل و اصلاح روند بانکداري فعلي دانست و عنوان کرد: بايد ببينيم که بانکداري مناسب براي جمهوري اسلامي ايران چيست؛ سپس بررسي کنيم که چگونه آنرا به مرحله اجرا درآوريم.
سيف، با اشاره به آغاز بانکداري بدون ربا در کشور‌ و هم‌زماني با يک دوره اقتصادي متلاطم گفت: هم‌زماني شروع بانکداري بدون ربا و اقتصاد بدون ثبات و متلاطم، با فراز و نشسب و تورم‌هاي شديد و تاثير آن در زندگي اقتصادي و معيشتي مردم، باعث مرتبط شدن اين دو موضوع در ذهن برخي از مردم شد.
رييس کل بانک مرکزي، با تشريح مدل مطلوب بانکداري تصريح کرد: در اين مدل، بانک‌ها فقط بايد بتوانند براساس عقود مبادله‌اي فعاليت کنند. اما وقتي که ميزان فعاليت آن‌ها از يک حد بيشتر شد و عملکردشان گسترش پيدا کرد، بتوانند بخش‌هاي مختلفي را ايجاد کرده و عقود مشارکتي را بر اساس واقعيت آن انجام دهند.
رييس شوراي پول و اعتبار، با انتقاد از اشخاصي که بدون اشراف به مسائل، موضوعاتي را در رسانه‌ها مطرح مي‌کنند، اظهار داشت: در ديداري که با مراجع قم داشتيم، ايشان دغدغه‌ها و نگراني‌هاي خود را مطرح کردند و ما نيز توضيحاتي را خدمتشان ارائه داديم. در خصوص وجه التزام نيز که بر اساس تصويب شوراي نگهبان اخذ مي‌شود توضيحاتي داده شد که اين موضوع زماني به عنوان ماده‌اي از شرايط ضمن عقد بود، اما عده‌اي از علما نظرشان اين بود که اين در قرارداد خارج لازم بايد تسريع شود که به بانک‌ها نيز بخشنامه شد و اکنون بر اين اساس عمل مي‌شود.
وي با بيان اينکه اين موضوعات‌ به نحوي نيست که همه بر آن توافق نظر داشته باشند، افزود: ملاک ما در جمهوري اسلامي، مصوبات شوراي نگهبان است. نظر ما بر اين است که چيزي اجرا شود که اجماع اکثريت بر آن باشد. در مواردي که مراجع نگراني‌هايي دارند، ما وظيفه خود مي‌دانيم که بررسي کرده و با نظر خود ايشان جايگزيني براي آن در نظر بگيريم.
سلسله سمينار‌هاي نقد و بررسي قوانين، مقررات و نظام بانکداري ايران، با رويکرد اسلامي به همت بانک کشاورزي و با محوريت دانشگاه امام صادق (ع) در چهار بخش و با محوريت تدوين قوانين و رويه‌هايي منطبق بر اصول اسلامي در محل پژوهشکده پولي و بانکي برگزار مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن