تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802445263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیر کل فناوری سلامت وزارت بهداشت: پژوهش و فناوری پشت مشکلات درمانی ناپیداست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر کل فناوری سلامت وزارت بهداشت: پژوهش و فناوری پشت مشکلات درمانی ناپیداست اصفهان- ایرنا- مدیر کل فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مشکلات درمانی و بهداشتی در کشورمان آنقدر زیاد است که موضوع پژوهش و فناوری در این وزارتخانه مغفول مانده است.


به گزارش ایرنا، «حمیدرضا خرم خورشید» روز سه شنبه در گردهمایی معاونین پژوهشی و روسای مراکز رشد فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اصفهان افزود: وزارت بهداشت آنچنان درگیر مشکلات درمانی و بهداشتی است که پژوهش و فناوری در سطوح آخر توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این موضوع در دیدگاه مردم به این وزارتخانه نیز وجود دارد، تصریح کرد: در اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز، نقشه جامع علمی و برنامه های پنج ساله توسعه کشور نیز نام وزارت بهداشت در امر تحقیقات و فناوری بسیار کم آمده و در بیشتر موارد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی این امر است.
وی گفت: این در حالی است که بیش از 35 درصد از تحقیقات در کشور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.
وی بهترین راهکار برای حل این مشکل را انسجام بخشی در داخل وزارت بهداشت و همکاری های بین بخشی و بین وزارتخانه ای خواند و گفت: زمانی به ما می گفتند هیچ همکاری با وزارت علوم نداشته باشید در حالیکه اکنون ما تفاهمنامه ای با این وزارتخانه برای پایش مراکز رشد فناوری منعقد کرده ایم.
مدیر کل فناوری سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اکنون در وضعی خاص بسر می بریم، افزود: چند مسئله باعث شده تا امروز پیشرفت فناوری در کشور مورد توجه باشد.
وی یکی از این مسائل را هرم جمعیت ایران دانست و اظهار کرد: رشد جمعیت ایران در سال 69 حدود 3.4 درصد بود که امروز به 1.4 رسیده است.
خرم خورشید با تاکید بر اینکه ایران سریعترین کاهش نرخ رشد جمعیت را در دنیا دارد، اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد در سالهای آینده بیشتر صندلی های دانشگاه های ما خالی از دانشجو خواهد شد.
وی یکی دیگر از مسائل موجود را سرمایه گذاری و اعتبارات دولتی برشمرد و گفت: سال گذشته 20 هزار میلیارد ریال اعتبارات پژوهشی و فناوری به کل موسسات پژوهشی و دانشگاه ها تخصیص یافت که سهم وزارت بهداشت سه هزار میلیارد ریال و وزارت علوم هفت هزار میلیارد ریال بود.
وی تصریح کرد: ما باید فکر اینکه فقط به اعتبارات دولتی وابسته باشیم را از سر خود بیرون کنیم و به فکر درآمدزایی برای دانشگاه ها باشیم.
این کارشناس یکی دیگر از مسائل را تحریم های گسترده خواند و اظهار کرد: پس از تشدید تحریم ها، کلیه موارد مصرفی را با پنج برابر قیمت خریدیم به دلیل اینکه وابستگی شدیدی به خارج کشور داریم.
وی افزود: اگر این وابستگی را کم نکنیم آسیب پذیری ما افزایش می یابد.
خرم خورشید همچنین با اشاره به وجود چهار و نیم میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور بیان کرد: 10 درصد از این افراد دارای تحصیلات تکمیلی هستند اما بیشتر آنها سر کارهای اصلی خود نیستند.
وی ایجاد اشتغال برای این دانش آموختگان را یکی از رسالت های بزرگ وزارتخانه ها دانست و افزود: فناوری نیز دارای ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال است.
به گفته وی دانشگاه «ام آی تی» امریکا تاکنون حدود 25 هزار و 800 شرکت دانش بنیان تاسیس و برای بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که این آمار گویای بالا بودن ظرفیت فناوری برای رفع بیکاری است.
مدیر کل فناوری سلامت وزارت بهداشت همچنین با اشاره به یکصد هزار عضو هیات علمی در ایران اظهار کرد: توانایی این اساتید بیشتر در زمینه آموزش و پژوهش صرف می شود و آنها کمتر به سمت فناوری حرکت کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به دانشگاه های نسل سوم یعنی کارآفرین داریم، اضافه کرد: ما بیشتر دارای دانشگاه های نسل اول یعنی فقط آموزشی یا نسل دوم یعنی آموزشی و پژوهشی هستیم در حالیکه امروز دنیا به سمت دانشگاه های کارآفرین با رویکرد تولید ثروت از طریق فناوری حرکت کرده است.
این کارشناس، ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه ها را یکی از چالش های موجود خواند و گفت: ما از طرف صنعت بسیار کم پشتیبانی می شویم در حالیکه در کشوری مانند امریکا در سال گذشته میلادی حدود یکصد میلیارد دلار از سوی بخش خصوصی برای توسعه فناوری هزینه شد.
وی افزود: از این امتیاز بی بهره هستیم چرا که صنایع ما به دنبال سود زود بازده، سریع و راحت هستند و به دنبال دانشگاه ها نمی آیند.
خرم خورشید، ایجاد باور و فرهنگ سازی برای توجه به فناوری را ضروری دانست و تصریح کرد: هنوز دید سنتی در باره اقتصاد در کشورمان حتی در میان مسئولین نیز وجود دارد در حالیکه امروزه بیشتر درآمدها در دنیا از طریق دانش ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: تا دو سال پیش از اعضای هیات علمی تعهد می گرفتند که حق کار انتفاعی ندارند اما امروز به آنها می گویند که بیایید شرکت دانش بنیان تاسیس کنید.
وی همچنین تامین اعتبارات و تسهیلات، ایجاد زیرساخت ها از جمله شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شهرک های دانش سلامت و ترغیب صنعت به ایجاد فناوری های جدید و واحدهای تحقیق و توسعه را از دیگر راهکارهای پیشرفت فناوری در کشور عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، ششمین گردهمایی معاونین پژوهشی و روسای مراکز رشد فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور روزهای 27 و 28 خرداد امسال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود.
پ/7148/ 607

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن