تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819429870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهید امانی خبرنگاری که زخمهای مردم را با خبر مرهم می نهاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهید امانی خبرنگاری که زخمهای مردم را با خبر مرهم می نهاد بجنورد - ایرنا - شهید محمدرضا(میثم) امانی خبرنگاری هنرمند از خطه خراسان بود که سودای خدمت به مردم و بیان دردها و آلام آنان لحظه ای او را آرام نمی گذاشت.


به گزارش ایرنا، محمدرضا در هشتم مرداد ماه سال 47 در شیروان دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران ابتدایی تحصیل در 12 سالگی به عضویت بسیج درآمد و پس از دو سال راهی جبهه های دفاع مقدس شد.
وی در 16 سالگی خبرنگاری و گزارشگری جبهه های جنگ برای صدا و سیما و روزنامه جمهوری اسلامی را انجام می داد و به واسطه هوشمندی ذاتی و سوادی که با پشتوانه تلاش همراه کرده بود روز به روز در این عرصه بیشتر جلوه می کرد.
شهید امانی جوانی سختکوش بود که دغدغه تعهد و حفظ ارزشها را داشت و همین امر او را به جبهه های دفاع مقدس کشاند. او در سنگر رزم و هنر بسیار کوشا و فعال، اهل هنر، خوش قلم، سخنور و اهل رزم بود.
برادر شهید امانی می گوید: محمدرضا خیلی خوشفکر، خلاق و پرتلاش بود که بدون شک اگر توفیق شهادت نمی یافت به دلیل هنر و استعداد سرشاری که داشت اکنون در عرصه های فرهنگی و هنری کشور جایگاهی والا می داشت و البته او شهادت را برگزید.
ˈشادروز امانیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: وی علاقه فراوانی به کار خبری داشت و حتی تحولات سیاسی کشورهای همسایه از جمله افغانستان را دنبال می کرد و از پیروزی مجاهدان افغان در برابر کمونیستها شادمان می شد.
به گفته وی اندیشه های امام خمینی(ره) و شهید مطهری از محمدرضا جوانی مبارز علیه کفر ساخته بود که آرزو داشت روزی اسلام جهانی شود و آرمانهای امام که بیداری ملتهای مظلوم و قیام علیه مستکبران بود تحقق پیدا کند.
برادر شهید امانی گفت: محمدرضا خستگی اش را با قلم برطرف و بیکاری اش را با نوشتن پر می کرد، حتی وقتی مشغول تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به رادیو بود از برخی موضوعات نکته برداری می کرد تا در اخبار و نوشته هایش استفاده کند.
وی افزود: او قلم را به خدمت گرفته بود تا برای خدمت به مردم بکار گیرد، با قلمش مسوولان را به روستا می کشاند تا به وضعیت مردم محروم رسیدگی کنند و اگر در رفتار و منش آنان غرور و تکبر می دید با همان قلم به آنان تذکر می داد.
او گفت: شهید امانی از قلم ابزاری برای مبارزه با بیسوادی، اعتیاد، بیکاری و محرومیت ساخته بود و تلاش می کرد این سلاح برنده را برای التیام بیماریهای اجتماعی استفاده کند.
محمدرضا در سن 16 سالگی هم خبرنگار صدا و سیما بود و هم رزمنده جبهه ها، با تفنگ می جنگید با قلم می نوشت، می سرود و با تمام وجود برای مردم سخنرانی می کرد.
برادر این شهید والامقام ادامه داد: شهید همیشه این جمله را در خصوص شهادت بر زبان داشت که ˈناب شدن بدون ذوب شدن میسر نمی شودˈ و سرانجام نیز پروانه وار خود را در آتش وصال افکند و به حریم قرب الهی پر کشید.
مادر شهید هنوز 28 سال پس از شهادت فرزندش تا نام ˈمحمدرضاˈ را می برد اشک در چشمانش حلقه می زند و نگاهش را دزدیده و اشک گوشه چشمش را با بال چارقدش برمی چیند.
ˈمحمدرضاˈ خواب و خوراکی نداشت، کار و فعالیتش زیاد بود، بزرگترین تفریحش کار بود و همه کارها را با جدیت و به نحو احسن انجام می داد.
ˈگل بی بی بیچرانلوˈ می افزاید: متدین و نمازخوان، فعال، متعهد و پیرو خط رهبری بود، نه تنها برای خانواده که برای همه مردم و مسوولان شهر عزیز بود، اندیشه بزرگش موجب نشست و برخاستش با بزرگانی چون امام جمعه و فرماندار شهر شده بود.
مادر شهید ادامه می دهد: موقع خواب که برایش رختخواب می بردم می گفت ˈمادر فقط پتو برایم بیاورˈ، بر روی تشک نمی خوابید. وقتی به او می گفتیم از خوابیدن روی فرش زمخت دست و پایش درد می گیرد می گفت ˈاگر بدنم به جای نرم و راحت عادت کند دیگر طاقت خوابیدن بر روی زمین سخت سنگر را نخواهد داشتˈ.
وی افزود: در آخرین رفتنش هنگام خداحافظی در مشهد به من سفارش کرد که اگر شهید شدم در انظار مردم شیون و فریاد نکنم چرا که امام حسین(ع) همین راه را رفته و با رفتن ما است که ایران اسلامی سربلند خواهد شد.
خواهر شهید هم می گوید: محمدرضا در جبهه بود که خواب دیدم نورانی و شادمان به خانه برگشته و از من می خواهد همراهش به گلزار شهدای شیروان (روستای زیارت) بروم و به من گفت ˈخواهرم اگر به زیارت آمدی و آنجا پیکر مرا دیدی مبادا بترسی یا ناراحت شوی من سالم هستم فقط قلبم کمی درد می کند.ˈ
ˈسهیلا امانیˈ گفت: فردایش که از خواب برخاستم از خوابی که دیده بودم سرم درد می کرد اما جرات بازگو کردن آن را نداشتم که حوالی ساعت 11 صبح خبر شهادتش را برایمان آوردند.
وی افزود: روز بعد برای دیدن پیکرش رفتیم، وقتی پارچه را از صورتش کنار زدم دیدم در میان همهمه و شیون خویشاوندان، دوستان و مردمی که برای تشییع پیکرش آمده بودند، بسیار سبکبار و آرام به خواب رفته است.
خواهر شهید ادامه داد:: بر سر و رویش بوسه زدم، گلوله ای قلب پاکش را شکافته بود و لباسش پر از خون بود اما صورتش از وصال شهادت بشاش و خندان جلوه می نمود.
اکنون آن نوجوان بی قرار، پرشور و پرتکاپو که لحظه ای آرام نمی گرفت آرام، زیبا و نورانی آرمیده بود و راضی از ماموریتی که به سرانجام رساند قرار گرفته بود.
شهید امانی با نهادهای انقلابی و فرهنگی همچون بسیج و ستاد نماز جمعه همکاری داشت و در این مدت علاوه بر کار خبرنگاری که در آن بسیار فعال بود نمایشنامه هایی با عناوین ˈخیمه در خون، صدام بر سر دو راهی و اعتیادˈ را نوشته بود که این از دغدغه های مذهبی، ملی و اجتماعی اش حکایت داشت.
این خبرنگار شهید به مطالعه کتاب به خصوص آثار شهید مطهری علاقه وافری داشت و پس از شهادت افزون بر چهار هزار جلد کتاب در زمینه های مختلف از وی به یادگار ماند که برای استفاده عموم به مدارس و کتابخانه های عمومی اهدا شد.
محمدرضا در 25 دی ماه 1365 در آغاز شور و نشاط جوانی و در حالی که بیش از 18 بهار را ندیده بود در ˈعملیات کربلای پنجˈ در منطقه شلمچه شاهد شهادت را در آغوش کشید.
وی در که نامه ای 12 روز قبل از شهادت در تاریخ 13/10/65 برای پدر نوشت با تجلیل از پدر گرامی اش آورده است: پدرجان تو برای من همواره یک انسان بی نظیر و خوب هستی، هیچوقت نتوانسته ام خوبیهای شما را جبران کنم. خداوند به کرم و لطف خود همه ما را هدایت و راهنمایی کند. به مادرم سلام برسان و بگو از دور دست مقدسش را می بوسم و بگو افتخار کند که دو فرزندش افتخار پیدا کردند در راه اسلام حرکت کنندˈ.
این شهید 18 ساله چون پیری عارف خطاب به پدر می نویسد: پدرجان! از دنیا بر حذر باش. دنیا می گذرد، همه این تجملات، این سرمایه و پول همه و همه می رود تنها چیزی که باقی می ماند همان اعمال خوب و بد، ایمان و مذهب است.
همه را به تقوا سفارش می کنم امیدوارم در آینده باز هم بتوانم به پای سخنان شما استاد عزیز و گرانمایه زانو بزنم و باز استفاده ببرمˈ.ک/4
7186/626/660

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن