تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820699194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاح سياست غلط


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ (۹:۱۲ق.ظ)
آرمان: اصلاح سياست غلط
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آرمان در يادداشت خود چنين نوشت:
چند ماه قبل که براي نخستين بار بحث توزيع سبد کالا به مردم مطرح شد، بسياري از اقتصاد دانان به اين طرح انتقاد کردند چراکه از منظر آنها اهداي سبد کالا به اقشار مختلف، از دو منظر تصميم درستي نبوده است؛ يک دليل آن که حق انتخاب از مردم گرفته مي شد. وضعيت اقتصادي ايران به شکلي است که برخي افراد، در طبقه اول نيازهاي خود قرار داشته و به سهولت، امکان تهيه غذا و سرپناه کافي براي آنان ميسر نيست. شايد توجه به همين اقشار است که باعث شد دولت تصميم بگيرد يارانه کالايي يا سبد کالا دراختيار مردم قرار دهد. با اين حال چون نيازها متفاوت است اين سبد کالا ممکن است در بسياري موارد تامين کننده نياز مردم نباشد.
ممکن است يک خانواده به گوشت بيشتري نياز داشته باشد و يک خانواده ديگر به دنبال ميوه باشد و اين در سبد يکسان کالايي امکان پذير نيست و بهتر است که مبلغ آن دراختيار مردم قرار گيرد. از سويي ديگر بسياري از مردم از صبح تا شب تلاش مي کنند تا پولي به دست بياورند و نيازهاي خانواده خود را تامين کنند. با اين اوصاف دوست نداشتند که براي گرفتن يک روغن نباتي يا چندکيلو برنج ساعت ها در صف قرار بگيرند. اجراي ناقص هدفمندي يارانه ها سياستي بود که در دولت گذشته آغاز شد و اين دولت بايد تمام تلاش خود را انجام دهد تا نواقص اين طرح را برطرف نمايد.
طبق تعريف جهاني، يارانه پولي است که درواقع دولت از طريق ماليات گرفتن از ثروتمندان به دست مي آورد و اين مبلغ را براي حمايت از اقشار ضعيف، در بعضي از کالاهاي اساسي هزينه مي کند تا اين کالاها با قيمت مناسب تري دراختيار مردم قرار بگيرد. نمونه درست اجراي تصميم را در دهه 50 شمسي در انگلستان مشاهده کردم که اثري از مردم فقير در آن کشور ديده نمي شد.
گرچه چند سال بعد که براي يک سخنراني به لندن دعوت شده بودم، مشاهده کردم که سياست هاي نخست وزير وقت، خانم تاچر بار ديگر اقشار فقير و دستفروش را به جامعه بازگردانده است اما به يقين آنچه در ايران رخ داده ماهيتي عکس تعريف بنيادي از واژه يارانه دارد.
در واقع پولي که دراختيار مردم قرار گرفت نه تنها از نظر مالي کمکي به آنها نکرد و جبران تورم فزاينده اي که در اثر اين تصميمات به مردم تحميل شده بود، نبود بلکه به خاطر تورم ناشي از اجراي سياست هاي غلط پولي و مالي اقشار آسيب پذير بيکار و به اين ترتيب آسيب جدي به خانواده هاي آنان وارد شد.
نويسنده: دکتر مهدي تقوي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن