واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو شورای فقهی بانک مرکزی
حرمت ربا بعد از رنسانس در غرب کمرنگ شد/تفاوت اساسی ربا و بهره در اسلام و غرب
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به تفاوتهای بین اسلام و غرب در تبیین موضوع ربا و بهره گفت: در اسلام در کنار تحریم ربا قراردادهای مجاز اسلامی برای همه سلیقهها در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید عباس موسویان امروز در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در محل کتابخانه ملی ایران، در توضیح مقالهای با موضوع سیر تاریخی ربا در فرایند توسعه غرب اظهار داشت: برخی در غرب این گونه تحلیل میکردند که تحول فکری در ربا و بهره نقش مهمی در توسعه غرب داشته است. عضو شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: در ادبیات غربی برداشت مسیحیت از ربا افراطی بود و آن را در قلمرو گستردهای تعریف کرده بود، بنابراین زمانی که اقتصاد غرب به سمت صنعتی شدن رفت آن تعریف را مانعی جدی میدید و ناچار شد که آن را بشکند. وی افزود: اما در مفهوم اسلامی ربا جایگاه خاصی دارد و در قرآن و روایات با چارچوب مشخصی تعریف شده و در کنار تحریم ربا انواع قراردادهای مختلف متناسب با نیازهای جامعه و روحیات افراد تجویز شده و راه برای ابداع و نوآوری در معاملات باز گذاشته شده است. موسویان تصریح کرد: وقتی سیر تاریخی غرب را مطالعه میکنیم در ابتدا حرمت ربا مورد احترام نخبگان بود، اما بعد از رنسانس این حرمت به تدریج کنار گذاشته شد. وی ادامه داد: بررسی تطبیقی بین مفهوم ربا در غرب و اسلام نشان میدهد، در طول تاریخ فقاهت اسلام هیچ تحولی در بحث ربا رخ نداده و تنها برخی برداشتهای غلط و ناقص وجود دارد که قابل دفاع نیست. این استاد اقتصاد اسلامی تصریح کرد: امروزه در اقتصاد غرب با دو واژه یوژوری (ربا) و اینترست (بهره) مواجه هستیم که از نظر آنها ربا جرم تلقی میشود و اگر اثبات شود 6 ماه زندانی دارد، اما آنها بهره را مازاد بیشتر از عرف نرخ تعادلی بازار پول تعریف میکنند. وی افزود: در غرب با این تحلیل که پول سرمایهای است که بازدهی بالقوه دارد و در مقابل آن میتوانید از گیرنده هزینه فرصت دریافت کنید و همچنین با این استدلال اقتصادی که فعالیت اقتصادی نیاز به سرمایه دارد و همچنین ضعف کلیسا که در مقابل مسائل قرارداد مشروع جایگزین ارائه نمیداد باعث شکسته شدن مرزها شد به طوری که از قرن 20 به بعد در کتب اقتصادی اصل ربا و بهره مفروض گرفته شد و مباحث به سمت تحلیل نرخ بهره رفت. موسویان بیان داشت: در دین اسلام از ابتدا در کنار تحریم ربا قراردادهای جایگزین مورد نیاز جامعه با صراحت مجاز اعلام شد و انواع معاملات برای افراد ریسکگریز مثل اجاره، نسیه و سلف و قراردادهای مشارکت و وکالت برای افراد ریسکپذیر اعلام شد. وی گفت: بنابراین دین اسلام باب معاملات را نبست و دست عقلا را برای طراحی قراردادها آزاد گذاشت. وی با بیان مثالی در این باره گفت: تا 200 سال پیش بشر احساس نیاز به قرارداد بیمه نداشت، اما بعدا این مسئله ابداع شد و فقهای اسلام هم ضمن تطبیق دادن آن با چارچوب اسلام حکم به تأیید بیمه دادند. انتهای پیام/ب
93/02/31 - 12:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]