واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» با حضور نویسنده کتاب مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خراسان رضوی، پژمان گلچین در نشستی که عصر سهشنبه 30 اردیبهشت در تالار رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص این کتاب گفت: این کتاب با نگاهی به دغدغه چگونگی وارد شدن مدرنیته به زندگی روزمره، در توجه به مفاهیم برای رویکرد فلسفی اثر اهمیت قائل شده و در همین مسیر پیش رفته است. او ضمن بیان این مطلب که «پروژه اصلی کتاب، غایت انسان بوده و کل ساختار تحقیق در این زمینه است» اظهار کرد: در این پروژه علاوه بر استفاده از عرصههای مختلف اجتماعی بحث انسانشناسی نیز مورد توجه قرار گرفته است. گلچین انواع انسانشناسی را اینگونه تشریح کرد: در این بحث سوالهایی مانند، انسان کیست؟ چیست؟ چه میکند؟ و محدوده عمل انجام او در طبیعت چیست؟ مورد بررسی قرار میگیرد. این نویسنده ادامه داد: بخشهای مختلف انسانشناسی که در راستای این پروژه بررسی شده شامل انسانشناسی کودک، که به بحثهای ابتدایی وجود انسان و زندگی فرد میپردازد، انسانشناسی جوامع ابتدایی، انسانشناسی اجتماعی که از پتانسیلهای مختلف انسان در جوامع و عرصههای مختلف و تبدیل این تواناییها از قوه به فعل سخن به میان میآورد. او اضافه کرد: انسانشناسی فلسفی نوع دیگری از انسانشناسی است که به حیطههایی که اندیشه در آنها فعال است، توجه کرده و به جوامعی که میتوانند از حیطه فلسفی خوانش شوند اشاره دارد که این نوع انسانشناسی دارای شاخههای طبیعی و فردی است. گلچین با اشاره به اینکه «در انسانشناسی فلسفی انسان موجودی دارای ظرفیتهای متفاوت است» خاطرنشان کرد: توجه به انسان از آن جهت مهم است که در اجتماع زندگی میکند. او درجهت تشریح کرانههای بیرونی این کتاب گفت: در این بخش به مبحث توسعهیافتگی شهرها، خصوصا شهر «آتن» در «عصر آرکائیک» پرداخته شده است. او با بیان اینکه «جامعههای توسعهیافته جامعههایی هستند که کیفیتهای بیشتر را برای کمیتهای بیشتر نگه میدارند» ادامه داد: از جمله جامعههای توسعهیافته مورد بررسی در این کتاب، میتوان به آتن در عصر آرکائیک، ایران در عصر عباسیان و روم غربی «اسکولاسیکها» پرداخته است. وی اظهار کرد: هر جامعه توسعهیافته دارای سه ظرفیت است که شامل جوامع ابتدایی که جادویی اسطورهیی بودند، جوامع مفصلی و جوامع فعال میشوند. گلچین با اشاره به نمادهای تمدنهای کهن گفت: با رمزگشایی این نمادها میتوان به رویکرد یک قوم پی برد. او فصل اول کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» را اینگونه تشریح کرد: در این فصل، شکلگیری یونان باستان بررسی میشود که شامل موقعیت جغرافیایی یونان باستان، اقوام جدید و اقوام ساکن، توجه به عرصههای زیستمحیطی و اقتصادی است که هر کدام به تنهایی وضعی فلسفی را ایجاد میکند. وی افزود: در فصل دوم عصر اسطورهیی یونان مورد بررسی قرار می گیرد که به ترتیب شامل تعریف اسطوره، اسطورهپردازان یونانی، شخصیتهای اسطورهیی در یونان باستان، مفاهیم اسطورهیی در اساطیر، افسانه آفرینش، خدایان، انسان، قهرمانان، شی ممنوعه، مرگ، طبیعت و تقدیر است. این نویسنده ضمن بیان اینکه «فصل سوم این کتاب به تفسیر آغاز عصر لوگوس و شکلگیری آن پرداخته است» اضافه کرد: این فصل شامل بخشهایی مثل تعریف لوگوس، تاریخچه لوگوس و گروههای فکری در آن است. پژمان گلچین فصل آخر این کتاب را اینگونه تشریح کرد: این فصل شامل موضوعاتی مانند؛ بررسی لایههای میانی دانش در یونان که همان مفصله است، بررسی تحولات در لایه میانی دانش در یونان باستان، شکلگیری دولت در شهرها، مفهوم شهروند و شکلگیری دولت و حکومت، قانون و سولون به عنوان اولین قانون در عصر جدید است. او ادامه داد: از جمله بخشهای دیگر این فصل میتوان به بررسی مجدد شهروند و نسبت آن با دولت در یونان، شکلگیری روابط و مناسبات اقتصادی جدید، توسعه علم پزشکی و شکلگیری فرد واحد، شکلگیری علم نجوم و استدلال برای قاعده مندی کیهان، شکلگیری مفاهیم جدید در نگارش «شهر قدم و شهر جدید، تراژدی و کمدی، سبک نگارش تاریخنگاران» اشاره کرد. این نویسنده در ادامه گفت: آغاز رسمی علم ریاضی، نحوه مواجهه با ماده، رفتن به سمت مفهوم (Arche)، نقش آتش به عنوان یکی از مهمترین عناصر اسطورهیی در باز کردن مفهوم، نقش عناصر اسطورهیی و غیراسطورهیی در چرخش فوق از دیگر بخشهای فصل آخر این کتاب است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]