تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818180308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک ناشر:ممیزی کتاب اصل عقلایی ، منطقی وعرفی در همه جوامع است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک ناشر:ممیزی کتاب اصل عقلایی ، منطقی وعرفی در همه جوامع است تهران - ایرنا - مدیر عامل موسسات انتشارات علمی و فرهنگی گفت: ممیزی کتاب یک اصل عقلایی ، منطقی و اصل عرفی در همه جوامع است و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که ممیزی ندارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی زارعی نجفدری روز دوشنبه در نشست تخصصی ممیزی (هست ها ، نیست ها ، باید ها و نباید ها ) در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب افزود: در کشورهای اروپایی ممیزی کتاب بسیار سخت و بتنی است و در جوامع ما ممیزی با توصیه قابل حل است .
وی ادامه داد: شکل ممیزی و چگونگی آن در کشورها فرق می کند .ممیزی یک اصل پذیرفته شده است نظامی که بر اساس عقلانیت استوار است البته ممیزی قابل دفاع است .
زارعی اظهار داشت : خوشبختانه حوزه نشر حوزه فاخر است و ناشران متعهد با دقت کامل این کار را می کنند. درکشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی، ممیزی به شکلی شدید اعمال می شود و فضا در آن جوامع ممیزی بحث جامعه نیست.
وی پیشنهاد کرد: وضعیت بررسی ممیزی کتاب در 4 مرحله خلاصه می شود یکی اینکه دولت در سطوح اجرایی ممیزی اعمال ممیزی کتاب به ناشرین و تشکل معتبر و قانونی بسپارد.
زارعی اضافه کرد :دومین مرحله موظف به اجرای درست ممیزی کتاب از طریق ناشران و تشکل ها باشد ، سومین مرحله نیز دولت بر فرآیند اعمال ممیزی کتاب نظارت کنندو نه نظارت تشریفاتی و چهارمین مرحله از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نظام نامه و آیین نامه ممیزی کتاب تهیه شود.
به گفته وی ناشران موظف به اجرای این آیین نامه باشند و این روش و بازدهی آن به صورت آزمایش گذاشته شود.
مدیر عامل موسسات انتشارات علمی و فرهنگی همچنین گفت :مطرح کردن بحث سپردن ممیزی به مخاطبان نیز بیانی پوپولیستی است که به آنارشیسم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مبدل می شود.
وی همچنین در این نشست ادامه داد: در جامعه ما القا می شود که همه کتاب هایی که چاپ می شوند زیر تیغ ممیزی قرار می گیرند .
زارعی گفت:ما در کشور بین 65 تا 70 هزار عنوان کتاب چاپ می کنیم و می توان گفت با این ساختارها و روش ها تنها هزار عنوان کتاب می تواند در معرض ممیزی قرار بگیرد.
درادامه این نشست دکتر استاد احمد سمیعی گیلانی افزود : ممیزی دارای ویژگی هایی است که باید آن را در متون و محتوای کتاب لحاظ کرد و این شرایط در کشور ما صادقانه صورت می گیرد .
به گفته وی ممیزی کتاب نیازمند آگاهی و بالا بودن سطح فرهنگی هر کشوری دارد.در ممیزی مسئله ناشر مطرح نیست بلکه دستگاههای معرفی کننده کتاب هم نقش دارند که البته برخی از این حرفها بار سیاسی و اجتماعی دارد و مشخص نیست که چرا مطرح می شود.
سمیعی گیلانی ادامه داد: ممیزی در همه کشورها و حکومت ها وجود دارد و مردم و مخاطبان به نوعی به ممیزی دست دارند و به اعتقاد من نفس ممیزی مورد سئوال نیست بلکه کیفیت آن است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
سمیعی افزود :در بحث ممیزی موضوع کیفیت اهمیت دارد و هر حرفی که زده می شود اثری دارد و ممیزی باید به روح اثر توجه داشته باشد و نه اینکه جزء نگرباشد .
همچنین در این نشست حسن بلخاری در سخنانی اظهار داشت :یکی از مشکلات ممیزی در این خلاصه می شود که عده ای دوست ندارند کتابهایشان برای بررسی قرار گیرد .ممیزی کتاب باید به دست افراد خبره سپرده شود در این صورت مخاطب و نویسنده از آن استقبال می کنند.
به گفته وی در حوزه فکر و خرد و اندیشه، کار به افراد کاردان سپرده نمی شود و معتقد هستم کسی باید ممیزی کند که صاحب اندیشه باشد.
بلخاری افزود :اگر قدرت تشخیص جامعه افزایش یابد می تواند در زمینه ممیزی ورود کند و از آسیب ها ، خود را حفظ کند و تا زمان رسیدن به آن فضای آرمانی ضوابط و کیفیت باید حاکم باشد.
همچنین در این نشست احدی از مدیران این موسسه انتشاراتی در سخنانش گفت :در کتاب های نوجوان و جوانان باید توجه بیشتری بر روی اصول تربیتی داشت و برخی از مطالب را اجازه چاپ ندهیم .
به گفته وی ضرورت توجه به نیازها و تغییرات جسمانی، اجتماعی، روانی و شناختی نوجوانان در انتخاب کتابهای مناسب برای آنها باید مد نظر قرار گیرد .
احدی گفت : کار برای نوجوانان بسیار حساس است و افرادی باید وارد بازار شوند که ادبیات قوی برخوردار باشند . رمان قصه و داستان نویسی ریشه روان شناختی دارد و در نوجوانان باید رشد شناختی را بالا ببریم .
علمی (3)**1354*1580
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن