تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821212990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه مالزی به خاورمیانه/ یادداشت تفاهم های چندجانبه امارات و مالزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاه مالزی به خاورمیانه/ یادداشت تفاهم های چندجانبه امارات و مالزی کوالالامپور- ایرنا - نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی در ادامه برنامه خود برای گسترش مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم اکنون در ابوظبی بسر می برد.


به گزارش ایرنا، مناسبات مالزی با کشورهای عربی طی چند سال گذشته رو به توسعه گذاشته است و کوالالامپور و ابوظبی نیز در ادامه این گسترش مناسبات روز گذشته چند یادداشت تفاهم در بخش های مختلف امضا کردند و قرار است همکاری های دو جانبه در این چارچوب گسترش یابد.
مناسبات دو جانبه مالزی و کشورهای عربی علاوه بر بخش اقتصاد، نگاهی نیز به فرهنگ و دین دارد و امارات قرار است در این چارچوب اقدام به ساخت یک مسجد بزرگ در منطقه ˈسونگای بسیˈ مالزی با هدف به رسمیت شناختن روابط دو جانبه کند.
این مسجد براساس توافق دو جانبه شبیه مسجد شیخ زاید در ابوظبی خواهد بود.
گفته می شود مسجد شیخ زاید در ابوظبی بعد از مسجدالحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است.
برای ساخت مسجد شیخ زاید دو میلیارد و 167 میلیون درهم امارت هزینه شده است اما در مورد هزینه ساخت نمونه این مسجد در مالزی هزینه ای اعلام نشده است.
ایجاد مرکز آموزشی برای کودکان مستعد نیز از دیگر بخش های مورد توافق بین نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی و شیخ محمد زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و فرزند زاید بن سلطان آل نهیان بنیانگذار امارات متحده عربی بود.
نخست وزیر مالزی اقدام امارات برای ساخت این مسجد در مالزی را که وی از آن به عنوان نمادی از مفهوم تحمل پذیری، عشق و فهم مشترک برای تعامل مثبت یاد کرد، هدیه ارزشمندی برای کوالالامپور دانست.
نجیب تون رزاق تصریح کرد: این یادداشت تفاهم تاییدی است بر ارتباط مستحکم بین دو کشور و زمینه توسعه روابط بیشتر را مهیا می کند.
حمدان مسلم المزروعی رییس اوقاف امارات که ساخت این مسجد را بر عهده دارد نیز گفت: این همکاری ماموریت ما برای افزایش تحمل و آگاهی از آموزه های میانه روی اسلام را از طریق ساخت مسجد و مرکز آموزشی نشان می دهد.
کارشناسان منطقه هدف از توسعه این مراکز دینی – فرهنگی و آموزشی توسط کشورهای عربی در مالزی را رواج تفکرات افراط گرایی در قالب مراکز فرهنگی – آموزشی می دانند.
به اعتقاد این کارشناسان، افزایش گرایش جوانان مالزیایی به افراط گرایی دینی نیز نتیجه برخی سیاست های داخلی و نفوذ کشورهای افراط گرای عربی از جمله عربستان و امارات در این منطقه است.
گزارش روز دوشنبه رسانه های مالزی حاکی است روز گذشته یادداشت تفاهمی نیز در ارتباط با بخش آموزش عالی مورد توافق نجیب تون رزاق و ولیعهد امارات قرار گرفت.
ایجاد فرصت برای تعامل اساتید دانشگاهی، اعطای بورسیه های تحصیلی و ایجاد زمینه به منظور افزایش همکاری ببین موسسات آموزش عالی دو کشور از جمله مفاد یادداشت تفاهم آموزشی بین دو کشور بود.
قراردادهای کشورهای عربی با مالزی و کشورهای مسلمان منطقه جنوب شرق آسیا برای تبادل دانشجو نیز به گسترش تفکر افراط گرایی در منطقه کمک کرده است.
کارشناسان معتقدند نفوذ کشورهای عربی در ساختار دینی کشورهای این منطقه و مالزی به منظور فشار بر دولت و اعزام تبادل ده ها هزار دانشجو بین مالزی و کشورهای عربی در گسترش این تفکر تاثیر داشته است.
بنابرگزارش رسانه های مالزی این کشور و امارات یادداشت تفاهم دیگری نیز به منظور توسعه همکاری های گردشگری بین دو کشور امضا کرده اند.
امارات از جمله کشورهای مهم در عرصه گردشگری مالزی محسوب می شود.
سال گذشته میلادی 19 هزار و 880 گردشگر اماراتی از مالزی دیدن کردند که این تعداد گردشگر در مقایسه با سال قبل از آن حدود 10 درصد افزایش داشت.
در سال 2013 همچنین 19 هزار 830 مالزیایی از امارات دیدن کردند که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن حدود 9 درصد افزایش داشت.
نجیب تون رزاق در ادامه سفر خود با شیخ محمد رشید آل مکتوم حاکم دبی، نایب رییس دولت امارات و رییس شورای وزیران این کشور نیز دیدار و گفتگو می کند.
در حالی که کشورهای عربی به مالزی به عنوان دروازه ورود تفکرات این کشورها به منطقه می نگرند، مالزی با توجه به رشد و توسعه اقتصادی این کشور در سال های اخیر به بازار منطقه خاورمیانه می نگرد و کوالالامپور درصدد گشودن دروازه ای برای ورود به این منطقه جهان از طریق امارات و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.
مالزی و عربستان نیز طی دو سال اخیر به توافقاتی در زمینه های مختلف دست یافته اند و نجیب برای گسترش این مناسبات اوایل سال جاری میلادی به این کشور سفر کرد.
نگاه مالزی به گسترش مناسبات با عربستان اقتصادی نیست، اما امارات را دروازه ورود اقتصاد این کشور به منطقه خاورمیانه می داند.
در مسیر تحقق این هدف نیز اوایل اسفند ماه سال گذشته کوالالامپور میزبان وزیر اقتصاد امارات متحده عربی با 20 هیات اقتصادی همراه بود.
آمار نشان می دهد میزان مبادلات تجاری دو جانبه بین مالزی و امارات متحده عربی در سال 2013 به رقم هشت میلیارد و 810 میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال پیش از آن حدود 10 درصد افزایش داشته است.
در منطقه غرب آسیا و بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس، امارات بزرگترین شریک تجاری مالزی و بزرگترین مقصد صادرات و واردات کالا بوده است.
از بین اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن نیز مالزی دومین مقصد صادرات و سومین مقصد واردات از امارات متحده عربی است.
از نظر سرمایه گذاری تا اکتبر سال 2013 مالزی 25 پروژه سرمایه گذاری با مشارکت امارات در بخش کارخانه ای مصوب کرده است که ارزش آن بیش از 23 میلیارد دلار گزارش شده است.
آساق**د.م**1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن