واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در نشست علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر بررسی شد:
ملاک مشروعیت در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری خبرگزاری رسا ـ نشست گروه تاریخ و اندیشه معاصر با موضوع "ملاک مشروعیت در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری" عصر دیروز در تالار اندیشه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست گروه تاریخ و اندیشه معاصر با موضوع "ملاک مشروعیت در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری" عصر دیروز در تالار اندیشه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور اعضای این گروه علمی برگزار شد.در این نشست علمی حجتالاسلام عابدینژاد با بیان اینکه مفهوم مشروعیت نظام اسلامی در معانی متعددی به کار رفته است گفت: یکی از معانی مشروعیت، قانونی بودن است، یعنی رفتار سیاسی مبتنی بر قانون و سؤالی که مطرح میشود این است که آیا خود این قانون مشروعیت دارد یا نه و اگر دارد بر چه مبنای فلسفی این قانون مشروعیت پیدا کرده است.وی، وجه عقلانی اعمال قدرت و اطاعت را دومین معنی مشروعیت بیان کرد و افزود: خصوصیت این تعریف نسبی است چون برای هر حکومتی یک نوع تعریف دارد و اگر ما بخواهیم مشروعیت را در یک حکومت اسلامی تعریف کنیم باید بگوییم مشروعیت در حکومت اسلامی به معنای وجه عقلانی اعمال قدرت و منشأ حق در یک جامعه اسلامی است.حجتالاسلام عابدینژاد، مقبولیت را یکی دیگر از معانی مشروعیت برشمرد و ابراز داشت: مقبولیت به معنای پذیرش و رضایت مردم نسبت به یک حکومت است و این پذیرش یعنی مردم به لحاظ فلسفی و مبانی حقوقی این حکومت را قبول دارند و الزام امر حاکم را پذیرفتهاند و گاهی مواقع پذیرش به دلیل منافع است و گاهی مواقع به معنی ترس است که این ترس هم دو نوع است که یا از خود حاکم میترسند، یا از دشمن بیرونی و مجبورند برای مقابله با آن دشمن حاکم را قبول کنند.وی با بیان اینکه مشروعیت نظام اسلامی دو نوع تعریف دارد اظهار داشت: یک تعریف انتخاب است و تعریف دیگر انتساب است که در تعریف اول مردم با انتخاب خود انشاء ولایت میکنند و در تعریف انتساب مردم قبول ولایت میکنند و نقشی در مشروعیت بخشی به حاکم ندارند.حجت الاسلام عابدی نژاد با بیان اینکه تعریف انتخاب که یکی از تعاریف مشروعیت است، تصریح کرد: در انتخاب مردم، حکومت دارای دو پایه است که یکی پایه الهی و یکی پایه مردمی است و اگر یکی از این دو پایه نباشد حکومت مشروعیت خودش را از دست میدهد و گزینه انتخاب ناقص میشودوی در ادامه افزود : در تعریف انتساب، مشروعیت وابسته به رای مردم نیست بلکه قوام و برپایی حکومت وابسته به رای مردم است و این دو تعریف اجمالی از مشروعیت نظام اسلامی است.حجتالاسلام عابدینژاد با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری در مورد مشروعیت حاکم اسلامی انتسابی یا انتخابی نیست و ایشان قائل به نظریه دیگری است عنوان داشت: مهمترین ملاک مشروعیت حاکم اسلامی از نظر رهبر معظم انقلاب اعتقاد و عمل به اسلام است.وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد ملاکهای دیگر مشروعیت حکومت اسلامی ابراز داشت: از دیدگاه نظری مقام معظم رهبری کار آمدی، مبارزه با فساد و عدالتخواهی، اقامه قسط، تربیت ملت، تکامل ملت، پیشرفت مادی و معنوی و نجات از محرومیت از شاخصههای بارز مشروعیت حکومت اسلامی است.حجتالاسلام عابدینژاد جمهوریت را یکی دیگر از شاخصههای مشروعیت حکومت اسلامی دانست و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب جمهوریت را در کنار اسلامیت قبول دارند و بارها فرمودهاند جمهوریت از اسلامیت جدا نیست.وی در پایان با بیان اینکه نظریه اصلی رهبر معظم انقلاب در تعریف مشروعیت حکومت اسلامی شبیه نظریه امام راحل(ره) است گفت: نظریه امام خمینی(ره) تفکیک میان حق ولایت و اعمال ولایت است یعنی مردم وجه اطاعتشان از ولایت تکلیف مطلق است و وجه اعمال حاکم شرعی متوقف میشود بر رضایت مردم و مردم با این رضایت مشروعیت میدهند به حاکم اسلامی و این رضایت شرط شرعی است./922/پ202/ن
۱۳۹۳/۲/۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]