تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820625582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز تلاش جامعه مدرسین برای بازگشت به صحنه تصمیم‌گیری سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
آغاز تلاش جامعه مدرسین برای بازگشت به صحنه تصمیم‌گیری سیاسی

آغاز تلاش جامعه مدرسین برای بازگشت به صحنه تصمیم‌گیری سیاسی
جلسه جامعه مدرسین در فضایی تشیکل شده که مجموعه جامعتین زیر فشار طیف‌های تندروی اصولگرا قرار دارد. به گزارش نامه نیوز، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت؛

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جلسه گذاشتند؛ خودشان می‌گویند که هدف‌شان بررسی وضعیت فرهنگی دولت بوده است. آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد اصولگرایان قسمت عمده توجه‌شان معطوف به انتخابات آینده مجلس و صف‌بندی گروه‌های سیاسی در این رقابت است.

جلسه جامعه مدرسین جمعه شب برگزار شده است. به گفته آیت‌الله ممدوحی به بررسی «چالش‌های داخلی و لزوم هماهنگی‌های بیشتر» اختصاص داشت. بحث‌ها هم گویا متفاوت بوده؛ از بحث درباره اختلاف‌افکنی «یک عده ناهنجار» گرفته تا «لزوم هماهنگی‌های بیشتر» و نگرانی از مذاکرات هسته‌یی.

جلسه جامعه مدرسین در فضایی تشیکل شده که مجموعه جامعتین زیر فشار طیف‌های تندروی اصولگرا قرار دارد. فشاری آنچنان جدی که یک عضو نزدیک به احمدی‌نژاد در کمیسیون ماده 10 احزاب کشور فعالیت این مجموعه را به دلیل نداشتن مجوز از وزارت کشور غیرقانونی خوانده بود. هر چند بعد از این موضع‌گیری احمد بخشایش اردستانی، علی لاریجانی به دیدار اعضای جامعتین شتافت تا سخن این نماینده مجلس را در عمل، بی‌اثر نشان دهد اما احمد بخشایش نیز بعد از آن از موضع خود کوتاه نیامد.

این برای نخستین‌بار بود که کسی به این صراحت درباره فعالیت جامعتین چنین موضع چالش‌برانگیزی می‌گرفت. مسائل جامعه مدرسین اما به همین مساله محدود نمی‌شود. آنها که طی بیش از سه دهه همواره در ائتلافی با جامعه روحانیت مبارز به عنوان محور تصمیم‌گیری اصولگرایان عمل می‌کردند، در انتخابات سال 92 تا حد زیادی از گردونه تصمیم‌گیری خاج شدند و بازی را به احزاب و تشکل‌های غیر روحانی چون موتلفه وا نهادند تا نهایتا نتیجه انتخابات به کام هیچ یک از گروه‌های اصولگرا نباشد.

این چالش یعنی خارج شدن جامعتین از مرکز تصمیم‌گیری اصولگرایان و تبدیل آنها به مجامعی که تنها در حد «تعارفات» سیاسی در قسمت مهمی از معادلات اصولگرایان نقشی ایفا می‌کنند، تا امروز نیز رفع و رجوع نشده است.

هر چند آیت‌الله ممدوحی گفته «در جلسه بحثی درخصوص انتخابات صورت نگرفت» و تاکید کرده «انتخابات به دست مردم رقم می‌خورد» اما نمی‌توان پذیرفت که جامعه مدرسین به عنوان یکی از دو بال جامعتین به مساله رقابت سیاسی آتی بی‌توجه باشد. آیت‌الله ممدوحی در گفت‌وگوی روز گذشته خود با فارس تصریح کرده که «جامعه مدرسین همیشه در حال تذکر دادن به ارکان مختلف از جمله دولت و مجلس است». قسمت مهمی از این تاکید قطعا ناظر به معادلات سیاسی است که با تاکیدها و تاییدهای گروه‌های پر نفوذی چون جامعه مدرسین، می‌تواند شاهد تغییر در توازن نیروها یا تغییر در رویکرد گروه‌های هوادار و همراه آنها با این مناسبات باشد.

بقیش از هر چیز به نظر می‌رسد که جامعه مدرسین و البته در سطحی فراتر کل مجموعه جامعتین امروز در قبال دو دسته از نیروهای سیاسی فعال دچار نگرانی جدی شده است؛ اصولگرایان تندرو اصلاح‌طلبان. جامعه مدرسین به روشنی می‌داند که دیگر امیدی به ائتلاف آنها با طیف اصولگرایان تندرویی چون جبهه پایداری نیست؛ گروه‌هایی که موجودیت خود را با کسب استقلال سیاسی از طیف‌های سنتی اصولگرا به دست آورده‌اند.

در آن سو نیز اصلاح‌طلبانی قرار دارند که رقبای دیرینه تشکل‌هایی چون جامعه مدرسین هستند. طیفی که با روی کار آمدن دولت یازدهم امیدهایی جدی برای بازگشت به بهارستان پیدا کرده‌اند و برای این بازگشت باید تن به رقابتی جدی با اصولگرایان سنتی بدهند. چه آنکه طیفی تکنوکرات‌های اصلاح‌طلب بعد از 24 خرداد در عین ناباوری اصولگرایان از کنج عزلت راهی پاستور شدند. شاید از همین رو است که جامعه مدرسین در آخرین جلسه خود برنامه‌های فرهنگی دولت را مورد توجه قرار داده است، برنامه‌هایی که این روزها مورد نقد جدی اصولگرایان قرار دارد و تقابل طیف‌های چپ و راست را در دولت اصلاحات تداعی می‌کند. همچنین جلسه اخیر جامعه مدرسین همراه بوده با «نگرانی» درباره مذاکرات هسته‌یی که باز هم اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان حامی آن هستند. سخن آیت‌الله ممدوحی درباره «یک عده ناهنجار» و «افراط و تفریط‌ها» در شرایط فعلی خیلی روشن و راحت مرجع خود را پیدا کرده و بیم این مجموعه از اصولگرایان تندرو و اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد. اکنون در شرایطی که از یک سو جامعتین مرکزیت خود در میان اصولگرایان را از دست داده و از سوی دیگر دو بال این مجموعه دیگر ان هماهنگی سابق را با هم ندارند، به نظر می‌رسد که روحانیون پر نفوذ اصولگرای قم به دنبال راهکاری برای احیای نفوذ خویش در تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند.





1393/2/28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن