تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821136641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارابی پیشگام فرهنگ‌نامه نویسی است/ علم منطق یکی از محکم‌ترین علوم است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ابراهیمی دینانی در برنامه "معرفت" مطرح کرد:
فارابی پیشگام فرهنگ‌نامه نویسی است/ علم منطق یکی از محکم‌ترین علوم است
"ابراهیمی دینانی" در برنامه "معرفت" جمعه 26 اردیبهشت ماه گفت: ابونصر فارابی در کتاب احصاءالعلوم تمام علوم عصر خود را توضیح داده و این کتاب به عنوان یک فرهنگ‌نامه و دایره‌المعارف محسوب می‌شود.


به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ برنامه "معرفت" جمعه شب 26 اردیبهشت ماه با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه از شبکه چهار سیما پخش شد.  

دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی استاد دانشگاه و مجری برنامه "معرفت" بیان کرد: همانطور که استحضار دارید در گلشن اندیشه‌های حکم فارابی هستیم و از رمزگشایی‌های استاد ابراهیمی دینانی بهره می‌بریم.  

وی گفت: در منظومه "معرفت‌شناسی" ابوهنر فارابی به اینجا رسیدیم که بازیگر اصلی این منظومه عقل فعال است، شما معتقدید که فارابی مشکل معرفت فطری را حل کرده است. او این مسئله را بازی می‌کند و فراتر از نظر افلاطون که اعتقاد به معرفت تذکری و ارسطو که معرفت نظری را جز مبادی اولیه می‌داند، از آنها عبور می‌کند.  

ابراهیمی دینانی گفت: فارابی ضمن اینکه یک فیلسوف بزرگ بوده، وجودشناس و معرفت‌شناس نیز است. امروزه بحث فیلسوفان غرب با تفاوت‌هایی که بین معرفت‌شناسی و وجودشناسی قائل هستند، این دو را جدا از هم می‌کنند.  

در بیش از هزار سال پیش این مسئله برای حکیم فارابی مطرح بوده است. او می‌خواهد که مرز این دو را بردارد.  

وی ضمن اشاره به این نکته که ادارک در انسان پیدا می‌شود، افزود: تمام بحث این بوده که انسان چگونه درک می‌کند، انسان مجموع بدن (یک جسم زنده نباتی) است. انسان ادراکی از حرص، نخیل، توهم  و عقل دارد.  

حکیم فارابی برای آن منشأ قائل است که به قول شما به آن فطرت می‌گوید. این بیرون از ما بوده و ما متصل به آن هستیم و در آن عقل فعال است.  

این استاد دانشگاه ادامه داد: کلمه عقل فعال را عقلا عقل دهم می‌دانند، ما لازم نیست که از ده عقل سخن بگوییم و بیان کنیم که عقل فعال، عقل دهم است. اما سخن نگفتن از عقل دهم به این معنا نیست که به کل معنی ندارد. کل عالم هستی براساس عقل کل اداره می‌شود.  

ابراهیمی دینانی اظهار داشت: فارابی معتقد است که عقل فعال، عقلی است که کل عالم را اداره می‌کند و ما هم در این عالم تحت تأثیر آن اداره می‌شویم و هر کسی نسبتی با عقل فعال داشته و از آن بهره‌مند می‌شود. اگر دریچه‌های روان ما با آن عقل باز باشد به همان اندازه از آن عقل برخورداریم و این اشراق می‌شود.  

وی تصریح کرد: وقتی یک حیوانی بر حسب غریزه درست عمل می‌کند، یک ارتباط ادراکی با یک منبع ادراک دارد، آن عقل که منبع ادراک است. در انسان این ادارک بیشتر بوده، و انسان در فهم، خیال، وهم و عقل‌اش یک ارتباطی با عقل کل دارد و این و فارابی منشع ادارک می‌داند.  

این استاد دانشگاه بیان کرد: همه فلاسفه مسلمان به نوعی از اشراق برخودار هستند و این مسئله را عرض کردیم نیازی به بدهیات ارسطو و تذکرات افلاطون نیست.  

ابراهیمی دینانی در ادامه گفت: افلاطون یک نظریه به نام (تذکر) دارد و او معتقد است که وقتی چیزی را در این عالم درک می‌کنیم، یادآوری است، یعنی ما در عالم ازل پیش از آمدن به این عالم همه چیز را می‌دانستیم و وقتی به این عالم آمدیم همه آنچه راه که در ازل می‌دانستیم فراموش کردیم.  

وی افزود: طبق آنچه که فارابی می‌گوید دیگر نیازی به نظریه افلاطون (یادآوری) نیست، نوع اشراق یعنی نوع اتصال به عقل فعال است.  

این استاد دانشگاه اظهار داشت: یکی از فیلسوفان فرانسوی می‌گوید وقتی ما در بیرون خود (خارجی) نگاه می‌کنیم میز، دیوار و یا کتاب را لمس می‌کنیم، چگونه می‌شود که این میز را درک می‌کنیم؟ حضور انسان در میز است یعنی حضور انسان در چیزی بوده که پیش آن حاضر است. نوع ارتباط ما با جهان بیرون در واقع حضور ما در آنجا است.  

این استاد دانشگاه بیان کرد: حضور انسان در بیرون به واسطه عقل فعال است. چون من، اتصال به عقل فعال دارم و عقل فعال همه جا حضور دارد. من در آن چیزی که می‌بینم، می‌شنوم حضور دارم.   
منصوی لاریجانی گفت: به همین دلیل فارابی اسم عقل فعال را چندقبل، روح‌الامین، سفیدالهی و ملک کریم می‌گذارد.  

ابراهیمی دینانی افزود: اسامی مبارکی را که عقل کل گذاشته است، در خود قرآن کریم همه آن را تأیید می‌کند. همه موجوداتی که دارای ادارک هستند به منبع ادراک متصل هستند و هر کدام به اندازه استعداد وجودی‌شان متصل هستند.  

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اتصال به منبع ادراک در انسان بیشتر از حیوانات است، یعنی انسان در حس، خیال، وهم و عقل متصل بوده و انسان با عقل تدبیر کرده و عالم را می‌سازد.  

وی ادامه داد: الهام انسان وحی نیست، عقل خود اشراق است، یعنی تعقل ما از جایی نشأت می‌گیرد.  


خبر تکمیل می‌شود/

انتهای پیام/ اس







تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن