تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821068967
جام جم ایام | هجوم به مجهولات تاریخی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
نشست «بررسی و نقد کارنامۀ تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد» روز شنبه بیستم اردیبهشت ماه در پژوهشکدۀ تاریخ اسلام برگزار شد.گروه روششناسی و تاریخنگاری از سال 91 سلسله نشستهایی با عنوان «تجربه ایرانی تاریخ نگاری» برگزار میکند که تاکنون پنج جلسه از این سلسله نشستها برگزار شده و این بار نوبت به نقد کارنامه تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد رسیده بود. این نشست، روز شنبه بیستم اردیبهشت ماه با حضور دکتر زرگرینژاد، دکتر محمدعلی اکبری و دکتر غلامرضا ظریفیان در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد. غلامحسین زرگرینژاد در سال ۱۳۲۹ در شهرستان بجنورد متولد شد. در سال ۱۳۵۲ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران راه یافت و تحصیلات خود را در رشتهی تاریخ در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. در سال ۱۳۷۲ درجهی دکترای تخصصی تاریخ را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و به مدت ۳ سال در دانشکده روابط بینالملل وزارت خارجه به تدریس تاریخ سیاست و تاریخ اسلام و اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران پرداخت. وی در سال ۱۳۷۳ به گروه تاریخ دانشگاه تهران پیوست و در سال 1388 با درجة استادی بازنشست شد. وی در حال حاضر عهدهدار مدیریت علمی دانشنامه «جغرافیای تاریخی جهان اسلام» است. دکتر زرگرینژاد این روزها مشغول تألیف روزشمار سیره نبوی است و دو کتاب «اندیشة سیاسی قاجار» و مجموعه چهار جلدی «رسائل سیاسی در عصر قاجار» را در دست انتشار دارد. در ابتدای جلسه جمشید کیانفر به عنوان دبیر جلسه صحبت را اینگونه آغاز کرد: ما باید از تجربیات تاریخ نگاری وی استفاده کنیم. پدر وی بازرگان بود و او پس از طی تحصیلات اولیه وارد دانشگاه تهران شد. تخصص دکتر زرگری نژاد را باید در دو مقطع خاص تاریخی بررسی کنیم. دکتر زرگری نزاد چند بعدی هستند و هم تاریخ اسلام را می شناسند و هم تاریخ مشروطه و قاجار را می شناسند. قبل از دکتر زرگری نزاد تنها یک نفر را دیده بودم که روی رسائل دوره قاجار دقت کرده بود. آن هم کسی چون مرحوم فریدون آدمیت نبود. 7 رساله، رسائل مشروطیت و رسائل سیاسی را ایشان منتشر کرده بود. و سپس دکتر زرگری نژاد با ذکر خوشآمد گویی و تشکر از بانیان جلسه تریبون را در اختیار غلامرضا ظریفیان و محمدعلی اکبری به عنوان دو سخنران اصلی این جلسه قرارداد ویژگی هایی تاریخی زرگری نژاد غلامرضا ظریفیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این نشست در خصوص دکتر زرگری نژاد گفت: فردا 40 امین روز درگذشت باستانی پاریزی است و ایشان را به عنوان پدر معنوی خود محسوب می کنم و امیدوارم شاگردی خود را همچنان ادامه دهم. فهرست فعالیت هایی ایشان همه کارهای شان نیست. یکی از کارهای ارزشمند ایشان تاریخ اندیشه سیاسی اسلام و ایران است. صحبت های خود را به دو بخش تقسیم کردم و بخش دوم را پس از صحبت های دکتر اکبری مطرح می کنم و عنوان بحث بخش اول من زرگری نژاد از دیدگاه زرگری نژاد است. این را از زبان دکتر شهیدی وام گرفته ام. سعی می کنم از زبان ایشان نگاه شان را در مورد تاریخ نگاری بگویم. مکدانیم که علارغم تحولات بسیاری که در معرفت تاریخی و ارتقای روش ها و تکامل ابرازها در تاریخ اسلام رخ داده است، ما در ایران همچنان بر قرائت قاهر متکی هستیم. روش حاکم و فصل الخطاب بودن سیره و نگرش ابن اسحاق در تاریخ است. علارغم اینکه تعریف های جدیدی شده است همچنان این پارادایم ابن اسحاق و طبری بر فکر و ذکر و قلم ما سنگینی می کند. زرگری نژاد از معدود کسانی است که با اشراف دقیق آن به متون میراث است. زرگری نژاد علاوه بر اطلاعات وسیع خود نسبت به تحولات تاریخی و آنچه که درایران و عرصه جهان رخ داده مطالعات خیلی خوبی دارند. کمتر کسی است که وارد این میراث عمیق شود و رنگ انها را به جد نپذیرد و بیرون بیاید زرگری نژاد جز معدود کسانی است که علارغم این دریای عظیم شد اما مقهور مرجعیت آنها نشد. فرصت و تهدید و میراث کهن را درک کرد و هنرمندانه از این مسیر بیرون آمد. واحد تاریخ از دیدگاه ابن اسحاق عمدتا سیاست است. بنابراین زرگری نژاد معتقد است که در تاریخ اسلام هنوز هم تحت تأثیر ابن اسحاق هستیم. تا نتوانیم سنت تاریخی ابن اسحاق را بشکنیم، دست به هر فعالیت تاریخی بزنیم دوباره به سبک دیگر
آن را تکرار کرده ایم. واحد تاریخ از دیدگاه زرگری نزاد حیات اجتماعی انسان در بستر زمان است. او با این نگرش از دیدگاه ابن اسحاق و طبری فاصله می گیرد. آن بخش از عملکردها و کنش ها و واکنش های انسانی که با رفتارها و عملکردهای دیگر انسان های زمانه و ادوار بعد پیوند داشته و با همان تعاملات منشا آفرینش های دیگر گشته است. مجموعه ای بسیار پیچیده از رفتار اجتماعی و حیات انسانی و تاریخی را می سازد. علم تاریخ ناظر به دو تقید است گردآوری و ضبط هر نوع معرفتی به جای مانده از گذشته اجتماعی انسان یعنی تاریخ نقدی و دوم تلاش و کوشش روش مند برای تعلیل و ریشه یابی ابعاد مختلف حیات اجتماعی انسان در بستر زمان؛ ان هم به قصد فهم اکنون است. او یک فرد دوئالیسم نیست. او کنش نظری و عملی ندارد. بلکه همانگونه که می اندیشد می نویسد. زرگری نژاد در روش تاریخی مقهور یک روش نیست معتقد است که روش تاریخی روش ترکیبی است اما در سر جای خود اینگونه است. آنجایی که کار اسناد و ثبت وقایع می کنیم روش ما روش نقلی است. وقتی می خواهیم او را بررسی کنیم روش ما روش عقلی است و باید از تمام روش ها استفاده کرد. او می داند که انسان ها در روش های تاریخی نمی تواند پیش فرض ها را فراموش کنند. او معتقد است که ارزش ها قابل جدا کردن از حوزه تاریخ نیستند اما باید اصولی در نظر گرفت که دخالت ذهن در پروسه تحقیق را کاهش دهد. در زمینه تاریخ اسلام خلط های بسیاری داریم که اول به سراغ اسلام رفتند بعد به سراغ تاریخ رفتند. اما او با همان نگاه اینکه هر علمی بنا بر موضوع و روش تعیین می شود توانسته است تفکیک کند. می گوید هر جا مبانی کلامی من با مبانی جست و جوهای من تعارض کند دوباره به بررسی هر دو می پردازم. یکی دیگر از دل مشغولی های او پرداخت به قرآن است.او معتقد است که اصول علمی را می توانیم از قرآن بفهمیم. ابن اسحاق و طبری برای فهم قران به سراغ تاریخ رفتند. اما نتوانستند از پس آن برآیند.نشست زرگر زرگری نژاد آن اصل مشهور را در تاریخ رعایت می کنند. نگاهی که زرگری نژاد در مورد آسیب های تاریخ نگاری تاریخ اسلام دارد و ایکه چرا سیطره اهل حدیث و اشعری گری در اسلام شد بحث های زیادی دارد. اما می خواهم ابعادی از دریافت های ایشان را مطرح کنم و ایشان معتقد است که علت سیطره اهل حدیث تقلبی بوده است که بدوی ها از قرن 5 ام تا 11 در جهان اسلام ایجاد کردند. سیطره بدوی ها، قبائل، سرلشکرها سرداران نظامی که در دوره بعد از معتصم بر جهان اسلام تا قرن 11 حاکم شدند و نوع نگهشان و آنکه از قدرتشان دانش خاصی تراوش می کرد حاکمیت خود را بر اندیشه اسلامی انداخت و باعث شد که بن مایه های فهم عقلانی از جمله فلسفه و کلام خشکیده شود و بعد ها هم متاسفانه به دلیل سیطره اخباری گری همچنان متاسفانه تا به امروز ادامه پیدا کرده است. زرگر نژاد تفاوتی بین تاریخ نگاری و تاریخ نویسی قائل می شود و خود ایشان از مرحله تاریخ نویسی به مرحله تاریخ نگاری عزیمت کرده و معتقد است که تاریخ نویسی ارائه اطلاعات در غالب های خاصی است و ما نگاه و اطلاعاتمان را در قالب خاصی می ریزیم. اما تاریخ نگاری چیزی است برای یافتن حقیقت و تاریخ نگاری را کوششی می دانند برای انتقال روح و اطلاعات زمانه توسط مورخ با قالب های ویژه و کوششی که در پرتو آن مورخ قصد دارد تا تعریف و فهم خود از تاریخ و انتظارات مخاطب از تاریخ را منعکس کند. کتر در رابطه با تاریخ اسلام دو کتاب دارند و تاریخ اسلام صدر اسلام و عصر نوت است و از اشکالاتی که از این کتاب باید گرفت این است که به اجمال برخلاف سنت آموزش در ایران که سنتی متکی بر انسرو(answer) است سنتی متکی بر پاسخ است؛ وقتی می خوانید ده ها سوال شالوده شکن دارید. یعنی آموزش متکی بر کواسشن(question) است و شما وقتی وارد این کتاب می شوید دچار استرس و بحران می شوید و بسیاری از مشهوداتان زیر سوال می رود. پرسش های سنگین و جدی در ارتباط با مشهوراتی که پذیرفته بودیم. مانند حنفا... یکی از پرسش های جدی که مطرح می کند نامه هایی که پیامبر به پادشاهان دادند و این ها جز مشهورات و اصول تاریخ دین ما بوده است. نقدهای بنیادینی انجام شده است. یا در مورد برخی از وقایع تاریخی مانند شبر 1:14که ما آن را به عنوان تهدید در زندگی پیامبر دیدیم ایشان شبر را به عنوان یک فرصت طراحی کردند و اگر این فرصت نبود. یکی از اشکالات این کتاب کار بسیار ارزشمندی که دکتر زرگری نژاد در کتاب امام حسین انجام داد و فصل اول ان را وارسی و اعتبار سنجی منابع نهضت کربلا گذاشت. این کتاب یک فصل اولی از ان جدا شده است چون آن بحث های اساسی با یک مقدمه عالمانه باید شروع می شد و آن نقدی بود که بر ابن اسحاق و بر میراث تاریخی ما بود و این نیست. او در این کتاب نگاه عالمانه داشته است. البته دکتر چون نگاه تاریخی داشتند وقتی به مسئله معراج رسیدند مانند مسعودی آن را نفی نکردند و چون این را فرا تاریخی می دیدند و در کاوش های تاریخی راهی برای آن باز نبود. آن را مسکوت باقی گذاشتند. آقای دکتر در هر دو کتاب مسائل را تک عاملی ندیده است. نگاه چند عاملی و زمینه ای دارد به ریشه ها پرداخته و به قرآن اتکا کرده است. بسیاری از مشهورات را با قرآن نقد کرده و بسیاری از ابهامات و خرافات را با اتکا به قرآن نقد کرده است و تلاش کرده است بازنمایی پرسش محوری از تاریخ صدر اسلام داشته باشد. تجربۀ زیستۀ زرگری نژاد دکتر محمدعلی اکبری استاد تاریخ دانشگاه شهیدبهشتی دیگر سخنران این جلسه بود. وی در خصوص دکتر زرگری نژاد گفت: ایشان دو پنجره برای ما گشودند و من قصد دارم از آن جهات به ایشان بپردازم. اسم یک پنجره را می گذارم تجربه زیسته و امروز می توانستیم از تجربه سبک شناسی یا تاریخ پژوهی دکتر زرگری نژاد صحبت کنیم. اما خودشان پنجره ای پیش روی ما باز کردند و آن تجربه زیسته زرگری نژاد است. من ایشان را محصور یک سبک تاریخی در میان تاریخ پژوهان نمی دانم. او بیش از انکه مقصدی را نشان بدهد یک راهی را به ما نشان داده اند. آنچه که در تاریخ نگاری اصیل است تجربه زیسته ای است که محقق پیدا می کند و این تجربه زیسته است که به او موقعیتی می دهد که از بقیه ممتاز می شود. او نحوه مواجه خاص خود را با تاریخ دارد. چیزی که جامعه علمی ما باید از زرگری نژاد بیاموزد نحوه مواجهه اوست. دکتر زرگری نژاد مواجهه اش با تاریخ مواجهه یکتایی بود که دغدغه مسائل خود را داشت. در مورد او کسی را ندیدم که در مواجهه با تاریخ یک جسارت علمی داشته است که این طور بی مهابا به مجهولات تاریخی حمله کرده باشد. برای او همه چیز قابل تردید است و به همه چیز شک می کند چون دغدغه او ژانرهای معمول نیست. اول صحبت ها عرض کردم که یک تجربه؛ تجربه زیسته ایشان بود. پنجره دوم این بود که دکتر زرگری نژاد چگونه به تاریخ نگاه می کند. در این مواجهه خاص و ویژه چگونه به تاریخ نگاه می کند. تاریخ یعنی شالوده شناسی حیات شناسی اکنون و وضعیت کنونی است. ایشان با این تعریف خروجی رادیکال از گفتمان تاریخی مسلط داشته اند و به خصوص چیزی که در تاریخ نگاری صد سال اخیر وجود دارد. هیچ مورخی چنین مواجهه ای ندارد. چرا گفتمان رادیکال را عرض کردم ؟ برای آنکه هیچ تاریخ پژوهی پژوهش خود را معطوف به اکنون نمی کند. برای آنکه در تاریخ نگاری مسلط ما که تبار پوزیتیویستی هم در سده اخیر دارد، معطوف کردن تحقیق تاریخی به وضعیت کنونی به معنای ملتزم کردن پژوهش تاریخی به مسائل امروز است. این از دو جهت محل اشکال و ایراد است. ایراد اول این است که هستی تاریخی دوره معینی با هسته تاریخی اکنون دچار یک گسست هستی شناختی است یعنی اینها به لحاظ سطوح هستی شناختی است. در دو لایه قرار می گیرند و ما به لحاظ منطق هستی شناسی که بین این دو تا و مقام هستی های متفاوتی که دارند نمی توانیم از آن بودگی این بودگی را نتیجه بگیریم. نکته دوم این که جدای از این تفاوتی که به لحاظ هستی های گوناگون وجود دارد وقتی از نقطه عزیمت اکنون به سراغ شناخت مسائل تاریخی می رویم در واقع عینک های اولیه ای را به چشم خود می زنیم که پیشاپیش بخش هایی از تاریخی از نگاه مورخ بیرون خواهد ماند. بنابراین تاریخ نگاری مسلط این سده اخیر ما به شدت مخالف این نوع نگاه هستند و معتقدند این یک نوع اکنون گرایی و حال گرایی است و تقلیل هستی متفاوت گذشته به وضعیت کنونی است و پرسش های جدی است. من هم در مقام پاسخ گفتن به این ها نیستم. وارد این حوزه شدن و طرح این ایده را که ایشان مطرح کردند اگر از یک زاویه دیگری نگاه کنیم شاید بتوانیم یک نوع خوانش متفاوتی از آنچه که محل اعتراض تاریخ نگاران کلاسیک باشد به این امر داشته باشیم. این بحث را مطرح کردند که منظور از شالوده شناسی یک نوع نگاه عمقی و یک نوع نگاه طولی و به تعبیری که بیشتر در ادبیات تحقیق می شناسیم روند پژوهی است. این یک امکانی را پیش می آورد که بتوانیم نگاه متفاوتی به نگاه شالوده شناسی بیاندازیم. شالوده شناسی ادعایی دارد به این ترتیب که پدیده را در مختصات زمانی وقوع آن نمی توان شناخت پدیده یک امر تاریخی است و اتفاقا این پیش فرض با پیش فرض مورخان خیلی سازگار است رویکرد هستی شناختی مورخان به امر تاریخی این است که امر تریخی یک امر ممتد است. به همین جهت است که باید زمان و مکان را جور دیگری تعیین کرد. اینکه مورخان قائل اند که پدیده را نمی شود از زمانی بودن و مکانی بودن جدا کرد منظور شان این نیست که پدیده را باید در یک نقطه ی زمانی و مکانی خاص دید بلکه پیدیده باید در مکان و زمان و طی یک فرایند و پروسه است که شکل می گیرد. تقلیل این پروسه و این خط به این نقطه امکان شناخت عمیق و همه جانبه پدیده را از ما می گیرد اگر اینطور شالوده را بخوانید ما نقطه ای را پیدا کرده ایم که می توانیم با مورخان کلاسیک وارد یک گفت و گویی سازنده ای بشویم. اما چرا ایشان از این تعبیر شالوده شناسی به تعبیری استفاده می کنند؟ در سنت تاریخ نگاری قدمای ما این به صورت دیگری وجود دارد و پدیده های تاریخی سطحی دارند که همگان می بینند و سطح دیگری دارند که نگاه های دقیق و پرسش گر اهل آن میبینند. او می گوید: مورخ نه یعنی کسی که اهل خبر است. مورخ اهل خبر است نه ان خبری که همگان می بینند. این نوع نگاه هستی شناسانه مورخان به امور تاریخی است. امرو تاریخی یک بعدی و یک برشی تیستند بلکه لایه ها و پنهانی های فراوانی دارند که با رویکرد شالوده شناسانه می توانیم ان را بشناسیم نگاه شالوده شناسانه نگاه از سطح به عمق است نگاه از سطح حاضری به سطوح پنهان است. می پذیرم مورخان برای این کار متودولوژی روشنی را انتخاب نکردند که ما پدیده ی تاریخی را ضمن اینکه یک نقطه نمی بینیم یک خط هم نمی بینیم و پدیده تاریخی یک پدیده منشوری است و وجود و لایه های مختلفی میبینیم. این سخن که جنبش مشروطیت ایران ابعاد مختلف تاریخی دارد بسیار سخن درستی است اما تغییر جنبش مشروطیت ایران به لایه های اقتصادی آن ندیدن هستی های دیگری است که در این پدیده وجود دارد. اگر با قرائت نخست شالوده نگاه کنیم به نظر من قابل نقد است. شالوده شناسی به معنای نوعی حال گرایی و شالوده شناسی به معنای نادیده گرفتن تفاوت های هستی های مختلف تاریخی به لحاظ دوره های تاریخی است و دوره های تاریخی فقط برش های زمانی نیستند که از هم متمایز شوند بلکه هستی های متفاوتی هم هستند که علارغم برخی پیوستگی هایشان از هم متمایز میشوند. اما ما می توانیم با این نگاه دومی که گفتم هم امکان گفت و گویی را با تاریخ نگاری معاصر بگشاییم و به نوعی تاریخ را منحل نکنیم در آن علومی که امروزه به عنوان علوم تعمیمی شناخته می شود. یکی از مقاوت های بسیار جدی دکتر؛ پرهیز از قرار گرفتن در امتداد علوم انسانی جدید از جمله جامعه شناسی علوم سیاسی و امثال اینها است. این پرهیز ناشی از این است که تاریخ و پدیده های تاریخی را تقلیل دهیم به قوانین تکرار شونده ای که در علوم طبیعی است قطعا قادر به فهم مثال تاریخی نخواهیم شد. این به منزله این نیست که ما پدیده های تاریخی را علومی قلمداد کنیم که تابع هیچ اموری نیستند. اما فرق است میان اینکه ما پدیده های تاریخی را ملتزم به قواعد بدانیم و یا قواعدی بیرون از تاریخ وجود داشته باشند که بتوانند به عنوان ابزار همه تاریخ را برای ما تفسیر کنند.
27 اردیبهشت 1393 ساعت 12:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | رویاشناسی تاریخی بر مبنای رساله منامیه
مقدمهای بر رویاشناسی تاریخی مطالعه موردی تصحیح انتقادی رساله منامیه به تصحیح و تحقیق داریوش رحمانیان و زهرا حاتمی آخرین اثر ارائه شده انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام در نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران است این کتاب پژوهشی است تاریخی در موضوع خواب موضوعی ـ که تاکنون به&zwnjجام جم ایام | روایت بوم محورانه از تاریخی ورزی علمی مسلمانان
کتاب "نقد تاریخی روایت بوم محور از تاریخی ورزی علمی مسلمانان" توسط انتشارات سمت و مشارکت پژوهشکده تاریخ اسلام چاپ شد این کتاب ترجمه مصطلح التاریخ تالیف اسد رستم است و البته ترجمه صرف نیست و از سوی مترجمان مباحث زیادی به متن کتاب اضافه شده است نقد تاریخی یکی از مباحثجام جم ایام | پنجره ای به جهان نو
نمیدانم این قدرتی که شما اروپاییها را بر ما مسلط کرد چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه شما در قشون و جنگیدن و فتح کردن و به کار بردن قوای تحصیله متبحرید و حال آنکه ما در جهل غوطهور و بندرت آتیه را در نظر میگیریم مگر حاصلخیزی و ثروت مشرق زمین از اروپا کمتر است یا آفتاب کهحاشیه جام جهانی کشتی فرنگی - تهران در ورودی سالن هفتم تیر شکست/ هجوم تماشاگران به داخل
حاشیه جام جهانی کشتی فرنگی - تهراندر ورودی سالن هفتم تیر شکست هجوم تماشاگران به داخلدرب سالن شهدای هفتم تیر تهران به دلیل هجوم تماشاگران شکسته شد به گزارش خبرگزاری فارس فینال جام جهانی کشتی فرنگی در حالی تا دقایقی دیگر در سالن شهدای هفتم تیر تهران آغاز می شود که به معنای کلمهجام جم ایام | سیاست های گام به گام آمریکا در ایران
ایران در قرون گذشته جولانگار قدرتهای استعماری شده بود روسیه و بریتانیا در حوزه ایران به نوعی همزیستی مسالمتآمیز دست یافته بودند و بدون توجه به دولت و ملت ایران را به 3 بخش شمالی جنوبی و مرکزی تقسیم کرده بودند طی قرارداد 1907 که بین روسیه و بریتانیا منعقد شد مقرر شد بخش شمجام جم ایام | تیر خلاص برای سلسله قاجار
تهران در ذیقعده سال 1313 هجری قمری مطابق با اردیبهشتماه سال 1275 خورشیدی حال و هوایی دیگر داشت در پچپچ اهالی شهر شنیده میشد که شاه میخواهد در پنجاهمین سالگرد تاجگذاری خود ـ که در 23 ذیقعده 1264 ه ق رخ داده بود ـ جشن مفصلی را ترتیب دهد و نمایندگان بسیاری از دولتهای خارجی باجام جم ایام | امروز 20 اردیبهشت در تاریخ
امروز شنبه 20 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 10 رجب 1435 هجری و 10 می 2014 میلادی است وقایع مهمی که در این روز در تاریخ روی داده چنین است هجری شمسی 20 اردیبهشت 1290 مورگان شوستر آمریکایی به منظور اصلاح امور مالی کشور وارد تهران شد به دنبال موافقت مجلس با استخدام مستشاران خارجیجام جم ایام | امروز 12 اردیبهشت در تاریخ
امروز 12 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 2 رجب 1435 هجری و 2 می 2014 میلادی است وقایع مهمی که در این روز اتفاق افتاده چنین است هجری شمسی 12 اردیبهشت 1286 میرزاعلیاکبر خان اتابک ـ امینالسلطان ـ فرمان رئیسالوزرائی خود را از محمدعلی شاه قاجار دریافت کرد 12جام جم ایام | امروز شنبه 27 اردیبهشت در تاریخ
امروز 27 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 17 رجب 1435 هجری و 17 می 2014 میلادی است رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ اتفاق افتاده بدین شرح است هجری شمسی 27 اردیبهشت 1300 رضاخان وزیرجنگ طی حکمی کلنل کاظم خان حاکم نظامی تهران را به ریاست ستاد ارتش منصوب کرد 27 اردیبهشت 1301 کابینهجام جم ایام | نقد کتاب «کودتا» اثر یرواند آبراهامیان
جلسه نقد کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان روز سه شنبه ساعت 3 بعدازظهر در تالار استاد باستانی پاریزی دانشگاه تهران برگزار می شود به همت انجمن علمی دانشجویان دانشگاه تهران جلسه نقد کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان با حضور آقایان دکتر علی اصغر زرگر دکتر احمد بنی جمالی و دکترجام جم ایام | به نام عیاران، به کام طیاران
عدهای از ناجوانمردان که از سیر و سلوک و سیرت و صفات جوانمردان عیار بیخبر و بیبهره بودند به اتکای زور بازو و فراگیری مقدار اندکی از شیوهها و فنون رزمی عیاران و کاربرد سلاح به روش آنان در کسوت عیاران و به نام جوانمردان دست به اعمال شنیع و خلاف جوانمردان راستین میزدند آنان باجام جم ایام | اسناد قم در دوره پهلوی اول
اسناد قم در دوره پهلوی اول از سوی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است و همزمان با همایش تاریخ مجلس رونمایی خواهد شد از دیرباز تاکنون ساختارهای سیاسی وقایع سیاسی و زندگی و شرح حال نخبگان سیاسی دل مشغولی اصلی مورخان را تشکیل می داده است گرایش های تاریخیجام جم ایام | جنگ جهانی اول و دوم در ایران به روایت اسناد
جنگ جهانی اول و دوم در ایران به روایت اسناد از سوی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است و همزمان با همایش تاریخ مجلس رونمایی خواهد شد کتاب دارای مقدمّهای است در تاریخ مشروطه و وقایعی که همزمان با آن در کردستان و مجلس شورای ملی روی داده است این اسنجام جم ایام | جنبشی برای مبارزه با تبعیض
حضور سیاهپوستان آفریقاییتبار در آمریکا تاریخی چندصدساله دارد که سرشار از سختی و مشقت است حضور آنان در آمریکا از ابتدا به منظور استفاده از آنان در کارهای کشاورزی جنوب و تولیدات صنعتی شمال بود با وجود اینکه کارگران سیاهپوست تامینکننده بخش عمدهای از نیروی کار آن دوران به شمجام جم ایام | تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد نقد می شود
گروه روششناسی و تاریخنگاری پژوهکشده تاریخ اسلام روز شنبه بیستم اردیبهشت نقد تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد را با با حضور وی دکتر محمدعلی اکبری و دکتر غلامرضا ظریفیان و دکتر حسین مفتخری را در این پژوهشکده برگزار خواهد شد غلامحسین زرگرینژاد در سال ۱۳۲۹ در شهرستان بججام جم ایام | شش روز آتش و دود در سفارت ایران
ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز سیام آوریل ۱۹۸۰ دهم اردیبهشت ۱۳۵۹ شش فرد مسلح که خود را از اهالی عرب استان خوزستان معرفی میکردند با هجوم به داخل سفارت ایران در لندن ۲۶ نفر از کارکنان و مراجعان را گروگان گرفته و ساختمان را به اشغال خود درآوردند گزارشهای اولیه ارسالی وزارت خجام جم ایام | امروز شنبه 13 اردیبهشت در تاریخ
امروز شنبه 13 اردیبهشت 1393 هجری شمسی 3 رجب 1435 هجری قمری 3 می 2014 میلادی است وقایع مهمی که در تاریخ در این روز اتفاق افتاده بدین شرح است هجری شمسی 13 اردیبهشت 1186 معاهده فین کنشتاین میان ایران و فرانسه منعقد شد به موجب این قرارداد فرانسه تعهد کرد که با ارسال اسلحه و کار-
گوناگون
پربازدیدترینها